Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64276
Kirjoituksia 174820

Telia kaapelilaajakaista ja pakettiliikenteen ongelmat.



Highlighted

Telia kaapelilaajakaista ja pakettiliikenteen ongelmat.

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

Telia kaapelilaajakaista ja pakettiliikenteen ongelmat.

1/13

Hei.

 

Päätimpä tulla tänne kysymään ratkaisua tai syytä tähän ongelmaan.

 

Asun siis Rovaniemellä. Paikassa jossa Telian kaapelilaajakaistalla on jo vuosia ollut äärettömän surkeasti toimivan maine. Siis oikeasti, se on melkein jo vitsi täällä.

 

Itselläkin on ollut ongelmia tuon kanssa aina. Ei kuukautta ettei jossain välissä olisi poikki. Nyt kuitenkin viimekeväisen Rovaniemellä tehdyn muutoksen jälkeen ongelma on vain pahentunut. Ongelma lyhykäisyydessään on se että internetyhteyden pätkäistessä vaikka vain lyhyesti pakettiliikenne verkossa stoppaa täysin vaikka internetyhteys heti palautuisikin. Alla havainnollistava kuva millä olen tuota diagnosoinut.

 

internet.jpg

 

Eli keväällä ostettu (varmuudeksi uusi modeemi kun asiakaspalvelu ei muuta keksinyt) on siis siltaavana. Sen perässä on Ubiquitin edgerouter. Välissä on hallittava Zyxel kytkin josta tehty port mirror läppärille jossa wireshark pakettiliikenteen tarkastelua varten. Välillä tuon Edgerouterin tilalla on ollut pelkkä toinen läppäri jossa skripti joka pingaa www.google.fi osoitetta 5 sekunnin välein ja kirjaa logiin aina kun ping epäonnistuu. Molemmilla on havaittu samaa ongelmaa yhteyden kanssa.

 

Eli jossain kohtaa joku pätkäisy modeemin ja internetin välissä tapahtuu ja Telian verkosta loppuu vastailu minun laitteiden lähettämiin IP paketteihin. Telian verkosta päin kyllä puskee runsaasti ARP liikennetta (eli kenellä IP x? vastaa osoitteelle y, joka ilmeisesti Telian runkopuolen reititin) Tätäkään liikennettä ei ole tullut asiakkaallepäin ennen tuota kevään muutosta.

 

Ainoa keino millä tuo pakettitukos saadaan avattua kun pakotan reitittimen, tai läppärin lähetämään DHCP kyselyn broadcast pakettina. Sen jälkeen liikenne alkaa taas pelata. Mikäli laitan vain uudistamisen (renew) tai jos DHCP leasen aika on jo kulunut niin paljon että se alkaa kysellä uusintaa niin homma ei toimi. Tämä varmaan siksi että renew tehdään unicastinä sille jo tiedetylle DHCP palvelimelle eikä niinkuin puhdas kysely joka tehdään broadcast paketilla. Näin kyllä pakettiliikenteestä että reititin tai läppäri kyselee IP osoitetta mutta Telian verkost aei vain tule vastaysta näihin kyselyihin.

 

Onko tämän tarkoitus toimia noin ja ottaen huomioon kuinka usein tuo kaapelinetti pätkiin niin tämä aiheuttaa suunnatonta ärsytystä ja vaivaa. Varsinkin kun ongelma ei korjaannu itsestään vaikka yhteyden pätkäisy olisikin vain lyhytaikainen. Ongelma esiintyy päätelaitteesta riippumatta (Niin reititin, kuin läppäri,  kuin toinenkin Edgerouter)

0 tykkäystä
12 vastausta
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 518 kpl

11/13

Oho, vieläkö jollakin onnellisella on 43200 leaseja? Saisinpa minäkin, jotta pääsisi mm. päivittämään reitittimen softat! Näköjään kaikki Telian kuluttaja-asiakkaat eivät olekaan tasa-arvoisia, osa kuten itse on kirottu 1200 sekunnin leasella ja osa saa nauttia pidemmästä. TASA-ARVOA peräänkuulutan nyt! 🙂

 

Mutta itse vikaan: havaintosi siitä, että ainostaan broadcast-muotoinen leasen uudistus kelpaa liikenteen katkettua, on kyllä tosi vahva indikaatio tuohon mitä aiemmin selitin IP source guardin toiminnasta. Sehän nimenomaan estää unicast-liikenteen asiakkaalta verkkoon päin, mutta ei toiseen suuntaan. Varmuuden asiaan saisi sieltä Telian kytkimen lokeista, koska siitä jää merkintä jos asiakas yrittää käyttää "luvatonta" IP-osoitetta.

