Kirjoitettu
24-01-2022
21:03
Muokattu
25-01-2022
16:42
SannaMKoo
Ostettiin Telian digiboksi laajakaistalla ja tähän saakka toiminut oikein hyvin. Nyt muutaman päivän ajan on netti alkanut pätkimään. Yhteyttä ei ole ja verkko-asetuksia kun katsoo niin lukee, että "yhdistetty langattomaan verkkoon mutta ei internet yhteyttä ei ole".
Mitään johtoja ei ole kukaan repinyt eikä asetuksia muuttanut. Kesken kaiken yhteys vain katoaa. Langatonta nettiä käyttää vain tv, ettei siellä ole useita laitteita yhtäaikaisesti tms. Niin mikähän tässä on ongelmana? Laitteiden sammutus yleensä auttaa, mutta eipä ole kauhean mukavaa joka ilta sammutella kesken elokuvan ja odotella yhteyden löytymistä.
Teliaa on myös mobiilissa ja siellä toimii moitteita.
Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu
06-02-2022 19:26
Jos sekä televisio että digiboksi tarvitsevat verkkoyhteyden, voit ostaa marketista Ethernet-kytkimen ja kaksi lyhyttä Ethernet-johtoa television viereen. Kytke reitittimeltä tuleva Ethernet-kaapeli kytkimeen ja kytkimestä edelleen Ethernet-johdot televisioon ja digiboksiin.
Kytkimen portit ovat keskenään samanlaisia ja on sama, mihin porteista kytket minkäkin johdon. Kunhan et vain tee silmukoita, eli älä kytke esimerkiksi kytkimen portista 2 johtoa porttiin 4. Tämä johtaa vastaavaan kiertoilmiöön, mikä syntyy kun kuulutusjärjestelmän mikrofonin työntää kaiuttimeen kiinni.
Yksi riesa langattomien yhteyksien kanssa on eri maanosissa käytetyt erilaiset taajuudet. Jos televisiosi ei ymmärrä eurooppalaisia taajuuksia, mutta reitittimesi ymmärtää ja siinä on automaattinen kanavanvalinta, lopputulos voi olla, että reitittimesi on taajuudella, mitä televisio ei ymmärrä. Virheilmoitus yhdistetty langattomaan verkkoon, mutta ei internettiin viittaisi tosin siihen, että tässä tapauksessa on kyse jostakin muusta.
Jos 5 GHz langaton lähiverkko aiheuttaa ongelmia, kokeile kääntää se reitittimestä pois päältä ja käytä ainoastaan 2,4 GHz verkkoa. Jos epäilet television toimivan pohjois-amerikkalaisilla taajuuksilla, aseta reitittimestä langattoman lähiverkon kanavaksi käsin joku väliltä 1 – 11. Toisin sanoen, ellet ole varma laitteiden Eurooppa-yhteensopivuudesta, älä käytä kanavia 12 ja 13.
Mikälaisesta internet-yhteydestä on kyse? Ethän vain yritä käyttää mobiilireititintä sillatussa tilassa niin, että siihen on kytketty useampi kuin yksi laite samanaikaisesti? Mobiilireititin tulee pitää nat-reitittävässä tilassa, ellei käyttötilanne ole se, että siihen on kytketty yksi ainoa toinen reititin.
07-02-2022 12:02
Eilen sai taas pari kertaa hyppiä sammuttamassa ja käynnistämässä uudestaan.
Auttaisiko tehdasasetusten palautus? Miten semmoinen tehdään? Reitittimen päällä on reset mutta ei siinä mitään nappia ole. Täytyy kyllä niin olla insinööri, että näitä osaisi.
Yritän kirjautua tuon
ZTE MF286R sivulle, mutta ei toimi tuo linkki mitä ohjeissa kerrotaan:
07-02-2022 12:19
@Antennae kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, mutta en ymmärrä mitään. Eikö laitteiden pitäisi automaattisesti löytää omat taajuudensa. Täytyy olla insinööri, että osaisi noita viritellä manuaalisesti. Miten kytketään telkkarin verkkokaapelilla reitittimeen kun siinä on tuo boksikin mikä pitää kytkeä mukaan. Täytyy kai totutella vaan siihen, että täytyy pistellä virtoja pois joka ilta. Jos meikäläinen lähtee jotain taajuuksia "korjailemaan" niin sen jälkeen ei näe edes teksi-tv:tä.
Automattisesti, kyllä hyvinkin pitäisi, mutta jos jokin ei tuossa vaativassa laitteiden välisessä ketjussa toimi miten pitäisi, on ongelmia luvassa. Automatiikka kun ei osaa soveltaa ja korjata tilannetta.
08-02-2022 11:02
@Antennae kirjoitti:Eilen sai taas pari kertaa hyppiä sammuttamassa ja käynnistämässä uudestaan.
Auttaisiko tehdasasetusten palautus? Miten semmoinen tehdään? Reitittimen päällä on reset mutta ei siinä mitään nappia ole. Täytyy kyllä niin olla insinööri, että näitä osaisi.
Yritän kirjautua tuon
ZTE MF286R sivulle, mutta ei toimi tuo linkki mitä ohjeissa kerrotaan:
ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje
Hei @Antennae !
•
Reset "nappi" saattaa olla itseasiassa pieni reikä laitteessa, jota painetaan 3 sekunnin ajan esim paperiliittimellä tai muulla pienellä koloon mahtuvalla työkalulla.
•
Useat ongelmatilanteet ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 3 sekuntia pohjassa. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja muut laitteet, kuten puhelimet ja tietokoneet, tulee yhdistää wifiin uudelleen.
Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa laitteen hallintasivulta, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio. Automaattiset ohjelmistopäivitykset ovat oletuksena päällä, ja suosittelemme pitämään ne niin.
Huom! Jos vaihdat hallintasivun salasanan, kirjoita se muistiin. Jos salasana unohtuu, voit palauttaa laitteelle tehdasasetukset, jolloin voit käyttää jälleen tarrassa lukevaa salasanaa.
Onnistuuko näillä ohjeilla?