Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

  • 29 October 2019
  • 88 kommenttia
  • 1297 katselukertaa

Kertoo kuinka vaikeaa Telialla on kaapelimodeemin asettaminen toimivaksi,


 


https://www.facebook.com/groups/2381313795242104/


 


Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu


88 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13
Anonymous kirjoitti:

Turun alueella myös havaittu FRITZ!Boxin yllättävä "hajoaminen". Telian päästä syytetään vahvasti modeemia, mutta yhdyn aikaisempiin postaajiin, että ei saman viikon aikana yhtäkkiä vain hajoa kaikki tämän valmistajan purkit. Vika selkeästi Telian verkossa, mutta tätä ei haluta myöntää. Telian aspasta ei saatu mitään apuja, eli nyt mennään vain AVM:n tukitiketin varassa eteenpäin. Oletan että Telia korvaa tästä aiheutuneen katkoksen kokonaisuudessaan?

Tätä asiaa on tutkittu ja olemme lähettäneet AVM:lle tiedot aloitustaajuudesta ja kuinka asentajan testaamana yhteydet on toiminut pistorasialle asti stantardien mukaisesti. Nyt täytyy odottaa valmistajan tuomaa päivitystä laitteille. 

Yhteisön puolella en voi hyvityksiä sinulle luvata. Mitään yleistä hyvityskantaa tästä ei ole. Hyvityksistä voi keskustella, kun sinut on tunnistettu esim. meidän chatissa tai puhelimessa: 020 690 400. 

Asiantuntija 

 

@Bresel@  kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Turun alueella myös havaittu FRITZ!Boxin yllättävä "hajoaminen". Telian päästä syytetään vahvasti modeemia, mutta yhdyn aikaisempiin postaajiin, että ei saman viikon aikana yhtäkkiä vain hajoa kaikki tämän valmistajan purkit. Vika selkeästi Telian verkossa, mutta tätä ei haluta myöntää. Telian aspasta ei saatu mitään apuja, eli nyt mennään vain AVM:n tukitiketin varassa eteenpäin. Oletan että Telia korvaa tästä aiheutuneen katkoksen kokonaisuudessaan?

Mikä malli sinulla on käytössä ja oletko päivittänyt uusimpaan firmikseen?

6490. Firmis päivitetty lokakuun puolessavälissä uusimpaan (07.12). Nettiyhteyden hajoamisen aikoihin FRITZ!Boxista tullut mailia:

The update was started on 10.11.2019 at 02:50 by your internet provider.

 

Hmm?

Tänään tuli AVM:ltä viestiä;

 

"I have been told that we are currently intensively examining this Telia connection issue and are also in contact with Telia. At this stage we can only beg for a further patience and to use the provider's device, if available.
We will get contact you as soon as we have any news for you."

 

Hitakaisesti tapahtuu...

13.11.2019 sain Telian asentajalta puhelun liittyen häiriöilmoitukseeni Telialle. Hän kertoi erittäin asiallisesti tilanteen ja myös sen, että Telia on ollut valmistajaan yhteydessä. Eli AVM:ltä toimenpiteitä odotellaan täälläkin.

Onko porukoiden FrizBox modeemit alkaneet toimia, myöskin 6590 ja 6591 mallit?

Odotan AVM:ltä korjausta tai arviota ongelman aiheuttajasta. En "viitsi" noin vain kokeilla, koska katkottomasti toimiva yhteys on minulle elintärkeä. Technicolorilla pääsee edes lähelle sitä :)

Onko kenellekään tullut nyt mitään yhteydenottoja mistään? Telia on aivan hiljaa eikä AVM suostu vastaamaan?

 

Hyvinkäällä ei minun 6490 purkki edelleenkään toiminut.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13
@markus_heikkine@  kirjoitti:

Onko kenellekään tullut nyt mitään yhteydenottoja mistään? Telia on aivan hiljaa eikä AVM suostu vastaamaan?

 

Hyvinkäällä ei minun 6490 purkki edelleenkään toiminut.


Ei ole meillekkään tullut lisätietoa AVM:ltä, ilmoitamme kyllä heti jos saamme jotain lisätietoa. 

Mistäs kautta tähän pitäisi nyt lähteä hakemaan ratkaisua? Se että sanotaan "että kerrotaan heti kun kuullaan jotain" ei enää oikein jaksa edes naurattaa, näin kahden kuukauden jälkeen. Mulla on ollut lainassa modeemi, sitä ei ole kyselty kyllä takaisinkaan, eli pidänkö tuon vain ja olen hiljaa? 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@markus_heikkine@  kirjoitti:

Mistäs kautta tähän pitäisi nyt lähteä hakemaan ratkaisua? Se että sanotaan "että kerrotaan heti kun kuullaan jotain" ei enää oikein jaksa edes naurattaa, näin kahden kuukauden jälkeen. Mulla on ollut lainassa modeemi, sitä ei ole kyselty kyllä takaisinkaan, eli pidänkö tuon vain ja olen hiljaa? 