 

Mutta - miksi se sitten tekee näin, ennen kuin lease on edes umpeutunut ei voi selittyä oikein muuten kuin että kyseinen kytkin boottailee itsekseen. Nimittäin jos tällaisen kytkimen boottaa, niin se johtaa juurikin kuvailemaasi tilanteeseen; unicast-liikenne asiakkailta verkkoon päin katkeaa, eivätkä laitteet saa leasea uudistettua unicastina lainkaan.

 

Oikein muutakaan järkisyytä sille, miksi se löisi portit kiinni kesken kaiken on vaikea keksiä. Melkovarma laitevika siis. Toivottavasti löytävät & korjaavat. Harmi ettet pysty tuolle itse tekemään mitään muuta kuin vikailmoituksen ja sen jälkeen toivomaan parasta.. 🙂

 

EDIT: Missasin yhden detailin, nimittäin sen että antennipiuhan irroitus triggeröi saman ilmiön. Silloinhan mikä tahansa katkos yhteydessä triggeröi vian päälle. Ja kaapelinettihän tunnestusti pätkii, eikä asiaan ole välttämättä helppoa korjausta.

 

Ilmeisesti IP source guard tai vastaava toiminne onkin integroitu osaksi CMTS:aa, eli havaitessaan kantoaallon katkon se resetoi leaset sieltä binding taulukosta. Jos en aivan väärin muista niin ADSL-linjassa taisi olla sama juttu, jos linja katkaisi niin portti meni kiinni. Sensijaan VDSL:aa sai pätkiä miten huvittaa ilman että meni kiinni.

 

Eli eli.. voisi olla myös CMTS:n conffijuttu, leaseja ei saisi nollata jostain sekunnin katkoksesta lainkaan.

 

Jännityksellä jään odottamaan, saavatko vikaa korjattua lainkaan..

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 518 kpl

12/13

Tuli vielä sellainen mieleen, että ainakin siinä EdgeRouterissahan voit ajaa omaa koodia. Ei olisi mahdottoman iso homma koodata pientä python-koodia tai shell-sriptiä pingaamaan jotain varmaa serveriä tai useampaa (vaikka Googlen DNS) vaikka kerran minuutissa ja mikäli ping ei mene läpi, käynnistetään se broadcast-pohjainen DHCP-menettely.

 

Varsinaista ongelmaahan tämä ei toki korjaa, mutta kiertäisi sitä osittain ja huolehtisi, ettei netti putoa pois ainakaan pitkäksi aikaa. Koska jos juurisyynä tässä on kaapeliverkon pätkiminen ja osasyyllisenä CMTS:n ominaisuus, voi olla ettei varsinaista korjausta tule ikinä.

 

Telian verkkohan on voitu suunnitella siten että siinä käytettäisiin heidän omia modeemeitaan ainoastaan reitittävänä, joka mahdollistaa sen että modeemiin integroitu reititin pystyy näkemään jos carrier putoaa ja starttaamaan DHCP-toimenpiteet carrierin palattua. Mulla oli aikoinaan TeleWellin ADSL-modeemi ja siinä homma toimi juurikin näin. Heti jos linkki putosi, oli lokissa seuraava merkintä IP address set to 0.0.0.0 tms. ja välittömästi linjan palattua se käynnisti IP-osoitteen uudelleenhaun.

 

Sillatussa järjestelmässä ei reititin pysty mistään näkemään, onko modeemi hukannut carrierin. Tällöin myöskään DHCP:n linkitys ei onnistu vaadittavalla tavalla ja siitä voi tulla tällainen riesa mikäli operaattorin pää lyö portit kiinni pienestäkin yhteyskatkosta.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 518 kpl

13/13

@Nakkimuusi@  kirjoitti:

Täällä ainakin lease time on Telialla 43200

 


Kun tunnuit olevan hyvin verkkotekniikasta perillä, niin pystyisitkö katsomaan, mikä DHCP-palvelin jakelee näitä 43200 leasella olevia IP-osoitteita? Voisin itse koittaa unicast-kyselyllä, pääsisinkö sitä kautta "A-ryhmään" pidemmälle leaselle. Normaalein broadcast-kyselyin saan ainoastaan 88-alkuisia osoitteita ja 1200 leasella.

 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.