Telia Hybrid router fast 5370 air Käynnistyy itsestään uudelleen ajoittain


Terve.

Tuo reititin käynnistelee itseään uudelleen ajoittain. Johtuuko se jostain päivitysasetuksista? Todella ärsyttävää esim kun pelaa jotain multiplayer peliä. Apuja kiitos :)


50 kommenttia

Laitan vähän tilannetietoa tästä, eli tekninen tuki tutki linjan ja siellä ei ole häiriöitä.

 

Laitteeseen ajettiin tänä aamuna lisäksi uusi softa:

 

Software Version

SG4T1R000408C

 

Myöskin laitoin samaan pistorasiaan kelloradion ilman patterivarmennusta, jotta nähdään onko sähkön syötössä vikaa, ei ollut, modeemi käynnisti jälleen nyt illalla itsensä uudelleen (kelloradion kello ei nollaantunut, kuten käy sähkökatkossa). Testasin kelloradion kellon, että kello nollaantuu heti, jos töpselin vain pikkuisen irroittaa, eli se toimii tähän tarkoitukseen hyvin.

 

Failover to mobile -asetus ei muuten pysynyt päällä, se resetoituu takaisin Off asentoon, kun modeemi päättää uudelleenkäynnistää itsensä.

 

Lisäksi simuloitiin teknisen tuen kanssa tilanne, jossa otin puhelinpistokkeen irti seinästä, modeemi jää tällöin virtoihin, sammuttaa vain ADSL ja 4G ledit hetkeksi, mutta ei saa koko laitetta uudelleenkäynnistymään.

 

Hankala tilanne kyllä tämän modeemin kanssa, kun ei pysy päällä laite.

 

Sinulla ilmeisesti on/oli tästä tiketti avoimena, sovittiinko siinä jotakin jatkotoimenpiteitä että miten edetään asian kanssa?

 

Nyt alkaa kuulostaa että laitteessa tai sen virtalähteessä on jotakin vikaa kun se noin käynnistelee.


@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Sinulla ilmeisesti on/oli tästä tiketti avoimena, sovittiinko siinä jotakin jatkotoimenpiteitä että miten edetään asian kanssa?

 

Nyt alkaa kuulostaa että laitteessa tai sen virtalähteessä on jotakin vikaa kun se noin käynnistelee.


On avoinna tiketti, tekninen tuki soitti nyt aamulla ja näki myös verkonvalvonnasta nuo laitteen sammumiset.

 

Kertoi myös, että heillä on avoinna juuri samanlainen toinen tapaus, jossa laite sammuu samalla lailla itsestään. Tarkistettiin myös sarjanumeroista, että minulla on eri valmiste-erää kuin toisen asiakkaan modeemi, jolla se on 1v vanhempi kuin minun tämä uusi laite.

 

Lähettää nyt kokonaan uuden laitteen, sovittiin, että vaihdan ensin siitä pelkän muuntajan. Ja jos sammuu laite edelleen, niin sitten myöskin paketin uusi modeemi käyttöön ja seurantaan.

Kuvasin videolle kuinka yhteys katkeaa, virta ei siis katkea muuntajasta (vihreä led palaa koko ajan) ja ei myöskään katkea itse laitteesta (vasen virta led muuttu vain punaiseksi).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HenriLie@  kirjoitti:

Failover to Mobile only

 Asetus pakottaa modeemin käyttämään vain mobiiliyhteyttä, eikä ollenkaan kiinteää/DSL -linjaa

No onpa erikoinen toteutus! Kaikkien muiden laitteiden kanssa failover on kyllä tarkoittanut, että mikäli pääasiallinen yhteys ei ole käytettävissä, niin vasta sitten käytetään varayhteyttä.


@irritus@  kirjoitti:

@HenriLie@  kirjoitti:

Failover to Mobile only

 Asetus pakottaa modeemin käyttämään vain mobiiliyhteyttä, eikä ollenkaan kiinteää/DSL -linjaa

No onpa erikoinen toteutus! Kaikkien muiden laitteiden kanssa failover on kyllä tarkoittanut, että mikäli pääasiallinen yhteys ei ole käytettävissä, niin vasta sitten käytetään varayhteyttä.


