Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64864
Kirjoituksia 176412

Telia Avustaja kaataa DNAn kaapelimodemin



Highlighted

Telia Avustaja kaataa DNAn kaapelimodemin

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

Telia Avustaja kaataa DNAn kaapelimodemin

1/22

Ongelma oli, että DNAn kaapelimodemi Sagemcom FAST3686v2 kaatui/boottasi heti, kun otin läppärillä (Lenovo Thinkpad T440s ja T450s) yhteyttä siihen. Ongelmaa ratkottiin toista viikkoa, kunnes Microsoftin tukifoorumilla amerikkalainen käyttäjä pyysi tekemään ns. Clean Bootin, jossa msconfigilla ja Task Managerilla poistetaan kaikki paitsi Microsoftin palvelut ja prosessit käynnistyksestä. Sen jälkeen yksi kerrallaan takaisin. Tällä menetelmällä noin kello kaksi viime yönä (ke-to)  löytyi kaapelimodemin kaatava ohjelma. Se kun poistettiin, niin kaatuminen loppui as per heti. Uptimeä nyt kahdeksatta tuntia.

 

Tässä välissä oli mm. kaiuttimet kannettu toiseen huoneeseen, ostettu "uusi" läppäri, kokeiltu HPn läppärillä jne. Kokeltu 4 eri kaapelimodemia.

 

Kyseessä oli Telia Avustaja, joka oli koneella, koska Telia oli edellinen laajakaistaoperaattori viime kesäkuuhun saakka. Sen jälkeen on menty 4G-modemeilla. Aika sattuvaa, että juuri DNAn kaapelimodemin kaataa juuri Telian ohjelma. Vika on toistettavissa ja suosittelen, että Telian tukiosasto tämän tekisikin. Ja joo, syy siihen, miksi tämä culprit siirtyi koneesta toiseen, johtui siitä, että "uuteen" koneeseen kloonattiin vanhan kovalevy.

Vastaa
0 tykkäystä
21 vastausta
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

11/22

Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 415 kpl

12/22

@aarteinen  kirjoitti:

Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?


Ehkäpä siksi, että se ei tiedä olevansa DNA littymässä, ja yrittä tehdä muutoksia. Sagemcomissa sitten taas häikkää, että ottaa väärät komennot vastaan sillä seurauksella, että laite kaatuu.

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

13/22

@Purnipsi  kirjoitti:

@aarteinen  kirjoitti:

Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?


Ehkäpä siksi, että se ei tiedä olevansa DNA littymässä, ja yrittä tehdä muutoksia. Sagemcomissa sitten taas häikkää, että ottaa väärät komennot vastaan sillä seurauksella, että laite kaatuu.


He said, she said ... Mutta veikkaanpa, että kumpikaan näistä ongelman osapuolista (DNA ja/tai Telia) ei tee asian ratkaisemiseksi yhtään mitään. Eivätkä varsinkaan keskustele toistensa kanssa. Eikä kuluttajalla riitä siihen rahkeet. DNA on nyt tyytyväinen, kun asiakkaan yhteydet pelaavat ja Telia ... no, tietävät, että eivät minua saa aikoihin ainakaan laajakaista-asiakkaakseen. Eli evvk Telialle.  

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 428 kpl

14/22

@  kirjoitti:

Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?


Kuten tuossa aiemmin kerrottiin niin Avustaja kyselee modeemilta tietoja, kuten sen kuuluu tehdä. Modeemin ei pitäisi tietojen kyselyiden vuoksi kaatua eikä se ole Avustajan vika että laite näin tekee.
 
Avustaja koettaa muuttaa asetuksia ainoastaan silloin, kun Avustajasta valitaan 'Modeemin vianselvitys' ja nämä asetusten muutoksen se tekee ainoastaan tuettujen laitteiden kohdalla.
 
