Taloyhtiön 100mbit netti todella hidas ja pätkii pahasti

  • 24 November 2019
  • 3 kommenttia
  • 320 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Kolme viikkoa sitten hankittu Taloyhtiön netti Yhteys Kotiin L eli 100mbit/s laajakaista. Alusta lähtien yhteys pätkii ja on tosi hidas, jopa aamulla kello 5. Useimmiten joudun käyttämään mobiilinettiä (Moi-liittymä, 100mbit nopeus) hotspottina. Kuvittelisin, että toi yhteys on riittävä ainakin avaamaan perussivuja, kuten uuutiset tai Telian nopeustesti, mutta usein joudun käyttämään kännykän hotspottia nopeustestisivun avaamiseen, jotta pystyy sitä nopeutta edes testaamaan. Nopeustestin mukaan nopeus on useimmin alle 50mbit/s, tosin pari kertaa päästiin 61mbit/s asti. Käytännössä se tuntuu kyllä vieläkin hitaammalta kun ei tavallisetkaan sivut aukeaa pitkän odotuksen jälkeen ja tulee vikailmoitus, että netti on liian hidas avaamaan sivua. 

 

Käytössä on kolme tietokonetta: uusi Macbook Pro, vanha Toshiba (josta mä ymmärrän, että ehkä koneen oma hitaus vaikuttaa asiaan) ja ihan uusi parin tonnin Windows pöytätietokone. Sen lisäksi kaksi iPhonea. Kaikissa on nopeustestejä tehty ja tulokset samanlaisia. Lähetysnopeus on ollut max 10mbit testissä, mutta käytännössä se on useimmiten alle 1mbit/s. Puolisoni työskentelee kotona videoiden parissa ja joutuu lataamaan sekä lähettämään pieniä videopätkiä, joten siinä hitaus varsinkin ilmenee käytössä. Ethernet kaapeli ei ole auttanut asiaa koneessa, johon se sopii.

 

Modeemi on ihan uusi (ZyXEL VMG3625-T20A-FI01V1F ) ja siinä on otettu johdot irti ja laitettu kaikki uudelleen monta kertaa ohjeiden mukaisesti. Ei muutosta. Modeemi on seinässä kiinni puhelinverkossa ja asunnossa on vain yksi puhelinverkko eli en pysty testaamaan sitä muualla. Modeemissa kaikki valot palaa kokoajan vihreänä, mutta usein Internet-valo vilkkuu ja WLAN/WPS (2.4G ja 5G) valo vilkkuu ihan koko ajan.

 

Hitauden lisäksi netti heittää kaikki tietokoneet ja puhelimet ulos vähän väliä. Laitteiden mukaan yhteys on olemassa, mutta nettiä ei ole kun yrittää nettisivua avata. Kun tietokoneesta tai puhelimesta katkaisee netin ja yhdistää uudestaan niin hidas netti palaa takaisin, kunnes se sitten heittää ulos taas. Myös modeemin käynnistäminen uudestaan auttaa tässä välillä, mutta kai vuonna 2019 on mahdollista saada netti, joka vaan toimii eikä tarvi 10min välein käynnistää modeemia uudestaan tai katkaista nettiyhteyttä manuaalisesti tietokoneesta. Onko se nyt vaan, että Telian netti on liian hidas täällä ja pitäisikö sitten vaihtaa johonkin toiseen palveluntarjoajaan? Ollaan odotettu kohta 3 viikkoa, että ehkä tämä paranee, mutta netin ongelmat vaan jatkuu.


3 kommenttia

Morjesta   ja Tervetuloa Yhteisöön!

 

Oletkin tutkinut jo asiaa monelta kantilta. Tästä voisit olla yhteydessä meihin, päästään tekemään vielä testit täältä meidänkin kautta ja tutkimaan asiaa tarkemmin.

Hei,

 

Kiitos vastauksestasi ja anteeksi, että palaan tähän asiaan näin myöhään. Pitkät työpäivät ovat vieneet kaiken ajan, mutta nettiongelmat kuitenkin jatkuvat.

 

Joka kerta kun klikkaan tota linkkiä "yhteydessä meihin" niin se vie minut Luo Telia tunnus sivulle, vaikka olen vahvasti tunnistautunut nyt kolme kertaa. En ihan ymmärrä mihin minun pitäisi sen linkin kautta päästä.

 

Terveisin

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@  kirjoitti:

Hei,


 


Kiitos vastauksestasi ja anteeksi, että palaan tähän asiaan näin myöhään. Pitkät työpäivät ovat vieneet kaiken ajan, mutta nettiongelmat kuitenkin jatkuvat.


 


Joka kerta kun klikkaan tota linkkiä "yhteydessä meihin" niin se vie minut Luo Telia tunnus sivulle, vaikka olen vahvasti tunnistautunut nyt kolme kertaa. En ihan ymmärrä mihin minun pitäisi sen linkin kautta päästä.


 


Terveisin


 


 




Linkki ohjaa telia.fi kirjautumissivulle. Kun kirjaudut sisään, voit olla meihin yhteydessä sieltä löytyvällä 24/7 chat-palvelulla 🙂 (kirjautumisen taisit olla jo tehnytkin aiemmin) Vaihtoehtoisesia yhteydenottokanavia, kuten soittoajanvaraus tai yhteydenottopyyntö, löytyy kootusti täältä.

Vastaa