Kirjoitettu
29-10-2019
21:06
Muokattu
30-10-2019
08:18
SannaMKoo
Kertoo kuinka vaikeaa Telialla on kaapelimodeemin asettaminen toimivaksi,
https://www.facebook.com/groups/2381313795242104/
Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu
28-01-2020 14:04
https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/
FRITZ! Lab:ssa näytti olevan tammikuun 24 julkaistut BETA versiot 6490 ja 6590 kaapelimodeemille. Äkkiseltään noissa uusissa ominaisuuksissa ei kuitenkaan näyttäisi olevan mitään tähän ongelmaan liittyvää.
-markus
03-02-2020 22:07
Testasin juuri eikä FritzBox 6490 nouse millään ylös Telian verkossa...sijainti siis Hyvinkäällä ja eikä ole sen jälkeen toiminut kun Telia teki verkossaan päivityksiä...eipä ole iloa XXL -liittymästä kun vanhalla Cisco epc3928 max n. 200 nopeus.
Kyllä tämä on TELIAsta johtuva ongelma, jota ei haluta jostain syystä ratkaista.
03-02-2020 22:47
Verkkokauppa.com informoi nyt sivuillaan FritzBox'ien osalta HUOM: Ei toimi Telian kaapeliverkossa kaikilla alueilla.
No ei ainakaan Tanssikallion alueella Hyvinkäällä.
Tässä on mennyt jo kolme kuukautta ko. ongelman kanssa...ei tämä voi olla totta. Ennen päivitystä ei mitään ongelmaa nimenomaan FritzBoxin kanssa.
Todella pettynyt Telian toimintaan tässä asiassa... 😞
05-02-2020 15:17
Jos on mahdollista valita käyttäkää Elisan kuituverkkoa. FrizBox 6591 toimii näin ilman mitään katkoja.
06-02-2020 10:57
Tuo Verkkokaupan tiedote todistaa että Telian verkossa on alueittain jotakin vikaa joka olisi korjattavissa jos vähääkään ajattelisivat hyvää asiakaspalvelua. En ymmärrä tällaista kiusantekoa asiakkaita kohtaan.
Elisan kuituverkossa (jota itse käytän) toimii kaikki FrizBox modeemit moitteetta ja ilman katkoja.
07-02-2020 10:07
@CableMan Mielellään otan palautetta vastaan että miten meillä olisi pitänyt toimia tässä toisin?
Asentajat ovat käyneet tutkimassa ongelmaa asiakkaiden luona ja kaikissa tilanne on ollut sama. Signaali on ok mutta modeemi ei ota kiinni aloitustaajuuteen että alkaisi liikennöidä verkkoon.
Kaapeliverkko on standardin mukainen. Meiltä on toimitettu maahantuojalle heidän pyytämänsä tiedot ja lokit. Ongelma ilmenee vain tämän yhden valmistajan kanssa, muiden valmistajien laitteet toimivat.
@Bresel avaisitko hieman että miten tämä sinun mielestäsi todistaa asian?
Tarkoituksen mukaista ei tilanne tietenkään ole ja toivottavasti tähän saadaan selvyys mahdollisimman pian. Laitevalmistajan puolelta emme ole saanet nyt tietoa asiasta.
07-02-2020 10:23
Todistaa sitä että kun sama boxi toimii joillakin alueilla niin verkossa täytyy olla eroavaisuuksia jotka pitäisi tutkia perusteellisesti. Boxithan on samanlaisia ja samat päivitykset. Yrittäkää edes!
07-02-2020 10:41
Tästä ongelmasta on keskusteltu myös meidän verkko infran valmistajan kanssa. Verkko toimii standardin mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita verkko on identtinen joka paikassa, esimerkiksi taajuudet voivat vaihdella alueittain.
Nyt odotetaan toimia modeemin valmistajan puolelta.
07-02-2020 11:30
Ainakin omalta osalta olen edelleen sitä mieltä että Telialla pitäisi tietoa olla enemmän. Itselle ainakin kävi niin, että Fritz toimi moitteetta melkein vuoden verran, sitten oli Telialla joku katko jossa muutettiin jotain, ja katkon jälkeen ei Fritz enää yhtäkkiä toimi. Eikös tämä aika loogisesti tarkoittaisi sitä, että Telialla tiedetään konffaukset ja muut ennen sekä jälkeen tuon katkon, jolloin voitaisiin aika äkkiä kohdentaa sitä missä konffissa on tehty jotain sellaista, että modeemi ei enää signaalia löydä, vaikka aikaisemmin on löytänyt? Näin ainakin meillä vikapaikannusta töissä tehdään kun on tehty muutoksia verkkoon ja asiat ei enää toimi.
Tähänastinen ohjeistus ja apu Telialta minulle on ollut että "osta Telian myymä modeemi tilalle" sen sijaan että tiedettäisiin mitä konkreettisesti on muutettu joka aiheuttaa toimimattomuuden. Elisalta tuli jokin aika sitten hyvä tarjous valokuidun vedosta alueelle, joten se taitaa olla sitten se paras ratkaisu ongelmien poistamiseen tämän osalta?
07-02-2020 12:24
Telialla paitsi pitäisi olla tietoa, varmasti sitä myös on. Jos verkkoa on päivitetty, tämä on varmasti:
a) suunniteltu
b) dokumentoitu
c) toteutettu
d) testattu
e) suljettu/hyväksytty
Nyt Telian edustaja siis kertoo meille, että aiemmin standardeja noudattava laite standardien mukaisessa verkossa on toiminut ja Telian muutosten jälkeen kun ei toimi, heillä ei ole tarjota mitään ratkaisua/apua ongelmaan? Tämä asia ei suoraan kosketa itseäni millään tapaa ja täällä yhteisössä kulutan aikaa, koska Telialaisten venkoilu ja käsittämättömät vastaukset ovat kerrassaan mainiota viihdettä (tähän mennessä parhaita ovat olleet täysin vailla pohjaa olevat Android TV aiheiset vastaukset, mutta tämä taitaa viihdearvossa nousta lähelle). Itse olen Telian asiakkaana ollut muinoin ja se asiakkuus päättyi toimimattoman palvelun irtisanomiseen, mutta siinäkin vaadittiin kuluttaja-asiamiehen kannanotto, ennen kuin asia eteni. Ei harmita kyllä yhtään, että tuon jälkeen en ole tälle laitokselle maksanut kuin pari kuukautta Liigapassia. Naurettavaa touhua.