Telia X2 -päätelaitteen asetuksista ja ohjeista

  • 8 February 2021
  • 70 kommenttia
  • 2546 katselukertaa

Kunniamerkki +6

Joo, ohje on täällä


https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/telia-x2-technicolor-dga4330


1. Miksihän modeemissa ei lue muuta kuin Technicolor x2?


2. Modeempi on suhteellisen iso melkein tuplasti paksumpi kuin vanhemmat.Miten koko ei pienene kun tekniikan luulis kehittyvän samalla?


3. Kannattaako langatonta 2.4Ghz pitää myös 5 Ghz kanssa yhtäaikaa päällä?


5. 2.4GHz/5GHz Band Steering Threshold 80%, mitä tuo prosentti tarkoittaa=?


6.Millainen palomuurin taso kannattaa pitää?



7. Onko channel paras pitää AUTO: ssa vai etsiä jollain tapaa parempi? Millä?

8.Generate QR Code - Generoi QR-koodi -mitä tällä voidaan tehdä?

Ohjeista en löytänyt pienintäkään vastausta näihin:

1.VPN Server - mithin voidaan käyttää?

2.Parental Controls - Mikä on MAC address? Voiko tässä määritellä puhelimen jolloin ei sillä ei voi päästä nettiin päivänä/aikan? Vai mitä rajoituksia?

3.Content Sharing -Mitä tähän voisi laittaa?

4.WAN service. -Mitä tällä tehdään?

 

Edit HannaSu: muokattu otsikkoa hieman.


70 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kiitos kysymyksistä, nämä voikin olla monella muullakin mielessä, käydään toki läpi. Huomiona vielä, että verkkosivuillamme olevat ohjeet on tarkoitettu käyttäjille, jotka haluavat vain modeemin kytketyksi ja valmiiksi käyttöön. Tämän lisäksi on ylesimpiä ongelmatilanteita varten luotu tarkempia ohjeita (WiFi -verkon asetukset, reset jne.).


 


Jos laitteen asetuksia haluaa muokata enemmän omaan käyttöön sopivammaksi, tulee itsellä tietää mitä tarkoitusta varten ja mitä asetuksia tulee muokata. Meillä on myös Telia Helppi -palvelu, jossa tekniset asiantuntijamme auttavat näissä asetuksien muutoksissa ja ongelmien ratkomisessa.


 


1. Miksihän modeemissa ei lue muuta kuin Technicolor x2?
- Modeemin takana on tarralappu, jossa on ilmoitettu tarkempi malli ja tarvittat WiFi -Salasanat, sarjanumero jne. Mitä modeemista sinun mielestäsi puuttuu?


 


2. Modeempi on suhteellisen iso melkein tuplasti paksumpi kuin vanhemmat. Miten koko ei pienene kun tekniikan luulis kehittyvän samalla?
- En osaa vastata tarkemmin laitteen suunnitelijoiden päätöksiä, mutta näkisin tilan olevan suuniteltua ja siten myös tarpeen. Tehokkaammat komponentit vaativat suurempia jäähdytysratkaisuja ja vie enemmän tilaa. Myös laitteen kuumeneminen vähenee jos ilma kiertää paremmin laitteen sisällä.


 


3. Kannattaako langatonta 2.4Ghz pitää myös 5 Ghz kanssa yhtäaikaa päällä?
-Taajuudet eivät häiritse toisiaan, joten huoletta voi pitää päällä. Toki jos tietää, että kaikki laitteet hyödyntää vain toista, niin voihan toisen sammuttaa, mutta ei sillä ole suurta merkitystä suorituksen kannalta.


 


5. 2.4GHz/5GHz Band Steering Threshold 80%, mitä tuo prosentti tarkoittaa=?
-Luku on raja-arvo, jonka mukaan laitteet vaihtavat taajuuksien välillä. Mitä pienempi luku on, sitä herkemmin laitteet vaihtavat taajuutta jos signaalin voimakkuus vaihtelee.


 


6.Millainen palomuurin taso kannattaa pitää?
- Suosittelen pitämään oletuksena, se on riittävä peruskäytössä. Jos avaat LAN4 portin siltaavaksi, tulee palomuurista huolehtia itse tarkasti.


