Telia Laajakaista ongelma

  • 2 October 2018
  • 7 kommenttia
  • 3 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Netti lakkasi yhtä äkkiä toimimasta, olen reebootannut, koittanut kaiken kotoa käsin piuhoja myöten ja ei siltikään toimi!


 


Edit NikoNo: korjattu otsikkoa kuvaavammaksi


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei  ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Oletko katsonut vikatiedotteista, onko alueellasi häiriöitä tai huoltokatkoja meneillään verkossa?


https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Juu, paitsi että eipä muuten näy kaikki viat tuolla!

 

Tästä ei nyt ole montaa iltaa kun säikäyttivät pahanpäiväisesti; puolen yön jälkeen lähti netti ja kun juoksin verkkokaapille ihmettelemään mitä ihmettä oikein tapahtui, niin Telian kiinteistökytkimeltä oli runkoverkon linkkivalo sammunut, eli koko kuitulinkki poikki!

 

Ehdin jo viritellä mobiililaajakaistan ja alkaa rustailla vikailmoitusta, vieläpä aika turhautuneissa fiiliksissä siitä että nyt sitten vaihtuu IP osoite, vaikka ehdin juuri hankkia reilun 350 euron varareitittimen vain siksi, että pääsisi päivittämään pääreitittimen firmwarea kloonilaitteen avulla ilman pelkoa IP:n vaihtumisesta.Tästä projektista kerron myöhemmin lisää ja teen mahdollisesti myös YouTube-videon aiheesta.

 

Vajaan tunnin kuluttua yhteys kuitenkin nousi takaisin ja tällä kertaa myös IP-osoite säilyi samana. Täysin mysteeriksi tosin jäi se, mitä ihmettä oikein tapahtui. Joka tapauksessa linkkivalo sammui kuidusta eli jotain radikaalimpaa tapahtui keskuksen päässä.

 

IP:n vaihtuminen taisi olla hilkulla...

@SINAD: Suosittelen ottamaan yhteyttä chat kautta niin pääsemme vikaa tutkimaan. Kuulostaa nyt että tuo yhteys on jumissa jollain tavoilla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@EmmaTe@  kirjoitti:

@SINAD: Suosittelen ottamaan yhteyttä chat kautta niin pääsemme vikaa tutkimaan. Kuulostaa nyt että tuo yhteys on jumissa jollain tavoilla.


Ei mulla ole enää mitään vikaa, mutta Niklas99:lla varmaankin on. Täällä päin ollut häiriö korjaanui itsekseen, mutta ei sitä tuolla häiriötiedotteissa näkynyt vian esiintyessä eikä sen jälkeenkään, josta johtuen totesin ettei kyseinen informaatio ole kovin luotettavaa.

Kunniamerkki +10

@SINAD@  kirjoitti:

@EmmaTe@  kirjoitti:

@SINAD: Suosittelen ottamaan yhteyttä chat kautta niin pääsemme vikaa tutkimaan. Kuulostaa nyt että tuo yhteys on jumissa jollain tavoilla.


Ei mulla ole enää mitään vikaa, mutta Niklas99:lla varmaankin on. Täällä päin ollut häiriö korjaanui itsekseen, mutta ei sitä tuolla häiriötiedotteissa näkynyt vian esiintyessä eikä sen jälkeenkään, josta johtuen totesin ettei kyseinen informaatio ole kovin luotettavaa.


Ainakin meilläpäin kiinteän VDSL- yhteyden kanssa tuo "mystinen" yhteyden katkeaminen juurikin alkuyöstä ja useimmiten vieläpä su-ma välisenä yönä on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus. Meillä ei mene VDSL-yhteys poikki vaan internet yhteys.

 

Tuo johtunee ehkäpä siitä, että oman modeemin ja DSLAM:n välinen yhteys pysyy päällä, mutta Telian keskittimeltä ilmeisesti eteenpäin menevä kuituyhteys käy hetken poikki. Omasta mielestäni tuo on joku säänöllinen rutiinijuttu Telian puolelta. En tiedä mikä ja mihin se liittyisi, mutta aivan kuin joku laite/laitteet käynnistyisivät aina uudelleen. Telianhan mukaan "tästä ei ole mitään tietoa". Ei ole kuitenkaan sattumaa miten tuo sattuu säännöllisesti ja vieläpä aina samaan aikaan.

 

Sehän ei ole mikään vikatilanne eikä korjaus tai isompi muutostyö vaan jokin muu rutiinijuttu, joten eipä niistä mitään ilmoituksia netistä näy.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kefiiri@  kirjoitti:


Ainakin meilläpäin kiinteän VDSL- yhteyden kanssa tuo "mystinen" yhteyden katkeaminen juurikin alkuyöstä ja useimmiten vieläpä su-ma välisenä yönä on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus. Meillä ei mene VDSL-yhteys poikki vaan internet yhteys.

Telian palveluiden mahdolliset huoltokatkot ovat MA klo 00-04 paikallista aikaa. Mutta se mulle sattunut katkos ei tapahtunut SU-MA yönä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@  kirjoitti:

Netti lakkasi yhtä äkkiä toimimasta, olen reebootannut, koittanut kaiken kotoa käsin piuhoja myöten ja ei siltikään toimi!


 


 




Moi ja tervetuloa Yhteisöön! Mikäs on netin tilanne tällä hetkellä, toimiiko yhteys jo normaalisti? Jos yhteys on edelleen alhaalla niin kirjaudu telia.fi -sivuille pankkitunnuksillasi ja valitse sieltä liittymäsi tiedot. Sitä kautta pääset jättämään vikailmoituksen ja homma siirtyy meille tutkittavaksi.

Vastaa