Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64921
Kirjoituksia 176536

Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä



Highlighted

Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

Kommentaattori
Viestejä 20 kpl

Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

1/65

Kertoo kuinka vaikeaa Telialla on kaapelimodeemin asettaminen toimivaksi,

 

https://www.facebook.com/groups/2381313795242104/

 

Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu

Vastaa
0 tykkäystä
64 vastausta
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

11/65

Hei,

 

Juuri minunkin FritzBox lakkasi toimimasta Hyvinkään alueella tehtyjen päivitysten jälkeen.

 

Mitenhän laitteeni, mikä on toiminut helmikuusta lähtien moitteettomasti lakkaa yht'äkkiä toimimasta Telian verkossa suorittamien päivitysten jälkeen?

 

Ja vastuuko asiasta on minun kun Telian päivitys on sotkeunut ko. modeemin yhteyden?

 

Ei tämä kuulosta kyllä asiakaspalvelulta

Vastaa
Highlighted

Telialainen
Viestejä 475 kpl

12/65

@markus_heikkine  
Kyllä, alueelta löytyy myös muita kyseisen mallin laitteita.

 

@CableMan 
Kyseessä on siis malli, jonka ohjelmisto ei yhdistä stantardien mukaisesti nyt taajuuksiin. Suosittelen olemaan yhteydessä laitevalmistajaan, jotta he tarkistavat ohjelmiston ja jakavat korjaavan päivityksen laitteelle.

 

Kuten aiemmin on mainittu, verkkomme toimii täysin DOCSIS -stantardin mukaisesti.
Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 11 kpl

13/65

@HenriLie  kirjoitti:

@markus_heikkine  
Kyllä, alueelta löytyy myös muita kyseisen mallin laitteita.

Tämä on tietenkin positiivista jos juurikin tuon verkkomuutoksen vaikutusalueella on toimivia Fritz!Box modeemeja, silloinhan tämänkin pitäisi toimia. Valmistajalle on tiketti auki ja sinne sekä Telian tukeen on lähetetty support-tiedosto. 

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 20 kpl

14/65

Kyllä vika on Telian verkossa, Elisan verkossa FrizBox modeemit toimii ihan kiitettävästi.

Telialla ei vaan osata, joten lisää opiskelua verkkotekniikasta.

Vastaa
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

15/65

Näin toimii ammattilainen @markus_heikkine, kiitos muiden käyttäjien puolesta!

 

Ilmoittaudun alueelta 05810 Hyvinkää; yksi "ennen niin onnellinen" Fritz!Box 6490 käyttäjä, joka Telian huoltotoimien jälkeen kärsii siitä, että laite ei pääse verkkoon. Kytketty ongelman jälkeen tilapäisesti Telialta alunperin liittymää varten tullut Technicolor, joka on muutoin aivan sysi huono - siis jos vähänkin jotain aivan perusasioista poikkeavaa haluaa tehdä (kuten vaikka niinkin yksinkertainen asia kuin porttiohjaus ei toimi).

 

Minulla ei ole vielä ollut mahdollisuutta avata AVM:lle tukipyyntöä - teen sen myös ASAP, jos saataisi painetta sinne. Hienoa, jos laitat tänne lisätietoa oman issuesi edistymisestä. Ongelmahan voi olla edelleenkin laitteessa tai verkossa, vaikka muut laitteet toimisivatkin - verkko voi silti toimia epästandardisti ja osa laitteista selviää siitä osa ei. Tai sitten laitteessa. Telialta olisi kuitenkin tällaisessa tilanteessa syytä kertoa mikä verkossa on muuttunut (jos ajattelevat yhtään asiakasta), jotta laitevalmistaja voisi helpommin tehdä korjaavia toimenpiteitä. Verkkoon tehdyistä muutoksistahan tämä kuitenkin selvästi on johtunut.

