Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
T1m0T
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

TG799 Xtream valikot (mm VPN kadonnut)

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei. Minulla on kiinteässä liittymässä TG799 Xtream. Kun edellinen firmware on jo 1,5 vuotta vanha kyselin asiakastuesta, josko saisi päivityksen (edelliselläkin kertaa päivitys piti pyytää erikseen). Ohjeeksi antoivat laitteen resetoinnin. No sen tein ja tietysti kaikki asetukset sen myötä hävisi. Aikaisemmin olin saanut advanced käyttöliittymään näkymään enemmän ikkunoita (nyt 11 kpl) ja sieltä sai jostain asetettua L2TP/IPsec VPN:n toimimaan. Kellonaikakin kirjautuu nyt Ruotsin aikavyöhykkeeseen ja sitä ei pääse mistään vaihtamaan.

 

Nyt laitteessa on Firmware Version 18.3.0622-1441005-20200701122305. Laitteen softa palstan keskustelujen mukaan perustuu openWRT:een, mistä on paljon uudempiakin stabiileita versioita eli varmaan myös Telialla olisi niitä purkille jaossa.

 

Eli miten 

A) saan kaikki valikot takaisin näkyviin laitteeseen?
B) miten laitteeseen saisi ajantasaisen firmwaren? 

18 vastausta
HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 176 custom-general.kudos
  • 934 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moikka @T1m0T ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

a) Nykyiseen ohjelmistoon ei saa enempää näkymiä, kuin mitä nyt on.
b) Laite hakee ja asentaa aina uudelleenkäynnistyksen yhteydessä uusimman ohjelmiston.

 

Kyseinen ohjelmisto on tehty meidän palvelureitittimelle sopivaksi, jolla esim. Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelu toimii. Sen vuoksi reitittimeen ei saa asennettua laitevalmistajan omia ohjelmistoja.  Me otamme toki vastaan kaikki palautteet ohjelmistoon liittyen ja välitämme ne eteenpäin laitevastaaville, jotka käsittelevät palautteet. He sitten päättävät uusimman ohjelmiston suhteen, mitä ominaisuuksia siinä on ja milloin päivitys tulee.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

T1m0T
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitos @HenriLie vastauksesta!

 

Minulla oli ennen tuota resetointia kuitenkin retittimessä laitettuna VPN käyttöön eli joku näkymä on ennen ollut enemmän. Mitenhän sen saisi laitettua uudelleen?

 

Mikä ohjelmisto pitäisi olla nyt uusin? Jos tuo 1,5 vuotta vanha on uusin telialle laitettu, niin jo olisi korkea aika jonkun ottaa työn alle uudempien versioiden muokkaus. 18.6 versioonkaan ei ole tullut turvallisuus päivityksiä vuoteen... (https://openwrt.org/docs/guide-developer/security). Eikös Telia ole vastuussa näiden omistamiensa reitittimien turvallisuudesta, kun kaikki ylläpito käyttäjältä estetty? Onkohan tuota aikavyöhykettäkään mahdollista vaihtaa mistään?

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 176 custom-general.kudos
  • 934 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Minulla oli ennen tuota resetointia kuitenkin retittimessä laitettuna VPN käyttöön eli joku näkymä on ennen ollut enemmän. Mitenhän sen saisi laitettua uudelleen?


Tätä ominaisuutta ei enää ole uusimmalla ohjelmistolla, eli valikko tulisi näkyviin vain uuden ohjelmistopäivityksen myötä, jos siinä kyseinen valikko on taas käytettävissä. Voin tästä laittaa tarkentavaa kysymystä laitevastaaville, mutta vastaus venyy ainakin huomiselle, ellei ensiviikkoon.

 


Mikä ohjelmisto pitäisi olla nyt uusin? Jos tuo 1,5 vuotta vanha on uusin telialle laitettu, niin jo olisi korkea aika jonkun ottaa työn alle uudempien versioiden muokkaus. 18.6 versioonkaan ei ole tullut turvallisuus päivityksiä vuoteen... (https://openwrt.org/docs/guide-developer/security).


