Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
mjdrama
Uusi keskustelija
  • 4 custom-general.kudos
  • 10 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Telia kaapelinetti katkeilee päivittäin Turussa.

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kyseessä siis nopein kaapelinetti xxl, toiminut verrattain vakaasti jo useamman vuoden, nyt alkanyt pätkimään, Technicolorin kehno modeemi asennettu siltaavaksi ja perässä Asuksen ax86 reititin. Olen myös kotona testannut kahdella eri pistokkeella ja myös kahdella johdolla ja data/tv jaottimella. Mainittakoon nyt vielä että laitteet on sijoiteltu niin etteivät pääse kuumenemaan liikaa.

 

Virheitä logissa:

 

MDD message timeout;CM-MAC=60:3d:26:8c:5f:3a;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d8:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=60:3d:26:8c:5f:3a;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d8:87;CM-
Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=60:3d
Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=60:3d:26:8c:5f:3a;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d8:87;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=60:3d:26:8c:5f:3a;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d8:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=60:3d:26:8c:5f:3a;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d8:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
SW Download INIT - Via Config file tku1-m1000.cm
SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

 

Jonka jälkeen nousee pikkuhiljaa linjoille tai sitten ei, voi myös vaatia laitteiden uudelleenkäynnistämistä.

 

Status 

Information about your broadband cable connection.Operational StatusDownstream ChannelsUpstream ChannelsBaseline Privacy
Operational
24
4
Installed
DS Channel ID DS Channel Modulation DS Signal to Noise Ratio DS Power Level
18QAM25634.7-7.1
1QAM25636.4-3.6
2QAM25636.3-3.4
3QAM25636.2-3.4
4QAM25636.6-2.2
5QAM25636.0-2.9
6QAM25636.0-4.0
7QAM25635.8-4.2
8QAM25636.0-3.7
9QAM25633.9-4.1
10QAM25635.6-4.7
11QAM25635.5-5.0
12QAM25635.6-5.0
13QAM25635.4-5.7
14QAM25635.4-5.5
15QAM25635.3-5.8
16QAM25634.8-5.9
17QAM25634.8-5.9
19QAM25634.0-7.2
20QAM25634.0-7.1
21QAM25634.1-7.2
22QAM25633.8-7.7
23QAM25633.7-7.8
24QAM25633.2-8.2
US Channel IDUS ModulationUS Power Level
4QAM6438.8
1QAM6438.8
2QAM6440.3
3QAM6440.3

 

 

 

Tein vikailmoituksen lomakkeella viime viikon keskiviikkona eli 2.3. Johon laitoin kaiken tiedon minkä tiesin, tähän tuli automaattivastaus, ei ole kuitenkaan sen jälkeen otettu yhteyttä. Chatissa olin alkuviikosta kyselemässä, siellä oltiin aivan pihalla ja kerrottiin etteivät näe vikailmoitusten tämän hetkistä tilaa. Pyydettiin varaamaan soittoaika vikapalvelusta joka olisi ollut tänä aamuna 8:30-9.00 ja kuten arvata saattaa niin eihän sieltä kukaan soittanut.

 

Laitan uudestaan tämän viestin tänne kun edellinen mystisesti katosi.

 

 

3 vastausta
sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 68 custom-general.kudos
  • 387 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Sisällä näyttäisi olevan modeemilla hivenen heikohko signaali. Viisaammat korjatkoon. Oletan modeemiksi CGA2121 modeemin, jossa signaalin speksit on -15 - +15 alueella. Nollahan olisi unelma. Jos antennirasiat ovat kovin vanhoja, niin uusimista voi suositella. Antennikaapelissa ei kannata pihistellä ja tv/data-jaottimen voi korvata vähemmän vaimentavalla jaottimella. F-liittimet puristettuna. Näin oma verkko on iskussa ja voi Telian päätyyn palauttaa pallot. 

 

T4 time out, rivi vaikuttaa poikkeamalta äkkiseltään. Telian päässä on happanemassa joku komponentti linjalla. Oireileeko tämä ongelma pienellä alueella ja harva huomaa samaa? Tuo toiminut useamman vuoden ja nyt alkaneet ongelmat, viittaisi rautavikaan hyvin pienen alueen kohdassa. Pienet viat näkyy parhaimmillaan yhdellä. Tekninen tuki on tässä se paras väylä selvittää ongelmaa. Joku orastava ongelma lämpiää, yhteys pysähtyy, jäähtyy, yhteys palautuu. Näkyykö rivin kaverina riviä R04.0, Ranging Request? Ei saa modeemi vastausta, resetoi sen linjan ja yrittää uudestaan. 

 

Kohina voi olla toinen ongelma, modeemista näkee upstreams kohdasta modulaatiot QAM64 normaalisti. Ne modulaatiot voi tippua esimerkiksi QAM32 tasolle, eikä sitä huomaa kuin nopeuden kärsimisenä, eikä tuo taso vielä merkittävästi neljällä upstream kanavalla näy. Kohinasalpa toimii Telian päässä ja riippuen miten se kohina käyttäytyy, stoppaa yhteys tai vain hidastuu. 

Purnipsi
Kunniajäsen
  • 2017 custom-general.kudos
  • 3344 custom-general.replies
  • 135 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Katkeilu johtuu aika usein verkon kohinasta. Asentajalla on spektriskanneri, jolla voi tarkkailla verkon kohintatilannetta huoltokäynnillä. Toki tilannetta pitäisi päästä tutkimaan sillä hetkellä kun tuo katkos tapahtuu. Tätä varten verkossa on hajautetusti mittalaitteita, jotka raportoivat keskitetysti operaattorin haliintaan tietoja verkon tilasta.  En nyt millään muista tuon yrityksen nimeä, mutta ainakin jokin kotimainen kaapelioperaattori tuota käyttää verkon tilan monitorointiin.

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 68 custom-general.kudos
  • 387 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tuessa pääsevät kellon aikojen perusteella katsomaan logeista kyllä tietoa. Tuurista kiinni, että skannerilla ovat virka-aikaan sen vian päällä asentajat paikalla. Jos kohinan syy on joku viallinen hurveli, jota käytetään päivällisen jälkeen. 

 

T4 time out on vain poikkeava kohinaan pelkästään. Linjat kokonaan tökkäävä kohina näkyy hieman laajemmalla, joten voi ongelma juontaa juurensa ihan galvaanisen yhteyden häviämisessä. Viallinen komponentti voi näkyä yhden kadun varrella. 

"T4 Timeout ( Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received )

Explanation: The cable modem did not received a station maintenance opportunity in which to transmit a Ranging Request (RNG-REQ) message within the T4 timeout period (30 to 35 seconds). The cable modem is resetting its cable interface and restarting the registration process. Typically, this indicates an occasional, temporary loss of service, but if the problem persists, check for possible service outages or maintenance activity on this particular headend system. This error message is DOCSIS event message is R04.0, Ranging Request."