Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air

  • 14 December 2019
  • 54 kommenttia
  • 1170 katselukertaa

  • Savumerkittäjä
  • 5 kommenttia

Onko mitään tehtävissä?

Tätä on jatkunut nyt siitä asti, kun tilasin liittymän (1 1/2 kk) ja reititin käynnistynyt ajalla 3 kertaa itsestään.

Ainoastaan klo 03:00-08:00 välillä yhteys toimii täysillä. Kuka hemmetti nyt keskellä yötä tarvitsee täys nopeutta?

Puoliso kyttää netin kautta telkkarilla ohjelmia ja jos itse katsoo esim. youtubesta jotain ja lataa edes megan nopeudella samaan aikaan niin kohta kuuluu huuto et netti ei toimi! Laita se toimiin!

Nopeustestit näytti tälläistä (ei netti ohjelmaa telkkarista samaan aikaan) näin ehtoolla ja tämä on jokapäiväistä.

Yhteys Kotiin L on nopeus.

 


54 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@kaitzu2@  kirjoitti:

@HenriLie@  kirjoitti:

@nikogassmann@  kirjoitti:

Onko mitään uutta ohjelmistopäivitystä laitteelle saatavana testiin. Olen ottanut laitteen nyt testiin kahdeksi viikoksi, mutta ongelmia löytyy. Kerran tai kaksi on adsl-yhteys kadonnut ja palautunut vasta uudelleenkäynnistyksellä. Jos lukitsen 4Gssä kaistan 700 tai 800mhz on noin päivän tai puoli päivää toiminut ja tämän jälkeen yleensä nopeus hidastunut merkittävästä. Lisäksi joka kerta kun laitteen käynnistää uudelleen, se ei enää ymmärrä kytkettyjä ulkosia antenneja vaan siirtyy käyttämään sisäisiä antenneja (vaikka asetuksissa on vieläkin ulkoiset antennit valittuna) Tallöin mun on pitänyt valita käyttämään sisäisiä antenneja, tallentaa, valita kaksi ulkoista antennia ja tallentaa ennen kuin laite taas osaa käyttää niitä ulkoisia antenneja. 


Tällä hetkellä käynnissä ei ole testausta, missä asiakkaamme pääsisisvät testaamaan julkaisematonta versiota. Uusin ohjelmistoversio on tulossa julkaistavaksi, mutta tarkempaa aikataulua siitä ei ole vielä tiedossa.

 

Kiinteän kaistan toimivuudesta pyytäisin olemaan yhteydessä meidän asiakaspalveluun, niin voidaan katsoa sen linjan kunto tarkemmin ja tarkistaa, mistä katkokset voisi johtua.


800MHz taajuudella voi ilmetä ruuhkaa esim. ilta-aikaan, joka selittäisi hitaamman yhteyden, kuin kytkiessä päälle. Oletko testannut jo muita taajuuksia, onko niillä signaalin voimakkuus vielä hyvä ja nopeudet mahdollisesti parempia? Asiakaspalvelussa käyttöosoitteen perusteella voimme myös tarkistaa, mitä taajuuksia osoitteessa kuuluu ja mihin suunnata antennit, jos haluaa. Täällä yhteisössä emme käsittele asiakastietoja.

Tarkistaisitko vielä, mikä ohjelmistoversio sinulla on käytössä? Tieto löytyy modeemin hallintasivulta: My Telia WiFi Router > Device Info > Software version.


Ulkoisten antennien kanssa ollut ihan sama ongelma alusta saakka ja jokaikisellä firmisversiolla. Sinänsä outoa, koska laite tunnistaa ulkoisen antennin sekä "Auto" että "Double..." asetuksella, mutta bootin jälkeen tipauttaa ulkoiset antennit aina pois.

Sekään ei välttämättä olisi kovin iso ongelma, jos laite ei buuttailisi itsekseen niin usein. Sunnuntaisin (päivällä "prime-time" katseluaikaan) purkki buuttaa 1-2 tunnin välein. Meillä on kenttä ilman ulkoisia antenneja niin huono, että MPTCP menee jotenkin solmuun ja yhteys muuttuu käsittämättömän hitaaksi, joka taasen johtaa siihen, että laite on pakko virtabuutata.

