TELIA 5G-LAAJAKAISTA

  • 15 December 2020
  • 38 kommenttia
  • 172 katselukertaa

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Kuulisin mielelläni mielipiteitä käyttäjiltä tuosta kiinteästä kodin 5G netistä.

Ulkoyksikön asennuksen (495,-) saa laittaa kokonaan kotitalousvähennykseen. Nopeudet ainakin minun osoitteeseen on saatavilla ainoastaan joko 200 tai 400 megaa, miksi ei ole 1000 megasta vaihtoehtoa joka on saatavana kuitenkin mobiili puolella?

Myös reititin on erillainen 200 ja 400 nopeuksilla, miksiköhän?

Oletteko olleet tyytyväisiä tähän tuotteeseen ja onko nopeuksissa ollut ongelmia.

Kovasti kiinnostaisi tilata tuo.

 


38 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Eeros@  kirjoitti:

Kuulisin mielelläni mielipiteitä käyttäjiltä tuosta kiinteästä kodin 5G netistä.


Ulkoyksikön asennuksen (495,-) saa laittaa kokonaan kotitalousvähennykseen. Nopeudet ainakin minun osoitteeseen on saatavilla ainoastaan joko 200 tai 400 megaa, miksi ei ole 1000 megasta vaihtoehtoa joka on saatavana kuitenkin mobiili puolella?


Myös reititin on erillainen 200 ja 400 nopeuksilla, miksiköhän?


Oletteko olleet tyytyväisiä tähän tuotteeseen ja onko nopeuksissa ollut ongelmia.


Kovasti kiinnostaisi tilata tuo.


 




Katselin hieman Telian sivuja. Näyttää siltä, että Kiinteä 5G on saatavilla 400 Mbit/s tai 1000 Mbit/s  , joista ensimmäinen on XL+ -paketti ja jälkimmäinen XXL-paketti.


 


Sitä, miksi sitten ei ole 1000M vaihtoehtoa onkin hyvä kyssäri. Voisiko olla niin, että kiinteään liittymään on jokin tiukempi kriteeristö alueen laskennallisen peiton ja nopeuden välillä? Koska mobiiliahan voi siirtää aina paikasta toiseen ja joskus saatat olla aivan "huippupaikassa".


 


Tutkin muutamaa osoittetta eri 5G-tukiasemien alueilta Lahdessa. Vain yhdessä oli XXL-paketti saatavilla. Tuosta tukiasema oli noin 200m päässä. Yleisesti tuo 400 Mbps oli se, jota oli tarjolla. Epäilen, että tässä pelataan varman päälle, koska mikään noista tukiasemista ei tiettävästi ole saanut 4G:n osalta aivan kovin viimeisimpiä teknologialisäyksiä. 5G tarjoaa vain tietyn verran lisänopeutta. Parempi myydä 400M liittymä kuin 400M nilkuttava 1000M. Luinpa jostain, että saattaa tuo 400M mennä jopa kovempaakin, ei taida meillä olla tiedossa liittymän todellista nopeusprofiilia. Varmaankin erilainen modeemi johtuu siitä, että noilla nopeammilla yhteyksillä tuo ulkoyksikkö tuo vakautta, kun ei ole rakenteita yms. välissä.


 


Mitä ZTE:n ulkopurkkiin tulee, niin tuollainen ulkototeutus on fiksu tapa yhdistää koti 5G-verkkoon. Sisämodeemit voivat olla 4G:hen verrattuna ongelmissa, koska 5G lähetetään tällä hetkellä korkeammalla taajuudella. Vaikka tekniikka 5G:ssä auttaa parempaan peittoon, niin silti tuo taajuus on sellainen, että esimerkiksi selektiivilasit ja muut energiatehokkaat ratkaisut estävät signaalin pääsyä sisälle ja myös ulos. Tiettävästi tuo ulko-ZTE on melko sama kuin sisämallin ZTE, mutta vain säätiiviissä kuoressa. Laitteen mukana toimitetaan Telian Smart-wifi palvelureititin.


 


Yksi ratkaisuhan, jos ei halua tuota koti-5G-palvelua ostaa, on hommata itse vapailta markkinoilta ulkomallin 5G-laite tai mahdollisesti sisätiloihin asennettava. Edeltävästi kannattaa tutkia tarkoin kuuluvuuskarttoja ja erittäin suositeltavaa olisi 5G-puhelimella mittailla nopeuksia ja signaalinvoimakkuuksia aiotussa käyttöpaikassa. Pienenä teknologiapläjäyksenä, 5G tällä hetkellä turvaa 4G:hen. Eli siis pohjalla on aina 4G-tukiaseman lähete, joka voi tulla fyysisesti samasta paikasta kuin 5G-signaali, mutta se ei ole pakollista. Myös 5G voi tulla samalla tavalla eri paikoista.


