Taloyhtiönetti ja yhteysongelma

  • 13 December 2018
  • 2 kommenttia
  • 41 katselukertaa

Hei, minulla on käytettävissä Telian taloyhtiönetti, nimeltään Yhteys kotiin S. Modeemina on Technicolor CGA2121. Modeemi on kytketty antennirasiaan antennijaottimen kautta sekä tietokoneeseen Ethernet-kaapelilla. Ongelma on seuraavanlainen: nettiyhteys katkeaa säännöllisesti aina 5-10 sekunniksi kerrallaan. Joskus yhteys saattaa kestää yhtäjaksoisesti jopa minuutin verran, joskus taas yhteys saattaa katketa vain 10 sekunnin toiminnan jälkeen 5-10 sekunniksi ja toimia taas sen 10 sekuntia katketakseen uudelleen.

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/kaapeli/kayttoonotto-kaapeli Esimerkiksi tämän ohjeen mukaan olen tehnyt kaiken oikein. Olen myös kokeillut modeemin tehdasasetusten palautusta useampaan kertaan, mutta se ei ole auttanut.

 

Mistä ongelma voisi johtua? Esimerkiksi Elisan prepaid-yhteys mokkulan kautta toimii moitteettomasti.


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mikäli et katso kaapeli-tv:tä, jaotin kannattaa jättää pois ja kytkeä kaapelimodeemi suoraan seinärasian data- tai tv-liittimeen.

Kunniamerkki +10

@R1kuH@  kirjoitti:

Hei, minulla on käytettävissä Telian taloyhtiönetti, nimeltään Yhteys kotiin S. Modeemina on Technicolor CGA2121. Modeemi on kytketty antennirasiaan antennijaottimen kautta sekä tietokoneeseen Ethernet-kaapelilla. Ongelma on seuraavanlainen: nettiyhteys katkeaa säännöllisesti aina 5-10 sekunniksi kerrallaan. Joskus yhteys saattaa kestää yhtäjaksoisesti jopa minuutin verran, joskus taas yhteys saattaa katketa vain 10 sekunnin toiminnan jälkeen 5-10 sekunniksi ja toimia taas sen 10 sekuntia katketakseen uudelleen.

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/kaapeli/kayttoonotto-kaapeli Esimerkiksi tämän ohjeen mukaan olen tehnyt kaiken oikein. Olen myös kokeillut modeemin tehdasasetusten palautusta useampaan kertaan, mutta se ei ole auttanut.

 

Mistä ongelma voisi johtua? Esimerkiksi Elisan prepaid-yhteys mokkulan kautta toimii moitteettomasti.


Sen jaottimen voi tosiaan ottaa pois, ellei katso TV:tä samasta antennirasiasta. 

Sinällään jaotin ei aiheita ongelmaa, jos se on kunnossa kuten myös käytetyt johdot. Jaottimen aiheuttama n. 3,5 - 4dB vaimennus ei selitä mitään yhteyden katkeilua vaan vika on jossain muualla.

 

Hyvä olisi tietää taloyhtiöstä vähän tarkempia tietoja:

kerros/rivitalo, ikä, onko tehty saneerausremontteja taloyhtiössä/huoneistossa(minkälaisia), onko muissa huoneistossa asukkailla kaapelinettiä ja toimiiko ne....?

 

Ainahan on toki mahdollista että modeemi on viallinen.

Vastaa