Seuraavan laskun eräpäivä

  • 12 January 2017
  • 7 kommenttia
  • 24 katselukertaa

Seuraavan laskusi eräpäivä on 16.01.2017  ilmoittaa Omat Sivut - ei kuitenkaan ole yhtäään avointa laskua ja Omilla Sivuilla on tieto: Sinulla ei ole avoimia laskuja ?

Milloinkahan seuraava lasku tulee ja milloinkahan on eräpäivä?


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@esapit kirjoitti:

Seuraavan laskusi eräpäivä on 16.01.2017  ilmoittaa Omat Sivut - ei kuitenkaan ole yhtäään avointa laskua ja Omilla Sivuilla on tieto: Sinulla ei ole avoimia laskuja ?


Milloinkahan seuraava lasku tulee ja milloinkahan on eräpäivä?




Suosittelen olemaan yhteydessä 24/7 avoinna olevaan chat-asiakaspalveluun jonka löydät Omien Sivujen etusivun oikean puolen alareunasta, koska täällä henkilökohtaisia laskutusasioita ei voida hoitaa.


 


Omilla Sivuilla näkyy aina ennakkoon tuleva lasku, jota ei vielä ole ns. olemassa.  Esimerkiksi laskutusjakso on 12.11.2016 - 11.12.2016 ja eräpäivä on 02.01.2017 eli 3 viikon päästä. Minulla tulee seuraava lasku maksettavaksi 02.02.2017 ja tietysti helpottaa vaikka tiedän oman laskutukseni rytmin. Ehkä olet jo maksanut ko. laskun? Asiakaspalvelusta kysymällä se kyllä selviää :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Omien sivujen seuraavan laskun eräpäivä on vain karkea arvio.

Mikäli laskusi summa jää alle laskutusrajan, sähköisillä laskutustavoilla 10 € ja paperilaskulla 20 €, normaalisti laskua ei tule. Avoimet veloitukset siirretään seuraavaan laskutuskauteen, kunnes 10 € tai 20 € täyttyy.

Tähän sääntöön on tosin runsaasti poikkeuksia. Laskulle tehty hyvitys tai vaikkapa liittymätyypin vaihto voi laukaista laskutuksen, vaikka summa jäisikin alle laskutusrajan.

Toinen ongelma Omien sivujen seuraavan laskun eräpäivässä on, että se voi näyttää myös täysin harhaanjohtavia päivämääriä. Näin käy asiakkailla, joilla on palveluita useammasta kuin yhdestä tuoteryhmästä, esim. sekä kiinteä- että mobiililiittymä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@irritus kirjoitti:

Omien sivujen seuraavan laskun eräpäivä on vain karkea arvio.

Mikäli laskusi summa jää alle laskutusrajan, sähköisillä laskutustavoilla 10 € ja paperilaskulla 20 €, normaalisti laskua ei tule. Avoimet veloitukset siirretään seuraavaan laskutuskauteen, kunnes 10 € tai 20 € täyttyy.

Tähän sääntöön on tosin runsaasti poikkeuksia. Laskulle tehty hyvitys tai vaikkapa liittymätyypin vaihto voi laukaista laskutuksen, vaikka summa jäisikin alle laskutusrajan.

Toinen ongelma Omien sivujen seuraavan laskun eräpäivässä on, että se voi näyttää myös täysin harhaanjohtavia päivämääriä. Näin käy asiakkailla, joilla on palveluita useammasta kuin yhdestä tuoteryhmästä, esim. sekä kiinteä- että mobiililiittymä.




Jos on epäselvyyksiä omissa tilauksissa ja kuukausilaskutuksissa niin ehdottomasti asiakaspalveluun yhteyttä. Sieltä osaavat kertoa kyllä tarkasti. KK-laskutus voi olla muuttuva kuten @irritus mainitsi, jos tapahtuu jotain poikkeavaa. Tuohon Omien Sivujen seuraavan laskun eräpäivään ei kannata sokeasti luottaa ja onnistuuhan maksuajan pidentäminen hintaan 5 euroa / maksusopimus tarvittaessa jos ei ehdi maksamaan 2 viikon kuluessa eräpäivästä laskua :)


 


Laitan vielä linkin matkapuhelimen esimerkkilaskusta:


https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Matkapuhelinliittyman-mallilasku?id=1391

Jos eräpäivä on 15.5.2017, niin eikö siinä ole 14 vrk aikaa maksaa se. Siis 14 vrk 15.5 jälkeen. Vai eikö Telialla ole tätä samaa käytäntöä kuin muilla..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei PeteXXX!


 


Laskuthan maksetaan aina eräpäivään mennessä, ei yleisesti sen jälkeen koska siitä koituu kuluja sekä asiakkaalle että laskuttajalle.


Tässä kuluttaja-asiamiehen linjaus :


Yrityksen on seurattava laskutustaan niin, että laskut lähtevät kuluttajalle riittävän ajoissa ennen eräpäivää. Kuluttajalle on jätettävä aikaa tarkistaa laskun oikeellisuus ja esittää huomautukset laskuttajalle.


