Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64431
Kirjoituksia 175234

Telia hybrid laajakaistan nopeus

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

1/64

Hankin uuden Telian Hybridlaajakaista-boxin vanhan adsl-liittymän tilalle. Toimitusvaikeuksien ja Telian suunnalta useampien pahoittelujen saattelemana olen nyt saanut testattavaksi tuon hybridiboxin.

Nyt olen ihmetellyt ko. boxin nopeutta. Testi toistettu useamman kerran (nopeudet keskiarvoja, Telian omalla sovelluksella, Turun keskustassa 27.9.2018

adsl-piuha                    nopeus 15,1 Mbps / 0,9 Mbps / ping 11 ms  /  viive 0,9 ms 

adsl-piuha ja 4g-kortti  nopeus 15 Mbps / 6,5 Mbps  / ping 9 ms  /  viive 2 ms

pekkä 4g                       nopeus 26,1 Mbps / 11,6 Mbps / ping 17 ms  /  viive 2 ms

noin verokiksi mokkula ja Tp-link mr4320 ja huawei e392

nopeus 34,7 Mbps / 5,6,6 Mbps / ping 17 ms  /  viive 4 ms

Vanha adsl-liittymä (toinen operaattori, syksy 2018)

adsl-piuha                    nopeus 14,8 Mbps / 0,9 Mbps / ping 3 ms  /  viive 2 ms 

Näyttää ainakin äkkiseltä, että tuo hybridi-boxin "hyöty" on kyllä vähintäänkin kyseenalainen,

eli onko hybridiboxin nopeus todellakin nopeimmillaan käytettäessä vain 4G-korttia?

Toisaalta modeemin toiminta on ollut ihan hyvää, mutta nopeusparannus edelliseen operaattoriin on ollut pettymys. Hintahan "sattuu" olemaan kaikilla operaattoreilla sama 😉

0 tykkäystä
63 vastausta
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

41/64

Minulla tuo hybridin mobiilipuoli ei toimi juuri ollenkaan. Olen soittanut usein asiakaspalveluun peruakseni tilauksen. Aina on puhelu käännetty häiriö osastolle. Siellä aina selitelty ja luvattu korjausta toimitettu jopa uusi modeemi, joka ei toiminut sen paremmin. Nyt ei saa enää peruttua eikä edes vaihdettua tavalliseen mokkulaan, koska kuulemma kulunut liikaa aikaa. No, onneksi minulla on vielä kymmenen sopimusta, jotka voin sanoa irti heti.

Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 33 kpl

42/64

Vähän aikaa mentiin jopa 20Mbits enemmän kuin ADSL antaisi, nyt taas viimiset pari viikkoa vauhti on ollut 50-52 eli +0-2 Mbits lisää. Maksetaan silti toki täyttä hintaa, ainakin niin kauan kunnes Akaalle tehtävä toinen masto on valmis.

0 tykkäystä
Highlighted

Konkari
Viestejä 671 kpl

43/64

@weesel88@  kirjoitti:

Vähän aikaa mentiin jopa 20Mbits enemmän kuin ADSL antaisi, nyt taas viimiset pari viikkoa vauhti on ollut 50-52 eli +0-2 Mbits lisää. Maksetaan silti toki täyttä hintaa, ainakin niin kauan kunnes Akaalle tehtävä toinen masto on valmis.

Tuohan on erittäin hyvä nopeus kiinteälle parikaapeli yhteydelle. Se on tietenkin VDSL (ei ADSL), kun saa 50Mbps. Valitettavaa on tietenkin se, ettei nyt mobiili annakaan lisää nopeutta. Ilmeisesti käyttäjiä alueella on nyt tullut paljon lisää. 

Tuo aiemmin "jopa" 20Mbps lisänopeus mobiilista verkosta jo kertoo, ettei se ylipäätänsä ole silloinkaan ollut mitenkään erityisen hyvä. Syynä voi olla vain keskinkertainen/välttävä yhteys tukiasemaan, johon vaikuttaa ainakin etäisyys. Lisäksi alueen muut yhtäaikaiset Telian käyttäjät lisäävät interferenssiä eli häiriötasoa ja laskevat yhteysnopeutta. Mitä voimakkaampi on palvelevan solun signaali (RSRP) sitä paremmin ympäristön häirötekijät jäävät taustalle. Tämän näkee siitä että samalla RSRQ (negat lukema pienenee) ja SNR (luku kasvaa) paranee. Mikäli tukiasema ja solu on ruuhkainen jää tietenkin se edelleen rajoittamaan nopeutta. Uudella tukiasemalla tilanne luultavasti paranee, kun se sattuu sopivasti täyttämään juuri tällaisen "huonon palvelun" alueen.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 309 kpl

44/64

111.PNG

huokaus....

