Technicolor TG799 Xtream:n päivitys Technicolor DGA4330 / Telia X2:een

  • 17 August 2022
  • 7 kommenttia
  • 363 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Minulla on käytössäni Technicolor TG799 Xtream. Epäilin kesäkuussa Wifi-yhteyden hidastelun puhelimessa johtuneen tästä. Muuten netti on toiminut hyvin. 


Minulle lähetettiin asiakaspalvelun kanssa käymäni keskustelun jälkeen kokeiltavaksi Technicolor DGA4330 (Telia X2). Puhe oli, että kokeilen laitetta, ja palautan sen jos eroa entiseen ei ole.


 


Vaihdoin WiFi Analyzerin perusteella vanhan TG799:n 5GHz kanavan vapaalle alueelle, kun kaikki naapurien Telia-laitteet näyttävät toimivan samalla päällekkäisellä kanavalla.


En tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta eivät ole wifin nopeudet enää häirinneetkään. Jätin siis X2:n  noutamatta ja annoin sen palautua Telialle.


 


Nyt kuitenkin tämä uusi laite on merkitty minulle Minun Teliaan ja entisen 1€ kuukausivuokran sijaan laskulle ilmestyi 3€/kk.


Otin asiakaspalveluun yhteyttä ja nyt alkuperäistä 14vrk peruutusoikeutta ei ollutkaan olemassa:


"Jos vaihdat uuteen, niin entistä sopimusta et enää saa takaisin" olikin vastaus tällä kertaa.


Ts. vaikka minulla on vanha laite, niin minua on laskutettu ja tullaan jatkossakin laskuttamaan uudesta, vaikka en koskaan siihen edes vaihtaisi. 


 


Eikö vanhaa TG799 Xtream mallia enää päivitetä, tai onko DGA4330 jotenkin muuten laite, johon asiakkaat pakotetaan nyt vaihtamaan? Muukin syy siis kuin korkeampi kk-hinta? 


 


-----------
Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Yaria  kirjoitti:

Minulla on käytössäni Technicolor TG799 Xtream. Epäilin kesäkuussa Wifi-yhteyden hidastelun puhelimessa johtuneen tästä. Muuten netti on toiminut hyvin. 


Minulle lähetettiin asiakaspalvelun kanssa käymäni keskustelun jälkeen kokeiltavaksi Technicolor DGA4330 (Telia X2). Puhe oli, että kokeilen laitetta, ja palautan sen jos eroa entiseen ei ole.


 


Vaihdoin WiFi Analyzerin perusteella vanhan TG799:n 5GHz kanavan vapaalle alueelle, kun kaikki naapurien Telia-laitteet näyttävät toimivan samalla päällekkäisellä kanavalla.


En tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta eivät ole wifin nopeudet enää häirinneetkään. Jätin siis X2:n  noutamatta ja annoin sen palautua Telialle.


 


Nyt kuitenkin tämä uusi laite on merkitty minulle Minun Teliaan ja entisen 1€ kuukausivuokran sijaan laskulle ilmestyi 3€/kk.


Otin asiakaspalveluun yhteyttä ja nyt alkuperäistä 14vrk peruutusoikeutta ei ollutkaan olemassa:


"Jos vaihdat uuteen, niin entistä sopimusta et enää saa takaisin" olikin vastaus tällä kertaa.


Ts. vaikka minulla on vanha laite, niin minua on laskutettu ja tullaan jatkossakin laskuttamaan uudesta, vaikka en koskaan siihen edes vaihtaisi. 


 


Eikö vanhaa TG799 Xtream mallia enää päivitetä, tai onko DGA4330 jotenkin muuten laite, johon asiakkaat pakotetaan nyt vaihtamaan? Muukin syy siis kuin korkeampi kk-hinta? 


 


-----------
Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa




Onpas nyt erikoinen tilanne tässä. Kertomasi mukaan vaikuttaisi siltä, että laitevaihdossa on tapahtunut jotain tavanomaisesta poikkeavaa kun kk-maksu on nyt muuttunut. Laite olisi pitänyt lähettää sinulle testiin ilman muita muutoksia ja luonnollisesti 14 vrk peruutusoikeudella. Mitään pakotetta näihin vaihtoihin ei meillä ole, eli sellainen ei tässä takana ole. 