Vastaan tähän, että kokeilin viikko sitten myös tätä Failover to Mobile asetuksen toimivuutta, niin se kyllä nimensä mukaisesti käyttää edelleen molempia ADSL + 4G, kun asetus On-tilassa, mutta tämä modeemiyhteyksien totaali sammuminen resetoi sen takaisin Off-tilaan, joten asetus ei pysy päällä. Mutta kokeilin myös, että jos ottaa pelkän puhelinjohdon irti seinästä, niin toimii kuten pitääkin, eli siirtyy pelkkään 4G verkkoon ja data kulki 4G kautta hyvin.

Reititin vaihdettiin ja keskuksen päässä jotain tekivät, ei se auttanut, samalla lailla sammunut koko uusikin laite kerran vuorokaudessa ilman mitään syytä. Kaikki sammumisen kellon ajat on minuutilleen ylhänä uptimesta. Vian tutkinta vikailmoituksella jatkuu edelleen. 

Loppuuko tuosta laitteesta muisti vai mikä sen saa ajamaan itsensä sammuttamiseen ? Ymmärtäisin hyvin, että jos ADSL linja pätkäisee, niin datayhteys katkeaa ja tällöin siirrytään 4G verkkoon, mutta kun sammuu koko laite vaikka muuntaja ei sammu.

 

Ja lokien haku estetty tässä versiossa. Tehdas versiossa se oli salittu, mutta uudemmassa disabloitu.

 

Fast5370AIR-01
SG4T1R000092C
4.29.1
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Erikoinen tilanne on kyllä, ei ole omiin korviin kyllä vastaavaa ongelmaa vielä kantautunut. Hyvä että laite on vaihdettu ja että vikatiketti on edelleen auki. Tulihan virtalähde myös vaihdettua? Tiketin kautta tuohon jonkilainen selvyys varmasti saadaan.

 

Lokeja ei ainakaan 92C ohjelmistoversiossa ole mahdollista katsella vaikka valikko sieltä löytyykin. Tuosta on korjauspyyntöä viety eteenpäin, jotta lokit auki saataisiin uudemmassa ohjelmistoversiossa.


@KaPetri@  kirjoitti:

Erikoinen tilanne on kyllä, ei ole omiin korviin kyllä vastaavaa ongelmaa vielä kantautunut. Hyvä että laite on vaihdettu ja että vikatiketti on edelleen auki. Tulihan virtalähde myös vaihdettua? Tiketin kautta tuohon jonkilainen selvyys varmasti saadaan.

 

Lokeja ei ainakaan 92C ohjelmistoversiossa ole mahdollista katsella vaikka valikko sieltä löytyykin. Tuosta on korjauspyyntöä viety eteenpäin, jotta lokit auki saataisiin uudemmassa ohjelmistoversiossa.


Tekninen tuki sanoi, että toinen vastaava tapaus on myös suomessa, jonka laitetietoja puhelimessa myös vertailtiin. 

Vaihdoin koko paketin, eli itse reititin, muuntajineen, puh.johtoineen ja pistokkeineen päivineen.

 

Hyvä, että lokipaketin saisi uudemmassa versiossa talteen, helpottaisi varmasti myös teknistä tukea ja valmistajaa vian selvittelyssä.

 

 

 

 

Tekninen tuki selvittää edelleen, ovat olleet myös laitevalmistajan kehitystiimiin yhteydessä, pari vastaavaa tapausta löytyy myös. Dslam johtoparia kokeilivat myös vaihtaa, ei auttanut tässä. Selvittely jatkuu.

Tänään illalla tekninen tuki päivitti uuden ohjelmiston, laite pysyi päällä jopa 2h10min ja jälleen sammui.

Ei auttanut sammumis ongelmaan tämä uusinkaan ohjelmisto versio.

 

Hardware Version

Fast5370AIR-01

Software Version

SG4T1R000408C

GUI Version

4.38.1.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Ikävä kuulla että tilanne edelleen jatkuu. Laitteen ohjelmistopäivityksen ei ilmeisesti oletettukkaan korjaavan häiriötä? Olihan näin ettei pätkimistä esiintynyt kun dsl yhteys on pois käytöstä? Ongelma tällöin vaikuttanee jäävän dsl linjan puolelle. Olihan tiketti edelleen auki ja tutkinnassa?


