Taloyhtiönetti ja TeleWell TW-EAV510

  • 7 March 2018
  • 5 kommenttia
  • 74 katselukertaa

Asentaja soitti ja sanoi että ei saa vastausta modeemilta, vaikka olin sen kytkenyt oikein. Asuntoon tulee tuulikaappiin huoneistojakamo, johon ei itse pysty tekemään mitään kytkentöjä. Olen nyt kokeillut kahdella eri modeemilla (zyxel vmg3326-d20a) ja neljällä eri ethernet kaapelilla yhdistää seinästä modeemin WAN pistokkeeseen ja siitä tietokoneeseen piuhalla/wlanilla. Asunnossa on kolme pistoketta jossa kaikissa kaksi ethernet paikkaa, mutta mistään ei tule nettiä. Yhteys tietokoneen ja modeemin välillä toimii kyllä. Olen päivyttänyt telewellin uusimpaan käyttöjärjestelmään. Tein vikailmoituksen/yhteydenottopyynnön viikko sitten. Voiko tässä olla vaan ongelmana että taas pitäisi ostaa uusi modeemi.


5 kommenttia

Osaatko sanoa millä tekniikalla taloyhtiönettinne on toteutettu? Jos ADSL2- tai VDSL2-tekniikalla, niin modeemi pitäisi kytkeä puhelinpistokkeelta (tai jossain tapauksissa ethernet-portista) puhelinjohdolla modeemin DSL-porttiin. Jos tekniikka on puhdas Cat5-ethernet-yhteys, niin voisit vielä kokeilla kytkeä verkkokaapelin suoraan pistokkeesta tietokoneeseen ilman modeemia välissä.

Puhelinpistokkeita asunnosta ei löydy ensimmäistäkään, joten se sulkee VDSL2 pois . Olen myös kokeillut yhdistää suoraan seinästä tietokoneeseen ilman menestystä.

Tuon "huoneistojakamon" kuvan perusteella tekniikkana pitäisi olla ADSL tai VDSL.

 

Huoneistoon näyttää tulevan jonkinlainen puhelinmaakaapeli, todennäköisesti VMOHBU josta näyttää olevan kytketty muutama pari vähän satunnaisesti, mutta ensimmäinen ja toinen pari eli sininen/sinivalkoinen ja oranssi /oranssivalkoinen vaikuttaisi olevan kytkettynä ilmeisesti jokaisen kaksois-RJ45 rasian toisille liittimille. Sinisessä pitäisi olla normaalisti (ensimmäinen/ainoa) DSL jos jakamon päästä oikein kytkettynä.

 

1. ja 2. pari jokaisen kaksois-RJ45 rasian toiselta liittimeltä näyttää olevan päätetty krone-rimalle ja siihen kytketty kolme paria huoneistoon tulevasta puhelinmaakaapelista, joista kaksi menee samaan liittimeen jollekin rasialle ja yksi jollekin toiselle rasialle. 3. ja 4. pari kaikilta liittimiltä on jätetty kytkemättä.

 

Eli kokeile kytkeä noista huoneissa olevista verkkorasioista RJ11 johdolla modeemin DSL porttiin, ei WAN porttiin. Jos yhteys ei toimi, kokeile rasian toista porttia.

 

Kaapelointi näyttää olevan huoneiston sisällä tosin ethernetille kelpaavaa, eli periaatteessa tuosta jakamosta voisi esimerkiksi poistaa tuon krone-riman ja päättää uudelleen sille tulevat kaapelit kunnolla, jolloin niitä (eli verkkorasioiden toisia liittimiä) voisi käyttää sisäverkolle. Myös tuon tulevan puhelinkaapelin voisi tietysti irroittaa noista johdotuksista ja laittaa modeemin tuonne kaappiin, silloin saisi myös loput liittimet käyttöön sisäverkkoa varten.

 

Tosin kannattaa varmaan tarkistaa, minkälainen on kytkentätöiden laatu rasian päässä kun jakamossa näyttää tuolta, jos on samalla tyylillä tehty niin tulee vaikeuksia ethernetin kanssa. DSL pitäisi toimia noiden läpi kyllä, jos ei ole rasioiden päästä kytketty vääriin pinneihin niille tulevat kaapelit.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Tomppa789kirjoitti:

Puhelinpistokkeita asunnosta ei löydy ensimmäistäkään, joten se sulkee VDSL2 pois . Olen myös kokeillut yhdistää suoraan seinästä tietokoneeseen ilman menestystä.


Se on vaan hyvä jos ei löydy niitä jeesuksenaikaisia 3-napaisia pistokkeita, niistä on pelkästään riesaa näissä touhuissa. 8-napaisista RJ45-rasioista ADSL tai VDSL pitäisi löytyä löytyy kesmimmäisistä pinneistä 4 ja 5. Tarvitset RJ11-RJ45 kaapelin, tosin se modeemin mukana tuleva RJ11-RJ11 kaapeli (ilman sitä 3-napaista töpseliadapteria) voi sekin toimia väliaikaisesti RJ45 rasiassa, mutta se jää väljäksi ja kontakti ei ole 100% varma.

No tämähän se oli. Ei käynyt pienessä mielessäkään että kokeilisi rj11 piuhalla, kun näytti ihan että rj45 sinne meneee. Kiitos paljon vastanneille ja auttajille. :smileyvery-happy:

Vastaa