Laitetilausten peruutukset ilmoitetaan meille yleensä peruutuslomakkeen kautta 14 vrk kuluessa tilauksesta. Myös paketin noutamatta jättäminen on toki yksi keino, mutta niissä tilanteissa laitepalautuksen käsittelyssä saattaa kestää pidempään, ja näin olleen laskutukseen päästään tekemään korjaukset viiveellä. Tässä saattaa olla juurikin tästä kyse, että laitepalautusta ei olla vielä kokonaisuudessaan tehty. Täällä Yhteisössä on asian selvitys rajallinen, voimme ainoastaan jakaa näitä yleisiä neuvoja ja vinkkejä. Sopimusasiat, jotka kaipaavat tarkempia asiakastietoja hoituu ainoastaan asiakaspalvelun kautta. Yhteisöön ei myöskään tallennu asiakastietojasi, joten joudun pyytämään, että otattaisit vielä uudelleen yhteyttä asiakaspalveluumme.


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Katjane  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

Minulla on käytössäni Technicolor TG799 Xtream. Epäilin kesäkuussa Wifi-yhteyden hidastelun puhelimessa johtuneen tästä. Muuten netti on toiminut hyvin. 

Minulle lähetettiin asiakaspalvelun kanssa käymäni keskustelun jälkeen kokeiltavaksi Technicolor DGA4330 (Telia X2). Puhe oli, että kokeilen laitetta, ja palautan sen jos eroa entiseen ei ole.

 

Vaihdoin WiFi Analyzerin perusteella vanhan TG799:n 5GHz kanavan vapaalle alueelle, kun kaikki naapurien Telia-laitteet näyttävät toimivan samalla päällekkäisellä kanavalla.

En tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta eivät ole wifin nopeudet enää häirinneetkään. Jätin siis X2:n  noutamatta ja annoin sen palautua Telialle.

 

Nyt kuitenkin tämä uusi laite on merkitty minulle Minun Teliaan ja entisen 1€ kuukausivuokran sijaan laskulle ilmestyi 3€/kk.

Otin asiakaspalveluun yhteyttä ja nyt alkuperäistä 14vrk peruutusoikeutta ei ollutkaan olemassa:

"Jos vaihdat uuteen, niin entistä sopimusta et enää saa takaisin" olikin vastaus tällä kertaa.

Ts. vaikka minulla on vanha laite, niin minua on laskutettu ja tullaan jatkossakin laskuttamaan uudesta, vaikka en koskaan siihen edes vaihtaisi. 

 

Eikö vanhaa TG799 Xtream mallia enää päivitetä, tai onko DGA4330 jotenkin muuten laite, johon asiakkaat pakotetaan nyt vaihtamaan? Muukin syy siis kuin korkeampi kk-hinta? 

 

-----------
Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa


Onpas nyt erikoinen tilanne tässä. Kertomasi mukaan vaikuttaisi siltä, että laitevaihdossa on tapahtunut jotain tavanomaisesta poikkeavaa kun kk-maksu on nyt muuttunut. Laite olisi pitänyt lähettää sinulle testiin ilman muita muutoksia ja luonnollisesti 14 vrk peruutusoikeudella. Mitään pakotetta näihin vaihtoihin ei meillä ole, eli sellainen ei tässä takana ole. 

Laitetilausten peruutukset ilmoitetaan meille yleensä peruutuslomakkeen kautta 14 vrk kuluessa tilauksesta. Myös paketin noutamatta jättäminen on toki yksi keino, mutta niissä tilanteissa laitepalautuksen käsittelyssä saattaa kestää pidempään, ja näin olleen laskutukseen päästään tekemään korjaukset viiveellä. Tässä saattaa olla juurikin tästä kyse, että laitepalautusta ei olla vielä kokonaisuudessaan tehty. Täällä Yhteisössä on asian selvitys rajallinen, voimme ainoastaan jakaa näitä yleisiä neuvoja ja vinkkejä. Sopimusasiat, jotka kaipaavat tarkempia asiakastietoja hoituu ainoastaan asiakaspalvelun kautta. Yhteisöön ei myöskään tallennu asiakastietojasi, joten joudun pyytämään, että otattaisit vielä uudelleen yhteyttä asiakaspalveluumme.