 


Päätelaite yhdistää ensin 4G-verkkoon ja kun verkko kertoo ominaisuuksitaan päätelaitteelle sekä pyytää laitteelta omat "UE Capabilities" tiedot, osaa se tarjota 5G:tä päätelaitteelle. Päätelaite silloin löytää tuon signaalin ja yhdistää sen "lisäkerrokseksi". Edelleen, yhteyden toimintaa ohjaavat tiedot kulkevat niin kutsutun 4G-ankkurin kautta. Dataa voidaan siirtää niin päätelaitteelle kuin verkkoon päin jomman kumman tai kummankin verkon yli. Verkon äly sitten tasapainoilee optimaalisimman yhdistelmän kanssa, koska johtuen 5G:n käyttämästä korkeammasta taajuusalueesta (3,5 GHz vs 4G:n korkein käytössä oleva 2,6 GHz) , sääilmiöt, puiden lehdet yms. voivat heikentää lähetysnopeuksia merkittävästi.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Kiitokset Purnipsille avartavasta vastauksesta. Joulun jälkeen menee tilaukseen tämä tuote.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Eeros@  kirjoitti:

Kiitokset Purnipsille avartavasta vastauksesta. Joulun jälkeen menee tilaukseen tämä tuote.




Onko muutes mitään kiinteää yhteyttä saatavilla käyttöpaikkaasi? Kannattaa kyllä huolella tarkastella, millainen 5G-laatu on saatavilla. Näissä liittymä+laite -tuotteissa on se hyvä, että jos ongelmia tulee, niin operaattori ottaa ison osan ongelman selvittelystä.


 


Kannattaa myös huomata, että näissä liittymissä nopeuden vaihteluväli on aika laaja. 400M liittymässä: 10-400 Mbit/s ja 1000M 10-1000 Mbit/s latausnopeudelta. Lähetysnopeudessa taas alin on 3 ja 5 Mbit/s.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Eeros@  kirjoitti:

Kiitokset Purnipsille avartavasta vastauksesta. Joulun jälkeen menee tilaukseen tämä tuote.


Jos nopeus on yhtään tärkeä niin kannattaa muistaa, että tällä hetkellä tarjolla oleva 5G perustuu jaettuun tilaajakaistaan ihan samalla tavalla kuin 4G. Eli se saattaa alussa jopa toimia tilatulla nopeudella, mutta ei toimi kovin kauaa kun sinne tulee muitakin tilaajia.Lopputulema ajan kanssa on samanlainen että ostat kaupasta litran maitotölkin, mutta sinun pitääkin jakaa se kymmenen naapurisi kanssa. Valtaosa ei tiedä tätä ja ihmettelee, miksi myyty nopeus ei toteudukaan.

 

Jotkut operaattorit saattavat myydä myös dedikoitua kaistaa, mutta sekään ei poista sitä totuutta että mobiilikaista on aina jaettu yhteys. Eli riittävän monta dedikoidun kaistan tilaajaa samaan tukiasemaan niin taas ollaan pattitilanteessa että kenelle sitä kaistaa riittää.

 

Lähimmäksi kiinteää liittymää 5G:llä päästään vasta kun 40 GHz tukiasemat tulevat käyttöön. Niiden kantama on hyvin lyhyt (taisi olla alle 300 metriä) ja samaan aikaan kapasiteetti on hyvin suuri. Tällöin yhden tukiaseman alueelle ei etenkään pientaloalueilla mahdu kovin montaa samanaikaista käyttäjää, jolloin voidaan jopa odottaa että myyty nopeus toteutuu aina. Tällainen verkko edellyttää kuitenkin tiheän valokuituverkon rakentamista ja suuria investointeja, joten jos sellaista edes koskaan alueelle rakennetaan niin selvittäisin, saisiko samassa yhteydessä ihan vaan valokuidun perille asti. Todennäköisimmin tuo 40 Ghz toteutuu ensisijaisesti vain kaupunkikohteissa, jolloin sen hyötykin vesittyy koska saman tukiaseman alueelle mahtuu liian monta käyttäjää.

 

Jos asennus maksaa melkein 500 euroa niin kannattaisi selvittää, tukeeko nyt asennettu ratkaisu tulevaa 40 GHz taajuusaluetta lainkaan ja lisäksi, mitä kiinteitä mahdollisuuksia on, esimerkiksi kaapelin kautta saa usein gigaisen yhteyden jos valokuitua ei ole saatavilla. Etenkin valokuidussa se ostamasi kaista on oikeasti sinun, eikä sinnne tule kukaan muu sitä jakamaan kanssasi. Lisäksi kerran ostettu kuitu riittää ainakin 50 vuotta eteenpäin, jo tämän päivän tekniikalla päästään kuitujen puolesta 100 Gbit/s nopeuksiin ja tulevaisuudessa samoilla kuiduilla ajellaan terabittejä, eli ihan vastaavaa kehitystä kuin kuparilla aikoinaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tämän hetken laitteet eivät tue millimetriaaltoja vaan ainoastaan n78, 3,5GHz bandia. Enkä usko, että Telia on millimetriaaltoja äkkiä tukiasemiin tuomassa, kun se vaatii taas uudet antenni-radiopurkit sinnekin päähän. Telian 5G project leadilta kuulin, että varmasti johonkin tulee, onko sitten lätkähallit tai muut hotspotit-mee ja tiedä.


 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@Purnipsi@  kirjoitti:

@Eeros@  kirjoitti:

Kiitokset Purnipsille avartavasta vastauksesta. Joulun jälkeen menee tilaukseen tämä tuote.


Onko muutes mitään kiinteää yhteyttä saatavilla käyttöpaikkaasi? Kannattaa kyllä huolella tarkastella, millainen 5G-laatu on saatavilla. Näissä liittymä+laite -tuotteissa on se hyvä, että jos ongelmia tulee, niin operaattori ottaa ison osan ongelman selvittelystä.

