Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 60314
Kirjoituksia 166039

Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä



Highlighted
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 657
51/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä


@mikkooks  kirjoitti:

Telialla paitsi pitäisi olla tietoa, varmasti sitä myös on. Jos verkkoa on päivitetty, tämä on varmasti:

a) suunniteltu

b) dokumentoitu

c) toteutettu

d) testattu

e) suljettu/hyväksytty

 

Nyt Telian edustaja siis kertoo meille, että aiemmin standardeja noudattava laite standardien mukaisessa verkossa on toiminut ja Telian muutosten jälkeen kun ei toimi, heillä ei ole tarjota mitään ratkaisua/apua ongelmaan?


Tiedämme tottakai mitä päivityksiä olemme verkkoon tehneet, mutta tämä muutos ei selitä sitä miksi modeemi ei suostu kiinnittymään aloitustaajuuteen, että se alkaisi liikennöimään verkkoon.

 

Hmm. En lähde nyt väittelemään ja hiuksia halkomaan mutta muutama viesti ylempänä todetaan muun muassa näin, kertauksen vuoksi:

 


@MikaelMu  kirjoitti:
Laitevalmistajaan on oltu yhteydessä myös meidän kautta.

Ja näin:

 


@JuhoOlliLo  kirjoitti: 

Kaapeliverkko on standardin mukainen. Meiltä on toimitettu maahantuojalle heidän pyytämänsä tiedot ja lokit. Ongelma ilmenee vain tämän yhden valmistajan kanssa, muiden valmistajien laitteet toimivat. 


Ja näin:

 


@JuhoOlliLo  kirjoitti:

Asentajat ovat käyneet tutkimassa ongelmaa asiakkaiden luona ja kaikissa tilanne on ollut sama. Signaali on ok mutta modeemi ei ota kiinni aloitustaajuuteen että alkaisi liikennöidä verkkoon. 

Ja:

 


@JuhoOlliLo  kirjoitti:

Tästä ongelmasta on keskusteltu myös meidän verkko infran valmistajan kanssa. Verkko toimii standardin mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita verkko on identtinen joka paikassa, esimerkiksi taajuudet voivat vaihdella alueittain.

Nyt odotetaan toimia modeemin valmistajan puolelta. 


Joten en kyllä ihan suoraan osta väitettäsi siitä, että meillä ei olisi tarjota ratkaisua tai apua ongelmaan. Ei toki näin suoraan, tyyliin että "nyt tämä on fiksattu", mutta emme ole täällä tumput suorana tämän kanssa. Ymmärrän, että olet ja olette vihaisia, ei ole hyvä tilanne tämä, mutta ei lähdetä myöskään turhaan provoamaan.


Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎08-11-2019
Kirjoituksia: 4
52/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

Pistäpä itsesi hetkeksi asiakkaan eli minun kenkiin. Yhteyteni toimi vajaan vuoden moitteetta (eli modeemi löysi signaalin). Yhtenä päivänä nettiyhteys katkesi, ja pitkän selvittelyn jälkeen (kun yllättäen Telian sivuilla ja asiakaspalvelussa oli ristiriitaista tietoa onko alueellani ollut ongelmia ja/tai huoltokatkoa vai ei) selvisi että Telialla on ollut alueella huoltokatko jossa keskuksia on "päivitetty". Kun olen pyytänyt ongelmaan apua, on ainoa tarjottu ratkaisu ollut "hanki meidän modeemi" (ja siinäkin hakuprosessissa minut ohjattiin virheellisesti väärään myymälään Telian "asiakaspalvelun" toimesta).

 

Joten olin tilanteessa missä hommat toimivat aikaisemmin, operaattori päivitti järjestelmiään, nyt ei enää sen seurauksena toimi, ja ainoa apu on "osta uusi modeemi". Edes sitä aloitustaajuuden lukua ei ole kukaan osannut kertoa, senkin kun voisi manuaalisesti Fritziin syöttää ja kokeilla auttaako asiaa. Ainakin minun mielestä olisi voinut edes kertoa että asiaa selvitetään valmistajan kanssa, mutta siinä voi kestää jne. (ilman että kahlaan läpi foorumeita). Nyt ainoa tarjottu suora ratkaisu asiakaspalvelusta oli hanki uusi laite, koska vika on laitteessani (jonka "vika" ilmeni Telian siis oman muutostyön seurauksena).

 

En ainakaan itse koe sitä provoamiseksi, jos haluaisi selkokielisen selvityksen siihen miten toimiva laite muuttuu yhtäkkiä toimimattomaksi operaattorin muutosten myötä, ja se on jotenkin asiakkaan oma vika?

 

Toivottavasti työ AVMn kanssa tuottaa hedelmää. Nyt käytössä on ostettu Telian hieno boksi, joka kaatuilee/pätkii oli siltaavassa tilassa tai ei (Fritzin kanssa ei näitä ongelmia ennen muutoksia ollut). Lieneeköhän sekin minun vika?

