Telia Hybrid router fast 5370 air Käynnistyy itsestään uudelleen ajoittain


Terve.

Tuo reititin käynnistelee itseään uudelleen ajoittain. Johtuuko se jostain päivitysasetuksista? Todella ärsyttävää esim kun pelaa jotain multiplayer peliä. Apuja kiitos :)


50 kommenttia

Avaatko hieman että miten laitteen valot käyttäyvät tällöin?

 

Hybrid reitittimen ensimmäinen valo vasemmalta on virta/status-valo. Tämä on punaisena laitteen käynnistyessä mutta myös silloin kun kiinteä laajakaista katkeaa.

Katkeaako tällöin myös lähiverkon yhteys laitteilta reitittimeen?

Tällä haen sitä että katkeileeko siellä nyt se kiinteä linja vai käynnistyykö reititin oikeasti uudestaan. 


@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Avaatko hieman että miten laitteen valot käyttäyvät tällöin?

 

Hybrid reitittimen ensimmäinen valo vasemmalta on virta/status-valo. Tämä on punaisena laitteen käynnistyessä mutta myös silloin kun kiinteä laajakaista katkeaa.

Katkeaako tällöin myös lähiverkon yhteys laitteilta reitittimeen?

Tällä haen sitä että katkeileeko siellä nyt se kiinteä linja vai käynnistyykö reititin oikeasti uudestaan. 


En ole pannut merkille että toimiiko Lähiverkko. Ainoa valo mikä palaa on vasemmanpuoleisin joka palaa punaisena kun netti katkeaa.


@Madroller@  kirjoitti:

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Avaatko hieman että miten laitteen valot käyttäyvät tällöin?

 

Hybrid reitittimen ensimmäinen valo vasemmalta on virta/status-valo. Tämä on punaisena laitteen käynnistyessä mutta myös silloin kun kiinteä laajakaista katkeaa.

Katkeaako tällöin myös lähiverkon yhteys laitteilta reitittimeen?

Tällä haen sitä että katkeileeko siellä nyt se kiinteä linja vai käynnistyykö reititin oikeasti uudestaan. 


En ole pannut merkille että toimiiko Lähiverkko. Ainoa valo mikä palaa on vasemmanpuoleisin joka palaa punaisena kun netti katkeaa.


Lisäys tohon edelliseen viestiin. Kun netti katkeaa vasemmanpuoleisin valo välkkyy punaisena hetken ja sitten kaikki valot sammuvat. Eli varmaankin reititin sammuu kokonaan välillä?


@Madroller@  kirjoitti:

@Madroller@  kirjoitti:

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Avaatko hieman että miten laitteen valot käyttäyvät tällöin?

 

Hybrid reitittimen ensimmäinen valo vasemmalta on virta/status-valo. Tämä on punaisena laitteen käynnistyessä mutta myös silloin kun kiinteä laajakaista katkeaa.

Katkeaako tällöin myös lähiverkon yhteys laitteilta reitittimeen?

Tällä haen sitä että katkeileeko siellä nyt se kiinteä linja vai käynnistyykö reititin oikeasti uudestaan. 


En ole pannut merkille että toimiiko Lähiverkko. Ainoa valo mikä palaa on vasemmanpuoleisin joka palaa punaisena kun netti katkeaa.


Lisäys tohon edelliseen viestiin. Kun netti katkeaa vasemmanpuoleisin valo välkkyy punaisena hetken ja sitten kaikki valot sammuvat. Eli varmaankin reititin sammuu kokonaan välillä?


Tilanne tuntuu vaan pahenevan. Nyt reititin käynnistyy uudellen noin 2 kertaa tunnissa.


@Madroller@  kirjoitti:

@Madroller@  kirjoitti:

@Madroller@  kirjoitti:

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Avaatko hieman että miten laitteen valot käyttäyvät tällöin?

 

Hybrid reitittimen ensimmäinen valo vasemmalta on virta/status-valo. Tämä on punaisena laitteen käynnistyessä mutta myös silloin kun kiinteä laajakaista katkeaa.

Katkeaako tällöin myös lähiverkon yhteys laitteilta reitittimeen?

Tällä haen sitä että katkeileeko siellä nyt se kiinteä linja vai käynnistyykö reititin oikeasti uudestaan. 


En ole pannut merkille että toimiiko Lähiverkko. Ainoa valo mikä palaa on vasemmanpuoleisin joka palaa punaisena kun netti katkeaa.


Lisäys tohon edelliseen viestiin. Kun netti katkeaa vasemmanpuoleisin valo välkkyy punaisena hetken ja sitten kaikki valot sammuvat. Eli varmaankin reititin sammuu kokonaan välillä?


Tilanne tuntuu vaan pahenevan. Nyt reititin käynnistyy uudellen noin 2 kertaa tunnissa.