 

Kannattaa myös huomata, että näissä liittymissä nopeuden vaihteluväli on aika laaja. 400M liittymässä: 10-400 Mbit/s ja 1000M 10-1000 Mbit/s latausnopeudelta. Lähetysnopeudessa taas alin on 3 ja 5 Mbit/s.


Kiinteää eikä kuitua ole saatavilla, tällä hetkellä minulla on tuo 5G 300 megaa ja nopeudet siinä on yleensä jopa 330 megaa. Ongelmani on tuo Huawei 5G Pro mokkula, jossa ei ole mahdollista lukita taajuuksia. Mokkula "hyppää" välillä väärään tukiasemaan ja silloin ollaankin 4G etanaverkossa. Tuon 5G laajakaistan tuoma vakaus on se asia joka minua siinä kiinnostaa. Toki tuolla rahalla saisi viisaamman mokkulan, mutta tuo kiinteä kuitenkin lienee viisaampi valinta?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Eeros@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:


@Eeros@  kirjoitti:

Kiitokset Purnipsille avartavasta vastauksesta. Joulun jälkeen menee tilaukseen tämä tuote.




Onko muutes mitään kiinteää yhteyttä saatavilla käyttöpaikkaasi? Kannattaa kyllä huolella tarkastella, millainen 5G-laatu on saatavilla. Näissä liittymä+laite -tuotteissa on se hyvä, että jos ongelmia tulee, niin operaattori ottaa ison osan ongelman selvittelystä.


 


Kannattaa myös huomata, että näissä liittymissä nopeuden vaihteluväli on aika laaja. 400M liittymässä: 10-400 Mbit/s ja 1000M 10-1000 Mbit/s latausnopeudelta. Lähetysnopeudessa taas alin on 3 ja 5 Mbit/s.




Kiinteää eikä kuitua ole saatavilla, tällä hetkellä minulla on tuo 5G 300 megaa ja nopeudet siinä on yleensä jopa 330 megaa. Ongelmani on tuo Huawei 5G Pro mokkula, jossa ei ole mahdollista lukita taajuuksia. Mokkula "hyppää" välillä väärään tukiasemaan ja silloin ollaankin 4G etanaverkossa. Tuon 5G laajakaistan tuoma vakaus on se asia joka minua siinä kiinnostaa. Toki tuolla rahalla saisi viisaamman mokkulan, mutta tuo kiinteä kuitenkin lienee viisaampi valinta?




LTE-H toolbox pitäisi laitteella toimia ja tällöin voit lukita taajuudet yksi kerrallaan tai yhdistelmissä. https://www.ltehmonitor.com/en/ Itse käytän sitä B818 mokkulan kanssa. Ilmaisversio toimii noin neljä tuntia kerrasaan ja sitten se pitää käynnistää uudelleen.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Kun homma venyy niin se yleensä myös mutkistuu, niin nytkin.

Tiedustelin kilpailijan tarjontaa kotiini ja selvisi että DNA:n verkko aukeaa lähipäivinä. Heillähän on vastaava palvelu tarjolla sillä erolla että siihen luvataan 100 megan minimi nopeus.

Tässä vaiheessa kilpailijan kelkkaan hyppäämällä menettäisin Telia-TV digiboxista nuo Nelosen kanavat ja C Moren 12kk katseluoikeuden. Saisi Teliakin antaa tuohon 5G-Laajakaistaan jonkun miniminopeuden, niin ei tarvitsisi tämmöisiä miettiä ja murehtia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

 



@Eeros@  kirjoitti:

Kun homma venyy niin se yleensä myös mutkistuu, niin nytkin.


Tiedustelin kilpailijan tarjontaa kotiini ja selvisi että DNA:n verkko aukeaa lähipäivinä. Heillähän on vastaava palvelu tarjolla sillä erolla että siihen luvataan 100 megan minimi nopeus.


Tässä vaiheessa kilpailijan kelkkaan hyppäämällä menettäisin Telia-TV digiboxista nuo Nelosen kanavat ja C Moren 12kk katseluoikeuden. Saisi Teliakin antaa tuohon 5G-Laajakaistaan jonkun miniminopeuden, niin ei tarvitsisi tämmöisiä miettiä ja murehtia.




DNA:n miniminopeus on mahdollisesti vain markkinointisanoja. He eivät ole mitään teknistä selitystä aiheesta antaneet, vaan hyvinkin positiivissävytteisiä lupauksia. 5G:ssä on toki mahdollista verkkoa "viipaloida" , mutta siitä tuskin kuitenkaan on kyse. Todennäköisintä on se, että heillä on niin kova luotto kapasiteetin riittävyyteen, että uskaltavat luvata yhteyden pysyvän yli 100M nopeuksisena. Ilmeisesti myyvät vain tietyn verran noita liittymiä kullekin alueelle, niin pysyy käyttäjämäärä kohtuullisena. Eihän kerrostalojenkaan ethernet-kotikuidut ole monesti operaattorin verkkoon päin kuin gigaisia, ja 4G tukiasemiinkin tulee yleensä vain gigan valokuitu mutta se riittää, kun käyttö ei ole täysin samanaikaista.


 


5G-tukareihin tulee järjestyksessä lähes aina 10G valokuitu.


 


Elisan keskustelupalstalla on ollut juttua jo siitä, että 5G-tukiasema on jo ruuhkautunut suuren tilaajamäärän vuoksi.


