Sonera Laajakaista Valokuitu 100/10M pätkii

  • 19 December 2014
  • 13 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Ongelmana on siis että netti katkeilee vähän väliä säännöllisen epäsäännöllisesti. Yleisimmin tätä tapahtuu aina illasta. Taloudessa kolme konetta kännyköineen ja netin katketessa yhteys katoaa siis totaalisesti, eikä ole merkitystä käyttääkö langatonta vai langallista yhteyttä. Modeemin ja koneiden välimatka on alle puoli metriä eikä seiniä ole välissä.

 

Modeemina Zyxelin p-870hn-51b.


13 kommenttia

Käytät siis VDSL yhteyttä modeemisi perusteella, joka on hieman eri asia kuin kuitu, sillä VDSL toimii vanhalla kaapelitekniikalla DSLAMista eteenpäin asunnollesi.

 

Olethan kokeillut modeemisi uudelleenkäynnistystä?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

olkitun vinkki on hyvä ensimmäinen toimenpide.


 


Mikäli tuollakaan ei ole vaikutusta, niin voisit kokeilla vaihtaa modeemin toiseen puhelinpistokkeeseen, mikäli siellä on useampi vaihtoehto. Ethän ole puhelinjohtoon laittanut mitään jatkojohtoa väliin? Onko modeemi aiemmin toiminut hyvin, eli onko pätkiminen alkanut vasta hiljattain?


Sammuuko modeemista myös DSL valo silloin, kun yhteys pätkäisee poikki?

Modeemin uudelleenkäynnistys ratkaisee yleensä ongelman hetkellisesti, mutta sillä ei ole mitään pitkäaikaista vaikutusta netin jatkuvaan katkeamiseen.

 

Puhelinpistokkeen vaihdolla ei ole vaikutusta ongelmaan, eikä puhelinjohdossa ole jatkojohtoa välissä.

 

Muistaakseni alussa modeemi toimi hyvin, mutta hiljattain en ole päässyt enää edes modeemin asetuksiin käsiksi. En tosin osaa sanoa alkoiko tämä juuri samaan aikaan kun itse modeemi alkoi reistailemaan.

 

Tuosta DSL-valosta en ole ihan varma, tarkistan sen ensi kerralla kun netti katkeaa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Modeemin asetuksiin pääsee käsiksi vain siten, että kone on verkkokaapelilla kiinni modeemissa. Ei voi siis langattomasti pyrkiä sinne hallintapaneeliin. Kuulostaa vähän siltä, että modeemissa voisi olla jotakin asetuksia sekaisin, jos ei edes hallintapaneeli aukea. Voisit kokeilla vielä resetoida koko laitteen, jolloin asetukset palautuvat takaisin oletusasetuksille. Reset painike löytyy sieltä laitteen pohjasta ja sitä nappia pitää painaa sellainen 15-20sek pohjassa.


 


Toivottavasti ongelmaan löytyisi jokin ratkaisu...


@olkitu_ kirjoitti:

Käytät siis VDSL yhteyttä modeemisi perusteella, joka on hieman eri asia kuin kuitu


Ohikulkijan reunakommentti: Minunkin sopimuspaperissa luki liittymän tyyppinä "Sonera Laajakaista Valokuitu 100M/10M- liittymä", joskin omilla sivuilla nyt nimitetään tyyppiä vähän toisin, valokuituliittymäksi kuitenkin. Myös minulla modeemin tyyppinä on ZyXEL P-870HN-51b, joka on VDSL2/ADSL2 modeemi ja toiminut paitsi valokuituliittymässä myös kuparissa.

 

Muuan kilpailijan myyntimies oli mieltä, että modeemeille tyypillistä on yhteyden katkeilu, jos niitä pidetään jatkuvasti päällä ja ne lämpenevät. No parin vuoden päällä pito jo pullistaa huonolaatuiset kondensaattorit elektronisissa laitteissa eikä takuuta sen enempää annetakaan, jos sitäkään.

 

Oma vaikutelmani on tarve käynnistää parivuotias modeemi uudelleen noin kuukausittain, jos sitä on pidetty jatkuvasti päällä. Tarkoitukseni on sammuttaa modeemi - ja tietenkin tietokonekin - ainakin yöksi.

 

Mulla on nyt rajoitettu 100M VDSL2 liittymä 50/10. Vieläkin katkeilee kerran pari päivässä. Voisi vielä kokeilla rajoittaa 50/5 tuo mun liittymä.

Kunniamerkki +10

Oletko selvittänyt, että onko vastaavanlaisia ongelmia naapureilla?

 

Ilmeisesti talossa käytetään sisäverkkona vanhaa puhelinkaapelointia. Päättelin sen siitä, kun vdsl-tekniikka on käytössä. Mikäli näin on ja naapureilla ei pääsääntöisesti ole vastaavaa ongelmaa, niin ongelma silloin kohdallasi lienee puhelinkaapeloinnissa.

Se, että missä kohtaa kaapelointia ongelma piilee, onkin sitten jo toinen juttu.

 

Vanhoissa taloissa puhelinkaapelointi on tehty useinkin melkoisen "sekavasti". Parien johtimet ovat sikin sokin ja liitokset mitä sattuu. Ovat toimineet perinteisen puhelintekniikan aikana kuta kuinkin, mutta siirryttäessä dsl-tekniikkaan ei toimi luotettavasti.