 

 


Tarkennuksena täytin kyllä ko. lomakkeen netissä, mutta en siis noutanut laitetta Postista ja täyttänyt mitään sen mukana mahdollisesti tulleita palautuslomakkeita.

 

Katsotaan uudelleen asiakaspalvelun kanssa... Nyt se X2 on nimittäin lähetetty uudelleen. 😁>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Katjane  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

Minulla on käytössäni Technicolor TG799 Xtream. Epäilin kesäkuussa Wifi-yhteyden hidastelun puhelimessa johtuneen tästä. Muuten netti on toiminut hyvin. 

Minulle lähetettiin asiakaspalvelun kanssa käymäni keskustelun jälkeen kokeiltavaksi Technicolor DGA4330 (Telia X2). Puhe oli, että kokeilen laitetta, ja palautan sen jos eroa entiseen ei ole.

 

Vaihdoin WiFi Analyzerin perusteella vanhan TG799:n 5GHz kanavan vapaalle alueelle, kun kaikki naapurien Telia-laitteet näyttävät toimivan samalla päällekkäisellä kanavalla.

En tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta eivät ole wifin nopeudet enää häirinneetkään. Jätin siis X2:n  noutamatta ja annoin sen palautua Telialle.

 

Nyt kuitenkin tämä uusi laite on merkitty minulle Minun Teliaan ja entisen 1€ kuukausivuokran sijaan laskulle ilmestyi 3€/kk.

Otin asiakaspalveluun yhteyttä ja nyt alkuperäistä 14vrk peruutusoikeutta ei ollutkaan olemassa:

"Jos vaihdat uuteen, niin entistä sopimusta et enää saa takaisin" olikin vastaus tällä kertaa.

Ts. vaikka minulla on vanha laite, niin minua on laskutettu ja tullaan jatkossakin laskuttamaan uudesta, vaikka en koskaan siihen edes vaihtaisi. 

 

Eikö vanhaa TG799 Xtream mallia enää päivitetä, tai onko DGA4330 jotenkin muuten laite, johon asiakkaat pakotetaan nyt vaihtamaan? Muukin syy siis kuin korkeampi kk-hinta? 

 

-----------
Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa


Onpas nyt erikoinen tilanne tässä. Kertomasi mukaan vaikuttaisi siltä, että laitevaihdossa on tapahtunut jotain tavanomaisesta poikkeavaa kun kk-maksu on nyt muuttunut. Laite olisi pitänyt lähettää sinulle testiin ilman muita muutoksia ja luonnollisesti 14 vrk peruutusoikeudella. Mitään pakotetta näihin vaihtoihin ei meillä ole, eli sellainen ei tässä takana ole. 

Laitetilausten peruutukset ilmoitetaan meille yleensä peruutuslomakkeen kautta 14 vrk kuluessa tilauksesta. Myös paketin noutamatta jättäminen on toki yksi keino, mutta niissä tilanteissa laitepalautuksen käsittelyssä saattaa kestää pidempään, ja näin olleen laskutukseen päästään tekemään korjaukset viiveellä. Tässä saattaa olla juurikin tästä kyse, että laitepalautusta ei olla vielä kokonaisuudessaan tehty. Täällä Yhteisössä on asian selvitys rajallinen, voimme ainoastaan jakaa näitä yleisiä neuvoja ja vinkkejä. Sopimusasiat, jotka kaipaavat tarkempia asiakastietoja hoituu ainoastaan asiakaspalvelun kautta. Yhteisöön ei myöskään tallennu asiakastietojasi, joten joudun pyytämään, että otattaisit vielä uudelleen yhteyttä asiakaspalveluumme.

 

 


Uskomaton härdelli syntynyt yhdestä reitittimen palauttamisesta... 

 

Chatissa sanottiin kirjaimellisesti näin: "Jos vaihdat uuteen, niin vanhaa et saa enää takaisin. Siitä ei voida tehdä sopimusta, koska laite ei ole enää myynnissä". 

Alan jo uskoa tuohon, että Telialla ei tosiaankaan kyetä siihen. 

 

Tuossa oli ainoastaan se ongelma, että mitään laite-/palveluvaihtoa ei tapahtunut. Telialla uusittiin Telia Smart -laitteen sopimus yksipuolisesti 14vrk peruutusoikeuden aikana (=laittomasti) TG799 Xtream -> DGA4330. 

