Soneran kiinteä laajakaista hidastunut 24/1 -> 16/1?

  • 22 January 2017
  • 4 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Joitakin vuosia sitten otin talouteemme Soneran 24/1 laajakaistaliittymän ja siihen kylkiäisiksi tuli Sonera Viihde. Viihdettä en olisi halunnut, mutta kun puolipakolla tyrkytettiin, niin otin sitten senkin. Viihde nyt ei meillä toiminut, enkä sitä käyttänyt. Sitten toissa vuona minulle tuli kirje jossa sanottiin viihteen loppuvan ja voin halutessani irtisanoa liittymän jne. En tähän sen kummemmin ottanut kantaa, kun en sitä koskaan muutenkaan käyttänyt ja jatkoin elämääni. Muistaakseni kuitenkin soitin tuosta asiasta Soneralle ja silloin sanoin laajakaistan jatkuvan ennallaan.

 

Tänään sitten selvittelin omia kanavapaketti vaihtoehtojani ja huvikseni menin Soneran sivuille katsomaan, josko olisi teoreettinen mahdollisuus saada isompaa nettiliittymää (joo turha luulo haja-asutusalueelle). Ja ihmeekseni huomasin, että suurin saatava oli enää 16/1. No pitihän se mennä tarkistamaan omilta sivuilta tilanne ja ihmeekseni huomasin sielläkin lukevan, että minulla on sopimus 16/1 liittymästä eikä tuosta jo vuosia aikaisemmin hankkimastani 24/1 liittymästä? Hinta kuitenkin sama tai pari euroa suurempi kuin silloin joskus.

 

Missä välissä tällainen muutos on tullut ja onko tuo nyt edes mahdollista, että ilman suostumustani on nopeus pienentynyt? Siinä kirjeessä joka joskus tuli oli ilmoitus vain Sonera viihteen loppumisesta. Tästä olen varma, koska olen aika tarkka ollut näistä netin muutoksista kun edellinen operaattori pelleili asialla.

 

Nyt tietysti sain selityksen sille miksi nettiyhteys tökkii aika ajoin kun katsellaan Netflixiä ja pelataan verkkopelejä samanaikaisesti. Johtuisikohan tuosta myös ongelmat joita olen luullut modeemin ongelmiksi (yhteys pätkii ja lagaa aika paljon satunnaisen epäsatunnaiseksi)... Tosin modeemin vaihtokaan ei ole oikein auttanut.

 

Kuten sanottua asun maaseudulla ja täällä ei mokkulta kunnolla toimi... Ihmetyttää ja suututtaakin koko juttu.


4 kommenttia

Minulla sama homma, 24/1 liittymä tilattu varmaan 10v sitten ja nyt huvikseni kävin soneran sivuilla ja on pudotettu mitään ilmoittamatta 16/1. Tämähän on jo suoraa *******usta ja *******uilua Soneralta asiakasta kohtaan. Sitten omalla sivulla mainostettin että päivitä liittymäsi nopeampaan ja innoissani menin katsomaan niin eihän siellä mitää mahdollisuutta ollut päivittää tähän osoitteeseen.

Moi @JAAKKAN ja @Nadragh! Tämä johtuu viime vuonna voimaan tulleesta EU-asetuksesta, jonka myötä viestintävirasto antoi uuden ohjeistuksen nettinopeuksien ilmoittamisesta. Liittymien teknisiin ominaisuuksiin ei ole tullut muutosta eli ne toimivat edelleen samalla nopeudella kuin aiemmin. Ainoastaan ilmoitustapa muuttuu. Lisätietoja löytyy sivuiltamme löytyvästä asiakastiedotteesta ja infoamme asiasta myös laskuille lisätyssä infotekstissä.


 

Hei,

 

Huomasin juuri täysin sattumalta saman. Miksei tälläisestä ilmoiteta käyttäjille sähköpostilla tai tekstiviestillä? Ei tule soneran tiedotteita sivuilta erikseen luettua.

 

Tilasin vuosia sitten 24M/1M liittymän ja tuossa mainitsemassasi tiedotteessa puhutaan että 20M -yhteys on muuttunut 16M:ksi? Onko niin että 24M on muutettu kaikessa hiljaisuudessa 20M ja nyt 16M :D

 

Toinen asia on liittymäni kuukausimaksu, joka itselläni muuttui määräaikaisuuden päätyttyä viime vuoden keväällä 39,90€ / kk. Ihmettelin tällöin jo puhelimessa asioidessani teidän kanssa, että mistä moinen nousu johtuu. Mutta sillä hetkellä Te olitte ainoa kiinteän laajakaistaliittymän tarjoaja uuteen osoitteeseeni, joten ei ollut varaa valita.

 

Nyt ilokseni sattumalta huomasin, että kauppaatte samaa (nykyään 16M) liittymää 34,90€ / kk (kts. liite, ylempänä nykyinen samaisen liittymän hinta, alempana "minun hinta").

 

Onko niin, että minun täytyy sulkea liittymäni ja avata se uudelleen, jotta saan liittymän edullisempaan hintaan :D

 

Tarkastin myös kilpailijanne Elisan tilanteen. Vaikuttaisi että hekin tarjoaa nykyään osoitteeseeni kiinteää liittymää. Heiltä saisi 20M/1M (oletan että noudattavat samaa EU-asetusta kuin tekin) osoitteeseeni hintaan 32,90€/kk, https://www.dropbox.com/s/veeywlwxrf8ocxd/elisa-20m-laajakaista-hinta.jpg?dl=0

 

Onko tässä mitään järkeä? :)

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@TimoPoh kirjoitti:

Hei,


 

Tilasin vuosia sitten 24M/1M liittymän ja tuossa mainitsemassasi tiedotteessa puhutaan että 20M -yhteys on muuttunut 16M:ksi? Onko niin että 24M on muutettu kaikessa hiljaisuudessa 20M ja nyt 16M :D


 


Toinen asia on liittymäni kuukausimaksu, joka itselläni muuttui määräaikaisuuden päätyttyä viime vuoden keväällä 39,90€ / kk. Ihmettelin tällöin jo puhelimessa asioidessani teidän kanssa, että mistä moinen nousu johtuu. Mutta sillä hetkellä Te olitte ainoa kiinteän laajakaistaliittymän tarjoaja uuteen osoitteeseeni, joten ei ollut varaa valita.


 



Liittymään ei ole tullut mitään muutoksia, eli toimii edelleen ihan samalla nopeudella kuin ennenkin. Mikäli liittymää olisi teknisesti muutettu jotenkin, niin tästä olisi pitänyt olla toki asiakkaaseen yhteydessä. Tästä nopeuksien uudesta EU säädöksen mukaisesta ilmoitustyylistä on tiedotettu asiakastiedotteissa ja laskulla. Muutos on siis melko pieni.


 


Uskoisin että tämä muutos on asiakkaille jopa hyvä, koska nyt nettinopeudet ilmoitetaan sen mukaan, miten yhteys todellisuudessa toimii. Aiemmin tosiaan myytiin 24M nettiä (ADSL tekniikka), joka toimii todellisuudessa yleensä noin 16M nopeudella. Vaikka yhteys lähtee keskukselta täydellä 24M nopeudella, niin se vaimenee väkisin kuparilinjoissa siten, että ihan täyttä nopeutta ei voi saada perille. Tämä uusi ilmoitustapa on siis asiakkaalle realistisempi ja selkeämpi.


 


Mikäli haluat tuosta liittymäsi hinnasta jutella tarkemmin, niin kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun Omien sivujen chatin kautta, jolloin voivat tarkistaa tilanteen.

Vastaa