Onkohan näihin ongelmiin tulossa jotain korjausta, nyt firmis on 422C?


Vieläkö sulla on tämä ongelma päällä? Minulla näyttäisi olevan tuossa sisässä 428C firmis. Jos sitä ei vielä sinulla ole, pyydä että lätkäsevät sen sulle.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@Mersukolari@  kirjoitti:

 


@HenriLie@  kirjoitti:

@Mersukolari@  kirjoitti:

Miksi DNS-palvelimia ei pysty vaihtamaan IPv4-puolella?

 

 

Täsmennyksenä siis tuolta oikeasta alareunasta puuttuu "cancel/apply" IPv4-puolella kokonaan.


Joskus tietyt painikkeet voivat kadota, jos sivusto ei lataudu kunnolla loppuun saakka. Oletko jo kokeillut selaimen välimuistin tyhjennystä tai toista selainta? Tämä voi joskus olla avuksi kun jokin ei sivulla näy.

Kyse voi kuitenkin olla jostain muustakin, joten kyselen meidän asiantuntijoilta hieman lisää aiheesta ja vastailen myöhemmin lisää tänne.


On kokeiltu eri selaimellakin, ei apua.


Katsoin toisessa paikassa samaa valikkoa ja siellä oli käytössä 422C firmis ja sama bugi. Onko tähän vastauksia?


@Mersukolari@  kirjoitti:
Katsoin toisessa paikassa samaa valikkoa ja siellä oli käytössä 422C firmis ja sama bugi. Onko tähän vastauksia?

Kyseinen ominaisuus on estetty Sagemcomin -laitteelta tietoturvasyistä. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@MikaelMu@  kirjoitti:

@Mersukolari@  kirjoitti:
Katsoin toisessa paikassa samaa valikkoa ja siellä oli käytössä 422C firmis ja sama bugi. Onko tähän vastauksia?

Kyseinen ominaisuus on estetty Sagemcomin -laitteelta tietoturvasyistä. 


Anteeksi mutta tuo on suurinta hevonkukkua mitä olen hetkeen kuullut. Googlen DNS-palvelimet toimivat yleensä miljoona kertaa paremmin kuin suomalaisten operaattoreiden, ja tähän mennessä ei ole kukaan tuollaista kehdannut väittää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@MikaelMu@  kirjoitti:
Kyseinen ominaisuus on estetty Sagemcomin -laitteelta tietoturvasyistä.

Jos Sagemcomin laitteet ovat noin bugisia ja vaarallisia, niin olisikohan syytä järjestetää takaisinkutsu ja vaihtaa niiden tilalle toimivat laitteet?

 


@Mersukolari@  kirjoitti:

Googlen DNS-palvelimet toimivat yleensä miljoona kertaa paremmin kuin suomalaisten operaattoreiden


Sanos muuta. Googlella on useita palvelimia, jotka voivat toimia toistensa sijaisina vikatilanteessa. Telian nimipalvelin on yhden ainoan keskuskytkimen varassa, jonka vikaantuminen katkaisee nimipalvelut kaikilta Telian asiakkailta, jotka eivät ole hoksanneet käyttää muita(kin) nimipalvelimia.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@irritus@  kirjoitti:

@MikaelMu@  kirjoitti:
Kyseinen ominaisuus on estetty Sagemcomin -laitteelta tietoturvasyistä.

Jos Sagemcomin laitteet ovat noin bugisia ja vaarallisia, niin olisikohan syytä järjestetää takaisinkutsu ja vaihtaa niiden tilalle toimivat laitteet?

 


@Mersukolari@  kirjoitti:

Googlen DNS-palvelimet toimivat yleensä miljoona kertaa paremmin kuin suomalaisten operaattoreiden


Sanos muuta. Googlella on useita palvelimia, jotka voivat toimia toistensa sijaisina vikatilanteessa. Telian nimipalvelin on yhden ainoan keskuskytkimen varassa, jonka vikaantuminen katkaisee nimipalvelut kaikilta Telian asiakkailta, jotka eivät ole hoksanneet käyttää muita(kin) nimipalvelimia.