 


7. Onko channel paras pitää AUTO: ssa vai etsiä jollain tapaa parempi? Millä?
- Jos käytössä ei ilmene ongelmia, on Auto paras ratkaisu. Jos langattomissa yhteyksissä esiintyy ongelmia, niin kannattaa kokeila toista. Puhelimeen voi ladata maksuttomia "Wifi anaylzer" sovelluksia, joilla voi tarkistaa, millä kanavalla on eniten liikennettä ja valita sen avulla kanava.


 


8.Generate QR Code - Generoi QR-koodi -mitä tällä voidaan tehdä?
- QR-koodin avulla voi helposti kirjautua laitteilla, jotka tukevat QR -koodin lukemista. Esim puhelimilla voi QR -koodin lukemlla yhdistää laitteen WiFi -verkkoon.


 


Ohjeista en löytänyt pienintäkään vastausta näihin:
1.VPN Server - mithin voidaan käyttää?
- VPN -serverin avulla voi luoda yhteyksiä, joissa liikenne kierrätetään eri verkkojen kautta ja lähettäjän alkuperäinen verkko ei näy vastaanottajalle.


 


2.Parental Controls - Mikä on MAC address? Voiko tässä määritellä puhelimen jolloin ei sillä ei voi päästä nettiin päivänä/aikan? Vai mitä rajoituksia?
- MAC-address on osoite, joka on jokaisella verkkoon kytketyllä laitteella ja se on uniikki. Kyllä voit asettaa laitteelle omia ehtoja esim. nettiajan suhteen.


3.Content Sharing -Mitä tähän voisi laittaa?
- Voit jakaa reitittimeen kytketyn massamuistilaitteen tietoja verkon muille laitteille.


4.WAN service. -Mitä tällä tehdään?
- Yleisesti WAN (Wide Area Network) tarkoittaa ulkoista verkkoa, tuttavammin internettiä. WAN -asetuksia voi muuttaa, mutta suosittelen pitämään ne oletuksena jos ei mitään vaativaa tarvetta ole niitä muuttaa oman käytön vuoksi.

Kunniamerkki +6

@HenriLie@  kirjoitti:

 


1. Miksihän modeemissa ei lue muuta kuin Technicolor x2?
- Modeemin takana on tarralappu, jossa on ilmoitettu tarkempi malli ja tarvittat WiFi -Salasanat, sarjanumero jne. Mitä modeemista sinun mielestäsi puuttuu?


 



Voisi lukea Technicolor x2 dga4330 koska sitä nimitystä sivuillannekin ja ohjeissa käytetään. 


Kohdassa devices siis näkee roikkujat eli conneted jotka tällä hetkellä ovat kiinni?. Miten saan tiputettua mahdolliset naapurit (en löytänyt ko. laitetta itsellä päällä) ja vanhan puhelimen jota jälkikasvu käyttää salaa.?


 


Edit SannaMKoo: Lisätty lainaus

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Se on aivan totta, laitteessa voisi myös lukea laitteen valmistajan antama malli laitteelle kokonaisuudessaan. 


 


Devices kohdassa näet laitteet, jotka ovat yhteydessä reitittimeen. Naapurin laitteesta tuskin on kyse (naapurin tulisi tietää langattoman verkon salasana). 


Parental controls kautta voit määrittää mitkä laitteet ja miten voivat olla yhteydessä reitittimeen. Tarvittaessa tukea laitteen asetuksiin saat myös Helpin kautta.

Tuon esille toisen tähän laitteeseen ja manuaaliin liittyvän kysymyksen, kun se näyttäisi olevan sopiva ketju.


