Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63188
Kirjoituksia 172480

Sonera 100/10 Mbit/s-yhteydessä 3 MB/s-nopeuskatto?



Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-12-2014
Kirjoituksia: 4
1/4

Sonera 100/10 Mbit/s-yhteydessä 3 MB/s-nopeuskatto?

 

Päivää.

 

Se on ihan mukava tämä 100/10-yhteys sinänsä, eikä muuten mitään valittamista (etenkin, kun sinnittelin yli puoli vuotta 2/2MB-yhteydellä), mutta alkaa jo hiukkasen arveluttamaan, kun en saa kertakaikkiaan yli 3 MB/s yksittäistä tiedostoa siirtymään.

 

Eli voisiko joku Soneralainen ihan virallisesti vastata; Onko Soneralla nopeuskatto, noin 3 MB/s per tiedosto/yhteys (connection)?

 

Funetista vedin wgetillä jotain 1Gnull-tiedostoa, ja samaan aikaan kuvat.fi:stä kahdella wgetillä samaa, itsekuvaamaani videotiedostoa, ja kaikki pysyivät siinä 3 MB/s-nurkilla (toki yhteensä 9 MB/s oli sitten nopeutta, mikä on kyllä kiitettävää). 

 

Kokeilin myös FTP-clientillä (FileZilla) noita samoja juttuja, ja vaikka ei mitään muuta tiedonsiirtoa ole missään menossa millään muotoa, silti joko yksitellen tai monta tiedostoa yhtaikaa, sama juttu; nopeus pysyy alle 3.3 MB/s:ssa (usein kaksi tiedostoa yhtaikaa tismalleen 3.2 MB/s).

 

Samaan aikaan tuttuni toisen firman liittymällä nykäisee noita samoja tiedostoja yli 6 MB/s per tiedosto. 

 

Voisiko joku Soneralta siis kommentoida tätä hämmentävää asiaa? FTP-clientti ja Funetin Null-tiedostot olivat ensimmäinen asia, joilla yhteysnopeuteni nopeuden nostamista testasin aikoinansa, ja silloin oli niin hurmiollista, että sai 3.3 MB/s, etten älynnyt kovin paljon äkämystyä tai kiinnostua ihmettelemään, että miksi se tiedosto ei koskaan liiku tuon nopeampaa. 

 

Mutta nyt, kun olen käyttänyt pidempään, alkaa jo tosiaan ihmetyttää. Onko kyseessä vahinko, vai jokin virallinen päätös? Ja onko siitä tiedotettu Soneran sivuilla, ja jos, niin missä? 

 

Olisin hyvin kiitollinen seikkaperäisistä tiedoista tästä asiasta.

 

Ystävällisesti ja kunnioittaen,

 

 without ill will or prejudice,

 

  - Pixelnotation

 

All Rights Reserved.

0 tykkäystä
3 vastausta
Highlighted
Kunniajäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-12-2013
Kirjoituksia: 4 415
2/4

Vs: Sonera 100/10 Mbit/s-yhteydessä 3 MB/s-nopeuskatto?

Sinulla ei ole yksiköt kunnossa...

 

Siis 100 Mbps (merkitään myös Mb/s tai Mbit/s) kiinteässä laajakaistassa ei ole datakattoa. Eli saat siis verkon maksiminopeudella tiedostoja.

 

Kun lataat esimerkiksi funetista tiedostoa, teoreettinen maksiminopeus on oikeasti 12.5MB/S (on sama kuin 100 Mbps )

 

Kun lataat tiedostoja useasta lähteestä, nopeus siis jaetaan sen kesken... 

 

Nopeuteen vaikuttaa toki runkoverkon kuorma, liitäntäpisteiden kuorma ja ficix kuormapisteet. Kun yhdistät funetin palvelimelle se menee ficixin laitteiden kautta ja niitä on Helsingissä ja Espoossa. Myös Oulussa, mutta Sonera ei yhditä siihen Oulusta. Nopeuteen vaikuttaa myös palvelimen nopeus, kaikki palvelimet eivät anna kaikille käyttäjille täyttä nopeutta varsinkaan jos siitä joku muukin latailee.

 

Minulla siis sama 100 Mbps Valokuitu ja tulee ihan hyvin 10 MB latausvauhtia aika monesta paikkaa dataa.

 

9MB maksimilla latasit useasta palvelusta ja se on hyvä nopeus.

 

Suosittelen lukemaan vaikka tästä sivusta MB/s ja Mbps ero: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Latausnopeudet

 

Mikä olikaan laajakaistasi toteutustapa huoneistoosi? (VDSL, Ethernet, kuitu)

 

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-12-2014
Kirjoituksia: 4
3/4

Vs: Sonera 100/10 Mbit/s-yhteydessä 3 MB/s-nopeuskatto?


Terve, ja kiitos vastauksesta.

 

Mutta pari asiaa näin aluksi..