Työn puolestakin käytämme paljon erilaisia verkkolaitteita ja ikinä en ole missään nähnyt tai kuullut että olisi estetty manuaalisten DNS-palvelimien käyttö. Jos tämä on todellakin estetty, niin se pitää saada sallituksi välittömästi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Denarin myymässä Sagemcom-kaapelimodeemissa se on piilotettu expert-valikkoon, mutta onnistuu. Windowsissa tosin on helppo homma dns vaihtaminen.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@Purnipsi@  kirjoitti:

Denarin myymässä Sagemcom-kaapelimodeemissa se on piilotettu expert-valikkoon, mutta onnistuu. Windowsissa tosin on helppo homma dns vaihtaminen.


Kyllähän se on helppo Windowsissa tehdä, mutta noissa muissa laitteissa (esim. TV) ei jaksaisi räplätä manuaalisesti kaikkiin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Mersukolari@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

Denarin myymässä Sagemcom-kaapelimodeemissa se on piilotettu expert-valikkoon, mutta onnistuu. Windowsissa tosin on helppo homma dns vaihtaminen.




Kyllähän se on helppo Windowsissa tehdä, mutta noissa muissa laitteissa (esim. TV) ei jaksaisi räplätä manuaalisesti kaikkiin.




Päätelaitteilta DNS -palvelimen vaihto on mahdollista ja se on ainoa tapa käyttää toista DNS-palvelinta, kun käytössä on Hybrid -modeemi. Tietoturvasyistä Hybrid -modeemin asetuksista ei voi vaihtaa itse reitittimen käyttämää DNS-palvelinta. Palautteesi on toki paikallaan ja se välitetään eteenpäin, tällä hetkellä ei kuitenkaan muutosta tähän ole tiedossa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@HenriLie@  kirjoitti:

@Mersukolari@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Denarin myymässä Sagemcom-kaapelimodeemissa se on piilotettu expert-valikkoon, mutta onnistuu. Windowsissa tosin on helppo homma dns vaihtaminen.


Kyllähän se on helppo Windowsissa tehdä, mutta noissa muissa laitteissa (esim. TV) ei jaksaisi räplätä manuaalisesti kaikkiin.


Päätelaitteilta DNS -palvelimen vaihto on mahdollista ja se on ainoa tapa käyttää toista DNS-palvelinta, kun käytössä on Hybrid -modeemi. Tietoturvasyistä Hybrid -modeemin asetuksista ei voi vaihtaa itse reitittimen käyttämää DNS-palvelinta. Palautteesi on toki paikallaan ja se välitetään eteenpäin, tällä hetkellä ei kuitenkaan muutosta tähän ole tiedossa.


Mitäs jos laitan tuon modeemin siltaavaksi ja toisen purkin sen taakse, ja määrittelen siihen haluamani dns-palvelimet? Missä tässä se tietoturvaongelma on?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@Mersukolari@  kirjoitti:

@HenriLie@  kirjoitti:

@Mersukolari@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Denarin myymässä Sagemcom-kaapelimodeemissa se on piilotettu expert-valikkoon, mutta onnistuu. Windowsissa tosin on helppo homma dns vaihtaminen.


Kyllähän se on helppo Windowsissa tehdä, mutta noissa muissa laitteissa (esim. TV) ei jaksaisi räplätä manuaalisesti kaikkiin.


Päätelaitteilta DNS -palvelimen vaihto on mahdollista ja se on ainoa tapa käyttää toista DNS-palvelinta, kun käytössä on Hybrid -modeemi. Tietoturvasyistä Hybrid -modeemin asetuksista ei voi vaihtaa itse reitittimen käyttämää DNS-palvelinta. Palautteesi on toki paikallaan ja se välitetään eteenpäin, tällä hetkellä ei kuitenkaan muutosta tähän ole tiedossa.


Mitäs jos laitan tuon modeemin siltaavaksi ja toisen purkin sen taakse, ja määrittelen siihen haluamani dns-palvelimet? Missä tässä se tietoturvaongelma on?


Minä laitoin oman palomuurin sisäpuolelle ja sen taakse oman LAN:n. Niin paljon minä luotan tuohon ranskalaisten tuotokseen ja ruotsalaisten lisukkeisiin. Ko. purkki saa huolehtia Telia TV digiboksista ja MPTCP:stä. Osa syynä oli multicast ongelmat tuossa digiboksissa, jos oli samassa lan:ssa Chromecast Ultra. Palomuuri oma DHCP:lla ko. purkista, ei sillattuna, koska menettäisi MPTCP:n. Eipähän tarvitse näyttökopioina konffeja säilyttää vaan ihan vahanaikaisesti. Saa säätää palomuurin just niin turvalliseksi kun tarvitsee hirveästi välittämättä tuosta niin turvallisesta purkista.