Minulla on siis käytössä Telia X2 DGA4330 -modeemi ja tarkistettuani sen hallintasivuja sekä tukisivujenne ohjeet (https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/telia-x2-technicolor-dga4330) huomasin että mun modeemin kohdalla ohjeissa näkyvät kuvankaappaukset eivät vastaa hallintasivuilla näkyviä ominaisuuksia. Esim. WLAN-asetusten muuttaminen-kohdassa pitäisi ohjeiden kuvankaappausten mukaan pystyä esim. valitsemaan wifin kanavaa ja kanavan leveyttä. Nämä toiminnot eivät ole näkyvissä minulla, vaikka olen huomioinut "show advanced"-kohdan. Samoin pitäisi Wireless Data otsikon alla löytyä Analyzerit ja Client Monitorit. Minulla ne eivät löydy. Eli olisko tässä jonkinlaiset ominaisuudet jostain syystä pois käytöstä vai joku päivitys asentamatta? Nykyinen versio: 18.3.0710-2981008-20210218193114.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@jaostman  kirjoitti:


Minulla on siis käytössä Telia X2 DGA4330 -modeemi ja tarkistettuani sen hallintasivuja sekä tukisivujenne ohjeet (https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/telia-x2-technicolor-dga4330) huomasin että mun modeemin kohdalla ohjeissa näkyvät kuvankaappaukset eivät vastaa hallintasivuilla näkyviä ominaisuuksia.




Kiitos huomautuksesta, ohjesivuilta on jäänyt kuva päivittämättä. Ilmoitan ohjeen päivitystarpeesta eteenpäin ja korjataan tieto vastaamaan uusimman ohjelmiston näkymää.

Kunniamerkki +1

Meillekin tuli nyt tällainen reititin talouteen ja jäin ihmettelemään, että eikö tästä voi itse valita WLAN-kanavia?

2.4 Ghz alueella ollaan nyt kanavalla 1 vaikka naapurien takia parempi vaihtoehto voisi olla 7.

5 GHz alueella ollaan nyt kanavalla 52 vaikka lentokentän läheisyyden takia 42 olisi parempi vaihtoehto.

Molemmissa selainpohjainen käyttöliittymä näyttää kuitenkin jopa advanced -ylläpito-näkymässä kanavan vain tekstinä ilman mitään mahdollisuutta vaihtaa sitä. Onko tässä aina jokin automatiikka päällä kanavan valintaan vai pystyykö kanavan jotenkin lukittamaan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Meillekin tuli nyt tällainen reititin talouteen ja jäin ihmettelemään, että eikö tästä voi itse valita WLAN-kanavia?

Laitteelle on julkaisun jälkeen tullut ohjelmistopäivitys joka poisti mahdollisuuden vaihtaa/lukita 2,4GHz  ja 5GHz taajuuksia toimimaan tietyllä kanavalla. 

Toiminnetta ei ole tarkoitus tuoda takaisin. Joudun suosittelemaan toisen reitittimen hankkimista, jos sinulla on tarve muokata Wifin asetuksia tarkemmin. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Meillekin tuli nyt tällainen reititin talouteen ja jäin ihmettelemään, että eikö tästä voi itse valita WLAN-kanavia?

Laitteelle on julkaisun jälkeen tullut ohjelmistopäivitys joka poisti mahdollisuuden vaihtaa/lukita 2,4GHz  ja 5GHz taajuuksia toimimaan tietyllä kanavalla. 

Toiminnetta ei ole tarkoitus tuoda takaisin. Joudun suosittelemaan toisen reitittimen hankkimista, jos sinulla on tarve muokata Wifin asetuksia tarkemmin. 

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen softaa ei ole tuolla tavoin rampautettu. Versio 18.3.0757. Toistaiseksi itse olen vielä pitänyt sen käytössä, mutta sille ei taida enää olla mitään firmispäivityksiä Telialta tulossa? 🤔 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen softaa ei ole tuolla tavoin rampautettu. Versio 18.3.0757. Toistaiseksi itse olen vielä pitänyt sen käytössä, mutta sille ei taida enää olla mitään firmispäivityksiä Telialta tulossa? 🤔 

Telia X1 laitteella tuo ominaisuus taitaa edelleen olla. Telia X1 laitetta ei enää päivitellä ja laitteita ei näytä enää varastolta löytyvän kuin yksittäisiä laitteita. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen softaa ei ole tuolla tavoin rampautettu. Versio 18.3.0757. Toistaiseksi itse olen vielä pitänyt sen käytössä, mutta sille ei taida enää olla mitään firmispäivityksiä Telialta tulossa? 🤔 

Telia X1 laitteella tuo ominaisuus taitaa edelleen olla. Telia X1 laitetta ei enää päivitellä ja laitteita ei näytä enää varastolta löytyvän kuin yksittäisiä laitteita. 