Uusi ohjelmisto on tulossa nyt alkuvuodesta, tarkempaa päivämäärää ei vielä julkaisulle ole tiedossa. Nyt sinulla on siis uusin mahdollinen ohjelmistoversio.


Eikös Telia ole vastuussa näiden omistamiensa reitittimien turvallisuudesta, kun kaikki ylläpito käyttäjältä estetty?

Kyllä, meidän tarjoamalla ohjelmistolla haluamme myös turvata käyttäjien tietoturvallisuuden. Siksi myös osa palveluista/hallinnasta voi päätyä poistoon, jos niissä havaitaan haavoittuvuuksia.

 


Onkohan tuota aikavyöhykettäkään mahdollista vaihtaa mistään?

Aikavyöhykkeen asetuksen mahdollisuudesta en osaa myöskään nyt varmaksi sanoa, varmistan sen myös ja palaan tähän ketjuun.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

T1m0T
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Toivottavasti VPN-valikko saadaan sitten uuden firmwaren myötä takaisin. Nykyiselläkin se siis toimi tähän asti tosi hyvin, kunnes asiakaspalvelu kehoitti resetoimaan laitteen, vaikka uudempaa päivitystä ei siis ollut edes saatavilla. 😞 Nyt ei toimi yhteydet kotoa poissa ollessa alkuunsakkaan.

Olisi hienoa, jos jostain olisi katsottavissa mikä on uusin tarjolla oleva firmware.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 176 custom-general.kudos
  • 934 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Toivottavasti VPN-valikko saadaan sitten uuden firmwaren myötä takaisin. Nykyiselläkin se siis toimi tähän asti tosi hyvin, kunnes asiakaspalvelu kehoitti resetoimaan laitteen, vaikka uudempaa päivitystä ei siis ollut edes saatavilla. 😞 Nyt ei toimi yhteydet kotoa poissa ollessa alkuunsakkaan.


Nyt tuo VPN-valikko ja aikavyöhyke pitäisi olla taas näkyvillä sinun ohjelmistoversiolla, voitko tarkistaa tämän nyt? Laitteen voi joutua käynnistämään uusiksi.



Olisi hienoa, jos jostain olisi katsottavissa mikä on uusin tarjolla oleva firmware.

Uusin jaossa oleva ohjelmistoversio on aina asennettuna modeemille, kun sen käynnistää uudelleen. Eli resetointia se päivitys ei vaadi, pelkkä uudelleenkäynnistys riittää hakemaan ja asentamaan uusimman jaossa olevan. Eli laitteen asetuksista katsomalla näkee uusimman, jakelussa olevan ohjelmistoversion, jos laite on vasta käynnistetty uudelleen.

Kohdallasi (kun mainitsit version 18.3.0622-.) huomattiin, että käytössäsi on versio, joka ei ole vielä yleisessä jakelussa vaan se on päivitetty jonkun toimesta käsin. Tästä en osaa tarkemmin sanoa milloin tai miksi, kun ei ole asiakas- tai liittymätietoja eikä tapahtumahistoriaa.


Kommentoisin vielä myös ensimmäistä kommentiasi, tämä tuli laitevastaavan huomiona:


Nyt laitteessa on Firmware Version 18.3.0622-1441005-20200701122305. Laitteen softa palstan keskustelujen mukaan perustuu openWRT:een, mistä on paljon uudempiakin stabiileita versioita eli varmaan myös Telialla olisi niitä purkille jaossa.

Technicolor SW build numero kuten esim 18.3 ei viittaa olemassaolevaan OpevWRT build'iin 18. Technicolor käyttää omaa numerointia, jolla ei ole tekemistä OpenWRT versionumeron kanssa.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

T1m0T
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitos @HenriLie !