 


Nelosen kanavat joo joutuu sitten "tallentamaan ja katsomaan" joka ylimääräinen painallus kaukkarissa. Heillä on tuo oma DNA-tv -hubi, josta olen kuullut kovinkin vaihtelevaa palautetta.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@Purnipsi@  kirjoitti:

 


@Eeros@  kirjoitti:

Kun homma venyy niin se yleensä myös mutkistuu, niin nytkin.

Tiedustelin kilpailijan tarjontaa kotiini ja selvisi että DNA:n verkko aukeaa lähipäivinä. Heillähän on vastaava palvelu tarjolla sillä erolla että siihen luvataan 100 megan minimi nopeus.

Tässä vaiheessa kilpailijan kelkkaan hyppäämällä menettäisin Telia-TV digiboxista nuo Nelosen kanavat ja C Moren 12kk katseluoikeuden. Saisi Teliakin antaa tuohon 5G-Laajakaistaan jonkun miniminopeuden, niin ei tarvitsisi tämmöisiä miettiä ja murehtia.


DNA:n miniminopeus on mahdollisesti vain markkinointisanoja. He eivät ole mitään teknistä selitystä aiheesta antaneet, vaan hyvinkin positiivissävytteisiä lupauksia. 5G:ssä on toki mahdollista verkkoa "viipaloida" , mutta siitä tuskin kuitenkaan on kyse. Todennäköisintä on se, että heillä on niin kova luotto kapasiteetin riittävyyteen, että uskaltavat luvata yhteyden pysyvän yli 100M nopeuksisena. Ilmeisesti myyvät vain tietyn verran noita liittymiä kullekin alueelle, niin pysyy käyttäjämäärä kohtuullisena. Eihän kerrostalojenkaan ethernet-kotikuidut ole monesti operaattorin verkkoon päin kuin gigaisia, ja 4G tukiasemiinkin tulee yleensä vain gigan valokuitu mutta se riittää, kun käyttö ei ole täysin samanaikaista.

 

5G-tukareihin tulee järjestyksessä lähes aina 10G valokuitu.

 

Elisan keskustelupalstalla on ollut juttua jo siitä, että 5G-tukiasema on jo ruuhkautunut suuren tilaajamäärän vuoksi.

 

Nelosen kanavat joo joutuu sitten "tallentamaan ja katsomaan" joka ylimääräinen painallus kaukkarissa. Heillä on tuo oma DNA-tv -hubi, josta olen kuullut kovinkin vaihtelevaa palautetta.


Juuri näin. Minulla on kokemusta sekä Elisan jumiutuneesta 5G tukiasemasta että DNA-Hubi boxista joka käynnisti yleensä öisin kotiteatterin itsestään ja oli muutenkin kokolailla toimimaton kapistus:D

Pitää irtisanoa tuo nykyinen 5G-liittymä ja tilata tämä kiinteä 5G-Laajakaista tilalle.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ei millekään mobiililaajakaistalle voi luvata mitään miniminopeuksia. Tai siis aina voi luvata, jos ei edes yritä olla rehellinen..

 

3G/4G/5G on aina yhteiskäyttöinen liittymä eli et ole oikeastaan koskaan käyttämässä liittymääsi yksin, vaan jaat sen lukuisten muiden kanssa. Sen takia sille ei voi luvata mitään nopeuksia. Ja kun kyse on liikkuvaan käyttöön tarkoitetusta yhteydestä niin sitä käytetään ennenkaikkea puhelimilla. Puhelinten sijaintia ei voida mistään tietää toisin kuin kiinteiden liittymien, joten ei ole mitään keinoa estää/rajata tietylle tukiasemalle päätyvää käyttäjämäärää. 5G tukarit on käsittääkseni sen verran kalliita etten usko että niitä myöskään dedikoitaisiin erikseen kotikäyttäjen tarpeisiin estäen puhelinten pääsy, jolloin käyttäjämäärän rajaaminen olisi mahdollista.

 

Varmaan eniten vaikuttaa alue, missä sijaitset. Onko se pientaloalue vai onko alueella kerrostaloja? Ajelin joskus ympäri kotikaupunkia puhelimen ja speedtestin kanssa ja mittailin nopeuksia. Tulin siihen lopputulokseen että etenkin jos lähistöllä on kerrostaloja, on mobiililaajakaista aivan sikahidas. Näissä lienee paljon ihmisiä jotka käyttävät mobiililaajakaistaa kodin ainoana nettinä joko puhelimellaan tai erillisellä reitittimellä. Tällöin verkot ovat tukossa. Pientaloaluella taas on paljon vähemmän ihmisiä per neliökilometri ja lisäksi moni "talollinen" pyrkii ottamaan ensisijaisesti kiinteän yhteyden, jos vaan mitenkään mahdollista. Tällöin mobiililaajakaistassa voi olla vapaata kapasiteeettia vaikka kuinka. Itse sain puhelimella tuolloin kotinurkilla jopa yli 100 MBit/s tuloksia mobiilina. Mutta tällä hetkellä kun mittaan puhelimesta niin ei 4G toimi kuin 45,7/5,87 Mbit/s ja tulos vaihtelee tosi paljon joka mittauksella. Eli edes täällä pientaloalueella ei ole enää 4G kovin nopea. Kuituahan tällä alueella ei tiettävästi ole kellään toisella, koska sille ei ole yleistä saatavuutta. Kaapelinettejä saattaa olla ja VDSL:aa.