Ratkaisu on laitteen valmistajan takana eli AVM:n puolella, emme voi siihen enempää kuin odottaa vastausta / lisätietoa tai muuta kättä pidempää tietoa aiheesta heiltä. Olet varmaan lainannut kaapelimodeemia Telia Kaupasta? Heidän kanssaan kannattaa sopia asiasta tarkemmin. 

Juttelin tänään Telian asiakaspalvelun kanssa. Teknisen tuen kautta saadun tiedon mukaan olisi joku tiedote jonka perusteella Telia on sitä mieltä että ongelma on AVM:n korjattavissa. Tätä tiedotetta ei kuitenkaan aspa enää itse löytänyt.

 

Onko joku saanut nyt AVM suuntaan mitään järjellistä yhteyttä? Viimeisin version 7.12 ei ainakaan toimi.

Sain tänään AVM:ltä tiedon "We are currently intensively examining this Telia connection issue and are also in contact with Telia. If possible, we will try to provide a solution even if it would turn out that the cable provider does not follow the standard specification."

 

Toivottavasti tuette Telialla laitevalmistajaa ongelman selvityksessä. Oleellisintahan loppuasiakkaan kannalta ei ole se kenen syy on vaan se, että saadaan korjaus ongelmaan.


@j2rcom@  kirjoitti:

Sain tänään AVM:ltä tiedon "We are currently intensively examining this Telia connection issue and are also in contact with Telia. If possible, we will try to provide a solution even if it would turn out that the cable provider does not follow the standard specification."

 

Toivottavasti tuette Telialla laitevalmistajaa ongelman selvityksessä. Oleellisintahan loppuasiakkaan kannalta ei ole se kenen syy on vaan se, että saadaan korjaus ongelmaan.


Laitevalmistajaan on oltu yhteydessä myös meidän kautta.

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

 

FRITZ! Lab:ssa näytti olevan tammikuun 24 julkaistut BETA versiot 6490 ja 6590 kaapelimodeemille. Äkkiseltään noissa uusissa ominaisuuksissa ei kuitenkaan näyttäisi olevan mitään tähän ongelmaan liittyvää.

 

-markus

Testasin juuri eikä FritzBox 6490 nouse millään ylös Telian verkossa...sijainti siis Hyvinkäällä ja eikä ole sen jälkeen toiminut kun Telia teki verkossaan päivityksiä...eipä ole iloa XXL -liittymästä kun vanhalla Cisco epc3928 max n. 200 nopeus.

 

Kyllä tämä on TELIAsta johtuva ongelma, jota ei haluta jostain syystä ratkaista. 

Verkkokauppa.com informoi nyt sivuillaan FritzBox'ien osalta HUOM: Ei toimi Telian kaapeliverkossa kaikilla alueilla.

 

No ei ainakaan Tanssikallion alueella Hyvinkäällä.

 

Tässä on mennyt jo kolme kuukautta ko. ongelman kanssa...ei tämä voi olla totta. Ennen päivitystä ei mitään ongelmaa nimenomaan FritzBoxin kanssa.

 

Todella pettynyt Telian toimintaan tässä asiassa... :(

 

 

Jos on mahdollista valita käyttäkää Elisan kuituverkkoa. FrizBox 6591 toimii näin ilman mitään katkoja.

Tuo Verkkokaupan tiedote todistaa että Telian verkossa on alueittain jotakin vikaa joka olisi korjattavissa jos vähääkään ajattelisivat hyvää asiakaspalvelua. En ymmärrä tällaista kiusantekoa asiakkaita kohtaan. 

Elisan kuituverkossa (jota itse käytän) toimii kaikki FrizBox modeemit moitteetta ja ilman katkoja.

@CableMan Mielellään otan palautetta vastaan että miten meillä olisi pitänyt toimia tässä toisin? :smileyhappy:

Asentajat ovat käyneet tutkimassa ongelmaa asiakkaiden luona ja kaikissa tilanne on ollut sama. Signaali on ok mutta modeemi ei ota kiinni aloitustaajuuteen että alkaisi liikennöidä verkkoon. 

Kaapeliverkko on standardin mukainen. Meiltä on toimitettu maahantuojalle heidän pyytämänsä tiedot ja lokit. Ongelma ilmenee vain tämän yhden valmistajan kanssa, muiden valmistajien laitteet toimivat. 

 

@Bresel avaisitko hieman että miten tämä sinun mielestäsi todistaa asian?

 

Tarkoituksen mukaista ei tilanne tietenkään ole ja toivottavasti tähän saadaan selvyys mahdollisimman pian. Laitevalmistajan puolelta emme ole saanet nyt tietoa asiasta. 

Todistaa sitä että kun sama boxi toimii joillakin alueilla niin verkossa täytyy olla eroavaisuuksia jotka pitäisi tutkia perusteellisesti. Boxithan on samanlaisia ja samat päivitykset.  Yrittäkää edes!

Tästä ongelmasta on keskusteltu myös meidän verkko infran valmistajan kanssa. Verkko toimii standardin mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita verkko on identtinen joka paikassa, esimerkiksi taajuudet voivat vaihdella alueittain.

Nyt odotetaan toimia modeemin valmistajan puolelta. 

