Taloyhtiön kuituyhteys ja 1Gbit/s:n liittymä

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 13 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Hei,

Meillä on tällä hetkellä kiinteistöliittymä, joka tulee jakamoon kuituna ja puhelinkaapeleita pitkin ylös kerrostaloasuntoon VDSL:nä. On tulossa remontti, jossa asuntoon asti vedetään kuitu sekä CAT6. Koitin katsoa hintaa 1 Gbit/s liittymälle mutta en löytänyt. Paljonkohan se suurinpiirtein voisi olla?

9 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Hinta on taloyhtiöstä riippuen 69€/kk paikkeilla. Nyt kannattaisi jo taloyhtiön vetää samalla CAT7 kaapeleita melkeinpä...
Ainahan sitä voi paremmankin laittaa (CAT7) kuin mitä minimi vaatimus on (CAT6).

Toisaalta eipä taida ainakaan laajakaistayhteyksille tuota huoneiston parikaapelinousua siten enää tarvita, kun saneeraus on tehty ja yhteyksiä mahdollisesti päivitetään uudemmalle tekniikalle.
Siinä tapauksessa siirryttäneen käyttämään suoraan kuitua huoneistoon asti.

Nythän on hyvä, kun saneeraus kiinteistössä tehdään, niin myös valokaapelointi tehdään täysin valmiiksi käyttöä varten. Ehdottomasti kannattaa sitten sitä alkaa hyödyntämään taloyhtiössä, kun kaikki on valmista.
Jos tilaa tulevaisuudessa nopeamman liittymän (200 - 1000 Mbit/s), minkä reitittimen Sonera tarjoaa vanhan Thomsonin tilalle?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Kerberos kirjoitti:
Jos tilaa tulevaisuudessa nopeamman liittymän (200 - 1000 Mbit/s), minkä reitittimen Sonera tarjoaa vanhan Thomsonin tilalle?


Inteno DG301AL... joka on aika surkea... Hankkisin itse oman reitittimen tilalle, jos ei ole Sonera Viihdettä.

Asukselta saa hyvä kotireitittimiä, omani Asus RT-N56U ei ole vieläkään pettänyt...
olkitu kirjoitti:
[quote="Kerberos":pp92ajm7]Jos tilaa tulevaisuudessa nopeamman liittymän (200 - 1000 Mbit/s), minkä reitittimen Sonera tarjoaa vanhan Thomsonin tilalle?


Inteno DG301AL... joka on aika surkea... Hankkisin itse oman reitittimen tilalle, jos ei ole Sonera Viihdettä.[/quote:pp92ajm7]

Mitä huonoa siinä on? Onko sen kanssa testattu Airplayn toimivuutta?

Tarkoitus kyllä olisi käyttää Viihdettä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Kerberos kirjoitti:
[quote="olkitu":12hx8zke][quote="Kerberos":12hx8zke]Jos tilaa tulevaisuudessa nopeamman liittymän (200 - 1000 Mbit/s), minkä reitittimen Sonera tarjoaa vanhan Thomsonin tilalle?


Inteno DG301AL... joka on aika surkea... Hankkisin itse oman reitittimen tilalle, jos ei ole Sonera Viihdettä.[/quote:12hx8zke]

Mitä huonoa siinä on? Onko sen kanssa testattu Airplayn toimivuutta?

Tarkoitus kyllä olisi käyttää Viihdettä.[/quote:12hx8zke]

Onko sinulla saatavissa Gigaseen liittymään viihde?

Itselläni on se käytössä kun on Sonera Viihde. Minulla oli paljon ongelmia puoli vuotta sitten sen kanssa. Mutta nykyisin olen poistanut käytöstä DHCP, DNS, WLAN... niin alkoi toimimaan ihan hyvin...

Kunhan keksin miten saan Sonera Viihteen toimimaan minun laitteillani, niin kyllä se Soneran Inteno katoo...
En nyt millään löydä faktaa tähän liittyen...

Millä perusteella Taloyhtiö voi tehdä sopimuksen yli 100 Mbit:n liittymistä (100 - 1000Mbit/s)?
Onko yli 100Mbit/s liittymissä Viihde-ominaisuutta vai myydäänkö niitä pelkkinä nettiliittyminä?
Mitkä ovat perushinnat näille yli 100Mbit/s nopeusvaihtoehdoille?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Sonera viihdettä ei muistakseni myydä saatavuushaun perusteella Gigasen liittymiin (en tajua miksi ei?)

Sonera Viihteen saa siis 100/10 ja päivittyy 100/100 liittymälle.

Taloyhtiö voi tehdä sopimuksia Soneran kanssa... en tiedä millä perusteella... Taloyhtiölle nopeampi laajakaista maksaa enemmän mutta tuo asukkaita... Siitä kannattaa sieltä kysyä enemmän.

100/100Mbps yhteyden normaalihinta on 39.90€/kk
1000/100Mbps yhteyden normaalihinta on 79.90€/kk / 69.90€/kk
olkitu kirjoitti:
Sonera viihdettä ei muistakseni myydä saatavuushaun perusteella Gigasen liittymiin (en tajua miksi ei?)

Sonera Viihteen saa siis 100/10 ja päivittyy 100/100 liittymälle.

Taloyhtiö voi tehdä sopimuksia Soneran kanssa... en tiedä millä perusteella... Taloyhtiölle nopeampi laajakaista maksaa enemmän mutta tuo asukkaita... Siitä kannattaa sieltä kysyä enemmän.

100/100Mbps yhteyden normaalihinta on 39.90€/kk
1000/100Mbps yhteyden normaalihinta on 79.90€/kk / 69.90€/kk

Hei,

Pahoittelen, esitin asiani huonosti.

Tiedustelin pikemminkin osakkaan näkökulmasta. Taloyhtiö tekee yleensä 2 - 10 Mbit/s perusnopeusliittymäsopimuksen. Kyseessä on nimenomaan Ethernet/kuitukohde.

Miksi ihmeessä Viihdettä ja nopeampaa nettiliittymää ei voi pitää samassa paketissa? Todella kummallista...

Vastaa