Itse asiassa tätä hieman varmistelin ja kyllä tuolle Telia X1 laitteelle on vielä päivityksiä ajettu. Viimeisin jaossa oleva versio 19.4.0539 on julkaistu tämän kuun alussa. 

Ilmeisesti sinun laite ei jostain syystä ole päivittynyt. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen softaa ei ole tuolla tavoin rampautettu. Versio 18.3.0757. Toistaiseksi itse olen vielä pitänyt sen käytössä, mutta sille ei taida enää olla mitään firmispäivityksiä Telialta tulossa? 🤔 

Telia X1 laitteella tuo ominaisuus taitaa edelleen olla. Telia X1 laitetta ei enää päivitellä ja laitteita ei näytä enää varastolta löytyvän kuin yksittäisiä laitteita. 

Itse asiassa tätä hieman varmistelin ja kyllä tuolle Telia X1 laitteelle on vielä päivityksiä ajettu. Viimeisin jaossa oleva versio 19.4.0539 on julkaistu tämän kuun alussa. 

Ilmeisesti sinun laite ei jostain syystä ole päivittynyt. 

Kiitos tiedosta. 👍 Uptime ollut 19 päivää. Käynnistelin nyt pari kertaa, mutta ei päivity... 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kiitos tiedosta. 👍 Uptime ollut 19 päivää. Käynnistelin nyt pari kertaa, mutta ei päivity... 

Onko sinulla tuo laite Telian kiinteässä laajakaistaverkossa käytössä? Jos haluat niin voit vielä kokeilla laitteen resetoimista. Mikäli laite on Telian verkossa ja resetoinnista huolimatta ohjelmisto ei päivity niin voimme ongelmaa tutkia tarkemmin häiriöilmoituksen kautta. 

Häiriöilmoitukselle on hyvä lisätä laitteen nykyinen ohjelmistoversio ja laitteen pohjatarrassa lukeva laitenumero / sarjanumero. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kiitos tiedosta. 👍 Uptime ollut 19 päivää. Käynnistelin nyt pari kertaa, mutta ei päivity... 

Onko sinulla tuo laite Telian kiinteässä laajakaistaverkossa käytössä? Jos haluat niin voit vielä kokeilla laitteen resetoimista. Mikäli laite on Telian verkossa ja resetoinnista huolimatta ohjelmisto ei päivity niin voimme ongelmaa tutkia tarkemmin häiriöilmoituksen kautta. 

Häiriöilmoitukselle on hyvä lisätä laitteen nykyinen ohjelmistoversio ja laitteen pohjatarrassa lukeva laitenumero / sarjanumero. 

Kyllä on, taloyhtiölaajakaista. Tein tuon "Semi-Resetin", jolla käyttäjäasetukset säilyvät. Täytyy kokeilla vielä täyttä resetointia myöhemmin paremmalla ajalla, ja jos ei hae päivitystä niin sitten eteenpäin. 🙂👍

Pääasia että tietää tuon vielä olevan myös tietoturvan osalta käyttökelpoinen, kun tuore firmis laitteelle on olemassa. 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Onko sinulla tuo laite Telian kiinteässä laajakaistaverkossa käytössä? Jos haluat niin voit vielä kokeilla laitteen resetoimista. Mikäli laite on Telian verkossa ja resetoinnista huolimatta ohjelmisto ei päivity niin voimme ongelmaa tutkia tarkemmin häiriöilmoituksen kautta. 

Häiriöilmoitukselle on hyvä lisätä laitteen nykyinen ohjelmistoversio ja laitteen pohjatarrassa lukeva laitenumero / sarjanumero. 