 

Myös eri operaattorien välillä voi olla merkittäviä eroja mobiililaajakaistoissa. Voisin arvata että ainakin se kaikista halvin(suosituin vaihtoehto on taatusti ruuhkaisin. Lisäksi tilanne muuttuu ajan kanssa; kuten tuossa äsken totesin niin aiemmin mullakin puhelin näytti yli 100 Mbit/s nopeuksia, nyt enää 45 eli hidastunut alle puoleen. Samaan aikaan kuidun nopeus on edelleen täysin sama kuin "uutena" noin kolme vuotta sitten.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Nyt on laitettu tilaus vetämään ja asennus on alustavasti 4.1-21 

Otin 400 megasen liittymän kaveriksi ne Smart Wifi laajentimet. Jokohan saisi tähänkin torppaan kunnon verkon 😁>

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

No niin, nyt on kiinteä 5G 400M asennettu ja nopeudet on 30-100 Megaa. Tuo vanha 5G-mokkula rumpsuttaa edelleen tuossa vieressä 300 Megaa 😁>

Kyselin nopeuseroa tuolta tekniseltä chatilta ja siellä arveltiin että tuo kiinteä 5G on luultavasti 4G-verkossa. 

Tekninen tuki sanoi että koita lukita se hallintapaneelista 5G-verkkoon jos se on mahdollista, hän ei tunne tuota tuotetta 😁> 😁> Kysynkin nyt arvon palstalaiset että tiedättekö te mistä noita taajuuksia pääsee lukitsemaan, sillä en löydä sellaista enkä maksa 4G-yhteydestä 5G hintaa. Eikös mulla ole 14vrk aikaa asennuksesta päättää pidänkö tuotteen?

On tämä kanssa avaimet käteen asennus ;(

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Toistaiseksi 5G-verkko toimii ainoastaan 4G-verkon lisäkanavina. 5G NSA eli non standalone. Tästä johtuen et voi pakottaa reititintä 5G-tilaan, koska nykyiset 5G-liittymät eivät toimi ilman 4G-verkkoa.

 

Ehkä vuoden-parin kuluttua saadaan käyttöön 5G SA eli standalone. Vasta 5G SA käyttöönoton jälkeen reitittimen voi pakottaa 5G tilaan.


@Eeros@  kirjoitti:

No niin, nyt on kiinteä 5G 400M asennettu ja nopeudet on 30-100 Megaa. Tuo vanha 5G-mokkula rumpsuttaa edelleen tuossa vieressä 300 Megaa 😁>


Kyselin nopeuseroa tuolta tekniseltä chatilta ja siellä arveltiin että tuo kiinteä 5G on luultavasti 4G-verkossa. 


Tekninen tuki sanoi että koita lukita se hallintapaneelista 5G-verkkoon jos se on mahdollista, hän ei tunne tuota tuotetta 😁> 😁> Kysynkin nyt arvon palstalaiset että tiedättekö te mistä noita taajuuksia pääsee lukitsemaan, sillä en löydä sellaista enkä maksa 4G-yhteydestä 5G hintaa. Eikös mulla ole 14vrk aikaa asennuksesta päättää pidänkö tuotteen?


On tämä kanssa avaimet käteen asennus ;(


 




Nyt kuulostaa että yhteydenotto meidän kanssa ei ole mennyt ihan putkeen meidän osalta. Tästä suosittelen olemaan uudestaan yhteydessä tekniseen tukeemme että selvitetään mikä siellä on tilanne. Liittymältä pitäisi kyllä näkyä että mitä verkkoa se on käyttänyt. 


Toimitusvaiheeseen kuuluu myös se että asentaja varmistaa että 5G toimii tarpeeksi hyvin että asennus ylipäätään tehdään, niin tehtiinkö tämä ja toimiko liittymä silloin normaalisti?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

@Eeros@  kirjoitti:

No niin, nyt on kiinteä 5G 400M asennettu ja nopeudet on 30-100 Megaa. Tuo vanha 5G-mokkula rumpsuttaa edelleen tuossa vieressä 300 Megaa 😁>

Kyselin nopeuseroa tuolta tekniseltä chatilta ja siellä arveltiin että tuo kiinteä 5G on luultavasti 4G-verkossa. 

Tekninen tuki sanoi että koita lukita se hallintapaneelista 5G-verkkoon jos se on mahdollista, hän ei tunne tuota tuotetta 😁> 😁> Kysynkin nyt arvon palstalaiset että tiedättekö te mistä noita taajuuksia pääsee lukitsemaan, sillä en löydä sellaista enkä maksa 4G-yhteydestä 5G hintaa. Eikös mulla ole 14vrk aikaa asennuksesta päättää pidänkö tuotteen?

On tämä kanssa avaimet käteen asennus ;(

 


Nyt kuulostaa että yhteydenotto meidän kanssa ei ole mennyt ihan putkeen meidän osalta. Tästä suosittelen olemaan uudestaan yhteydessä tekniseen tukeemme että selvitetään mikä siellä on tilanne. Liittymältä pitäisi kyllä näkyä että mitä verkkoa se on käyttänyt. 

Toimitusvaiheeseen kuuluu myös se että asentaja varmistaa että 5G toimii tarpeeksi hyvin että asennus ylipäätään tehdään, niin tehtiinkö tämä ja toimiko liittymä silloin normaalisti?