Vastaavanlainen ongelma on ollut Ciscon kaapelimodeemin kanssa, jonka Avast-tietoturva sai kaatumaan vastaavalla kyselyllä. Ciscon modeemissa oli Telialle tehty ohjelmisto, joten pyynnöstämme Cisco tutki asian, löysi ohjelmistosta bugin ja teki korjauksen ohjelmistoon. 
Eli tästä ongelmasta kannattaa olla yhteydessä laitteen valmistajaan tai sen sinulle toimittaneeseen operaattoriin. Me emme voi pyytää korjausta toisen operaattorin laitteeseen tai sen ohjelmistoon.
Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

15/22

... ei ole Avustajan vika että ... modemi kaatuu. Hmm, mielenkiintoista, varsinkin kun "Avustaja koettaa muuttaa asetuksia ainoastaan silloin, kun Avustajasta valitaan 'Modeemin vianselvitys' ja nämä asetusten muutoksen se tekee ainoastaan tuettujen laitteiden kohdalla."

 

Tässäpä tapauksessa Telia Avustaja on ollut koko ajan taustalla, sitä itseään ei ole komennettu tekemään yhtään mitään ja kun läppäri käynnistetään, niin Avustajan käynnistyessä modemi boottaa eka kerran.

 

Edelleen olen sitä mieltä, että Avustaja on viruksen lailla käyttäytyvä ohjelma, joka häiritsee pelkällä olemassaolollaan muuten toimivia järjestelmiä.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 524 kpl

16/22

Kerrotaas tähän muutama perusjuttu koskien verkkolaitteita:

 

Mikään verkkolaite ei saa kaatua, vaikka sille tehtäisiin mitä kyselyitä tai ajettaisiin mitä tahansa dataa siitä läpi. Oikein toimiva laite joko laskee liikenteen läpi / vastaa kyselyihin tai sitten pysätttää liikenteen tai jättää vastaamatta kyselyyn,mikäli ei ymmärrä sitä. Laite ei saa myöskään kaatua kuormituksesta, virheellisistä paketeista, ylisuurista paketeista tai esimerkiksi pingillä floodaamisesta.

 

Oikein toimivan verkkolaitteen uptimet lasketaan vuosissa ja yleensä laitteiden uptimea rajoittavat ihan muut tekijät kuin laite itse - joskus on vaan tehtävä esim. huoltoja, laitteiden siirtoa, remonttia yms. jonka takia laite joudutaan hetkeksi sammuttamaan. Ja sammutuksen jälkeen laiteen tulee palautua takaisin normaaliin toimintatilaansa ilman käyttäjän lisätoima. Oikein toimiva laite ei vaadi koko käyttöikänänsä tehdasresettiä, se tehdään korkeintaan ennen ensimmäistä käyttöönottoa, jos halutaan varmistaa että ollaan täysin nollatilanteessa. Oikein toimivaan laitteeseen voi päivittää myös firmwaren ilman, että mitään käyttäjän tekemiä asetuksia katoaa tai muuttuu.

 

Tältä osin sanoisin, että jos laitteen saa tuolla tavalla kaadettua lähettämällä sinne normaalia verkkoliikennettä tai kenties SNMP-kyselyitä yms. niin se on vialllinen tai siinä on ohjelmistobugi.

 

Viallista laitetta tuotetta ei tule sietää, siitä tulee reklamoida. Jatkuvia kaatumisia tai sitä että asiakastuki pyytää tekemään tehdasresetin ei tule sietää. Se ei ole normaalia.

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

17/22

Edelleenkin ja toisaalta - miten joku laitevalmistaja tai laitetta käyttävä operaattori voi testata laitteensa ja ohjelmistonsa siltä varalta, että (kilpailevan) operaattorin tuottama / käyttämä / jakama ohjelmisto aiheuttaa häiriötä / boottaa ko. laitteen. Alkuperäinen ongelmahan ratkesi sillä, että Telia Avustaja poistettiin, laajakaistamodemille ei tehty mitään.

 

Olikos nyt vielä niin, että Telia väitti jossain välissä Avustajan toimivan kaikissa verkoissa - ei ole ainakaan testattu toimivaksi DNAn laajakaistamodemin kanssa. Testauksessa suosittelen ottamaan yhteyttä esim. Proveen, Oulussa, jos omat resurssit eivät riitä!

