Telian Huawei B525s versio


Moi,

 

Osaisiko joku kertoa mitä versiota Telian myymät Huawei B525s reitittimet ovat? Samalla mallilla näyttää olevan eri versioita ja osassa/vanhemmissa(?) ei ilmeisesti ole ainakaan 700MHz 4G tukea.

 

E: 700MHz LTE mallit taitaa olla aika uusia ja tämä tuskin sellainen on?


12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!


 


Mielestäni nyt myynnissä olevat ovat tuota uudempaa mallia, jossa tuki B28 eli 700MHz on. Tuo tieto olisi toki hyvä mainita kauppasivulla, kun kuitenkin laitteissa on noinkin merkittävä ero. Myymälässähän tuo on helppo varmistaa myyntipakkauksen tiedoista, mutta verkkokauppa on eri juttu. Eiköhän tähän saada pian Telian edustajan vastaus, jotta mysteeri selviäisi. :smileyhappy:

Laitoin meidän laite-expertille kyselyä, joten palataan asiaan kunhan minulla on tarkat speksit tiedossa :)

Käyttäjätaso 7

@puikkis@  kirjoitti:

Moi,

 

Osaisiko joku kertoa mitä versiota Telian myymät Huawei B525s reitittimet ovat? Samalla mallilla näyttää olevan eri versioita ja osassa/vanhemmissa(?) ei ilmeisesti ole ainakaan 700MHz 4G tukea.

 

E: 700MHz LTE mallit taitaa olla aika uusia ja tämä tuskin sellainen on?


Itselläni on Telialta vajaa vuosi sitten hankittu Huawei B525s-23a ja sen menusta ei 700 MHz LTE-kaistaa löydy. Softa on uusin 11.232.05.00.07. LTE-taajuuksien valinnoista löytyy seuraavat:

 

800 MHz (B20)

1800 MHz (B3)

2600 MHz (B7)

 

PS. Tosin sen 700 MHz peitto on toistaiseksi hyvin vähäistä , joten eipä sillä juurikaan mitään tee.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Telialla kyllä B28 ihan kiitettävästi on, ku kilpailijat vissiin säästelevät sitä 5G:hen. Ei siis ihan turha ominaisuus. Omalla paikkakunnallanikin (Etelä-Suomi/Päijät-Häme) sitä useasti löytyy. Kuuluvuuskarttahan ei sitä kerro, onko mikä taajuus, mutta Cellmapperissahan sen tiedon löytää, jos joku on sen tallentanut.

Käyttäjätaso 7

Jaahas. Minä olen liikuskellut pääkaupunkiseudulla ja Kanta-Hämeessä enimmäkseen eikä ole vielä 700 MHz tolppaa vastaan tullut.

 

Hyvällä onnella sellaisen voi toki varmankin jostakin löytää , mutta ymmärtääkseni sitä ei juurikaan hyödynnetä CA:n osalta , vaan pikemminkin 800 MHz peiton lisääjänä. Toisekseen 700 MHz kaistallakin kaistanleveys on vain 10 MHz , joten ei siitä suurta apua ole toistaiseksi.

 

5G voi asiaa muuttaa hivenen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ei tuota 700MHz muuten huomaa, jos ei ole koko ajan jokin logitussofta auki taustalla ja sitten seurailee sitä. Kyllähän tuota Hyvinkää - Hämeenlinna -suunnalla myös on. Vaikka 10MHz on kaistaa, niin käyttäjiä on sen verran vähän ja verkko harva, että melkein aina se on vapaana ja siten ripeästi toimiva. Ja koska tosiaan ei ole pajoa tukareita, niin ei naapuritukari ole häiritsemässä laatua. Melko hienosti esim. Oneplus6 siirtyy 700MHz puolelle, jos sattuu 700/800 -tukarin lähelle. Tuntuu, että sitä tukevat "siirretään" juurikin fiksusti vapaammalle taajuudelle.


 


Jossain tuota on 700/800+1800 -yhdistelmänä, ja sitten se on 2CA yhdistelmänä. Joko B3+B20 tai B3+B28.

Käyttäjätaso 7

@Purnipsi@  kirjoitti:

Jossain tuota on 700/800+1800 -yhdistelmänä, ja sitten se on 2CA yhdistelmänä. Joko B3+B20 tai B3+B28.


