Telia opengate/modeemi ongelmia

  • 14 November 2017
  • 2 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Moro! Tuli pari päivää sitten hommattua Telian 4g-netti sekä Huawein b525 modeemi ja netti toimi aluksi hyvin 70down/40up/16ms(lahti>helsinki speedtest.net), mutta verkkopelaamisen aikana pingi nousi jatkuvasti yli 500 joten tänään kävin avaamassa opengaten. Ainoat kaupasta saamastani ohjeet olivat, että modeemi piti resetoida, jonka jälkeen nettini on ollut jatkuvasti 8/1.1/yli 500ms, eli periaatteessa ei toimi ollenkaan. Osaisko joku auttaa tän kaa?


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Opengate ei vaikuta liittymän vasteaikoihin (ping). Opengate mahdollistaa julkisen ip-osoitteen käytön LTE-verkossa. Sen käyttöönottamiseksi modeemia ei tule nollata, vaan vaihtaa APN asetuksen internet tilalle opengate.

 

Mikäli latenssiajat heittelevät voimakkaasti eri vuorokaudenaikoina, verkko voi olla ruuhkautunut. Pakota modeemi joko LTE- tai UMTS-verkkoon ja tutki, kumpi verkko antaa käyttöpaikassasi paremmat vasteajat.

 

Voit myös tiedustella asiakaspalvelusta, onko käyttöpaikkasi tukiasemissa havaittu ruuhkaa ja onko alueelle mahdollisesti tulossa lähiaikoina kapasiteetin lisäystä.

 

Jos latenssiajat ovat koko ajan huonot, käyttöpaikassasi voi olla huono kuuluvuus. Kokeile modeemia eri huoneissa. Mikäli rakennus on uusi tai hiljattain remontoitu, avaa ikkuna tai parvekkeen ovi. Mikäli toimivuus paranee ikkunoita/ovia avaamalla, sisäkuuluvuutesi on huono ja tarvitset ulkoantennit.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Täältä löytyy ohjeet Opengaten APN profiilin luontiin:

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/nettitikut-ja-4g-reitittimet/huawei-b525

Vastaa