Sonera VDSL: Lyhyitä voimakkaita Ping/Latency piikkejä peleissä

  • 13 March 2018
  • 2 kommenttia
  • 20 katselukertaa

Hei. Minulla on ollut jo pitemmän aikaa satunnaisia lyhyitä n.6-10 sekunnin voimakkaita ping piikkejä reaaliaikaisissa nettipeleissä, esimerkiksi league of legendsissä (lol) Soneran vdsl 100/10 yhteydellä. Päädyin vasta nyt kokeilemaan muuttaa reitittimen asetuksia ja sain ongelman korjattua. Poistin WLANin reititinlaitteesta ja pelit ovat pyörineet netissä normaalisti ilman lyhyitä katkoksia yhteydessä. Vdsl ja langattoman verkon välillä on tuskin mitään ongelmaa, mutta epäilen, että WLAN ottaa ajoittain häiriötä muista kerrostalon langattomista verkoista, kun taloyhtiöllä on sopimus palveluntarjoajan kanssa edullisesta viihdepaketista, kaikissa asunnoissa on samat reitittimet ja paljon lomittaisia langattomia verkkoja. Epäilen, että tällöin langattoman verkon laite asunnossa vastaanottaa interferoitunutta, vääristynyttä signaalia ja lähettää sitä edelleen palveluntarjoajalle, jonka kone ei ymmärrä sitä, koska se ei sisällä odotetun kaltaista informaatiota. Tällöin seuraa hetkellinen katkos yhteydessä, joka välittyy myös muille pelin pelaajille, koska yhden pelaajan netti on hetken poikki. Tai sitten palveluntarjoaja välittää vääristyneen signaalin sellaisenaan kaikille pelin pelaajille, ja heillekin aiheutuu hetkittäisiä yhteyskatkoksia. En tarvitse langatonta verkkoa juuri mihinkään, joten minulle ratkaisuna toimii hyvin, että poistan sen kokonaan käytöstä.

Mielestäni Wlan interference on mahdollinen ja olemassa oleva ilmiö, mikä haittaa tekniikan käytettävyyttä.


2 kommenttia

Moi @npoe11 

Mikä reititin sulla on käytössä ja onhan reitittimessä uusin Firmware asennettuna? Entä pelasitko siis aikaisemmin myös ethernet-piuhan välityksellä vai sillä Wlanilla kun pätkimistä ilmeni? Oletko tehnyt vikailmoitusta itse asiasta?

Itse pelaajana saan jatkuvia lagipiikkejä Wlanilla pelatessa (omassa tapauksessa johtuu paksuista betoniseinistä sekä päällekkäisitä Wlan taajuuksista samassa talonyhtiössä). Tähän ratkaisuna on mahdollista muuttaa Wlanin signaalin taajuutta reitittimen verkonhallinnasta.

Puhelimeen on saatavilla appsi esim. Wlan Analyzer millä näkee ne langattomat yhteydet sinun kodissasi ja mitä taajuutta ks. yhteydet käyttävät. Jos siglaanin päällekkäisyyttä ilmenee, kannattaa harkita vaihtoa toiselle taajuudelle.

Toki kyse voi olla myös heikosta Wlan signaalista mikäli sen kautta pelasit aikaisemmin, myös signaalin vahvuuden voit tarkistaa tuolla sovelluksella ( < -60db ) välissä signaali on jo tosi hyvä mikäli vähemmän sitä parempi). Nettipelaamisessa on paras käyttää kiinteää ethernetkaapelia parhaan pingin sekä lagittomuuden takaamiseksi. 


Pelasin kaapeleilla, mutta kaikki vaikuttaisi toimivan nyt ok, ei ole tarvetta tehdä vikailmoitusta.

Vastaa