 

On kyllä ainoa reititin tähän mennessä tällä , jota 

  • ei voi konfata kunnolla/riittävästi
  • nimipalvelin pakotettu, syy muu kuin turvallisuus ? Tai sitten ihan uutta keksineet kertomatta mitä.
  • innovatiivinen "turvallisuus" saavutettu, ettei voi tallentaa konfigurointeja => varmasti minimoi halut konfata vaikka kuinka kenties ...

 

Onko Internet hengissä ? 8.8.8.8 on siihen kai yksi luotettavimpia mittareita. Vaikka onkin siis turvatonta ranskalaisten mielestä. Vai Telian "turvagurujen".

 

Tietoturvan taakse menemällä selittämättä mitään, on yksi tietoturvattomuuden perusteita. Vai onko vain bugi - anteeksi ominaisuus.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HenriLie@  kirjoitti:

Päätelaitteilta DNS -palvelimen vaihto on mahdollista ja se on ainoa tapa käyttää toista DNS-palvelinta, kun käytössä on Hybrid -modeemi.


Tuo ei todellakaan ole ainoa tapa. Voit muun muassa laittaa Hybridimodeemin ja lähiverkkosi väliin reitittimen, jossa on haluamasi asetukset.

 

Mikäli Hybridimodeemista saa sentään dhcp-palvelimen pois päältä, tee niin ja asenna lähiverkkoosi oma dhcp-palvelin. Se voi sitten ip-osoitteiden jaon ohella kertoa päätelaitteille haluamasi nimipalveluasetukset.

 


@Mersukolari@  kirjoitti:

Mitäs jos laitan tuon modeemin siltaavaksi ja toisen purkin sen taakse, ja määrittelen siihen haluamani dns-palvelimet? Missä tässä se tietoturvaongelma on?


Se jää siihen Sagemcomin modeemiin.

 

Kun Telia ei avoimesti kerro tarkemmin Sagemcomin vioista, niin voin vain arvata, että laitteen nimipalveluvälittimessä on haavoittuvuus.

 

Koska valmistajalta ei näytä saavan korjausta tähän ongelmaan, Telia on tehnyt hätäpaikkauksen lyömällä modeemin asetuksiin kiinteästi Telian nimipalvelimet. Telian nimipalvelimilla on ilmeisesti käytössä Sagemcom-suodatus, mikä estää Sagemcomin laitteille haitallisten tietueiden pääsyn läpi.

 

Telian teknikot voivat sitten kommentoida kuinka tarkkaan arvaukseni osui.

 


@Mersukolari@  kirjoitti:

ikinä en ole missään nähnyt tai kuullut että olisi estetty manuaalisten DNS-palvelimien käyttö.


Huaweillakin on modeemeja, joissa nimipalveluasetuksia ei voi muuttaa. Mutta todellakin, Sagemcom ja Huawei ovat ainoat tietämäni laitteet, jossa näin on.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@irritus@  kirjoitti:

@HenriLie@  kirjoitti:

Päätelaitteilta DNS -palvelimen vaihto on mahdollista ja se on ainoa tapa käyttää toista DNS-palvelinta, kun käytössä on Hybrid -modeemi.


Tuo ei todellakaan ole ainoa tapa. Voit muun muassa laittaa Hybridimodeemin ja lähiverkkosi väliin reitittimen, jossa on haluamasi asetukset.

 

Mikäli Hybridimodeemista saa sentään dhcp-palvelimen pois päältä, tee niin ja asenna lähiverkkoosi oma dhcp-palvelin. Se voi sitten ip-osoitteiden jaon ohella kertoa päätelaitteille haluamasi nimipalveluasetukset.

 


@Mersukolari@  kirjoitti:

Mitäs jos laitan tuon modeemin siltaavaksi ja toisen purkin sen taakse, ja määrittelen siihen haluamani dns-palvelimet? Missä tässä se tietoturvaongelma on?