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 215 kpl

45/64

No ei ole hääppöiset nopeudet. Joko tuota on verkonhallinnassa tutkittu että miksi se hidasteleepi? Jos ei niin kannattaa kyllä laittaa vikailmoitusta tutkintaan niin selviääpi onko esim. tukiasemissa siellä suunnalla ruuhkaa.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 309 kpl

46/64

@JuhaHyv@  kirjoitti:

No ei ole hääppöiset nopeudet. Joko tuota on verkonhallinnassa tutkittu että miksi se hidasteleepi? Jos ei niin kannattaa kyllä laittaa vikailmoitusta tutkintaan niin selviääpi onko esim. tukiasemissa siellä suunnalla ruuhkaa.

täytyy kysyä

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 309 kpl

47/64

Olin yhteydessä aspaan. Lähin antenni on niin ruuhkainen, että ei taida nopeudet nousta vähään aikaan. Sain vinkiksi lukita tajuuteen 1800, ulkoinen entenni ei tässä tapauksessa hyödytä.

Nopeudet keskimäärin 15/15m

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

48/64

@ArppaA  kirjoitti:

Hankin uuden Telian Hybridlaajakaista-boxin vanhan adsl-liittymän tilalle. Toimitusvaikeuksien ja Telian suunnalta useampien pahoittelujen saattelemana olen nyt saanut testattavaksi tuon hybridiboxin.

Nyt olen ihmetellyt ko. boxin nopeutta. Testi toistettu useamman kerran (nopeudet keskiarvoja, Telian omalla sovelluksella, Turun keskustassa 27.9.2018

adsl-piuha                    nopeus 15,1 Mbps / 0,9 Mbps / ping 11 ms  /  viive 0,9 ms 

pekkä 4g                       nopeus 26,1 Mbps / 11,6 Mbps / ping 17 ms  /  viive 2 ms

adsl-piuha                    nopeus 14,8 Mbps / 0,9 Mbps / ping 3 ms  /  viive 2 ms 

Näyttää ainakin äkkiseltä, että tuo hybridi-boxin "hyöty" on kyllä vähintäänkin kyseenalainen,

eli onko hybridiboxin nopeus todellakin nopeimmillaan käytettäessä vain 4G-korttia?

Toisaalta modeemin toiminta on ollut ihan hyvää, mutta nopeusparannus edelliseen operaattoriin on ollut pettymys. Hintahan "sattuu" olemaan kaikilla operaattoreilla sama 😉

Meille asennettiin nyt 3/2020 vastaava hybridi. Ennen oli kaapelilla ( kupari ) oleva yhteys 12M/2. Nyt 50M hybridillä tulee keskiverroin  20-30 M, paras on ollu 58M! Ei pätki ja olen ollut tosi tyytyväinen liittymään. Paikka on Kurikka, Etelä-Pohjanmaalla.

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

49/64

@Nettisurffari65  kirjoitti:

@ArppaA  kirjoitti:

Meille asennettiin nyt 3/2020 vastaava hybridi. Ennen oli kaapelilla ( kupari ) oleva yhteys 12M/2. Nyt 50M hybridillä tulee keskiverroin  20-30 M, paras on ollu 58M! Ei pätki ja olen ollut tosi tyytyväinen liittymään. Paikka on Kurikka, Etelä-Pohjanmaalla.

Voi kun saisi edes 50mb. Omasta tulee 15mb/s ja pelitkin latautuu 2mb/s. Menee ikä ja terveys. Ei oikein vastinetta rahalle. 😀

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 172 kpl

50/64

Meillä huonon talonjohdotuksen vuoksi ei seinästä tullut montakaan megaa. Telian asentajan käytyä pistorasian kahdestakymmenestä johdosta hän osasi kytkeä oikean kombinaation, ja sitten mittasi seinästä tulevan 50Megaa. Siitä me maksammekin VDSL puolella. Hybriidimodeemista cat5 johdolla tietsikkaan mittaamaan speedtest nopeutta, joka näyttää yli 100 Megaa.

Lappeenranta keskus. 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.