 

Nyt on korjaantunut aikavyöhyke sekä VPN onnistui taas laittamaan käyttöön! Mahtavaa!

 

Koska tietotekniikasta on kyse, niin asiakashan ei voi mitenkään olla varma onko laitteen päivityksessä jokin ongelma / vika, jos mistään ei ole tarkastettavissa mikä firmware laitteessa kuuluisi olla. Ei siinä tällä päivitystahdilla suuri työ ole laittaa asiakastukisivustolle laitteen nettisivulle vaikka teknisten tietojen loppuun uusimman päivityksen versionumeron.

 

Kyselin silloin noin 1,5 vuotta edellisen kerran firmwaren ajantasaisuudesta ja silloin sen tosiaan joku tekniseltä puolelta laittoi sinne etänä tulemaan. Tuo versionumeron loppu näyttäisi olevan PVM&AIKA. 1,5 vuotta on melko pitkä aika ilman laitteen turvallisuuspäivityksiä ja varsinkin jos muilla on vielä vanhemmat ohjelmistot. Toivottavasti laite on kuitenkin turvallinen, vaikka hieman kyllä hirvittää, kun ei voi käyttäjänä olla varma mitä uhkia on paikattu ja koska. 

 

Toinen mielenkiintoinen ongelma tuli tänään vastaan, kun MacBookin chromella ei onnistunut tuohon reitittimen hallintaan pääsemään sisään, vaan valitti aina väärästä tunnus / salasanayhdistelmästä. Samalla laitteella toimii Safarilla ja Firefoxilla ihan ok ja muilla laitteilla toimii myös Chrome ihan ok. Mielestäni ennen on toiminut myös tuolla MacBookin Chromella.  

 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 176 custom-general.kudos
  • 934 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitos @HenriLie !

 

Nyt on korjaantunut aikavyöhyke sekä VPN onnistui taas laittamaan käyttöön! Mahtavaa!


Hieno juttu, mukavaa kun ratkesi tätä kautta!


Koska tietotekniikasta on kyse, niin asiakashan ei voi mitenkään olla varma onko laitteen päivityksessä jokin ongelma / vika, jos mistään ei ole tarkastettavissa mikä firmware laitteessa kuuluisi olla. Ei siinä tällä päivitystahdilla suuri työ ole laittaa asiakastukisivustolle laitteen nettisivulle vaikka teknisten tietojen loppuun uusimman päivityksen versionumeron.


Ymmärrän kyllä, että häiriötilanteessa sen tarkistus on osalle ensimmäisiä tarkistettavia asioita. Meidän näkökulmasta häiriötilanteessa (yhteysongelmissa) yleensä kyse ei ole ohjelmiston päivityksestä/vanhasta versiosta ja jos se on, se vaatii joka tapauksessa yhteydenottoa asiakaspalveluumme ja häiriön tutkinnan aloittamista sitä kautta. Tälläinen käsin päivitys asiakastukeen taas vaatisi huomattavan työmäärän (koska laitteita on niin paljon, kuten varmasti huomaat asiakastuessamme), eikä siitä ole nähty suurta hyöytyä, koska uusimman ohjelmiston voi tarkistaa asetuksista, kun laite on ensin käynnistetty uudelleen.  Tämä kommentti ei ole siis tyrmäys tai este tälläisen päivittämisen aloittamiselle, mutta halusin tätä avata. Palautteesi välitän toki eteenpäin, että ohjelmistoversio tulisi asiakastuessa näkyä.


Kyselin silloin noin 1,5 vuotta edellisen kerran firmwaren ajantasaisuudesta ja silloin sen tosiaan joku tekniseltä puolelta laittoi sinne etänä tulemaan. Tuo versionumeron loppu näyttäisi olevan PVM&AIKA. 1,5 vuotta on melko pitkä aika ilman laitteen turvallisuuspäivityksiä ja varsinkin jos muilla on vielä vanhemmat ohjelmistot. Toivottavasti laite on kuitenkin turvallinen, vaikka hieman kyllä hirvittää, kun ei voi käyttäjänä olla varma mitä uhkia on paikattu ja koska. 