Kyllä on, taloyhtiölaajakaista. Tein tuon "Semi-Resetin", jolla käyttäjäasetukset säilyvät. Täytyy kokeilla vielä täyttä resetointia myöhemmin paremmalla ajalla, ja jos ei hae päivitystä niin sitten eteenpäin. 🙂👍

Pääasia että tietää tuon vielä olevan myös tietoturvan osalta käyttökelpoinen, kun tuore firmis laitteelle on olemassa. 😊

Tämä selvisikin toistaiseksi yhteydenotolla asiakaspalveluun, josta laitettiin kyselyä eteenpäin. Tällä hetkellä tilanne on niinkin yksinkertainen, että ko. päivitystä ajetaan vähitellen (tuttua huttua itsellekin ohjelmistojakelusta), eli ei ole jaossa vielä kaikille. Odottamalla tullee sitten kun tulee. 🙂

Kiitokset sinne asiakaspalveluun nopeasta selvityksestä ja ilmoituksesta tekstiviestitse. 😊👍

 

--

Muokkaus PihlaHei: lyhennetty lainauksia

Kunniamerkki

Heippa. 

 

Mikä on tämänhetkinen uusin firmis X2 laitteelle ? Itseällä näyttäisi olevan :

 

18.3.0710-2981011-20211217122955

 

jos tämä ei ole uusin, päivittyykö tuo automaattisesti , kun laitteen välillä sammuttaa ja sitten laittaa päälle ? 

 

Selainpohjasessa “käyttiksessä” en löydä mistään päivityksiin liittyviä toimintoja, mutta ehkä ne siis ovat automaattisia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Heippa. 

 

Mikä on tämänhetkinen uusin firmis X2 laitteelle ? Itseällä näyttäisi olevan :

 

18.3.0710-2981011-20211217122955

 

jos tämä ei ole uusin, päivittyykö tuo automaattisesti , kun laitteen välillä sammuttaa ja sitten laittaa päälle ? 

 

Selainpohjasessa “käyttiksessä” en löydä mistään päivityksiin liittyviä toimintoja, mutta ehkä ne siis ovat automaattisia.

Toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi meidän Telia Yhteisöön! Pääset täällä osallistumaan keskusteluihimme ja lukaisemaan ajankohtaisia vinkkejä ja juttuja! 😊

Ohjelmistopäivityksestä sen verran, että automaattisesti päivitykset laitetaan menemään laitteille. Oletko käynnistänyt laitteen milloin viimeeksi? Sinulla on laitteessasi vielä vanha versio. Uusin versio on 18.3.0842-2981013. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

jos tämä ei ole uusin, päivittyykö tuo automaattisesti , kun laitteen välillä sammuttaa ja sitten laittaa päälle ? 

Selainpohjasessa “käyttiksessä” en löydä mistään päivityksiin liittyviä toimintoja, mutta ehkä ne siis ovat automaattisia.

Automaattiset päivitykset ovat tosiaan käytössä näille meidän kiinteän verkon palvelureitittimille. Laitteen tulisi päivitys saada noudettu yöllä kunhan laitteen varmuudeksi buuttailee. Jos päivitystä ei tunnu löytyvän varmista, että laite on meidän verkossa käytössä ja tarvittaessa voimme manuaalisesti katsella laitteen päivityksen tilannetta, jos kerrot tässä ketjussa laitteen serial numberia. 

Kunniamerkki

Minä sain eilen uuden Telia X2:n. Sen hallintaliittymässä ei näy lainkaan tietoja palomuurista, vaikka ohjeen mukaan pitäisi löytyä (Firewall). Ohjelmistoversio on uusin 18.3 ja firmis on myös uusin. Kyselin asiaa eilen Helpistä, mutta sieltä ei osattu sanoa mitään. Vähän hirvittää, kun ei tiedä palomuurista mitään (reitittimen mukanahan ei ole mitään dokumentaatiota), eikä palomuuria pysty mitenkään seuraamaan. Onko jotain vinkkejä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Minä sain eilen uuden Telia X2:n. Sen hallintaliittymässä ei näy lainkaan tietoja palomuurista, vaikka ohjeen mukaan pitäisi löytyä (Firewall). Ohjelmistoversio on uusin 18.3 ja firmis on myös uusin. Kyselin asiaa eilen Helpistä, mutta sieltä ei osattu sanoa mitään. Vähän hirvittää, kun ei tiedä palomuurista mitään (reitittimen mukanahan ei ole mitään dokumentaatiota), eikä palomuuria pysty mitenkään seuraamaan. Onko jotain vinkkejä?