Laskut on lähetettävä kuluttajalle niin, että laskun lähettämisen ja eräpäivän välille jää vähintään kaksi viikkoa aikaa. Perustellusta syystä tämä aika voi poikkeuksellisesti olla lyhyempi. Esimerkiksi matkojen ns. äkkilähdöissä laskun maksamiselle nopealla aikataululla on asianmukainen syy.


Laissa saatavien perinnästä (513/1999) on säädetty, että maksumuistutuksesta velalliselta saa vaatia perintäkuluja vain, jos saatavasta on vähintään 14 päivää ennen sen erääntymistä lähetetty velalliselle lasku tai muu erääntymisilmoitus ja erääntymisestä on ennen maksumuistutuksen lähettämistä kulunut vähintään 14 päivää.


Velkoja ei saa viivytellä laskun lähettämisessä, jotta kuluttaja voi helposti tunnistaa saapuneen laskun ja sen perusteen. Tämä koskee myös sopimuksen päättymistilanteita, esimerkiksi puhelinliittymän irtisanomista ja sitä seuraavaa loppulaskua. Kuluttajasaatavat vanhenevat pääsääntöisesti kolmessa vuodessa. Tätä vanhempia saatavia kuluttajilta ei siis voi yleensä lähteä vaatimaan.


Laskuttajan tulee olla huolellinen laskujensa hallinnoimisessa ja lähettämisessä. Usein laskuja lähettävän yrityksen voidaan odottaa varmistavan laskutusjärjestelmiensä toimivuuden ja tehokkuuden huolellisemmin kuin pienen, harvemmin laskuttavan yrityksen.


Huolellisuusarviointiin vaikuttaa myös virheen syy. Suurenkin yrityksen laskutusjärjestelmiin on huolellisesta toiminnasta riippumatta voinut jäädä vaikeasti havaittava virhemekanismi, joka tulee esiin vasta pidemmän ajan kuluttua. Vastaavasti pienemmällä yrityksellä jokin yksittäinen saatava saatetaan havaita vasta kirjanpitoa tarkistettaessa.


Jos yritys laskuttaa saatavasta vasta pitkän ajan kuluttua sen syntymisestä, saattaa olla ongelmallista osoittaa, että velkasuhde on todella syntynyt ja että lasku on edelleen maksamatta. Tällöin velkojan tuleekin varautua esittämään selvitys näistä esimerkiksi kirjanpitoaineiston avulla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kiisseli67 kirjoitti:

Hei PeteXXX!


 


Laskuthan maksetaan aina eräpäivään mennessä, ei yleisesti sen jälkeen koska siitä koituu kuluja sekä asiakkaalle että laskuttajalle.


Tässä kuluttaja-asiamiehen linjaus :


Yrityksen on seurattava laskutustaan niin, että laskut lähtevät kuluttajalle riittävän ajoissa ennen eräpäivää. Kuluttajalle on jätettävä aikaa tarkistaa laskun oikeellisuus ja esittää huomautukset laskuttajalle.


Laskut on lähetettävä kuluttajalle niin, että laskun lähettämisen ja eräpäivän välille jää vähintään kaksi viikkoa aikaa. Perustellusta syystä tämä aika voi poikkeuksellisesti olla lyhyempi. Esimerkiksi matkojen ns. äkkilähdöissä laskun maksamiselle nopealla aikataululla on asianmukainen syy.


Laissa saatavien perinnästä (513/1999) on säädetty, että maksumuistutuksesta velalliselta saa vaatia perintäkuluja vain, jos saatavasta on vähintään 14 päivää ennen sen erääntymistä lähetetty velalliselle lasku tai muu erääntymisilmoitus ja erääntymisestä on ennen maksumuistutuksen lähettämistä kulunut vähintään 14 päivää.


Velkoja ei saa viivytellä laskun lähettämisessä, jotta kuluttaja voi helposti tunnistaa saapuneen laskun ja sen perusteen. Tämä koskee myös sopimuksen päättymistilanteita, esimerkiksi puhelinliittymän irtisanomista ja sitä seuraavaa loppulaskua. Kuluttajasaatavat vanhenevat pääsääntöisesti kolmessa vuodessa. Tätä vanhempia saatavia kuluttajilta ei siis voi yleensä lähteä vaatimaan.


Laskuttajan tulee olla huolellinen laskujensa hallinnoimisessa ja lähettämisessä. Usein laskuja lähettävän yrityksen voidaan odottaa varmistavan laskutusjärjestelmiensä toimivuuden ja tehokkuuden huolellisemmin kuin pienen, harvemmin laskuttavan yrityksen.


Huolellisuusarviointiin vaikuttaa myös virheen syy. Suurenkin yrityksen laskutusjärjestelmiin on huolellisesta toiminnasta riippumatta voinut jäädä vaikeasti havaittava virhemekanismi, joka tulee esiin vasta pidemmän ajan kuluttua. Vastaavasti pienemmällä yrityksellä jokin yksittäinen saatava saatetaan havaita vasta kirjanpitoa tarkistettaessa.