Asentaja oli todennut että 5G ei ole paras mahdollinen mutta se tulee paranemaan, mitä se sitten tarkoittaakaan? Palataan arkipäivänä asiaan, ei jaksa kaiken aikaa näiden kanssa aikaansa tuhlata. Kun joskus saisi sen mitä on osatanut niin olisin tyytyväinen, mutta kun ei koskaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Eeros@  kirjoitti:


@JuhoOlliLo@  kirjoitti:


@Eeros@  kirjoitti:

No niin, nyt on kiinteä 5G 400M asennettu ja nopeudet on 30-100 Megaa. Tuo vanha 5G-mokkula rumpsuttaa edelleen tuossa vieressä 300 Megaa 😁>


Kyselin nopeuseroa tuolta tekniseltä chatilta ja siellä arveltiin että tuo kiinteä 5G on luultavasti 4G-verkossa. 


Tekninen tuki sanoi että koita lukita se hallintapaneelista 5G-verkkoon jos se on mahdollista, hän ei tunne tuota tuotetta 😁> 😁> Kysynkin nyt arvon palstalaiset että tiedättekö te mistä noita taajuuksia pääsee lukitsemaan, sillä en löydä sellaista enkä maksa 4G-yhteydestä 5G hintaa. Eikös mulla ole 14vrk aikaa asennuksesta päättää pidänkö tuotteen?


On tämä kanssa avaimet käteen asennus ;(


 




Nyt kuulostaa että yhteydenotto meidän kanssa ei ole mennyt ihan putkeen meidän osalta. Tästä suosittelen olemaan uudestaan yhteydessä tekniseen tukeemme että selvitetään mikä siellä on tilanne. Liittymältä pitäisi kyllä näkyä että mitä verkkoa se on käyttänyt. 


Toimitusvaiheeseen kuuluu myös se että asentaja varmistaa että 5G toimii tarpeeksi hyvin että asennus ylipäätään tehdään, niin tehtiinkö tämä ja toimiko liittymä silloin normaalisti?




Asentaja oli todennut että 5G ei ole paras mahdollinen mutta se tulee paranemaan, mitä se sitten tarkoittaakaan? Palataan arkipäivänä asiaan, ei jaksa kaiken aikaa näiden kanssa aikaansa tuhlata. Kun joskus saisi sen mitä on osatanut niin olisin tyytyväinen, mutta kun ei koskaan.




Asentajille on annettu ohjeistus, että liittymän toimituksen ja laitteiden asennuksen yhteydessä liittymän toiminta varmistetaan testaamalla. Mikäli liittymä ei toimi hyvin tai täydellisesti ei liittymää toimiteta. Vähintään asiakkaalle kerrotaan tilanteesta ja asiakas päättää hyväksyykö hän sen, ettei liittymä vältämättä tule toimimaan kuten sen on tarkoitettu. 


 


Asentajakäynnin yksi tärkeimmistä syistä on laitteiden asianmukaisen asennuksen lisäksi palvelun toiminnan varmistaminen. Meille on tärkeää, että kun liittymä myydään kiinteästi tiettyyn kohteeseen saa asiakas tällöin kiinteän laajakaistan mukaisen kokemuksen yhteydestä. 


 


Se että tilanne tulee paranemaan ei palvele tätä hetkeä. Haluamme toimittaa liittymän silloin kun sen toiminta on varmistettua. Pyytäisin sinua olemaan yhteydessä meihin päin, jotta tilanne saadaan selvitettyä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@KaPetri@  kirjoitti:

@Eeros@  kirjoitti:

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

@Eeros@  kirjoitti:

No niin, nyt on kiinteä 5G 400M asennettu ja nopeudet on 30-100 Megaa. Tuo vanha 5G-mokkula rumpsuttaa edelleen tuossa vieressä 300 Megaa 😁>

Kyselin nopeuseroa tuolta tekniseltä chatilta ja siellä arveltiin että tuo kiinteä 5G on luultavasti 4G-verkossa. 

Tekninen tuki sanoi että koita lukita se hallintapaneelista 5G-verkkoon jos se on mahdollista, hän ei tunne tuota tuotetta 😁> 😁> Kysynkin nyt arvon palstalaiset että tiedättekö te mistä noita taajuuksia pääsee lukitsemaan, sillä en löydä sellaista enkä maksa 4G-yhteydestä 5G hintaa. Eikös mulla ole 14vrk aikaa asennuksesta päättää pidänkö tuotteen?

On tämä kanssa avaimet käteen asennus ;(

 


Nyt kuulostaa että yhteydenotto meidän kanssa ei ole mennyt ihan putkeen meidän osalta. Tästä suosittelen olemaan uudestaan yhteydessä tekniseen tukeemme että selvitetään mikä siellä on tilanne. Liittymältä pitäisi kyllä näkyä että mitä verkkoa se on käyttänyt. 

Toimitusvaiheeseen kuuluu myös se että asentaja varmistaa että 5G toimii tarpeeksi hyvin että asennus ylipäätään tehdään, niin tehtiinkö tämä ja toimiko liittymä silloin normaalisti?


Asentaja oli todennut että 5G ei ole paras mahdollinen mutta se tulee paranemaan, mitä se sitten tarkoittaakaan? Palataan arkipäivänä asiaan, ei jaksa kaiken aikaa näiden kanssa aikaansa tuhlata. Kun joskus saisi sen mitä on osatanut niin olisin tyytyväinen, mutta kun ei koskaan.