Epäilemättä sitä 700 MHz taajuutta jossakin on , mutta ei siellä missä minä pääsääntöisesti nettiä käytän ja Cellmapperilla minä enimmäkseen niitä olen tutkaillut. Toki on minulla myös modeemi , jonka voi lukita kaikille Suomessa käytössä oleville taajuuksille ja joka tukee myös CA:ta ihan riittävän monella taajuudella (Cat 9).

 

Jotta em. taajuudella olisi oikeasti jotakin merkitystä , niin sen tulisi olla melkeinpä joka tolpassa. No eipä hätiä mitiä , palataan asiaan muutaman vuoden päästä , kun 5G on käytössä koko maassa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Tähän tuli varmistusta eli tällä hetkellä meillä on valikoimassa B525-65a malli jossa on tuo 700MHz tuki.

Käyttäjätaso 7

@JoonasLam@  kirjoitti:

Tähän tuli varmistusta eli tällä hetkellä meillä on valikoimassa B525-65a malli jossa on tuo 700MHz tuki.


Jaahas.

 

Laiteversio on sitten muuttunut. Vielä viime syksynä , kun itse hankin ko. modeemin , niin silloin versio oli B525s-23a , josta se 700 MHz kaista puuttuu.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@kustaa1967@  kirjoitti:

Jaahas. Minä olen liikuskellut pääkaupunkiseudulla ja Kanta-Hämeessä enimmäkseen eikä ole vielä 700 MHz tolppaa vastaan tullut.

 

Hyvällä onnella sellaisen voi toki varmankin jostakin löytää , mutta ymmärtääkseni sitä ei juurikaan hyödynnetä CA:n osalta , vaan pikemminkin 800 MHz peiton lisääjänä. Toisekseen 700 MHz kaistallakin kaistanleveys on vain 10 MHz , joten ei siitä suurta apua ole toistaiseksi.

 

5G voi asiaa muuttaa hivenen.


Kanta-Hämeessä on varmasti yksi Tammelassa ja ainakin Nokia 8 osaa automaattisesti ottaa sellaisen käyttöön (B28)

 

Eli katsoppa Cellmapperin nettiversiosta vaikka niitä Telian mastoja B28 osalta.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@kustaa1967@  kirjoitti:

@puikkis@  kirjoitti:

Moi,

 

Osaisiko joku kertoa mitä versiota Telian myymät Huawei B525s reitittimet ovat? Samalla mallilla näyttää olevan eri versioita ja osassa/vanhemmissa(?) ei ilmeisesti ole ainakaan 700MHz 4G tukea.

 

E: 700MHz LTE mallit taitaa olla aika uusia ja tämä tuskin sellainen on?


Itselläni on Telialta vajaa vuosi sitten hankittu Huawei B525s-23a ja sen menusta ei 700 MHz LTE-kaistaa löydy. Softa on uusin 11.232.05.00.07. LTE-taajuuksien valinnoista löytyy seuraavat:

 

800 MHz (B20)

1800 MHz (B3)

2600 MHz (B7)

 

PS. Tosin sen 700 MHz peitto on toistaiseksi hyvin vähäistä , joten eipä sillä juurikaan mitään tee.


Ja Elisahan myy taas B525s-65a mallia, jossa se 700MHz löytyy

Käyttäjätaso 7

@kurkitopi@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

Jaahas. Minä olen liikuskellut pääkaupunkiseudulla ja Kanta-Hämeessä enimmäkseen eikä ole vielä 700 MHz tolppaa vastaan tullut.

 

Hyvällä onnella sellaisen voi toki varmankin jostakin löytää , mutta ymmärtääkseni sitä ei juurikaan hyödynnetä CA:n osalta , vaan pikemminkin 800 MHz peiton lisääjänä. Toisekseen 700 MHz kaistallakin kaistanleveys on vain 10 MHz , joten ei siitä suurta apua ole toistaiseksi.

 

5G voi asiaa muuttaa hivenen.


Kanta-Hämeessä on varmasti yksi Tammelassa ja ainakin Nokia 8 osaa automaattisesti ottaa sellaisen käyttöön (B28)

 

Eli katsoppa Cellmapperin nettiversiosta vaikka niitä Telian mastoja B28 osalta.


Juu katseltu on eikä minua yksi tolppa Tammelassa auta pätkääkään , kun siellä missä minä liikun ei niitä ole. Kyllä niitä B28-tolppia pitäisi olla paljon enemmän , että siitä oikeasti hyötyä olisi. No kuten sanottu , niin odotellaan sitä 5G:tä , joka voi muutaman vuoden päästä vähän muuttaa tilannetta myös haja-asutusalueilla.

Vastaa