@KaPetri@  kirjoitti:

Ikävä kuulla että tilanne edelleen jatkuu. Laitteen ohjelmistopäivityksen ei ilmeisesti oletettukkaan korjaavan häiriötä? Olihan näin ettei pätkimistä esiintynyt kun dsl yhteys on pois käytöstä? Ongelma tällöin vaikuttanee jäävän dsl linjan puolelle. Olihan tiketti edelleen auki ja tutkinnassa?


Tämä tuorein ohjelmisto ei tosiaan ratkaissut ongelmaa ensimmäisekkäkään laitteessa, joten odotukset oli pienet, että auttaisi. Pelkällä 4G.llä ei vielä ole vuorokauden yli kokeiltu, demottiin teknisen tuen kanssa vain tilanne, että jos puh.johdon ottaa irti, niin laite siirtyy pelkkään 4G verkkoon ja laite ei tässä tilanteessa mene sammuksiin. Nyt vuorokauden aikana 3krt jo mennyt sammuksiin uptimen mukaan koko laite, siis tämä uusinkin laite + softa. 

Tiketti on edelleen auki, tekninen tuki teki itseassa vielä uudenkin. Laitoin aamulla tuoreet aikaleimat viime yöltä.

 

Tosiaan erikoista on, että jos vaikka adsl linjan puolella olisi satunnaista häiriöitä, niin miksi se saa koko laitteen menemään sammuksiin, kun kuitenkin pelkän puh.johdon irroittaminen ei saa laitetta sammumaan. Loppuuko laitteesta muisti tai miksi se vetäisi häiriöistä itsensä sammuksiin. Pääseekö tekninen tuki laitteelle asti etänä, jotta saisi lokit talteen ? Käyttöliittymässä asiakkaalla lokien nouto on estetty.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hyvä että tiketti on auki ja tutkinta jatkuu. Kyllä tähän selvyys tavalla tai toisella saadaan. Sen verran harvinaisesta tilanteesta on kyse että korjauksessa voi hetkonen mennä.


 


Jokin muistiongelma voi aina olla mahdollinen mutta miksi se ei suuremassa mittakaavassa tällöin näkyisi?


Onhan vikatiketille ilmoitettuna reitittimeen kytketyt laitteet? Kyllä meillä pääsy laitteelle on hallintaputken kautta kun dsl yhteys on ylhäällä. Se että saadaanko mekään lokeja laitteesta auki on vielä minulle epäselvää. Tämän selvitän.


 


 


@KaPetri@  kirjoitti:

Hyvä että tiketti on auki ja tutkinta jatkuu. Kyllä tähän selvyys tavalla tai toisella saadaan. Sen verran harvinaisesta tilanteesta on kyse että korjauksessa voi hetkonen mennä.

 

Jokin muistiongelma voi aina olla mahdollinen mutta miksi se ei suuremassa mittakaavassa tällöin näkyisi?

Onhan vikatiketille ilmoitettuna reitittimeen kytketyt laitteet? Kyllä meillä pääsy laitteelle on hallintaputken kautta kun dsl yhteys on ylhäällä. Se että saadaanko mekään lokeja laitteesta auki on vielä minulle epäselvää. Tämän selvitän.

 

 


Ainoastaan yksi laite ethernetissä kiinni reitittimessä, eli tällainen etäluettava lämpömittarin yhdyskäytävä:

 

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/20740/ghjcq/Suomen-Lampomittari-8210-WeatherHub-Gateway-saaaseman-yhdysk?list=OZCYkR9Hu6D5JtRnhsRzO5cWmFM0LKqC32RnhdOVFhsiFvhs7hWS


Otin sen nyt pois ethernetistä, ilmoitan siitä vikatikettiin.

 

Kaikki muut laitteet on wlanissa kiinni (7kpl).

 

Hyvä jos saisitte lokeja laitteelta auki etänä.

Kokeillaan jälleen eri versiota, tekninen tuki päivitti tällaisen version eli donwgrade hieman vanhempaan versioon ja teki myös muutoksia liittymäprofiiliin, nyt siis testissä:

 

Hardware Version

Fast5370AIR-01

Software Version

SG4T1R000086C

GUI Version

4.28.1

Vian syy vaikuttaa nyt löytyneen, teknisen tuki oli yhteydessä, vika koski yli 2km pituisia linjoja ja ratkaisuna tähän on tuo aiemmin mainittu vanhempi ohjelmistoversio ja linjaprofiilin päivitys. Seurataan toki tilannetta, mutta tällä erää laite on pysynyt pystyssä näillä muutoksilla useamman päivän.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Mukava kuulla häiriön syyn selviämisestä.


