Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Paavali01
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Tehoton laajakaista

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Alueella 42300 Timonkuja on 8 mbit/s laajakaista. Nykylaitteille ihan liian tehoton. Myös yhteys katkeilee. Onko tiedossa parannusta, vai onko siirryttävä 4 G laitteisiin?

4 vastausta
akandu
Kommentaattori
  • 18 custom-general.kudos
  • 39 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tuo 8 megainenkin riittää yllättävän hyvin, tietysti ei sillä useat henkilöt yhtaikaisesti katsele teräväpiirtovideoita, mutta itselläni kokemusta kahdesta käyttöpaikasta jossa toisessa tällä hetkellä kolme käyttäjää, ja toisessa yksi, eikä kummassakaan 8 megan ADSL ole vastaanottokaistaltaan lähellekään "tiukilla", vaan vapaata kapasiteettia on käytännössä aina reilusti olemassa.

 

Ainoa mikä noissa on, on 1 megan upload-kaistat, mikä on kyllä vähän hidasta etenkin kun paikkojen välillä on tiedostojen replikointi-, IP-puhelu- ym. liikennettä, mutta QoS:n avulla siitäkin on selvinnyt. VDSL ei ole mahdollinen linjapituuksien takia, 24 ADSL olisi mutta en ole kaivannut.

 

En tietysti osaa sanoa millaista sinun käyttösi on, voihan se olla että 8 megainen ei riitä, ei siinä mitään.

 

Mutta se, mitä oikeastaan piti sanoa koskee tuota yhteyden katkeilua. Se ei ole ADSL -liittymälle normaalia/hyväksyttävää missään olosuhteissa! Putoaako sinulla modeemi linjalta kokonaan eli DSL -valo sammuu / alkaa vilkkumaan, vai pysyykö linja ylhäällä mutta data lakkaa kulkemasta / hidastuu.

 

Mikäli tilanne on jälkimmäinen (ja etenkin jos omia laitteita boottailemalla tilanne korjaantuu), kannattaa kokeilla toisella modeemilla jos et ole vielä näin tehnyt ja tarkastaa mahdolliset muutkin verkkolaitteet, ettei vika ole niissä.

 

Jos linja tippuu, niin kannattaa tarkastaa linja-arvot modeemin hallinnasta. SNR (noise margin) arvot ovat tärkeitä, kuusi on aika minimi millä pysyy linjalla. Eli yli kuuden pitäisi olla. Jos ei ole, voit kokeilla pakottaa ADSL2/2+ tilan jos modeemi ei siihen automaattisesti ole kätellyt. Se voi toimia ja SNR-arvot parantua, tai voi olla että linja ei edes nouse sillä ylös, mutta kannattaa kokeilla.

 

Myös mahdolliset pitkät puhelinjohdot puhelinpistorasian ja modeemin välillä kannattaa ottaa pois ja käyttää mahdollisimman lyhyttä johtoa. Tarvittaessa kannattaa kokeilla myös muut puhelinrasiat ja tehdä vikailmoitus jos vika ei korjaannu omilla toimenpiteillä.

Paavali01
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

DSL valo ei sammu. Datan saan vain modeemin puuttaamalla. Pistorasiasta on matkaa vain 3 m talokaapeliin.

Yhteyden ollessa ok puhtia kyllä löytyy tarvittavasti. Erityisesti viikonloput ovat katkeilevia. Naapuri on yrittänyt katsoa areena vastaavalla yhteydellä ja tuliterällä modeemilla, mutta ei onnistu. On nyt vaihtamassa langattomaan versioon.

Purnipsi
Kunniajäsen
  • 2017 custom-general.kudos
  • 3344 custom-general.replies
  • 135 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Paavali01 kirjoitti:

DSL valo ei sammu. Datan saan vain modeemin puuttaamalla. Pistorasiasta on matkaa vain 3 m talokaapeliin.

Yhteyden ollessa ok puhtia kyllä löytyy tarvittavasti. Erityisesti viikonloput ovat katkeilevia. Naapuri on yrittänyt katsoa areena vastaavalla yhteydellä ja tuliterällä modeemilla, mutta ei onnistu. On nyt vaihtamassa langattomaan versioon.


Jos naapurillakin katkeilee, voisi vika olla laajempi.

akandu
Kommentaattori
  • 18 custom-general.kudos
  • 39 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Jotain vikaa on. Kannattaa aloittaa kokeilemalla toista modeemia, ja jos se ei auta, niin tehdä asiasta vikailmoitus soneralle. Jos mahdollista, niin kannattaa kokeilla myös käyttää modeemin siltaavaa tilaa, joka voi jossain tapauksessa auttaa, jos ongelma on modeemissa.

 

YLE Areenan katselu pitäisi onnistua täysin ongelmitta 8 megan ADSL-yhteydellä.

 

Modeemin hallinnasta voit tarkistaa linjan kättelynopeuden, täysi nopeus tuolla liittymällä on 8064/1024. Jos linja on pitkä, niin täyttä nopeutta ei välttämättä saavuteta. Netistä löytyy nopeustestejä, joilla liittymän todellista nopeutta voi mittailla. Sisäänpäin pitäisi tulla yli 6Mbps ja ulos mennä yli 800Kbps jos kättelynopeudet ovat nuo mainitut.

 

Pidempää testiä voit suorittaa esimerkiksi lataamalla tuolta noita null-tiedostoja ja seurata siirtonopeutta: ftp://ftp.funet.fi/dev/

 

8 megan liittymällä pitäisi päästä yli 800kt/s siirtonopeuksiin, jos se toimii täydellä nopeudella. Nopeuden pitäisi pysyä myös vakaana, eli jos vaikka lataat tuolta gigan tiedoston niin koko latauksen ajan nopeuden tulisi pysyä tuolla 800kt/s tuntumassa.

 

Tämä koskee siis vain tätä kyseistä testiä tuolta funet-palvelimelta, monesti nopeus saattaa tiedostoja ladatessa vaihdella reilustikin esimerkiksi lähettävän palvelimen ollessa pullonkaulana. Mutta tuolla funet-palvelimella tunnetusti kaistaa riittää ja se sijaitsee Suomessa, joten mahdollisesti ruuhkaiset ulkomaanyhteydet ei haittaa testiä.

 

Tietysti kaikki muu liikenne pois testin ajaksi, tiedostonjako-ohjelmat, spotify, automaattiset päivitykset tms..