Vastaa
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 11 kpl

16/65

@j2rcom  kirjoitti:

 

Minulla ei ole vielä ollut mahdollisuutta avata AVM:lle tukipyyntöä - teen sen myös ASAP, jos saataisi painetta sinne. Hienoa, jos laitat tänne lisätietoa oman issuesi edistymisestä. Ongelmahan voi olla edelleenkin laitteessa tai verkossa, vaikka muut laitteet toimisivatkin - verkko voi silti toimia epästandardisti ja osa laitteista selviää siitä osa ei. Tai sitten laitteessa. Telialta olisi kuitenkin tällaisessa tilanteessa syytä kertoa mikä verkossa on muuttunut (jos ajattelevat yhtään asiakasta), jotta laitevalmistaja voisi helpommin tehdä korjaavia toimenpiteitä. Verkkoon tehdyistä muutoksistahan tämä kuitenkin selvästi on johtunut.


AVM vastasi eilen että jäävät analysoimaan support-filua, mun tapausta käsittelevä Telian tuki jatkaa maanantaina asian kimpussa. Telialta sain tiedon että sandcom.fi vastaisi Suomen päässä ko. tuotteista mutta en nyt alkanut itse ottamaan sinne yhteyttä, koska olin jo avannut keissin suoraan AVM:lle. Hankala tässä välissä on tosiaan olla; toimivassa verkossa toimiva laite lakkaa toimimasta eikä loppukäyttäjälle pitäisi kuulua se mitä laitteita operaattori käyttää.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

17/65

Sama homma täällä - Hyvinkäällä asun ja 4.11. klo 1051 kaapelinetti tippui, eikä ole palautunut. Boksina FritzBox 6490 joka on toiminut vuoden täysin moitteetta maanantaihin asti ja käsittääkseni täyttää tarvittavat alan standardit (DOCSIS 3.0), mutta ei enää toimi johtuen Telian tekemistä muutoksista. "Vika" on kuitenkin "asiakaspalvelun" mukaan kuulemma modeemissa, eikä verkossa? Jos lähetän nyt Fritzboxin valmistajalle testattavaksi ja se ei ole viallinen, täytyy vian silloin olla Telian verkossa, eikö totta?

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 20 kpl

18/65

Huomautus 2019-10-17 225754.png               Elisan liittymä 1000/50 M ja FrizBox 6591 toimii näin.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 376 kpl

19/65

Tosi hyvä juttu ja mukava kuulla, että olette olleet valmistajaan yhteydessä ja että he ovat ottaneet laitteitanne tutkittavaksi. Ongelma ei koske kaikkia laitteita, joten toimimattomista laitteista kannattaa edelleen olla yhteydessä laitevalmistajaan. Osa FRITZ!Box modeemeista toimii Telian verkossa normaalisti.

 

Standardi ja viranomaiset määrittävät mitä taajuuksia voimme käyttää. Tässä tapauksessa nämä modeemit eivät jostain syystä löydä oikeaa aloitustaajuutta, joka toisella operaattorilla voi olla eri, jolloin sama laite voi toimia toisen operaattorin liittymässä normaalisti.

 

Jos oma modeemi ei toimi, kannattaa kokeilla laitteelle resetointia useampi kerta. Jotkut asiakkaat ovat saaneet yhdeyden toimimaan useamman resetoinnin jälkeen. Me emme voi vaikuttaa siihen miten modeemit taajuuksia hakevat vaan laitteen ohjelmisto tekee sen.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 20 kpl

20/65

Voisikohan tuo 6490 Frizin toimimattomuus koske vain Anvian myymiä boxeja.

Niissähän ei voi laitetta omatoimisesti päivittää koska uppi on blokattu pois jostain syystä.

Tuossa on ohjetta päivitykseen. Kun tuon on tehnyt saa upin toimimaan ja uusimman version haettua.

 

https://drive.google.com/drive/folders/1ta6fb3c-EYxqxgl3Xj4EOpKxi1gGTopw?fbclid

Vastaa
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.