Telia Smart Wifi ongelma

  • 8 February 2021
  • 6 kommenttia
  • 82 katselukertaa

Moi,

 

olen käyttänyt Smart wifiä nyt yli kuukauden ja pääosin kaikki menee hyvin.

Mesh on käytössä siten, että kotikonttorissa on yksi laite, kodinhoitohuoneessa yksi ja kauimpana konttorista on reititin olohuoneessa.

 

Jostain kumman syystä puhelimeni ja läppärinä tahtovat ottaa (huonon) yhteyden olohuoneen reitittimeen, eikä puolen metrin päässä olevaan mesh-asemaan. Varsinkin läppärillä videopalaveri pätkii aika pahasti jos on yhteydessä huonolla yhteydellä reitittimeen. Jos yhteys on puolen metrin päässä olevaan mesh-asemaan, on yhteys hyvä ja nopea.

 

Voiko tälle tehdä mitään?

 


6 kommenttia

Vaihdoin vielä Windowsin asetuksista wifiadapterilla "Roaming aggressiveness" asetukset tilaan "Highest", mutta eipä ollut siitäkään apuja.

 

Aika turha koko mesh, jos ei verkko osaa ohjata laitteita oikeisiin paikkoihin kiinni.


 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@RMarked@  kirjoitti:

Vaihdoin vielä Windowsin asetuksista wifiadapterilla "Roaming aggressiveness" asetukset tilaan "Highest", mutta eipä ollut siitäkään apuja.Aika turha koko mesh, jos ei verkko osaa ohjata laitteita oikeisiin paikkoihin kiinni.


Laite itse valitsee, mihin tukiasemaan ja millä taajuusalueella se muodostaa yhteyden. Yhteyden saatuaan se voi jäädä sinne roikkumaan pitkäksikin aikaa ihan tyytyväisenä, vaikka parempikin yhteys olisi olemassa. Itse olen huomannut että etenkin älypuhelin on tosi haluton vaihtamaan parempaan wifiin kun se on johonkin rekisteröitynyt. Mulla on kyse lähinnä siitä että puhelin haluaa toisinaan jäädä hitaammalle 2.4 GHz alueelle eikä tajua mennnä nopeampaan 5 GHz verkkoon. Edes wifin sammutus ja uudelleenkäynnistys aivan tukiaseman vierellä ei muuta puhelimen mieltä. Muut laitteet mm.läppäri sensijaan osaavat yleensä olla 5 GHz puolella jatkuvammin. Pakotettu yhteyden uudelleenkättely tukiaseman puolelta auttaa toisinaan, eli siis annan tukiaseman hallinnasta puhelimelle komennon kytkeytyä uudelleen.


@SINAD@  kirjoitti:

@RMarked@  kirjoitti:

Vaihdoin vielä Windowsin asetuksista wifiadapterilla "Roaming aggressiveness" asetukset tilaan "Highest", mutta eipä ollut siitäkään apuja.Aika turha koko mesh, jos ei verkko osaa ohjata laitteita oikeisiin paikkoihin kiinni.


Laite itse valitsee, mihin tukiasemaan ja millä taajuusalueella se muodostaa yhteyden. Yhteyden saatuaan se voi jäädä sinne roikkumaan pitkäksikin aikaa ihan tyytyväisenä, vaikka parempikin yhteys olisi olemassa. Itse olen huomannut että etenkin älypuhelin on tosi haluton vaihtamaan parempaan wifiin kun se on johonkin rekisteröitynyt. Mulla on kyse lähinnä siitä että puhelin haluaa toisinaan jäädä hitaammalle 2.4 GHz alueelle eikä tajua mennnä nopeampaan 5 GHz verkkoon. Edes wifin sammutus ja uudelleenkäynnistys aivan tukiaseman vierellä ei muuta puhelimen mieltä. Muut laitteet mm.läppäri sensijaan osaavat yleensä olla 5 GHz puolella jatkuvammin. Pakotettu yhteyden uudelleenkättely tukiaseman puolelta auttaa toisinaan, eli siis annan tukiaseman hallinnasta puhelimelle komennon kytkeytyä uudelleen.


Jep, no tätä mä vähän aattelinkin.

Melko surkeasti on koko mesh homma toteutettu, koska juuri tämä on se ongelma joka sen pitäisi ratkaista.

 

Lisäksi en löytänyt uuden X2 modeemin asetuksista, miten yhden laitteen voisi pakottaa ottamaan uuden yhteyden.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@RMarked@  kirjoitti:

Lisäksi en löytänyt uuden X2 modeemin asetuksista, miten yhden laitteen voisi pakottaa ottamaan uuden yhteyden.

En osaa sanoa miten toimii X2:ssa, mulla on Ubiquitin Unifi-järjestelmä jossa kaikkia tukiasemia hallitaan keskitetyllä palvelimella. Sieltä kun menee webbihallinnassa kohtaan clients niin näkee mitä laitteita on yhdistynyt ja mihin tukiaemiin ja siinä on jokaisen kohdalla "reconnect" nappula, siitä se pakotettu uudelleenkättely tapahtuu.


@SINAD@  kirjoitti:

@RMarked@  kirjoitti:

Lisäksi en löytänyt uuden X2 modeemin asetuksista, miten yhden laitteen voisi pakottaa ottamaan uuden yhteyden.

En osaa sanoa miten toimii X2:ssa, mulla on Ubiquitin Unifi-järjestelmä jossa kaikkia tukiasemia hallitaan keskitetyllä palvelimella. Sieltä kun menee webbihallinnassa kohtaan clients niin näkee mitä laitteita on yhdistynyt ja mihin tukiaemiin ja siinä on jokaisen kohdalla "reconnect" nappula, siitä se pakotettu uudelleenkättely tapahtuu.


Unify taitaakin olla tarkoitettu enemmän yritysympäristöihin, kuin koteihin?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@RMarked@  kirjoitti:

Unify taitaakin olla tarkoitettu enemmän yritysympäristöihin, kuin koteihin?

Alun perin joo, ongelma on vaan se että nykyään jos haluat ostaa toimivia laitteita, on pakko ostaa yrityslaitteita. Mulla on kaikki verkon laitteet yrityslaitteita. Sinänsä niitä voi ostaa kuka hyvänsä eikä edes hinnat ole juurikaan kuluttajalaitteita kovempia, mutta sen jälkeen homma vaan yksinkertaisesti toimii ja voi keskittyä mieluummin ihan elämään kuin huonosti toimivan tekniikan kanssa tappeluun.

Vastaa