Highlighted
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 657
53/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä


@VonMaekinen  kirjoitti:

Pistäpä itsesi hetkeksi asiakkaan eli minun kenkiin.


Ymmärrän hyvin, ei hyvä. Ja pahoittelut viestinnästämme mitä tuossa kerroit. Paljon olisimme voineet tehdä paremmin.

 


@VonMaekinen  kirjoitti:

En ainakaan itse koe sitä provoamiseksi, jos haluaisi selkokielisen selvityksen siihen miten toimiva laite muuttuu yhtäkkiä toimimattomaksi operaattorin muutosten myötä, ja se on jotenkin asiakkaan oma vika?


Kommentillani (lainauksellani) viittasin toisen käyttäjän yksittäiseen kommenttiin.

 

Kysymyksesi on todellakin aiheellinen. Minä henk koht en osaa sinulle selitystä antaa mutta aiemmassa viestissäni viittasin muutamiin kohtiin siitä mitä tässä taustalla on ja mitä olemme tehneet. Missään nimessä nämä ongelmat eivät ole sinun tai muidenkaan vika, pahoittelen syvästi jos näin on tosiaan meiltä vihjattu jossain kohtaa. 

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa ☆
Rekisteröitynyt: ‎30-08-2018
Kirjoituksia: 219
54/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

@TeroRe 

 

Ainoa mitä aiemmasta viestistäni voi tulkita provokaatioksi, oli tuo kohta huvittavista selityksistä tällä palstalla. Mikä ikävintä, sekin on totta. Toisen kirjoittajan kanssa koen samoin, että tällaiset vastaukset (lue vaikka Telia TV Android TV:lle ketju ja siinä saadut täysin naurettavat vastaukset) osoittavat asiakkaan aliarvioimista. Tässäkään tapauksessa ei ole Telian suunnalta saatu yhtään selkeää vastausta asiaan. Siitä pisteet, että nyt ei sentään ole valehdeltu - kuten ikävästi kävi ilmi Android TV keskustelussa.

 

Teidän toimiinne viittasin sillä, että logien lähettelyn sijaan voisi sitä kai kertoa, onko mahdollista tehdä rollbackia joidenkin muutosten osalta tms. Jollain tapaa asiaa voisi ihan testatakin. Jos vika ilmenee vain alueellisesti, niin kyllä se valitettavasti tiettyyn tahoon viittaa, kun ongelmaa lähtee ratkomaan.

Highlighted
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 657
55/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä


@mikkooks  kirjoitti:

Ainoa mitä aiemmasta viestistäni voi tulkita provokaatioksi, oli tuo kohta huvittavista selityksistä tällä palstalla. Mikä ikävintä, sekin on totta. Toisen kirjoittajan kanssa koen samoin, että tällaiset vastaukset (lue vaikka Telia TV Android TV:lle ketju ja siinä saadut täysin naurettavat vastaukset) osoittavat asiakkaan aliarvioimista. Tässäkään tapauksessa ei ole Telian suunnalta saatu yhtään selkeää vastausta asiaan. Siitä pisteet, että nyt ei sentään ole valehdeltu - kuten ikävästi kävi ilmi Android TV keskustelussa.


Ymmärrän. Sinulla on oikeus näkemykseesi siitä miten täällä kommunikoimme, mitä teemme tai mitä emme tee. Pyydän kuitenkin, että pidetään keskustelu aina siinä ketjun aiheessa, ei sekoiteta niihin mitään mitä muualla tapahtuu saati toistella

useammakin ketjussa samaa. Jos haluat jatkaa tästä aiheesta niin jatketaan vaikka Ylläpito-osiossa omassa säikeessään. Ok?

 


@mikkooks  kirjoitti:

Teidän toimiinne viittasin sillä, että logien lähettelyn sijaan voisi sitä kai kertoa, onko mahdollista tehdä rollbackia joidenkin muutosten osalta tms. Jollain tapaa asiaa voisi ihan testatakin. Jos vika ilmenee vain alueellisesti, niin kyllä se valitettavasti tiettyyn tahoon viittaa, kun ongelmaa lähtee ratkomaan.


Annoit viestissäsi kuvan, että emme tietäisi mistään mitään tai että emme tekisi mitään. Tämä ei pidä paikkaansa.

 

Hyvä ehdotus toi rollback, en tiedä onko mahdollista (ja että onko sitä tässä jo käsitelty) mutta otan tämän tarkasteluun että onnistuuko vaiko ei.

 

Mitä tulee alueellisuuteen niin kuten todettua, eri alueilla oli eri taajuuksia käytössä.

 

 

0 tykkäystä
Highlighted
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎26-09-2019
Kirjoituksia: 20
56/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

FrizBox modeemeille on saatavilla lab versio mutta ensin pitää päivittää alle uusin vakaa versio joka on saatavissa.

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/?fbclid=IwAR0iDf7kxGLdz3QA...