Asentajille on annettu ohjeistus, että liittymän toimituksen ja laitteiden asennuksen yhteydessä liittymän toiminta varmistetaan testaamalla. Mikäli liittymä ei toimi hyvin tai täydellisesti ei liittymää toimiteta. Vähintään asiakkaalle kerrotaan tilanteesta ja asiakas päättää hyväksyykö hän sen, ettei liittymä vältämättä tule toimimaan kuten sen on tarkoitettu. 

 

Asentajakäynnin yksi tärkeimmistä syistä on laitteiden asianmukaisen asennuksen lisäksi palvelun toiminnan varmistaminen. Meille on tärkeää, että kun liittymä myydään kiinteästi tiettyyn kohteeseen saa asiakas tällöin kiinteän laajakaistan mukaisen kokemuksen yhteydestä. 

 

Se että tilanne tulee paranemaan ei palvele tätä hetkeä. Haluamme toimittaa liittymän silloin kun sen toiminta on varmistettua. Pyytäisin sinua olemaan yhteydessä meihin päin, jotta tilanne saadaan selvitettyä.


Palaan perjantaina asiaan. Ei toimi HD-kanavat televisiossa, pelkkää mössöä on taas kuva.

https://www.speedtest.net/my-result/d/126f1e74-fbb6-425f-b846-5b4331ef6137

https://www.speedtest.net/my-result/d/90042a71-d89a-419c-bb38-ae3bc8786b7b

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

No niin, taas ollaan hieman viisaampia tämän asian suhteen.

Jutustelu teknisen tuen kanssa varmisti epäilyni että tämä minun kiinteä 5G-laajakaista onkin 4G.

Ulkomokkula liittää itsensä tukiasemaan missä ei ole 5G lähettimiä, eikä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan jossa 5G löytyy. Tuota ulkomokkulaa ei pysty lukitsemaan siihen 5G tolppaan vaan se elää omaa elämäänsä.

Buuttasin sen niin kuin teknisestä tuesta opastettiin (virrat poikki hetkeksi) mutta se ei auttanut asiaan.

No tämä kokeilu maksoi sen 500+ reiän seinään, mutta on mulla kaupungin kallein 4G-liittymä jonka nopeus on ilta uutisten aikaan noin 10 megaa 😞>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Eeros@  kirjoitti:

No niin, taas ollaan hieman viisaampia tämän asian suhteen.


Jutustelu teknisen tuen kanssa varmisti epäilyni että tämä minun kiinteä 5G-laajakaista onkin 4G.


Ulkomokkula liittää itsensä tukiasemaan missä ei ole 5G lähettimiä, eikä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan jossa 5G löytyy. Tuota ulkomokkulaa ei pysty lukitsemaan siihen 5G tolppaan vaan se elää omaa elämäänsä.


Buuttasin sen niin kuin teknisestä tuesta opastettiin (virrat poikki hetkeksi) mutta se ei auttanut asiaan.


No tämä kokeilu maksoi sen 500+ reiän seinään, mutta on mulla kaupungin kallein 4G-liittymä jonka nopeus on ilta uutisten aikaan noin 10 megaa 😞>




Eikös tuota nyt pysty peruuttamaan, kun Telia ei voi toimittaa sinulle 5G-nettiä, kuten oli aln perin luvattu? Tai ainakin tuntuvaa hinnanalennusta?


 


Erikoista tuossa on nyt se, että sisälaite 5G:n löytää mutta tuo erityinen ulkomokkula ei. Jotenkin kovin ristiriitaista ja outoa. Ovatko laitteet samalla puolella taloa?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@Purnipsi@  kirjoitti:

@Eeros@  kirjoitti:

No niin, taas ollaan hieman viisaampia tämän asian suhteen.

Jutustelu teknisen tuen kanssa varmisti epäilyni että tämä minun kiinteä 5G-laajakaista onkin 4G.

Ulkomokkula liittää itsensä tukiasemaan missä ei ole 5G lähettimiä, eikä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan jossa 5G löytyy. Tuota ulkomokkulaa ei pysty lukitsemaan siihen 5G tolppaan vaan se elää omaa elämäänsä.

Buuttasin sen niin kuin teknisestä tuesta opastettiin (virrat poikki hetkeksi) mutta se ei auttanut asiaan.

No tämä kokeilu maksoi sen 500+ reiän seinään, mutta on mulla kaupungin kallein 4G-liittymä jonka nopeus on ilta uutisten aikaan noin 10 megaa 😞>


Eikös tuota nyt pysty peruuttamaan, kun Telia ei voi toimittaa sinulle 5G-nettiä, kuten oli aln perin luvattu? Tai ainakin tuntuvaa hinnanalennusta?

 

Erikoista tuossa on nyt se, että sisälaite 5G:n löytää mutta tuo erityinen ulkomokkula ei. Jotenkin kovin ristiriitaista ja outoa. Ovatko laitteet samalla puolella taloa?


Kummallista minustakin sillä ulkoyksikkö on juurikin sillä nurkalla mikä on 5G tolpalle päin.

Tuo Huawei 5G Pro mokkulla tekee samaa että hyppää välillä väärään tolppaan. Se oli alunperin syy miksi tämän kiinteän halusin. Nyt pitää tuumailla mitä näiden boxien kanssa tekesi ja mielellään otan Telialta ehdotuksia vastaan.