Laitteiden tietoturvasta kyllä huolehditaan jatkuvasti ja havaitut haavoittuvuudet korjataan aina. Esim. Logj4 -haavoittuvuuden paljastuessa kaikkien laitteiden osalta käytiin läpi, ettei kyseinen haavoittuvuus ole meidän tarjoamissa reitittimissä/ohjelmistoissa mahdollinen. Kyseisen haavoittuvuuden vaatimaa palvelua ei ole siis käytössä meidän laitteilla.


Toinen mielenkiintoinen ongelma tuli tänään vastaan, kun MacBookin chromella ei onnistunut tuohon reitittimen hallintaan pääsemään sisään, vaan valitti aina väärästä tunnus / salasanayhdistelmästä. Samalla laitteella toimii Safarilla ja Firefoxilla ihan ok ja muilla laitteilla toimii myös Chrome ihan ok. Mielestäni ennen on toiminut myös tuolla MacBookin Chromella.  


Kertoisitkko tästä vielä Macbookin macOS -version ja Chromen versio, koitetaan toistaa ja selvittää tuota ongelmaa. Kokeilitko jo Macbookin Chromella välimuistin tyhjennyksen?

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

T1m0T
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa


Laitteiden tietoturvasta kyllä huolehditaan jatkuvasti ja havaitut haavoittuvuudet korjataan aina. Esim. Logj4 -haavoittuvuuden paljastuessa kaikkien laitteiden osalta käytiin läpi, ettei kyseinen haavoittuvuus ole meidän tarjoamissa reitittimissä/ohjelmistoissa mahdollinen. Kyseisen haavoittuvuuden vaatimaa palvelua ei ole siis käytössä meidän laitteilla.

Kiva kuulla!



Kertoisitkko tästä vielä Macbookin macOS -version ja Chromen versio, koitetaan toistaa ja selvittää tuota ongelmaa. Kokeilitko jo Macbookin Chromella välimuistin tyhjennyksen?


Aluksi näytti ettei evästeiden,  välimuistin poisto auttanut. Poistin vielä duckduckgo:n ja nollasin koko selaimen niin näköjään alkoi toimimaan taas Chromellakin. Kiitos kun potkit oikeaan suuntaan. 🙂 

 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 176 custom-general.kudos
  • 934 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@T1m0T  kirjoitti:


Laitteiden tietoturvasta kyllä huolehditaan jatkuvasti ja havaitut haavoittuvuudet korjataan aina. Esim. Logj4 -haavoittuvuuden paljastuessa kaikkien laitteiden osalta käytiin läpi, ettei kyseinen haavoittuvuus ole meidän tarjoamissa reitittimissä/ohjelmistoissa mahdollinen. Kyseisen haavoittuvuuden vaatimaa palvelua ei ole siis käytössä meidän laitteilla.

Kiva kuulla!



Kertoisitkko tästä vielä Macbookin macOS -version ja Chromen versio, koitetaan toistaa ja selvittää tuota ongelmaa. Kokeilitko jo Macbookin Chromella välimuistin tyhjennyksen?


Aluksi näytti ettei evästeiden,  välimuistin poisto auttanut. Poistin vielä duckduckgo:n ja nollasin koko selaimen niin näköjään alkoi toimimaan taas Chromellakin. Kiitos kun potkit oikeaan suuntaan. 🙂


Mukava kuulla ongelmien ratkaisusta! Sainkin aiemman viestini jälkeen tietää, että Chrome -selaimen kanssa on havaittu tuota kirjautuimsisen ongelmaa ja sekin on korjattuna jo seuraavaassa ohjelmistopäivityksessä.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.