Telia X1, Technicolor DGA0122 -reitittimen firmware versiossa 19.4.0539-4521016-xxx palomuuri löytyy. Onkohan se uusin versio? Miksi sitä pitää kysyä täältä? 🤔

Asetuksia on low, medium, high ja user. Vakiona se on tullut medium-asetuksella (firewall allows all outbound connections and silently drops unknown incoming connections). High-asetus sallii ulospäin vain HTTP, HTTPS, SMTP, POP3, IMAP ja SSH. Eli tuo on kaikki se, mitä valmisasetuksista näkee. “Drops unknown incoming connections” ei juuri mitään kerro. Mutta ymmärrän käyttäjäystävällisyyden. User-asetuksen kautta pääsee itse asetuksia muokkaamaankin, tuossa versiossa. Yleensä päivitykset tarkoittavat toimintojen poistamista.

Nämä laitteet on tarkoitettu toimimaan “out of the box”, ja käyttäjille jotka haluavat säätää itse jotain, on ainoa vaihtoehto hankkia jokin muu reititin.

Kunniamerkki

Kiitos kommentistasi. En tosin ymmärrä, miten se liittyy kysymykseeni Telia X2 (Technicolor DGA4330) -reittimen ohjeiden ja tosiasiallisen toiminnan ristiriidasta. Vaikka laite olisi kuinka out of the box, jos se toimii eri tavalla kuin ohjeissa kerrotaan, herättää se hämmennystä, ainakin minussa. Olen uusi yhteisössä, mutta minä ymmärsin, että nimenomaan tänne voi laittaa kysymyksiä, joihin ei saa muuten vastausta; joku muu on voinut asiaan saada selkoa aiemmin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Minä sain eilen uuden Telia X2:n. Sen hallintaliittymässä ei näy lainkaan tietoja palomuurista, vaikka ohjeen mukaan pitäisi löytyä (Firewall). Ohjelmistoversio on uusin 18.3 ja firmis on myös uusin. Kyselin asiaa eilen Helpistä, mutta sieltä ei osattu sanoa mitään. Vähän hirvittää, kun ei tiedä palomuurista mitään (reitittimen mukanahan ei ole mitään dokumentaatiota), eikä palomuuria pysty mitenkään seuraamaan. Onko jotain vinkkejä?

Varmistelin tätä palomuurin näkymistä laitteen hallintapaneelissa ja kyllä tuon palomuurin tulisi löytyä valikosta, jos uusin ohjelmistoversio 18.3.0842 löytyy laitteesta. 

 

Telia X1, Technicolor DGA0122 -reitittimen firmware versiossa 19.4.0539-4521016-xxx palomuuri löytyy. Onkohan se uusin versio? Miksi sitä pitää kysyä täältä? 🤔

Yhteisö on hyvä paikka keskustella meidän palvelulaitteiden sekä meidän jälleenmyymien laitteiden ominaisuuksista, ohjelmistoista ja mahdollisista puutteista. Pystymme myös hieman “avustamaan” ja varmistamaan laitteen yksilöivän tiedon (serial number) avulla ohjelmistopäivityksen tilan. Tämä toki toistaiseksi on mahdollista vain kiinteän verkon palvelulaitteilla. 

 

Nämä laitteet on tarkoitettu toimimaan “out of the box”, ja käyttäjille jotka haluavat säätää itse jotain, on ainoa vaihtoehto hankkia jokin muu reititin.

Kyllä se näin tuntuu olevan, että palvelulaitteet on hiljalleen ajatuneet siihen tilaan ettei niillä tehokäyttäjä tai edistyneempi käyttäjä saa kaikkea irti laitteella. Toimivia ja suhteellisen huolettomia laitteita ne kuitenkin ovat käyttäjilleen, kunhan käyttö on ns. peruskäyttöä. 