Se jää siihen Sagemcomin modeemiin.

 

Kun Telia ei avoimesti kerro tarkemmin Sagemcomin vioista, niin voin vain arvata, että laitteen nimipalveluvälittimessä on haavoittuvuus.

 

Koska valmistajalta ei näytä saavan korjausta tähän ongelmaan, Telia on tehnyt hätäpaikkauksen lyömällä modeemin asetuksiin kiinteästi Telian nimipalvelimet. Telian nimipalvelimilla on ilmeisesti käytössä Sagemcom-suodatus, mikä estää Sagemcomin laitteille haitallisten tietueiden pääsyn läpi.

 

Telian teknikot voivat sitten kommentoida kuinka tarkkaan arvaukseni osui.

 


@Mersukolari@  kirjoitti:

ikinä en ole missään nähnyt tai kuullut että olisi estetty manuaalisten DNS-palvelimien käyttö.


Huaweillakin on modeemeja, joissa nimipalveluasetuksia ei voi muuttaa. Mutta todellakin, Sagemcom ja Huawei ovat ainoat tietämäni laitteet, jossa näin on.


Erittäin hyvä että tämä herättää keskustelua. Peruskäyttäjille tuo toimii tällaisenaan hienosti, mutta niille jotka oikeasti haluavat tiettyjä mukautettuja määritelmiä käyttää, tietoturvan taakse piiloutuminen ilman selitystä on aivan käsittämätöntä.

 

Tiedän kyllä kuinka reikäinen tuo on ollut vanhemmilla firmiksillä, mutta tämä rajoittaminen on ihan uskomatonta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Kiitos hyvästä nostosta ja kuten @Mersukolari sanoikin, on hyvä että tämä herättää keskustelua. Olemme laittaneet tämän eteenpäin vielä tutkittavaksi ja palaamme asiaan, kun saamme lisätietoa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Okei, tämäpä jännää. Tein tuossa pieniä testauksia ja tässä on lopputulokset:

 

- port forwarding ei toimi

- vpn ei toimi

 

Samat kokeiltu eri porteissa ja lopputulos ei muutu.

 

Laitoin lopulta toisen routerin lan4-porttiin jonka muutin siltaavaksi, ja ei mitään ongelmaa saada sen kautta toimimaan port forwarding ja vpn.

 

 

Moikka

 

Nyt on tullut hetki väälaitteen kanssa ja en vieläkään ole löytänyt mistään kohtaa, josta DDNS-palvelun saisi päälle?

 

Tukeeko ko. laite edes ko. toimintoa, vai tarvitseeko tämä toteuttaa lan4-portin kautta muuttamalla portti siltaavaksi ja asentamalla tähän porttin erillinen reititin, mikä tukee ko. toimintoa?

 

Eli tarvitaanko ylimääräisiä laitteita kuten em. tapauksessa, vai onko tosiaan niin ettei tätä toimintoa laitteesta löydy?

 

 

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@JDuldin@  kirjoitti:

Moikka

 

Nyt on tullut hetki väälaitteen kanssa ja en vieläkään ole löytänyt mistään kohtaa, josta DDNS-palvelun saisi päälle?

 

Tukeeko ko. laite edes ko. toimintoa, vai tarvitseeko tämä toteuttaa lan4-portin kautta muuttamalla portti siltaavaksi ja asentamalla tähän porttin erillinen reititin, mikä tukee ko. toimintoa?

 

Eli tarvitaanko ylimääräisiä laitteita kuten em. tapauksessa, vai onko tosiaan niin ettei tätä toimintoa laitteesta löydy?

 

 

 

 


Jumppasin saman ongelman kanssa  saaden konffattua, mutta ei herättänyt luottamusta päivittyykö. Tuo siltaus siinä suhteessa heikko ratkaisu, koska silloin menettää ko. portissa MPTCP:n. Etenkin, jos ja kun on hitaampien yhteyksien takana, niin ko. menetys kannattaa huomioida.

 

Joten ratkaisin toisella tavalla, ei ole purkista riippuvainen mitenkään:

Käytän duckdns.org DDNS palvelua. Erittäin kustannustehokas ja on toiminut nyt kohta vuoden ok.