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 524 kpl

18/22

@aarteinen  kirjoitti:

Edelleenkin ja toisaalta - miten joku laitevalmistaja tai laitetta käyttävä operaattori voi testata laitteensa ja ohjelmistonsa siltä varalta, että (kilpailevan) operaattorin tuottama / käyttämä / jakama ohjelmisto aiheuttaa häiriötä / boottaa ko. laitteen. Alkuperäinen ongelmahan ratkesi sillä, että Telia Avustaja poistettiin, laajakaistamodemille ei tehty mitään.

 

Olikos nyt vielä niin, että Telia väitti jossain välissä Avustajan toimivan kaikissa verkoissa - ei ole ainakaan testattu toimivaksi DNAn laajakaistamodemin kanssa. Testauksessa suosittelen ottamaan yhteyttä esim. Proveen, Oulussa, jos omat resurssit eivät riitä!


Alkuperäinen ongelma on bugi laitteen firmwaressa, joka kielii laitteen heikosta laadusta / testaamattomuudesta. Se ei varmasti ole ensimmäinen tai viimeinen halpa kuluttajalaite jossa on ongelmia. Isossa osassa halpoja kuluttajalaitteita on vaikka mitä ongelmia.

 

Bugista tulisi kuitenkin reklamoida, jotta DNA voisi ilmoittaa laitevalmistajalle ja niinpä kenties jonain kauniina päivänä siihen saataisiin korjaus. Ongelmakuvauksen ja oireiden perusteella väittäisin, että asia on korjattavissa firmwarepäivityksellä. Jos DNA on ostanut laitteeseen custon firmwaren omaan verkkoonsa, on laitetoimittajalla velvollisuuksia DNA:ta kohtaan ja tarkoittaa juurikin tämän tyyppisten juttujen korjaamista kuntoon.

 

Telian Avustaja poistaminen koneelta on workaround, eli tunnetun bugin tietoista kiertämistä. Se ei ole lopullinen korjaus. Itse en tiedä mitä Avustaja tarkalleen tekee, mutta voisin arvata että se lähettää esimerkiksi SNMP-kyselyitä laitteille. SNMP on ihan standardoitu verkonhallintaprotokolla, jota käytetään hyvin laajasti verkoissa ja sitä voivat käyttää muutkin sovellukset kuin Telian Avustaja. Vaihtoehtoisesti se saattaa tehdä ennestään tunnettujen modeemimallien diagnostiikkaa jollain toisella protokollalla, mutta edelleen nämäkään eivät voi olla sen erikoisempaa pakettiliikennettä kuin mitä TCP/IP standardi määrittelee. Jos laite kaatuu tällaisesta liikenteestä, se kaatuu myöhemmin jonkun aivan toisen jutun takia ja taas kauhea selvittely ja läppäreiden hankinta - turhaan.

 

Siksi tällaiset pitää reklamoida, jotta ne saadaan pois kummitelemasta.

Vastaa
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 524 kpl

19/22

Bongasin DNA:n palstoilta tällaisen keskustelun kyseisetä laitteesta, siellä väitetään että mm. SNMP portti olisi avoinna jopa Internetin suuntaan, jota ei missään tapauksessa saa pitää avoinna siten. Netti on väärällään botteja jotka snannaa noita ja löydettyään sen voi luvassa olla monenlaista ikävää, joka kehittyy ihan itsekseen ilman että liittymän omistaja välttämättä edes tietää asiasta. Tuo keskustelu on vuodelta 2017 joten vaikea sanoa mikä on tilanne nykyfirmiksien kansa, mutta SNMP:n laittaminen avoimeksi alun perinkään kertoo ikävää kieltä laitetoimittajan ajatusmaailmasta.

 

Viestintävirastokin on julkaissut tästä aiheesta aiheesta varoituksen.

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

20/22

Olisko nyt niin, että Telia Avustajakin käyttäytyy kuten "ilkeä botti", joka skannailee noita ja aiheuttaa kaikenlaista ikävää?

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.