 

Kiitos kommentistasi. En tosin ymmärrä, miten se liittyy kysymykseeni Telia X2 (Technicolor DGA4330) -reittimen ohjeiden ja tosiasiallisen toiminnan ristiriidasta. Vaikka laite olisi kuinka out of the box, jos se toimii eri tavalla kuin ohjeissa kerrotaan, herättää se hämmennystä, ainakin minussa. Olen uusi yhteisössä, mutta minä ymmärsin, että nimenomaan tänne voi laittaa kysymyksiä, joihin ei saa muuten vastausta; joku muu on voinut asiaan saada selkoa aiemmin.

Asiakastuki -sivuston ohjeen ja reitittimen ohjelmistoversion toiminnalisuuksien tulisi aina vastata toisiaan. Hyvä nosto, jos näin ei ole. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun päivityksessä laitteenhallinnasta poistetaan tai muutetaan hallinnointi mahdollisuuksia ja asiakastuen ohjetta ei ole päivitetty vastaamaan uusinta ohjelmistoa. 

 

Ehdottomasti jatkossakin kysymyksiä ja huomioita tänne niin pohditaan niitä porukalla! 

Kunniamerkki

Mitä siis tehdä, kun hallintapaneelissa ei näy palomuurin tietoja, ei siis sellaista vaihtoehtoakaan valikossa. Olen eilen resetoinut kahdesti reitittimen. Firmis on 18.3.0842-2981013

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Mitä siis tehdä, kun hallintapaneelissa ei näy palomuurin tietoja, ei siis sellaista vaihtoehtoakaan valikossa. Olen eilen resetoinut kahdesti reitittimen. Firmis on 18.3.0842-2981013

Käynnistä laite vielä kertaalleen uusiksi ja tarkista näkymä toisella selaimella. Ongelman jatkuessa laita tähän ketjuun laitteen serial number niin pääsemme raportoimaan tilanteen eteenpäin ohjelmistokehityksestä vastaavalle taholle. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

 

Telia X1, Technicolor DGA0122 -reitittimen firmware versiossa 19.4.0539-4521016-xxx palomuuri löytyy. Onkohan se uusin versio? Miksi sitä pitää kysyä täältä? 🤔

Yhteisö on hyvä paikka keskustella meidän palvelulaitteiden sekä meidän jälleenmyymien laitteiden ominaisuuksista, ohjelmistoista ja mahdollisista puutteista. Pystymme myös hieman “avustamaan” ja varmistamaan laitteen yksilöivän tiedon (serial number) avulla ohjelmistopäivityksen tilan. Tämä toki toistaiseksi on mahdollista vain kiinteän verkon palvelulaitteilla.

@KaPetri, kysymykseni liittyikin Telian reitittimien ohjemistoversioihin. Miksi niitä pitää täältä Yhteisöstä erikseen tiedustella? Kuten nyt kysyin onko tuo minun versioni viimeisin. @PiaJo on kyllä kirjoittanut, että versiotietojen päivittäminen Telian sivuille vie aikaa, ja siksi niitä ei ole saatavilla. 🤔

Mutta voisiko kuitenkin olla mitenkään mahdollista, että edes tänne Yhteisöön laitettaisiin keskitetysti kaikki Telian ylläpitämät reitittimet, ja niiden tuorein ohjelmistoversio? Minusta se ei palvele ketään (eikä saa olla viitseliäisyydestä kiinni), että asiakkailla ei ole versiopäivitystietoja saatavilla, ja tämän takia Telian verkossa on mahdollisesti suuria määriä päivittämättömia, ja sitä kautta mahdollisesti tietoturvattomia reitittimiä.

Kunniamerkki

Kiitos. Niin tein. Kolmas selain toi Firewall:n valikkoon (Firefox; liekö nimi enteellinen...). Täytynee jatkaa laitteen “koulutusta”, jos alkaisi näkyä muillakin selaimilla. Mutta, kiitos vielä @KaPetri.



____
Muokkaus AaTanja: lisätty tägäys nimimerkkiin. 

Vastaa