 

> Sinulla ei ole yksiköt kunnossa...
> Suosittelen lukemaan vaikka tästä
> sivusta MB/s ja Mbps ero:
> http://www5.sonera.fi/ohjeet/Latausnopeudet

 

Okei, tein väsyneenä YHDEN virheen alussa, kun mainitsin että 2/2 MB-yhteydellä sinnittelin, kun tarkoitus oli mainita, että 2/2 Mb-yhteydellä sinnittelin. Sen jälkeen yksikköni olivat kyllä taatusti "kunnossa". Ja silti kehtaat laittaa tollasen ylimielisen vinoilun.

 

Toisekseen, tuossa tehdään, kuten itsekin teet, virhe siinä, että puhut "lataamisesta" tai "latausnopeudesta", kun lataaminen sopii lähinnä akkuihin, aseisiin ja siihen, että lataa jonkin pelin/demon/ohjelman kovalevyltä (tai muulta massamuistilaitteelta) tietokoneen muistiin. Niinkuin peleissä lukee, "Loading"..

 

Eli lataaminen = loading.

 

Download taas on 'alaslataamista', upload on 'ylöslataamista', mutta näitä termejä ei juurikaan käytetä jostain syystä. Muita termejä on kuitenkin suomessakin olemassa, kuten tiedonsiirto tai siirtonopeus, tai vanhoja scenetermejä, kuten leechaaminen, liiskaaminen, liitsiminen, imppaaminen, imurointi, tms. jne.

Joten jos tässä ruvetaan termeistä, virheistä tai yksikköjen "kunnossa"pysymisistä tekemään asiaa, niin pata kattilaa soimaa.

 

Olen siis täysin tietoinen termin MB/s ja Mb/s erosta, tiedän kyllä bitit ja Bytet. Tein vain yhden virheen väsyneenä, eikö ihmiselle sallita yhtä ainoata virhettä, ilman, että ruvetaan heti avautumaan, kuin en olisi koko erosta koskaan kuullutkaan?

 

Tämäkin virhe aiheutui todennäköisesti siitä, että aioin nimenomaan puhua megatavuista sekunnissa viestin varsinaisena pointtina, joten megatavut pyörivät mieleni pinnalla tuota pientä SIVUhuomautusta kirjoittaessanikin, enkä havainnut tekemääni virhettä, koska keskityin itse asiaan enemmän, kuin tuohon yhteen ainukaiseen sivuhuomioon, jossa tuli yksi ainut virhe. Johon sitten takerruit niin, että piti oikein retostella sekä vastauksesi etu-, että takaosassa asiasta.

 

Sheesh!

 

Muuten, oikea tapa sanoa tuo, olisi: "Sinulla eivät ole yksiköt kunnossa", sillä "yksiköt" on monikko.

 

> Kun lataat tiedostoja useasta lähteestä,
> nopeus siis jaetaan sen kesken...

 

Kun siis siirrän useita tiedostoja yhtaikaa, tietenkin nopeus 'jaetaan', mutta vaikka siirrän yhden tiedoston kerrallani, nopeus on tismalleen sama, noin 3 MB/s, kuin silloin, kun siirrän kolme tiedostoa kerrallaan. Jos nopeus pienenisi yhteen megatavuun sekunnissa, kun siirrän kolme tiedostoa kerrallaan, tietäisin, että serveri ei ilmeisesti kykene suurempaan nopeuteen, kuin tuo 3 MB/s. Mutta koska serveri siirtää ihan iloisesti kyllä 9 MB/s, jos tiedonsiirron jakaa osiin, tiedän, ettei vika ole siinä. Ja samoin, kuten kerroin, tuntemani ihminen pystyy hänen liittymällään saamaan huimasti suurempia tiedonsiirtonopeuksia tismalleen samoista tiedostoista.


> Nopeuteen vaikuttaa toki
> runkoverkon kuorma, liitäntäpisteiden
> kuorma ja ficix kuormapisteet.

 

Yksittäisen tiedon siirtonopeuteenko, samalla kun saan muitakin tiedostoja samalla nopeudella helposti, mutta en yhtäkään yksittäistä tiedostoa sen nopeammin? Ei oikein vaikuta todennäköiseltä.

 

 (Unohdit tuosta muuten väliviivan, nyt kun huomautamme toistemme virheistä. Kyseessä on erisnimi, se pitää kirjoittaa isolla alkukirjaimella.)

 

> Kun yhdistät funetin palvelimelle se menee ficixin

> laitteiden kautta ja niitä on Helsingissä ja Espoossa.

 

 

Miten tämä edes liittyy mitenkään asiaan? Ei sillä ole väliä, mitä kautta tai mistä se menee, väliä on vaan sillä, että Helsingissä asuu kaksi ihmistä, joista toisella on jokin outo 3 MB/s per tiedosto/connection-siirtocappi, ja toisella ei.