Jos yritys laskuttaa saatavasta vasta pitkän ajan kuluttua sen syntymisestä, saattaa olla ongelmallista osoittaa, että velkasuhde on todella syntynyt ja että lasku on edelleen maksamatta. Tällöin velkojan tuleekin varautua esittämään selvitys näistä esimerkiksi kirjanpitoaineiston avulla.




Totta @kiisseli67! :)


 


Telia perii viivästyskorkoa korkolain mukaan ja tällä hetkellä viivätyskorko on 7% korkolain mukaan. Tämä kohta löytyy aina myös laskusta.


 


Apuna havannointiin voidaan käyttää esimerkiksi tätä laskuria:


http://www.laskurini.fi/raha/viivastyskorkolaskuri


 


Yhdellä kuukausilaskullani pyörii noin 2 sentin viivästyskorko aina, koska eräpäivä on 5. päivä ja voin maksaa sen vasta 6 päivän päästä suoramaksuna Omilla Sivuilla reaaliajassa. Minulle tämä ei ole ongelma. Jos tarvitsen maksuaikaa paljon enemmän niin sitten solmin itsepalveluna 5 euron maksusopimuksen :)


 


Telialla on kattava tietopaketti laskutukseen liittyen täällä:


https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/laskutus


 


 


@kiisseli67 kirjoitti:

Hei PeteXXX!

 

Laskuthan maksetaan aina eräpäivään mennessä, ei yleisesti sen jälkeen koska siitä koituu kuluja sekä asiakkaalle että laskuttajalle.

Tässä kuluttaja-asiamiehen linjaus :

Yrityksen on seurattava laskutustaan niin, että laskut lähtevät kuluttajalle riittävän ajoissa ennen eräpäivää. Kuluttajalle on jätettävä aikaa tarkistaa laskun oikeellisuus ja esittää huomautukset laskuttajalle.

Laskut on lähetettävä kuluttajalle niin, että laskun lähettämisen ja eräpäivän välille jää vähintään kaksi viikkoa aikaa. Perustellusta syystä tämä aika voi poikkeuksellisesti olla lyhyempi. Esimerkiksi matkojen ns. äkkilähdöissä laskun maksamiselle nopealla aikataululla on asianmukainen syy.

Laissa saatavien perinnästä (513/1999) on säädetty, että maksumuistutuksesta velalliselta saa vaatia perintäkuluja vain, jos saatavasta on vähintään 14 päivää ennen sen erääntymistä lähetetty velalliselle lasku tai muu erääntymisilmoitus ja erääntymisestä on ennen maksumuistutuksen lähettämistä kulunut vähintään 14 päivää.

Velkoja ei saa viivytellä laskun lähettämisessä, jotta kuluttaja voi helposti tunnistaa saapuneen laskun ja sen perusteen. Tämä koskee myös sopimuksen päättymistilanteita, esimerkiksi puhelinliittymän irtisanomista ja sitä seuraavaa loppulaskua. Kuluttajasaatavat vanhenevat pääsääntöisesti kolmessa vuodessa. Tätä vanhempia saatavia kuluttajilta ei siis voi yleensä lähteä vaatimaan.

Laskuttajan tulee olla huolellinen laskujensa hallinnoimisessa ja lähettämisessä. Usein laskuja lähettävän yrityksen voidaan odottaa varmistavan laskutusjärjestelmiensä toimivuuden ja tehokkuuden huolellisemmin kuin pienen, harvemmin laskuttavan yrityksen.

Huolellisuusarviointiin vaikuttaa myös virheen syy. Suurenkin yrityksen laskutusjärjestelmiin on huolellisesta toiminnasta riippumatta voinut jäädä vaikeasti havaittava virhemekanismi, joka tulee esiin vasta pidemmän ajan kuluttua. Vastaavasti pienemmällä yrityksellä jokin yksittäinen saatava saatetaan havaita vasta kirjanpitoa tarkistettaessa.

Jos yritys laskuttaa saatavasta vasta pitkän ajan kuluttua sen syntymisestä, saattaa olla ongelmallista osoittaa, että velkasuhde on todella syntynyt ja että lasku on edelleen maksamatta. Tällöin velkojan tuleekin varautua esittämään selvitys näistä esimerkiksi kirjanpitoaineiston avulla.


Oliko dna vai sonera kun kysyin tätä maksuaika tai eräpäivä kysymystä. Taisi olla dna. Siellähän ei ole tätä eräpäivän siirto mahdollisuutta. Sanottiin että on 14 vrk  maksuaikaa eräpäivän jälkeen. Samansuuntaista viestiä sain puhelinkeskustelusta Soneran kanssa. Nämähän perii siitä ylimääräistä kun laskun eräpäivää siirretään. Tai sitten olen käsittänyt asian väärin.

Vastaa