Olisi kiva tietää koska tuohon "väärään" tolppaan tulee 5G, sillä sehän ratkaisisi koko ongelman. Mielellään pitäisin nuo laitteet, jos vain saisi toimimaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Eeros@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:


@Eeros@  kirjoitti:

No niin, taas ollaan hieman viisaampia tämän asian suhteen.


Jutustelu teknisen tuen kanssa varmisti epäilyni että tämä minun kiinteä 5G-laajakaista onkin 4G.


Ulkomokkula liittää itsensä tukiasemaan missä ei ole 5G lähettimiä, eikä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan jossa 5G löytyy. Tuota ulkomokkulaa ei pysty lukitsemaan siihen 5G tolppaan vaan se elää omaa elämäänsä.


Buuttasin sen niin kuin teknisestä tuesta opastettiin (virrat poikki hetkeksi) mutta se ei auttanut asiaan.


No tämä kokeilu maksoi sen 500+ reiän seinään, mutta on mulla kaupungin kallein 4G-liittymä jonka nopeus on ilta uutisten aikaan noin 10 megaa 😞>




Eikös tuota nyt pysty peruuttamaan, kun Telia ei voi toimittaa sinulle 5G-nettiä, kuten oli aln perin luvattu? Tai ainakin tuntuvaa hinnanalennusta?


 


Erikoista tuossa on nyt se, että sisälaite 5G:n löytää mutta tuo erityinen ulkomokkula ei. Jotenkin kovin ristiriitaista ja outoa. Ovatko laitteet samalla puolella taloa?




Kummallista minustakin sillä ulkoyksikkö on juurikin sillä nurkalla mikä on 5G tolpalle päin.


Tuo Huawei 5G Pro mokkulla tekee samaa että hyppää välillä väärään tolppaan. Se oli alunperin syy miksi tämän kiinteän halusin. Nyt pitää tuumailla mitä näiden boxien kanssa tekesi ja mielellään otan Telialta ehdotuksia vastaan.


Olisi kiva tietää koska tuohon "väärään" tolppaan tulee 5G, sillä sehän ratkaisisi koko ongelman. Mielellään pitäisin nuo laitteet, jos vain saisi toimimaan.




Oikeastaan tuohon väärään tolppaan ei tarvitse edes tulla 5G:tä jotta tuo alkaisi toimimaan oikein. Se, mitä tarvitsisi tapahtua olisi se, etät Telia sallisi EN-DC:toiminnon (eli siis 4G-ankkuri siitä väärästä, ja 5G sieltä toisesta) toiminnan. Tosin, en tiedä verkon koostumusta tuolla,  koska tolla on kuitenkin joitain vaatimuksia mm. latenssin suhteen tukiasemien välillä, koska liikenne lähetetään ensin tuonne 4G-tukariin ja sieltä se sitten kuituverkkoa tai radiolinkkejä pitkin viedään tuonne 5G-saittiin. Tukiasemien väliset yhteydet pitää siis olla kunnossa ja jonkinlaista tasoa vaaditaan myös tukiasemien "kontrollereilta" eli siis sellaiselta räkkipalvelimen näköiseltä laitteelta, joka vastaa yksittäisen tukiaseman toiminnoista.


 


Onko tuossa oikeassa tukiasemassa jokin taajuus, jota väärässä ei ole? Ratkaisu voisi olla tuon Huawein lukittaminen sellaiselle taajuudelle, joka oikeassa on mutta väärässä ei. LTE H-Monitor -ohjelmalla onnistuu taajuuksien lukittaminen monissa Huawein purkeissa, vaikka itse hallinnassa ei valintoja olisikaan. Tutustu: https://www.ltehmonitor.com/en/


 


 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Voisitko @Eeros ottaa yhteyttä meihin esim. chatin kautta, voimme tarkistaa onko tässä mainitussa tukiasemassa @Purnipsin mainitsema ankkuri 5G yhteyttä varten. Mikäli siinä on eikä se toimi oikein, niin häiriö laitetaan tutkintaan chatin kautta.


 


Samalla voimme tarkistaa myös @Purnipsin mainitsemat taajuudet näistä lähimmistä tukiasemista, että löytyykö sellainen taajuus, jota voisi kokeilla käyttää tuossa mainitussa ohjelmassa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Otin eilen yhteyttä chatin kautta niin kuin pyydettiin ja tekninen tuki selvitti asiaa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen hän ilmoitti minulle että ottaa häiriöpuolen mukaan tutkimaan. noin 15 minuuttia tästä chatin henkilö sanoi minulle että voin sulkea chatin, vikapuolen ihminen soittaa myöhemmin tai viimeistään huomenna. No eipä ole soittanut tähän mennessä tosin vuorokautta on vielä jäljellä.

Netin nopeus laskee päivä päivältä eikä noita laajentimijakaan saa toimimaan, tosin mitäpä niillä tekee kun ei ole nopeuksiakaan. Televisiota ei pysty katsomaan kun kuva on suttua ja

.pysähtyy minuutin välein

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No on kyllä kurja homma. Toivottavasti heti huomenna tuolta ollaan yhteyksissä. Voihan sitä käydä chatissa aamutuimaan kyselemässä, mutta ei sitä kyllä tarvitsisi joutua tuolleen päivystelemäänkään. Tai jos ei ehdi tekninen puoli soittamaan, niin sitten voisi tulla joku tekstari, että valitettavasti tänään ei ehditty, jotta säilyisi tilannetieto ajan tasalla.

Vastaa