 

Siispä mikäli operaattorin kannalta kuituyhteys ja dslam toimii ok, on ehkä syytä sisäjohtoverkossa. Sehän kuuluu kiinteistön omistajalle. Hyvä keino olisi kokeilla vaihtaa puhelinkaapelin paria, joka nousee talojakamosta huoneistoon. Joka huoneistoon pitäisi olla käytettävissä 3 paria. Usein parin vaihto auttaa ja siinä samalla tulee liitokset tarkistettua ja korjattua. 

Tämä edellä mainittu toimenpide vain vaatii teleurakoitsijan käyntiä paikalla. Joten laskua tulee, mutta se voi olla sen väärti.

Asun 1969 rakennetussa kerrostalossa johon on putkiremontti ja sähköt uusittu 2008, mutta ei sisäverkkoa. Kyselin joskus isännöitsijältä sisäverkosta niin verkko on testattu toimivaksi puhelimelle 😃 Eli se siitä. Kaapeloinnin sijaintia ei pääse selvittämään, kulkee niin monimutkaisesti. Rappu käytävässä on peitelevy jonka takaa löysin puhelin kaapeleita, mutta omani tuntui menevän alakerran asuntoon 😃 No huoneistoonhan ei tule mitään kunnollista puhelin kaapelointia. Ainoastaan kaksinapaista kupari kaapelia. Eli niin alkeellinen kuin vain voi olla. 

 

Yhtiöömme on tulossa Elisan vastikkeellinen talonetti joten vaihto Elisaan tapahtuu. Pärjään 10/10 joten nyt on hyvä tilaisuus testata missä vika, kun 50/10 katkeilee. Yksi modeemi näyttää linjan maksimi nopeudeksi 55/11.

 

Nyt linja arvot ovat nämä:

noise margin upstream: 11 db
output power downstream: -23 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 11 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 5 db

 

Ennen Soneraa mulla oli Saunalahden 10/1 ADSL jossa ei ollut mitään vikaa, eli kyllähän se tuo sisäverkko on ongelma tässä yhtiössä. Yhtiössä enemmistö on eläkeläisiä joten asioiden muuttaminen ei ole helppoa. Ihme oli että talonetti ja kaapeli-tv meni yhtiökokouksessa läpi. Vaikka joillekkin tämä 4,20€/kk tuleva lisä maksu oli maata kaatava :D

Kunniamerkki +10

No niin...

Eipä ole ihme ettei nopeammat yhteydet toimi :smileysad:

 

Tuo liittämäsi kuva kertoo kaiken. "Lapamato-piuhalla" ei todellakaan voi sanoa kuin puhelimen toimivan.

Ei pelaa tuollaisella kaapeloinnilla vähänkään nopeammat dsl-liittymät, kuten käytäntö on sen jo osoittanut.

Pitäisi käyttää kierrettyä parikaapelia, jotta olisi edes toiveita nopeammista nettiyhteyksistä.

 

Nyt ei tietenkään ole tässä vaiheessa oikein mitään tehtävissä tuon osalta. Silloin remontin yhteydessä olisi pitänyt uusia sisäkaapelointikin parikaapelin osalta. Oikeastaan ainoa toivo on kaapeli-modeemi, kun kerran talo on kaapelitv-verkossa. Mikäli kaapelitv-operaattori sitä tarjoaa sinun osoitteeseesi.

Nii ihan aitoa kaapeli-tv:tä ei tule kun taloon tulee vain Soneran kuitu ja nyt Elisan kuitu. Eli kuidun kautta tulee sitten kaapeli-tv:kin mun ymmärtääkseni. Myös antenni kaapelointi on alkuperäinen. Olen 7 kerroksessa ylimmäisenä. Tuokin antenni kaapeli tulee joka kerroksen rasialle ja jatkaa matkaansa seuraavalle, eli sarjassa. Saa nähä miten telkku toimii kun kaapeli on jatkettu rasiasta rasialle :D

 

Ihmeen hyvin tuollaisella lapamato kaapelillakin on toiminut. Talojakamoon on kuitenkin matkaa yli 50-70m 😃. Välillä modeemi sai 90/10 nopeuden ja tavaraa tuli se 9Mt/s :D

 

Ei se oo helppoa vanhalla omakotitalo alueellakaan. Taloja rakentunut -60 luvulta asti niin nopein netti adsl on 8/1 mitä suostuu tulemaan :D

Kunniamerkki +5

Mikä on tietokoneiden käyttöjärjestelmä? Käytätkö sisäverkossa tulevaa ipv6 protokollaa? Entä Teredo tunnelointia ipv4 ja ipv6 verkon välillä? Tuo Teredo ja ipv6 voinevat olla syyllisiä, joten niiden poistaminen voisi auttaa. Tämä silti vaikka ipv6 tulee virallisesti kesän alkupuolella käyttöön Viestintäviraston toimesta Suomessa.

Kunniamerkki +10

Niinpä tietenkin.

Ei siinä sitten auta oikein mikään. Ei "mopolla mahdottomia".

 

Tuosta television näkymisestä ei tarvitse olla huolissaan, koska taloyhtiössä sen on oltava kunnossa. Jos siinä ilmenee ongelmia, on taloyhtiö velvollinen sen korjaamaan. Siihen ei "mummojen" vastalauseet auta ja katsovathan he itsekin "kauniita ja rohkeita". Eli siitä he huolen pitävät.

 

Sitä vastoin tuo internetyhteys on nyt se mikä on. Suoraan sanottuna surkea. 

Nyt on netti ollut rajattuna 50/5 ja linja on pysynyt jo 5 päivää pystyssä. Kerrostalon kaapelointi on siis ihan susi.

Vastaa