Ok. Löysin osasyyllisen ainakin ongelmaan. Käytän NordVPN:ää ja kun client ei ole päällä niin reititin käynnistelee itseään uudestaan. Nyt on reititin pysynyt 2 tuntia putkeen päällä. VPN ei tarvitse olla päällä pelkkä client. Onko sitten telian puolella vai NordVPN:n puolella ongelma, sitä en osaa sanoa. Toivottavasti tämä postaus auttaa muita joilla on samankaltaisia ongelmia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Tilanne kuulostaa siis nyt hyvältä. 


Vilkkuva punaninen virta/status valo tarkoittaa, että laite on käynnistymässä uudelleen.

 

Tarkkailethan vielä yhteyden toimintaa. Jos punainen valo vilkkuu ja yhteys katkeaa vielä uudestaan, niin olethan yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin esim. chatissa, niin voimme tutkia asiaa tarkemmin.


@HenriLie@  kirjoitti:

Tilanne kuulostaa siis nyt hyvältä. 


Vilkkuva punaninen virta/status valo tarkoittaa, että laite on käynnistymässä uudelleen.

 

Tarkkailethan vielä yhteyden toimintaa. Jos punainen valo vilkkuu ja yhteys katkeaa vielä uudestaan, niin olethan yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin esim. chatissa, niin voimme tutkia asiaa tarkemmin.


Selvä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Eihän tuo nyt ihan terveeltä kuulosta. NordVPN:n käytöllä ei tulisi olla mitään vaikutusta laitteiden boottailuun. Ainakin mulla se on pelannut eikä sen käynnissäolo tai olemattomuus aiheuta mitään pätkimisiä yms.

Löytyikö ongelmaan ratkaisua? Meillä on ollut sama ongelma alusta saakka ja viimeisen kk aikana tilanne on levinnyt käsiin. Sammuilua tapahtuu nykyisellään parikin kertaa tunnissa 

Tää mun rakkine on sammuillut nyt pari viikkoa. Telian häröpuolelleta käskivät hakemaan testikoneen, kävin hakemassa. Samanlainen roju, käynnistyy vähintään tunnin välein itsekseen. Jätin häiriöilmoituksen. lupasivat olla yhteydessä. Mitään ei ole kuulunut. Kuitenkin lähes vuoden toimi moitteeta. On ollut samassa paikassa kokoajan

Voiko kyse olla kiinteän osuuden katkeilusta, joka voi näyttää siltä että laite käynnistyy uudestaan?

 

Jos hybridistä katkeaa se dsl-yhteys niin silloin laitteen power/status-valo menee punaiselle, kaksi seuraavaa sammuu ja mobile-kohtaan jää yksi punainen valo. 

Wifi- ja verkkokaapeliyhteyttä kuvastavat valot jäävät palamaan vihreänä, verkkokaapelia kuvastava valo sillä edellytyksellä että jokin laite on kytketty reitittimeen kaapelilla. 

Mulle myytiin tämä liittymä sellaisena, että aina toimii. Jos lankayhteys pätkäisee, niin mobiili toimii, ja päinvastoin. Mutta sehän oli vain mainos.Nyt se pätkäisee kummatkin. Ainoa mikä tässä harmittaa eniten, on se, että tein määräaikaisen sopimuksen. Kyllä kai senkin saa jonkunlain mukaan purettua, koska tuote ei ole sitä mitä luvattiin Jos saan sen poikkaistua, siirrän kaikki liittymäni Telialta. On niitä muutama.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Pekkaaalto50@  kirjoitti:

Mulle myytiin tämä liittymä sellaisena, että aina toimii. Jos lankayhteys pätkäisee, niin mobiili toimii, ja päinvastoin. Mutta sehän oli vain mainos.Nyt se pätkäisee kummatkin. Ainoa mikä tässä harmittaa eniten, on se, että tein määräaikaisen sopimuksen. Kyllä kai senkin saa jonkunlain mukaan purettua, koska tuote ei ole sitä mitä luvattiin Jos saan sen poikkaistua, siirrän kaikki liittymäni Telialta. On niitä muutama.


Hyvä kun olet ollut yhteydessä Häiriöilmoituksiin, sieltä ottavat sinuun yhteyttä ja tehdään Häiriöilmoitus eteenpäin tutkittavaksi. Onneksi olet testannut toisen laitteen myös, niin tiedetään että häiriö jää verkon puolelle. Odota yhteydenottoa, voit toki myös sinne soittaa puh. 020 690 400 (mpm/pvm), mikäli haluat asian nopeasti eteenpäin korjattavaksi. 

Tein tästä häiriöilmoituksen vissin tiistaina "otamme yhteyttä samana, tai seuraavana arkipäivänä" ei ole tullut vielä arkipäivää. Tei äsken uuden ilmoituksen. Nyt odottelen, koska se arki koittaa?

