Technicolor-TG799vac modeemin WLAN-ongelma


Hei, minulla on Technicolor-TG799vac modeemi ja WLAN-ongelma. Modeemi/yhteys toimii hyvin kun on liitetty ethernet kaapelilla pöytäkoneeseen (iMac) nopeus vaihtelee 70-90 Mbps välillä. Mutta kun käyttää kannettavaa (iMacPro) tai puhelinta modeemin tarjoaman WLAN verkon kautta nopeus on huomattavasti pienempi vain 20-1 Mbps välillä.

https://teliacompany.speedtestcustom.com/result/76858340-851c-11e8-8769-a9154bdb0d3e.

 

Mikä avuksi, soiti helppiin ja käskivät buuttaamaan modeemin, ei auttanut nopeuteet. Loin uuden verkon Telia avustajalla, ei auttanut nopeuteen.


5 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Technicolor-TG799vac -modeemissa on sekä 2,4gHz että 5gHz langaton verkko. Kumpaa näistä verkoista käytät? Suosittelen kokeilemaan 5gHz-verkkoa, jos olet käyttänyt 2.4gHz.

Toimiiko imac-koneesi jonkun toisen laitteen langattomassa verkossa paremmin? Suosittelen kokeilemaan Technicolorin langattoman verkon nopeutta myös jollain toisella laitteella.

Moi, kyllä 5gHz-verkkoakin olen kokeillut ja luulin jo että se oli ratkaisu mutta jo muutamien minuuttien jälkeen kyseinen verkko muuttui samalla tavalla hyvin hitaaksi. Myös Technicolorin langattoman verkon nopeutta olen kokeillut useilla eri iPhone (5 ja 7) versioilla  ja yhdellä Android puhelimella, hitaus vaivaa kaikkia. Myös iMac ja MacBook Pro laitteet ovat minulla ollut työpaikallani käytössä ja siellä ovat toimineet moitteettomasti.

 

Minun suurin ihmetykseni on, että miksi Technicolorin nopeus toimii moitteettomasti kun kone ja modeemi on liitetty Ethernet kaapelilla toisiinsa, mutta Technicolorin tarjoama langaton verkko on niin surkea ja vaihtelee valtavasti ihan hetkessä.

 

Voikohan nopeuteen vaikuttaa esim. Telia TV:n oleminen päällä, tai mitä useampi laite on kyteketty verkkoon saman aikaisesti joko ethernetin ja wifin kautta?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Minun suurin ihmetykseni on, että miksi Technicolorin nopeus toimii moitteettomasti kun kone ja modeemi on liitetty Ethernet kaapelilla toisiinsa, mutta Technicolorin tarjoama langaton verkko on niin surkea ja vaihtelee valtavasti ihan hetkessä.



Siis eihän mikään langaton yhteys korvaa koskaan kiinteää kaapeliyhteyksiä. Mikään WLAN ei pärjää Ethernetille, vaikka sen "megabitit" olisivatkin enemmän. Esimerkiksi 802.11n on hyvin yleinen, 300 Mbit nopeuksiseksi mainostettu WLAN. Sen käytännön nopeus jää kuitenkin yleisesti alle 100:n megabitin. 802.11ac taas voi olla jopa yli gigabitin nopeuksinen paperilla, mutta käytännössä sekään ei pärjää gigabitin Ethernetille.

 

Langattomia yhteyksiä rajoittaa ihan fysiikka, radiotie on täynnä epäideaalisuuksia sekä häiriöitä. Lisäksi langattomilla yhteyksillä joudutaan aina jakamaan kaistaa muiden käyttäjien kanssa. Mikäli samalla kanavalla on naapurilla WLANeja, joudutaan liikennöinnin aikana odottelemaan vuoroa jatkuvasti. Ja vaikka tukiasemia ei olisi ihan samallakaan kanavalla, joutuu WLAN-tukiasema tutkimaan radiokaistaa ja havaitessaan muita tukiasemia joudutaan kaistanleveys pudottamaan 40 MHz:sta 20 MHz:iin, jolloin yhteys hidastuu vastaavasti.

 

Jos haluaa lisää nopeutta, kannattaa pyrkiä tilanteeseen jossa WLAN-tukiasema saa toimia täydellä kaistanleveydellä, esim. 40 MHz tai 80 MHz. Mutta jos ympärillä on paljon naapureiden verkkoja, kannattaa koko WLAN unohtaa ja käyttää kaapelia aina kun mahdollista. Toki tabletit yms. saa kotiverkkoon ainoastaan WLANilla, mutta niihin yleensä riittää hitaampikin yhteys.

Resetoi se modeemi sieltä laitteesta(10s painat sitä reset näppäintä).Se pohjassa oleva salasana pitää antaa isoilla kirjaimilla ja wlanien nimet pitäisi olla telia alkuisia.Kato ettei kanavat ole päällekkäin muiden kanssa.Jos käytätte chromea niin se webconfig sivu kannattaa avata incognito modessa.Itse jouduin hw resetoimaan ton 17.2 päivityksen jälkeen,tuolta sivulta katosi 5Ghz wlani kokonaan kun laitteli noita asetuksia.:)

 

/edit

Tossa uudessa versiossa kestää netin saaminen sisäverkkoon ihan hävyttömän kauan,toi johtuu joko tosta 17.2 tai sitten windowsin uudesta buildista(tai kummastakin).Jos laittaa laitteille static ip:t niin sen pitäisi nopeutua.

Sen sisäverkon(local network) dhcp clientin voi sammuttaa kun pistää kaikille laitteille kiinteän ip:n sieltä.Myös lanin/wlanin kautta tuleviin koneisiin/kännyköihin/tabletteihin/pelikonsoleihin/telkkareihin pitää laittaa manuaalisesti se ip joka on tonne pistetty.Niiden laitteiden mac osoitteet näkyy tuolta local networkista.Eipähän enää tarvitse pelätä että toi boxi alkaa arpomaan jossain välissä uutta ip:tä koneelle.:D

 

/offtopic

vaihdoin myös dns serverit googlen servereihin 8.8.8.8 ja 8.8.4.4 jos/kun telian omat alkaa taas vaihteeksi kusemaan.sammutin myös guest wlanien dhcp serverit ja poistin käytöstä muut kuin 5Ghz wlanin.Yleensä talon muut asukkaat ei noita säädä eli tuolla 5Ghz alueella on vapaita kanavia kun noi muiden wlanit  on kaikki päällekkäin jossain 2.4Ghz alueella.Oikeasti toi wlan kannattaisi tehdä eri boxilla ja/tai käyttää tota pelkkänä 799vac:ia routterina/wlanina(taitaa loppua ton boxin piireistä puhti jos on vdsl2/wlan ac ja on samaan aikaan vielä Gbitin routteri) joka on kiinni wanin kautta toisessa vdsl boxissa joka on bridge moodissa . 

Vastaa