Ainakin omalta osalta olen edelleen sitä mieltä että Telialla pitäisi tietoa olla enemmän. Itselle ainakin kävi niin, että Fritz toimi moitteetta melkein vuoden verran, sitten oli Telialla joku katko jossa muutettiin jotain, ja katkon jälkeen ei Fritz enää yhtäkkiä toimi. Eikös tämä aika loogisesti tarkoittaisi sitä, että Telialla tiedetään konffaukset ja muut ennen sekä jälkeen tuon katkon, jolloin voitaisiin aika äkkiä kohdentaa sitä missä konffissa on tehty jotain sellaista, että modeemi ei enää signaalia löydä, vaikka aikaisemmin on löytänyt? Näin ainakin meillä vikapaikannusta töissä tehdään kun on tehty muutoksia verkkoon ja asiat ei enää toimi.

 

Tähänastinen ohjeistus ja apu Telialta minulle on ollut että "osta Telian myymä modeemi tilalle" sen sijaan että tiedettäisiin mitä konkreettisesti on muutettu joka aiheuttaa toimimattomuuden. Elisalta tuli jokin aika sitten hyvä tarjous valokuidun vedosta alueelle, joten se taitaa olla sitten se paras ratkaisu ongelmien poistamiseen tämän osalta?

Telialla paitsi pitäisi olla tietoa, varmasti sitä myös on. Jos verkkoa on päivitetty, tämä on varmasti:

a) suunniteltu

b) dokumentoitu

c) toteutettu

d) testattu

e) suljettu/hyväksytty

 

Nyt Telian edustaja siis kertoo meille, että aiemmin standardeja noudattava laite standardien mukaisessa verkossa on toiminut ja Telian muutosten jälkeen kun ei toimi, heillä ei ole tarjota mitään ratkaisua/apua ongelmaan? Tämä asia ei suoraan kosketa itseäni millään tapaa ja täällä yhteisössä kulutan aikaa, koska Telialaisten venkoilu ja käsittämättömät vastaukset ovat kerrassaan mainiota viihdettä (tähän mennessä parhaita ovat olleet täysin vailla pohjaa olevat Android TV aiheiset vastaukset, mutta tämä taitaa viihdearvossa nousta lähelle). Itse olen Telian asiakkaana ollut muinoin ja se asiakkuus päättyi toimimattoman palvelun irtisanomiseen, mutta siinäkin vaadittiin kuluttaja-asiamiehen kannanotto, ennen kuin asia eteni. Ei harmita kyllä yhtään, että tuon jälkeen en ole tälle laitokselle maksanut kuin pari kuukautta Liigapassia. Naurettavaa touhua.

 

@JuhoOlliLo 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@mikkooks@  kirjoitti:

Telialla paitsi pitäisi olla tietoa, varmasti sitä myös on. Jos verkkoa on päivitetty, tämä on varmasti:


a) suunniteltu


b) dokumentoitu


c) toteutettu


d) testattu


e) suljettu/hyväksytty


 


Nyt Telian edustaja siis kertoo meille, että aiemmin standardeja noudattava laite standardien mukaisessa verkossa on toiminut ja Telian muutosten jälkeen kun ei toimi, heillä ei ole tarjota mitään ratkaisua/apua ongelmaan?




Tiedämme tottakai mitä päivityksiä olemme verkkoon tehneet, mutta tämä muutos ei selitä sitä miksi modeemi ei suostu kiinnittymään aloitustaajuuteen, että se alkaisi liikennöimään verkkoon.


 


Hmm. En lähde nyt väittelemään ja hiuksia halkomaan mutta muutama viesti ylempänä todetaan muun muassa näin, kertauksen vuoksi:


 



@MikaelMu@  kirjoitti:
Laitevalmistajaan on oltu yhteydessä myös meidän kautta.

Ja näin:


 



@JuhoOlliLo  kirjoitti: 

Kaapeliverkko on standardin mukainen. Meiltä on toimitettu maahantuojalle heidän pyytämänsä tiedot ja lokit. Ongelma ilmenee vain tämän yhden valmistajan kanssa, muiden valmistajien laitteet toimivat. 




Ja näin:


 



@JuhoOlliLo  kirjoitti:

Asentajat ovat käyneet tutkimassa ongelmaa asiakkaiden luona ja kaikissa tilanne on ollut sama. Signaali on ok mutta modeemi ei ota kiinni aloitustaajuuteen että alkaisi liikennöidä verkkoon. 



Ja:


 



@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Tästä ongelmasta on keskusteltu myös meidän verkko infran valmistajan kanssa. Verkko toimii standardin mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita verkko on identtinen joka paikassa, esimerkiksi taajuudet voivat vaihdella alueittain.


Nyt odotetaan toimia modeemin valmistajan puolelta. 




Joten en kyllä ihan suoraan osta väitettäsi siitä, että meillä ei olisi tarjota ratkaisua tai apua ongelmaan. Ei toki näin suoraan, tyyliin että "nyt tämä on fiksattu", mutta emme ole täällä tumput suorana tämän kanssa. Ymmärrän, että olet ja olette vihaisia, ei ole hyvä tilanne tämä, mutta ei lähdetä myöskään turhaan provoamaan.



Vastaa