Minkähäntakia mun pitäisi soittaa johonkin maksulliseen numeroon.

Kuluttajansuojalain mukaan virheestä valittamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle mitään maksuja, koska yrityksen on korjattava virheellinen tavara tai palvelu omalla kustannuksellaan.

Yrityksen on korvattava yritys- tai palvelunumeroon soittamisesta aiheutuneet puhelukulut soittajalle jälkikäteen, jos valitus on aiheellinen

Pystyt tekemään @PiaJo kertomalla tavalla meille häiriöilmoituksen. Saitko jo vastauksen tekemääsi häiriöilmoitukseen?

Sain tämän Sagemcom Fast 5370 Air laitteen käyttööni Telialta viime perjantaina ja siitä lähtien uudelleenkäynnistynut joka ilta, kerran pari illan aikana ja suunnilleen samoihin aikohin klo 20:00 22:00 välillä aina. Menee siis täysin pimeäksi koko laite ja kaikki valot, jonka jälkeen alkaa vilkuttamaan punaisia ja lopulta syttyy vihreät valot + 4G sininen. Laiteen puhelinjohto paketista suoraan seinässä ilman mitään jatkojohtoa tai häiriösuodatinta tai ylijännitesuojaa. Laitteen hallinta sivulta tarkistaessa Device Info General näkyy uptime tällöin esim. 00h1m47s.

Software Version: SG4T1R000092C

 

Mikä on vialla ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Tonde10@  kirjoitti:

Sain tämän Sagemcom Fast 5370 Air laitteen käyttööni Telialta viime perjantaina ja siitä lähtien uudelleenkäynnistynut joka ilta, kerran pari illan aikana ja suunnilleen samoihin aikohin klo 20:00 22:00 välillä aina. Menee siis täysin pimeäksi koko laite ja kaikki valot, jonka jälkeen alkaa vilkuttamaan punaisia ja lopulta syttyy vihreät valot + 4G sininen. Laiteen puhelinjohto paketista suoraan seinässä ilman mitään jatkojohtoa tai häiriösuodatinta tai ylijännitesuojaa. Laitteen hallinta sivulta tarkistaessa Device Info General näkyy uptime tällöin esim. 00h1m47s.


Software Version: SG4T1R000092C


 


Mikä on vialla ?




Iltaa @Tonde10!


 


Onko tuota kiinteää nettiä vielä asennettu? Hybridi yrittää hakea yhteyttä niin siksi tuo laite käy alhaalla toisinaan. Sen pitäisi loppua kun kiinteä netti on toiminnassa. 

Kiinteä netti ollut vuosikausia käytössä tässä, se vain päivitettiin Hybrid liittymäksi ja postissa tuli SIM ja tämä uusi modeemi. Nytkin hetki sitten jälleen modeemi käynnisti itsensä uudelleen ja 2krt viim. 30min aikana. Hybrid liittymä päivitys kuittaus tuli sms-viestinä viikko sitten.

Aiempi oli siis Zyxelin perus modeemi yli 8v käytössä ja se alkoi viime kuukausina pätkiä, niin ajattelin, että uusi olisi parempi. Voiko ADSL linjan laatu olla mennyt niin huonoksi (puhelinjohto kulkee puhelinpylväissä  ilmajohtona kilometri tolkulla), että se aineuttaa tässä Hybrid mallissa koko modeemin uudelleen käynnistymisen ? Voiko jollakin modeemin asetuksella parantaan tilannetta ? Parhaimmillaan Speedtest Telian sivuilta on antanut nopeudeksi 40M Lataus, 10M Lähetys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Tonde10@  kirjoitti:

Voiko ADSL linjan laatu olla mennyt niin huonoksi (puhelinjohto kulkee puhelinpylväissä  ilmajohtona kilometri tolkulla), että se aineuttaa tässä Hybrid mallissa koko modeemin uudelleen käynnistymisen ?


Kyllä se on mahdollista. Linjan huononemisesta kannattaa tehdä vikailmoitus.

 


@Tonde10@  kirjoitti:

Voiko jollakin modeemin asetuksella parantaan tilannetta ?


Joissakin modeemeissa signaali-kohinasuhteen rajaa voi nostaa, SNR margin. Kokeilemisen voi aloittaa vaikka 10 dB arvosta ja nostaa sitä pienin portain, vaikka 11, 12, 13, jne. Joskin vähän epäilen, ettei hybridimodeemista löydy tällaisia säätöjä. Pitäisi olla vaikka Telewell tai SMC, mutta hybridi ei toimi hybridinä tavallisilla modeemeilla.

 

ADSL-linjasi latausnopeus 9,5 Mbit/s on huono. Puhelinlinjasi on todella pitkä tai se on huonossa kunnossa. Muistatko minkälaisiin nopeuksiin pääsit 8 vuotta sitten?