 

Lisäksi, on huonoa suomea sanoa, "ja niitä on", kun voi sanoa, "joita on".

 

Funet on erisnimi, Ficix on erisnimi. Ne kirjoitetaan isoilla alkukirjaimilla.

 

> Nopeuteen vaikuttaa myös palvelimen nopeus,
> kaikki palvelimet eivät anna
> kaikille käyttäjille täyttä nopeutta varsinkaan
> jos siitä joku muukin latailee.

 

Jos nyt siis pysymme asiassa, en puhunut nopeudesta yleensä, tai yleisnopeudesta, vaan oudosta cap-tyyppisestä tapahtumasta, joka on vaivannut tätä liittymää alusta asti, ja joka estää tiedostojen siirron täydellä nopeudella.

 

Siis esimerkiksi yksi tiedosto, ei mitään muuta liikennettä, siirtonopeus on noin 3 MB/s, nopeus yhteensä tietenkin 3 MB/s.

 

Kolme tiedostoa samalta palvelimelta, 3 MB/s per tiedosto, yhteysnopeus 9 MB/s.

 

Eli nopeus itsessään on ihan hyvä, ei mitään valittamista, mutta tuo "per tiedosto"-cappi on vähän outo. Mietin, että voisiko kyseessä olla modeemin asetukset, tai voisiko liittymässä olla jokin pieni asennusvika, vai onko kyseessä tarkoituksellinen tiedonsiirtokatto.

 

Ilmeisesti Sonera ei ainakaan virallisesti tunnusta mitään tiedonsiirtokattoa olevan, sen verran sain viestistäsi selvää.

 

> Minulla siis sama 100 Mbps Valokuitu ja tulee ihan hyvin 10 MB
> latausvauhtia aika monesta paikkaa dataa.

 

Kuten sanoin, se ei ole lataamista, ja kieliopillisesti olisi oikeammin sanoa "paikasta", eikä "paikkaa".

Kyllä minäkin olen tuonne kymppiin päässyt silloin tällöin, nimenomaan, kun on "monesta paikasta" siirtymässä, mutta en ole YKSITTÄISELLE tiedostolle koskaan saanut noin hurjaa määrää.

 

Tajusitkohan edes kysymystäni..?

 

Puhut jatkuvasti, kuin kyse olisi nopeudesta sinänsä, kun kyse on per-tiedosto tai per-connection-tyyppisestä oudosta katosta/capista. Kyseessä ei ole siis mikään epäily, vaan ihmettely siitä, että miksi näin on, koska sen tapahtuminen on fakta, eli tosiasia, eikä mikään teoria.

 

Oletko siis kokeillut, siirtyykö yksittäinen tiedosto nopeammin, kuin 3 MB/s? Kerran taisin saavuttaa jopa 4 MB/s yhdelle tiedostolle väliaikaisesti, joten se oli edistyksellistä. Mutta siinäkin kyseessä oli sirpaleisempi tiedonsiirto, ei suora FTP-tyyppinen yksittäisen tiedon jurnuttaminen.

 

Olisi mukava kuulla, saatko siirrettyä FTP:llä yksittäisen tiedoston nopeammin, kuin 3 MB/s.

Muuten, teoreettinen siirtonopeus pitäisi 100 Mb-yhteydellä olla lähempänä 12.5 MB/s, kuin 10 MB/s. Mutta sillä ei ole minulle merkitystä, pääasia, että toimii suht. koht. nopsakasti joka tapauksessa.

 

Kiitosta vielä.

 

Ystävällisesti ja kunnioituksella,

 

       without ill will or frivolity,

 

- Pixelnotation

 

All Rights Reserved.

 

Highlighted
Kunniajäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-12-2013
Kirjoituksia: 4 415
4/4

Vs: Sonera 100/10 Mbit/s-yhteydessä 3 MB/s-nopeuskatto?

Pahoittelen yksikkö korjauksesta, olet oikeassa. Kiitos että korjasit kirjoitusvirheeni.

 

Nopeuskattoa ei pitäisi olla... ainakaan virallisesti. Soneralla ja muilla operaattoreilla on oikeus rajoittaa yhteysnopeuksia palveluehtojen mukaisesti ja priorisoida liikennettä.

 

Heitit haasteen että pystynkö lataamaan yksittäistä tiedostoa nopeammin kuin 3MB, niin kyllä pystyn. Tämä riittää todistukseksi?

 

eSJd7LF.png

 

rOU4NX2.png

 

Speedtest tulos:

 

4080341276.png

 

Kyllä siis 100 Mbps teoreettinen nopeus on 12.5MB/s, olet oikeassa ja minun virheeni merkitä väärin. Käytännössä siis ~10MB/s.

 

Löytyi Murobbs samanlainen ongelma: http://murobbs.muropaketti.com/threads/latausnopeus-rajoittunut-2mb-s-vaikka-netin-nopeus-on-paeaell...

0 tykkäystä