 

Tämä palauttaa esim 6591 malliin kaapeli tv virittimet mitkä puuttui alkuperäisestä versiosta.

Sekä ison määrän muita parannuksia.

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎07-11-2019
Kirjoituksia: 11
57/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

Ainakin mun osalta viestintä meni niin metsään kuin voi vain mennä. Taisi olla ensimmäinen puhelu tekniikan kanssa ja ensimmäinen vaihtoehto oli ostaa uusi modeemi Telialta. Ja sitten selityksenä; "tätä on vaikea selittää".

 

Tällä hetkellä tilanne vaikuttaisi olevan se ettei Teliaa, maahantuojaa eikä laitevalmistaa kiinnosta tämä ongelma pätkän vertaa. Toivottavasti Telia/maahantuoja laittasi kunnolla painetta AVM:n suuntaan, epäilen kuitenkin.

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

 

Annoit viestissäsi kuvan, että emme tietäisi mistään mitään tai että emme tekisi mitään. Tämä ei pidä paikkaansa.

 

Hyvä ehdotus toi rollback, en tiedä onko mahdollista (ja että onko sitä tässä jo käsitelty) mutta otan tämän tarkasteluun että onnistuuko vaiko ei.

 

Mitä tulee alueellisuuteen niin kuten todettua, eri alueilla oli eri taajuuksia käytössä.

 

Toimiiko samalla laiteratkaisulla (oletan että laitteita on vaihdettu verkkomuutoksen yhteydessä) ko. modeemit jossain? Eli onko kyse taajuseroista vai laite-eroista?

Highlighted
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 657
58/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä


@markus_heikkine  kirjoitti:

Toimiiko samalla laiteratkaisulla (oletan että laitteita on vaihdettu verkkomuutoksen yhteydessä) ko. modeemit jossain? Eli onko kyse taajuseroista vai laite-eroista?


Pienoinen radiohiljaisuus johtuu viikonlopusta ja siitä, että yritin saada infoa tälle päivää. Pahoittelut, en kuitenkaan saanut mutta palaamme tähän sekä siihen, että oliko rollback mitenkään mahdollista, arviolta huomenna.

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎12-02-2015
Kirjoituksia: 18
59/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

Olin yhteydessä AMV Supportiin 6.2.2020.

Tässä vastaus tilanteesta:

"We have heard about changes on the side of Telia in their network infrastructure and resulting issues with the internet connection of a FRITZ!Box 6490 Cable. We are currently trying to find the cause and a solution together with Telia.
As far as the issue can be resolved on our side, we will provide a solution with a forthcoming FRITZ!OS update. As the firmware development is a complex process, we are unable to offer a short-term solution or name any release date".

 

Tämän perusteella ei Saksasta ole tulossa apuja ihan välittömästi. Yhteistyö Telian kanssa antaa tietenkin jotain toiveita.

 

T: Lape

 

Highlighted
Telialainen
Rekisteröitynyt: ‎22-01-2019
Kirjoituksia: 223
60/61

Vs: Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

Verkon päivittäminen sekä ylläpito ovat osa meidän normaalia jokapäiväistä toimintaa. Operaattoriverkot eivät (valitettevasti ja onneksi) ole pysyvä rakennelma vaan verkkoja joudutaan päivittämään jatkuvasti, jotta niiden toiminta- ja suorituskyky pystytään varmistamaan. Vanhoja verkonlaitteita puramme ja vaihdamme uudempiin jatkuvasti joka tekniikalla, ei pelkästään kaapeliverkossa.


Tässä kyseisessä tapauksessa on ollut kyse vanhojen verkonlaitteiden päivittämisestä uudempiin. Muutoksen yhteydessä olemme varmistaneet, että ne täyttävät EuroDOCSIS standardin mukaiset vaatimukset. Tämänlaisia häiriöitä on havaittu ainoastaan yhden laitevalmistajan päätelaitteissa. Emme ole havainneet että vastaavaa häiriötä muiden valmistajien päätelaitteilla olisi esiintynyt. Häiriö yksittäisen valmistajankaan laitteilla ei ole tietenkään meidän tarkoituksemme ja olemme olleet yhteydessä kyseisen päätelaitteen valmistajaan ja toimittaneet heille tarkemmat tiedot ongelmasta. Kyseisellä laitevalmistajalla ei ole suoraa sopimusta Telian kanssa, joten emme voi vaatia heitä ratkaisemaan asiaa tai tiedottamaan meitä korjauksen edistymisestä.

 

Olemme myös olleet yhteydessä meidän verkkolaitteiden valmistajaan ja pyytänyt heitä selvittämään voivatko he tehdä asialle mitään. Valitettavasti emme pysty tässä vaiheessa tekemään enempää kuin varmistamaan, että meidän verkkolaitteet toimivat standardien mukaan. Rollback verkonlaitteiden osalta ei ole mahdollista. Emmekä muutoksia voi tehdä yksittäisen liittymän osalta, jossa vastaava laite on käytössä. 

0 tykkäystä