 

  • loin sinne oman domainin  vaikka xyz (vaikka host on niin taitaa kutsua domainiksi)
  • api avain luotava ko. palvelussa
  • sitten vaan joko manuaalisesti tai ajastetusti sisäverkon puolelta jollakin koneella esim. wget:llä, jonka saa aika moneen käyttikseen oli sitten winkkari tai joku *nix käytössä.

 

wget --no-check-certificate -O - -o mydns.duck.log "https://www.duckdns.org/update?domains=xyz&token=82a41ce7-c162-45a5-1234-2bc7fbaeb543&ip="

 

  • asettaa nykyisen julkisen ip:n josta yhteys tehty ip:ksi ko. xyz domainille
  • jos haluaa tarkistaa niin dig-komennolla helppoa

 

@Oma julkinen ip:
dig -4 +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com

Domainin/hostin xyz nykyinen ip:
dig -4 +short xyz.duckdns.org

 

 

 

 

 

 

Nyt alkaa katoamaan järki. Oma boksini toimii kovassa käytössä mitä parhaiten, mutta toisessa taloudessa purkki sekoaa aina jonkin ajan päästä. Olen nollannut sen nyt kolmasti n. kuukauden välein tehdasasetuksiin ja en ole muuta muutoksia tehnyt, kuin muuttanut SSID:n, vaihtanut wifin salasanat sekä ottanut band steeringin käyttöön. Mutta aina vika tulee takaisin.

Käyttäjälle vika näkyy ensimmäisenä siten, ettei nettiin yhtäkkiä enää pääse. Oikeasti siellä on reitittimen DNS kuukahtanut ja sen voi kiertää purkalla laittamalla päätelaitteeseen DNS 8.8.8.8 . 

Samalla vika estää pääsemästä ensin hallintasivulle kokonaan ja jos yhtäkkiä pääsetkin, niin tunnukset eivät käy. Tai joskus harvoin käyvät, luokkaa 1/100. Tänään ei ollenkaan.
Testattu eri selaimia ja kirjoitettu salasanat monesti uusiksi ja tiedän käyttäjän olevan Administrator isolla A:lla.

Aina kun reitittimen nollaa takaa tehdasasetuksiin, niin täsmälleen sama oletussalasana käy heittämällä jne.

Alan olla varma, että laitteen joku firmispäivityksen yritys vetää sen jumiin tai itse purkki vuotaa muistia ja tilttaa sitten kuvatusti. Jos oikein päättelen, niin käynnissä oleva firmispäivitys asettaa jonkin lukon, ettei laitteeseen voi kirjautua selaimella, mutta sitten sen epäonnistuessa se jää jumitilaan.

Kirjoitan tän nyt tähän siksi, että kun tämä tapahtuu seuraavaksi muutaman viikon päästä, niin voin viitata vain tähän viestiin.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

@puppelitupuna@  kirjoitti:

Nyt alkaa katoamaan järki. Oma boksini toimii kovassa käytössä mitä parhaiten, mutta toisessa taloudessa purkki sekoaa aina jonkin ajan päästä. Olen nollannut sen nyt kolmasti n. kuukauden välein tehdasasetuksiin ja en ole muuta muutoksia tehnyt, kuin muuttanut SSID:n, vaihtanut wifin salasanat sekä ottanut band steeringin käyttöön. Mutta aina vika tulee takaisin.

Käyttäjälle vika näkyy ensimmäisenä siten, ettei nettiin yhtäkkiä enää pääse. Oikeasti siellä on reitittimen DNS kuukahtanut ja sen voi kiertää purkalla laittamalla päätelaitteeseen DNS 8.8.8.8 . 

Samalla vika estää pääsemästä ensin hallintasivulle kokonaan ja jos yhtäkkiä pääsetkin, niin tunnukset eivät käy. Tai joskus harvoin käyvät, luokkaa 1/100. Tänään ei ollenkaan.
Testattu eri selaimia ja kirjoitettu salasanat monesti uusiksi ja tiedän käyttäjän olevan Administrator isolla A:lla.

Aina kun reitittimen nollaa takaa tehdasasetuksiin, niin täsmälleen sama oletussalasana käy heittämällä jne.