@irritus@  kirjoitti:

@Tonde10@  kirjoitti:

Voiko ADSL linjan laatu olla mennyt niin huonoksi (puhelinjohto kulkee puhelinpylväissä  ilmajohtona kilometri tolkulla), että se aineuttaa tässä Hybrid mallissa koko modeemin uudelleen käynnistymisen ?


Kyllä se on mahdollista. Linjan huononemisesta kannattaa tehdä vikailmoitus.

 


@Tonde10@  kirjoitti:

Voiko jollakin modeemin asetuksella parantaan tilannetta ?


Joissakin modeemeissa signaali-kohinasuhteen rajaa voi nostaa, SNR margin. Kokeilemisen voi aloittaa vaikka 10 dB arvosta ja nostaa sitä pienin portain, vaikka 11, 12, 13, jne. Joskin vähän epäilen, ettei hybridimodeemista löydy tällaisia säätöjä. Pitäisi olla vaikka Telewell tai SMC, mutta hybridi ei toimi hybridinä tavallisilla modeemeilla.

 

ADSL-linjasi latausnopeus 9,5 Mbit/s on huono. Puhelinlinjasi on todella pitkä tai se on huonossa kunnossa. Muistatko minkälaisiin nopeuksiin pääsit 8 vuotta sitten?


ADSL-linjan nopeus on tässä ollut vanhalla myös aina max 8Mbit/s (alas) ja 1Mbit (ylös), käytännössä tosin tuli vain 6Mbit alas, eli tämä olisi kokonaisuutena iso parannus, jos vain Hybrid modeemi pysyisi päällä.

Voiko iltaisin ruuhkautuva ADSL-linja vaikuttaa asiaan, kun laitteen sammuminen tapahtuu aina iltaisin, päivät ja yöt pysyy päällä (uptime yli 8h).

 

SNR asetusta ei löytynyt asetuksista ADSL-linjalle, mutta tuo olisi tuo Failover to Mobile only (kuva) mitä tuo asetus tekee ? 

Teen linjan huononemisesta vikailmoituksen

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Tonde10@  kirjoitti:
Failover to Mobile only

Tuo kannattaa kokeilla kääntää päälle. Jos se toimii niin kuin tekstissä sanotaan, ADSL-yhteyden katketessa modeemin pitäisi siirtyä käyttämään pelkkää LTE-yhteyttä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Voiko iltaisin ruuhkautuva ADSL-linja vaikuttaa asiaan, kun laitteen sammuminen tapahtuu aina iltaisin, päivät ja yöt pysyy päällä (uptime yli 8h).


ADSL -linjan häiriöt voivat aiheuttaa katkoksia kiinteässä yhteydessä, jolloin koko nettiyhteys voi hetken aikaa käydä alhaalla. Ruuhkaisuudesta en osaa nyt sanoa, vaikuttaako se häiriönä.



SNR asetusta ei löytynyt asetuksista ADSL-linjalle, mutta tuo olisi tuo Failover to Mobile only (kuva) mitä tuo asetus tekee ?

 Asetus pakottaa modeemin käyttämään vain mobiiliyhteyttä, eikä ollenkaan kiinteää/DSL -linjaa

 



Teen linjan huononemisesta vikailmoituksen


Tämä on hyvä ja tärkeää tehdä, silloin saamme liittymätiedot auki ja verkonhallintamme tutkii asiaa tarkemmin.


@HenriLie@  kirjoitti:

Voiko iltaisin ruuhkautuva ADSL-linja vaikuttaa asiaan, kun laitteen sammuminen tapahtuu aina iltaisin, päivät ja yöt pysyy päällä (uptime yli 8h).


ADSL -linjan häiriöt voivat aiheuttaa katkoksia kiinteässä yhteydessä, jolloin koko nettiyhteys voi hetken aikaa käydä alhaalla. Ruuhkaisuudesta en osaa nyt sanoa, vaikuttaako se häiriönä.



SNR asetusta ei löytynyt asetuksista ADSL-linjalle, mutta tuo olisi tuo Failover to Mobile only (kuva) mitä tuo asetus tekee ?

 Asetus pakottaa modeemin käyttämään vain mobiiliyhteyttä, eikä ollenkaan kiinteää/DSL -linjaa

 



Teen linjan huononemisesta vikailmoituksen


Tämä on hyvä ja tärkeää tehdä, silloin saamme liittymätiedot auki ja verkonhallintamme tutkii asiaa tarkemmin.


Tein vikailmoituksen ja asentaja lupasi palata asiaan. Aspa otti modeemin sammumisten päivämääriä ja kellonaikoja ylös, niin jos se helpottaisi myös tutkintaa.

Vastaa