Technicolor CGA2121 kaapelimodeemin asetusten tarkistaminen

  • 11 March 2021
  • 4 kommenttia
  • 114 katselukertaa

Viime päivien uutisissa:

”Supo: Ulkomaiset tiedustelupalvelut käyttävät suomalaisten reitittimiä kybervakoiluun

Reitittimien ja muiden verkkoon kytkettyjen laitteiden asetukset kannattaa tarkistaa.

Internetistä reitittimeen suuntautuvat murrot voi estää reitittimen hallintapaneelista käsin estämällä etäyhteydet eli internetin suunnalta reitittimeen otetut yhteydet.

Myös reitittimen ohjelmiston ajantasaisuus kannattaa tarkistaa.”

 

Kuinkahan moni tavallinen tallaaja osaa yhdistää sanan ”reititin” nettimodeemiin.

 

Voisiko saada selvät yleiskieliset ohjeet, mitä pitää/kannattaa tehdä kaapelimodeemille. Ja ennen kaikkea ohjeet, miten ne tehdään.


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei,

Operaattoreiden myymien kaapelimodeemien päivitykset tulevat automaattisesti operaattorilta. Itse niitä ei voi päivittää, joten mitä loppukäyttäjä voi tehdä, on vain luottaa, että operaattori huolehtii tietoturvasta ja päivityksistä. Eri juttu on kuluttajan itsensä ostamat modeemit, kuten esim. Fritzbox! modeemit. 

 

Modeemeissa on yleensä operaattorin verkosta päin avoimia reittejä hallintaa varten. Vaikka fyyisesti samasta kaapelista tuo yhteys tulee kuin julkinen internet, ei tuo kuitenkaan ole "julkista" vaan operaattorin privaattiverkkoa. Myöskään tässä ei voi kuin luottaa, että operaattorin suojaukset pitävät. Hallintasivun salasanat voinee vaihtaa, jos mahdollista, mutta jos laitteessa on jokin ohjelmistohaavoittuvuus, hallintaan tunkeutuja pääsee varmasti ohi salasanojen.

 

Eli, itse voi yrittää pitää omat päätelaitteet tietoturvallisina. Operaattorin myymän modeemin tietoturvaan vaikuttamismahdollisuudet ovat loppukäyttäjällä hyvin rajalliset.

@Purnipsi kertoikin jo tarkemmin miten päivitämme laitteita silloin kun laite on hankittu meidän kautta. Mikäli laite on hankittu muualta voi tilanteesta kysyä laitevalmistajalta tai kaupasta josta laitteen on hankkinut. 

Me seuraamme verkon tilannetta jatkuvasti ja reagoimme tarvittaessa. Mikäli verkossa huomataan epämääräistä liikennettä se pyritään estämään mahdollisimman nopeasti. Otamme tietoturvaan liittyvät asiat erittäin vakavasti ja sen eteen tehdään paljon töitä.

Yleisesti ottaen tärkeintä on pitää kaikki laitteet aina ajantasalla päivitysten suhteen. Olipa kyse sitten puhelimesta, tabletista tai modeemista. Tämän lisäksi suosittelen käyttämään myös tietoturvaa laitteella. Näin suojaus on mahdollisimman tehokasta.

Jatkan vielä, Supon ohjeessa oli:
”Internetistä reitittimeen suuntautuvat murrot voi estää reitittimen hallintapaneelista käsin estämällä etäyhteydet eli internetin suunnalta reitittimeen otetut yhteydet.”
Onko kyseessä kuvassa näkyvä asetus?
Kun hallintapaneelissa näyttää tältä, onko etäyhteyksien esto päällä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Mokkiukki@  kirjoitti:

Jatkan vielä, Supon ohjeessa oli:
”Internetistä reitittimeen suuntautuvat murrot voi estää reitittimen hallintapaneelista käsin estämällä etäyhteydet eli internetin suunnalta reitittimeen otetut yhteydet.”
Onko kyseessä kuvassa näkyvä asetus?
Kun hallintapaneelissa näyttää tältä, onko etäyhteyksien esto päällä?





Internetin suunnasta tulevat etäyhteydet on oletuksena estetty kaikissa meidän toimittamilla modeemeilla (laajakaistatilauksen yhteydessä tilatut, kaupan sivuilta tilatuilla reitittimillä on laitevalmistajan ohjelmisto).

Tuon asetuksen kytkemällä päälle (Enabled) voi etäyhteyden ottaa muualta kuin sisäverkosta, jos tietää modeemin julkisen IP-osoitteen. Eli kun tuo asetus on Disabled ja modeemilla on uusin ohjelmistopäivitys, ei haitallisista etäyhteyksistä tarvitse olla huolissaan.

Vastaa