Alan olla varma, että laitteen joku firmispäivityksen yritys vetää sen jumiin tai itse purkki vuotaa muistia ja tilttaa sitten kuvatusti. Jos oikein päättelen, niin käynnissä oleva firmispäivitys asettaa jonkin lukon, ettei laitteeseen voi kirjautua selaimella, mutta sitten sen epäonnistuessa se jää jumitilaan.

Kirjoitan tän nyt tähän siksi, että kun tämä tapahtuu seuraavaksi muutaman viikon päästä, niin voin viitata vain tähän viestiin.


Itse tappelin aikani tuon purkin kanssa, edes toisesta samanlaisesta ei ollut mitään apua. Ei toimi DDNS suoraan purkissa eikä toimi myöskään porttiohjaukset saatikka sitten jaot sisäverkossa. Nyt on sisäinen liikenne toisen modeemin kautta ja sen kautta toimii kaikki, eikä tartte tapella.


@Mersukolari@  kirjoitti:

@puppelitupuna@  kirjoitti:

Nyt alkaa katoamaan järki. Oma boksini toimii kovassa käytössä mitä parhaiten, mutta toisessa taloudessa purkki sekoaa aina jonkin ajan päästä. Olen nollannut sen nyt kolmasti n. kuukauden välein tehdasasetuksiin ja en ole muuta muutoksia tehnyt, kuin muuttanut SSID:n, vaihtanut wifin salasanat sekä ottanut band steeringin käyttöön. Mutta aina vika tulee takaisin.

Käyttäjälle vika näkyy ensimmäisenä siten, ettei nettiin yhtäkkiä enää pääse. Oikeasti siellä on reitittimen DNS kuukahtanut ja sen voi kiertää purkalla laittamalla päätelaitteeseen DNS 8.8.8.8 . 

Samalla vika estää pääsemästä ensin hallintasivulle kokonaan ja jos yhtäkkiä pääsetkin, niin tunnukset eivät käy. Tai joskus harvoin käyvät, luokkaa 1/100. Tänään ei ollenkaan.
Testattu eri selaimia ja kirjoitettu salasanat monesti uusiksi ja tiedän käyttäjän olevan Administrator isolla A:lla.

Aina kun reitittimen nollaa takaa tehdasasetuksiin, niin täsmälleen sama oletussalasana käy heittämällä jne.

Alan olla varma, että laitteen joku firmispäivityksen yritys vetää sen jumiin tai itse purkki vuotaa muistia ja tilttaa sitten kuvatusti. Jos oikein päättelen, niin käynnissä oleva firmispäivitys asettaa jonkin lukon, ettei laitteeseen voi kirjautua selaimella, mutta sitten sen epäonnistuessa se jää jumitilaan.

Kirjoitan tän nyt tähän siksi, että kun tämä tapahtuu seuraavaksi muutaman viikon päästä, niin voin viitata vain tähän viestiin.


Itse tappelin aikani tuon purkin kanssa, edes toisesta samanlaisesta ei ollut mitään apua. Ei toimi DDNS suoraan purkissa eikä toimi myöskään porttiohjaukset saatikka sitten jaot sisäverkossa. Nyt on sisäinen liikenne toisen modeemin kautta ja sen kautta toimii kaikki, eikä tartte tapella.


Itsellä tämä on toiminut vuosia loistavasti ja siksi olen uskaltanut suositella useammalle lähipiiriinkin. Mutta sitten tällainen jatkuvasti hajoava tapaus kyllä ärsyttää, varsinkin kun vaatii aina paikan päälle menon fiksaamaan ja samalla tietää tekevänsä väliaikaista hommaa.

No niin. Kuukauden se näköjään kesti kunnes DNS hajosi taas laitteesta. Mikään sisäverkon laite ei toimi verkossa, paitsi jos laitteelle käsin määrittää nimipalveluksi 8.8.8.8. Tosin sitten menetetään sisäverkon DNS.

Kuinkahan iso tappelu tämän vaihdosta tulee aspan kanssa? Syksystä asti tämä kyseinen purkki tehnyt tätä ja olen joutunut sen nollaamaan liian monta kertaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@puppelitupuna@  kirjoitti:

No niin. Kuukauden se näköjään kesti kunnes DNS hajosi taas laitteesta. Mikään sisäverkon laite ei toimi verkossa, paitsi jos laitteelle käsin määrittää nimipalveluksi 8.8.8.8. Tosin sitten menetetään sisäverkon DNS.