 


Linjamitta totta tosiaan vaikuttaa toimivuuteen, mutta laitteen sammuminen tämän vuoksi on itsellekkin uutta tietoa. Kiitos kun jaat vianselvityksen vaiheet myös meille muille luettavaksi.

Minulla on ihan vastaava tilanne, kuparia on yli 2km. Uudelleen käynnistymisiä ei tosin ilmene kuin muutaman päivän välein. Kiinnostaisi myös saada vanhempi versio softasta, jos sillä saisi laitteen pysymään päällä. Onko tuo jostain ladattavissa?


@AlaHooo@  kirjoitti:

Minulla on ihan vastaava tilanne, kuparia on yli 2km. Uudelleen käynnistymisiä ei tosin ilmene kuin muutaman päivän välein. Kiinnostaisi myös saada vanhempi versio softasta, jos sillä saisi laitteen pysymään päällä. Onko tuo jostain ladattavissa?


Tekninen tuki voi sen vain tehdä, kannattaa olla yhteydessä heihin vikailmoituksen avulla.

Moi, meillä sama ongelma. Käynnistelee pahimmillaan 5-6 kertaa tunnissa. Eli ratkaisu on vanhempi softversio ja teknisen tuen kautta ? Kuparia on aika pitkälti kyllä.


@Finnford@  kirjoitti:

Moi, meillä sama ongelma. Käynnistelee pahimmillaan 5-6 kertaa tunnissa. Eli ratkaisu on vanhempi softversio ja teknisen tuen kautta ? Kuparia on aika pitkälti kyllä.


Siinä voisi kokeilla vielä modeemin resetoimista jos et ole sitä vielä testannut. Jos tilanne jatkuu vielä tuonkin jälkeen niin silloin on syytä tehdä ilmoitus meille. Päästään tutkimaan tilannetta tarkemmin.

 

Morjesta @AlaHooo ja Tervetuloa Yhteisöön!

Päivitykset laitteille tulevat meidän toimittaminan verkon ylitse. Niitä ei pääse itse lataamaan. Pyytäisin sinuakin testamaan tuota resetoimista ja ottamaan yhteyttä mikäli tilanne ei muutu.




Ei toi 5370 montaa päivää pysy pystyssä itseään buuttaamatta. Eilen hämmästelin, että oli yli 2 vuorokautta pysynyt kasassa. Nyt tarkastin tilanteen niin:

UpTime

1d 00h26m42s

@juhuriz@  kirjoitti:

Ei toi 5370 montaa päivää pysy pystyssä itseään buuttaamatta. Eilen hämmästelin, että oli yli 2 vuorokautta pysynyt kasassa. Nyt tarkastin tilanteen niin:


UpTime








1d 00h26m42s



Tästä on hyvä tehdä häiriöilmoitus niin päästään tutkimaan asiaa tarkemmin.


@MikaelMu@  kirjoitti:



@Finnford@  kirjoitti:

Moi, meillä sama ongelma. Käynnistelee pahimmillaan 5-6 kertaa tunnissa. Eli ratkaisu on vanhempi softversio ja teknisen tuen kautta ? Kuparia on aika pitkälti kyllä.




Siinä voisi kokeilla vielä modeemin resetoimista jos et ole sitä vielä testannut. Jos tilanne jatkuu vielä tuonkin jälkeen niin silloin on syytä tehdä ilmoitus meille. Päästään tutkimaan tilannetta tarkemmin.


 


Morjesta @AlaHooo ja Tervetuloa Yhteisöön!


Päivitykset laitteille tulevat meidän toimittaminan verkon ylitse. Niitä ei pääse itse lataamaan. Pyytäisin sinuakin testamaan tuota resetoimista ja ottamaan yhteyttä mikäli tilanne ei muutu.








Moi,

Meillä tilanne on nyt jotenkin itsestään korjaantunu loppukesällä. Purkki on pysynyt jo parikin viikkoa boottaamatta. En osaa sanoa onko keskuksen päässä tehty jotain tai onko kelit vain parantuneet. Softaversio on SG4T1R000422C

Edit HannaMarikaL: Poistettu nimitieto

Vastaa