 

Viisi kertaa olen tähän mennessä ollut yhteydessä asiakaspalveluun. Maanantaina tuli tekstiviesti:

"Hei, pyytämääsi palvelun perumista ei voitu tehdä antamiesi tietojen pohjalta. Ota yhteyttä Telian asiakaspalveluun". 

 

No. Netin peruutuslomakkeen vahvistuksessa sähköpostiin kuitenkin lukee henkilötietoni ja ne nettilomakkeen valinnat, eli:

"HALUAN PERUA TEKEMÄNI SOPIMUKSEN, JOKA KOSKEE SEURAAVIA TUOTTEITA TAI PALVELUITA

* Laite

Laite:: Telia X2"

 

Taas uusi yhteys asiakaspalveluun kun pyydetään, ja kuulemma oikeasti on ollut epäselvää mitä olen halunnut perua. 

Mikäköhän tuossa voisi olla kenellekään epäselvää mitä olen ollut perumassa? Tuolla Telia X2 nimellä myytte Telia Smart laitetta Technicolor DGA4330! 

Asiakaspalvelussa luvattiin tehdä yhteydenottopyyntö minulle päin, ja olen odotellut vielä jonkun Telian "syväosaajankin" soittoa. Soitto luvattiin 48h kuluessa. Ei luonnollisesti ole sellaista kuulunut... 

 

Joten, lähti virallinen reklamaatio asiasta Telialle.

Sen jälkeen tänään on saatu aikaiseksi, että laajakaistan keskittäjäetuni 4,90 €/kk 12 kk ajan (norm. 9,90 €/kk) poistettiin, mutta laitteenani on yhä tuo Telia X2 / Technicolor DGA4330. 

Vahvaa suorittamista! 💪>🙈> Palveluiden hinta sen kuin nousee jokaisella yhteydenotolla... 

 

Tämähän menee jo mielenkiintoiseksi kuinka pahasti Telian liittymäasiani ja niiden laskutus osataan sotkea yhden palautetun reitittimen takia. 😂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Ongelmani joka ei sitten hoitunut koskaan maaliin Telian asiakaspalvelun kanssa 6 viikossa ja lukuisista (5-6) yhteydenotoista huolimatta sai viimeinkin ratkaisun vain vuorokaudessa. Virallinen reklamaatio Telian "ylemmälle taholle" Kilpailu- ja kuluttajaviraston KKV kautta, niin asia hoitui ripeästi. 

 

Ei Telia halua kuluttaja-asiamiehen kanssa jatkuvasti tekemisiin. Viime vuonnakin oli 3. listalla kuluttajavalitusten määrässä. Toki suhteutettuna asiakasmääriin tilanne ei ole niin paha kuin sijoitus listalla, mutta operaattoreista silti eniten.

Myös pieleen menneistä autokaupoista lienee otetaan jo summienkin puolesta hanakammin yhteyttä, kuin näissä pienemmissä summissa ja "niellään tappiot".

 

Sattumaa tai ei, niin vastaavasti hoitui viime kesänä eräs toinen asia, eli onko minulle nyt sattunut "kesähessujen" välinpitämättömyys/pätemättömyys kohdalle, vai onko asiakaspalvelu ympäri vuoden yhtä huonoa. Myyminen toki onnistuu, mutta palautukset eivät... 

 

Oli miten oli. Case closed. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Ihan tarkennuksena, siis onnistuivat palauttamaan tuon vanhan sopimuksen hintaan 1€/kk ja keskitysetu palautui?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Poksuvau  kirjoitti:

Ihan tarkennuksena, siis onnistuivat palauttamaan tuon vanhan sopimuksen hintaan 1€/kk ja keskitysetu palautui?


Kyllä. Kaikki takaisin niin kuin oli ollut. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

@Yaria  kirjoitti:

@Poksuvau  kirjoitti:

Ihan tarkennuksena, siis onnistuivat palauttamaan tuon vanhan sopimuksen hintaan 1€/kk ja keskitysetu palautui?


Kyllä. Kaikki takaisin niin kuin oli ollut. 


Okei, kiitos tiedosta. Hyödyllinen info tulevaisuutta ajatellen, on nimittäin historiassa pari kertaa tullut oltua väsytystaistelussa Telian aspan kanssa 😁>

Vastaa