Kuinkahan iso tappelu tämän vaihdosta tulee aspan kanssa? Syksystä asti tämä kyseinen purkki tehnyt tätä ja olen joutunut sen nollaamaan liian monta kertaa.




Jos yhteys katkeaa toistuvasti resetoinnista huolimatta, on siitä tärkeää kirjata meille häiriöilmoitus. Tämän häiriöilmoituksen voi tehdä vain liittymän omistaja tai siihen valtuutettu henkilö (omistajan täytyy tehdä valtuutus puhelimitse asiakaspalvelussamme). Häiriöilmoituksella on hyvä ilmoittaa tarkat esimerkit katkoksista, eli pvm. kellonaika ja milloin/miten häiriö poistui. Häiriöilmoituksen avulla voidaan selvittää, onko tarpeen vaihtaa laitetta vai onko kyseessä ohjelmistovirhe vai jotain muuta. Joka tapauksessa korjaus lähtee liikkeelle sillä häiriöilmoituksella.

Häiriöilmoituksen voi jättää liittymän hallinnasta, johon pääsee kirjautumalla Minun Telia -itsepalveluun tai ottamalla yhteyttä meidän asiakaspalveluun.

@HenriLie 

Vaikea sanoa päivämääriä, koska se vaan mulle sanottiin ohimennen, että se taas kerran lakkasi (viime viikolla) toimimasta. Yritän saada liittymän omistajaa kiinni.

Homma siis menee niin, että laite toimii tehdasasetuksien laiton jälkeen useita viikkoja. Nyt meni viisi. Sitten oma epäilykseni on, että se yrittää sitä purkin softaa päivittää, niin siinä hajoaa jokin. Tähän viittaisi se, että kun sen resetoi, niin siellä ei ole sisällä firmistä, jossa olisi band steering oletuksena päällä, kuten uusimmassa kai pitäisi.

Sanoisin, että uusi purkki olisi helpoin tie ulos, jos ei ko. liittymässä ole teillä jotain erityisasetusta.

En nyt anna kyllä aspalle tästä pinnoja. Liittymän omistaja on yrittänyt aamusta soittaa töissä vikailmoitukseen sekä aspaan pääsemättä läpi. Vikailmon takaisinsoittoajat olivat täynnä tai jotain semmoista oli tullut siitä ekasta numerosta. Aspaan taas ei ollut tauon aikana päässyt jonottamalla.

Chatissa kun lopulta pääsin vuoroon, niin selitin ongelman ja pyysin soittamaan omistajalle sen valtuutuksen, niin ei millään käynyt. Pitää omistajan soittaa.

Taas menee yksi päivä hukkaan ja pahimmillaan saa taas aloittaa selittämisen alusta jollekin. Ihme jäykkää touhua Telialla:  Asiakkaalla viikko netti poikki ja  haluaa vaihtaa takaisin Elisalle jatkuvien ongelmien vuoksi viimeiseltä puolelta vuodelta ja silti pitää mennä vain jonkun sääntökirjan mukaan inttämällä sitä valtuutuksesta. Kuinka vaikea olisi ollut välittää asiakkaasta sen verran, että soittaa sille kun numeronkin annoin siihen?


MUOKS: Nyt alkoi asiat rullaamaan ja asiallinen soitto tuli omistajalle ja nyt minulle. Kiitos heille jos tätä lukevat.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Lisää testausta. MPTCP toimii jos mobiilin modeksi on valittu AUTO. Ei toimi jos on valittu 4G only. Kun taas AUTO on valittuna, ei anna edes DSL:n täyttä vauhtia, vaan yrittää epätoivoisesti ilmeisesti käyttää molempia yhteyksiä siinä onnistumatta. Nopeus seilaa 30-40Mbps välillä.

 

Kun taas laitan 4G only, nopeus on tasan se mitä DSL:n kautta tulee. Aivan kuin MPTCP ei olisi edes päällä kun asetukset ovat näin.

Lisäksi mainittakoon, että muutaman päivän oltuaan päällä, laite tiputtaa mobiilista kokonaan indikoimatta asiaa mitenkään. Kaikki valot ovat normaalit, mutta kun menee modeemin hallintapaneeliin niin siellä lukee että DSL only.

Vastaa