Technicolor TG799 kysymys

  • 6 July 2017
  • 1 kommentti
  • 4 katselukertaa

Tsau. Käytössä Yhteys kotiin L 70-100M ja laitteena Technicolor TG799 TSF. Käyttö vain langattoman verkon kautta ja pienessä yksiössä (muutaman metrin säde modeemista) ja muutama laite. Kovinkaan paljoa en alan kikkoja tunne mutta modeemi tukee noita 2.4 GHz sekä 5 GHz taajuuksia. Ilmeisesti 5GHz olisi teoriassa nopeampi/käytännöllisempi?

 

Kerrostalossa asun ja useita langattomia verkkoja tässä ympäristöllä. Aikaisemmin olen tuota 2.4GHz käyttänyt mutta nyt olisiko varmempaa käyttää korkeampaa taajuutta tai onko teoriassa väliä?

 

Nollasin modeemin ja tein kokeilumielessä testin, pistin 3Gt -tiedoston lataukseen, matalemmalla taajuudella latausaika n. 5h. Ja korkeammalla taajuudella latausaika n. 10min -> teoriassa nopeampi toimii paremmin? Mutta kun muokkasin korkeamman taajuuden verkon nimen sekä salasanan niin tuo tuntuu vaikuttavan latausaikaan/tiedoston lataus yhtä hidasta vaikka muutin vain verkon nimen ja salasanan?


1 kommentti

Tuo 5GHz WLAN on nopeampi kuin 2,4GHz verkko ja sitä kannattaa käyttää varsinkin kun alueella on paljon muita langattomia verkkoja. Nimen vaihdon ei pitäisi vaikuttaa noihin nopeuksiin millään tavalla, vaan se johtuu jostakin muusta syystä. Langottomien verrkojen kanssa voi käydä joskus niin, että jokin laite ottaa WLAN yhteyden hitaampaa kuin muut, esimerkiksi tuossa G luokassa, joka pääsee noin 20Mbsp nopeuksiin. Tämä voi pudottaa myös muiden laitteiden langattoman verkon nopeuden, en ole päässyt testaamaan että putoaako 5Ghz verkossa myös nopeudet silloin. Toinen mieleen tuleva vaihtoehto voi olla joku muu laite langattomassa verkossa, jossa on varmuuskopiointi päällä kun se on wifi-yhtyedessä. Varmuuskopiointi saattaa vetää jopa 99% kaistasta parhaimmillaan, eikä laite vapauta kaistaa oikein takaisin käyttöön. Tästä on oma kohtaista kokemusta.

 

Kokeile niin, että käytät pelkästään sitä laitetta jolla lataat pakettia, irrota kaikki muut laitteet langattomasta verkosta, ja seuraa hidastuuko yhteys missään vaiheessa. Tee testi uudelleen niin, että kytket toisen laitteen verkkoon jne. Toista kunnes kaikki laitteet on kertaallen testattu tuon tietokoneen kanssa. Tällä päästään syyllisen laitteen jäljille. Jos mobiililaite aiheuttaa ongelman reitittimen langattomassa verkossa, katkaise laitteelta mobiilidata jos se on päällä, käytä se irti WLAN verkosta ja kokeile vielä uudelleen.

Vastaa