Telian valokuidun jatkeeksi mesh wifi verkko - onko suosituksia tuotteista?

  • 13 August 2018
  • 4 kommenttia
  • 366 katselukertaa

Heippa yhteisö,

Olisiko kellään mitään kokemuksia markkinoilla olevista mesh WiFi verkoista? Meillä kivitalo kahdessa kerroksessa ja kotona itsellä kellarissa kotikonttori. Miten optimoida verkko valokuidun kanssa, miten asennettavuus ja konfigurointi jne. Helppokäyttöisyys ja WiFi verkon nopeuden optimointi. Tarkoituksena ottaa 1gb valokuitu käyttöön. Kommentteja kiitos!


4 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Onko kerrosten välissä yleiskaapelointia (Ethernet CAT5E tai CAT6? Mikäli ei ole niin tämä olisi minusta suositus mikäli haluat 1Gbit/s verkon toimivan koko talossa tällä nopeudella. 


@olkitu@  kirjoitti:

Onko kerrosten välissä yleiskaapelointia (Ethernet CAT5E tai CAT6? Mikäli ei ole niin tämä olisi minusta suositus mikäli haluat 1Gbit/s verkon toimivan koko talossa tällä nopeudella. 


Moikka,

 

Meillä on teknisessä tilassa IT-keskuksessa nyt tuo valokuitupurkki ja samassa keskuksessa tähteen kytketty (jokaisessa huoneessa 2xRJ45) Ethernet CAT5e rasiat, joista voi kytkeä keskeisiin paikkoihin nuo mesh purkit verkkoa varten. Eli on yleiskaapelointi, mutta sitä ei ole tehty loppuun saakka kun otimme käyttöön wifi 4G mokkulat, nyt ne voi heittää roskiin ja laittaa valokuidun perään nuo mesh purkit, eikö vain? Jos yksi yleensä noista ns. isäntäpurkki, niin  kannattaako kuitenkin kytkeä niin että suoraan valokuidun lähtöihin vai vain isäntäpurkkiin..?

Yt. RiskAdviser

Kunniamerkki +14

Siinä olen olkitu'n kanssa samaa mieltä, että parhaat nopeudet ja luottavuuden saat käyttämällä langallista verkkoa, Suosittelisin viemään etenkin toimistoon yhteyden piuhalla niin toimii siellä varmasti.


 


Asuintiloissa ei välttämättä aina tarvitakaan sitä gigaa, vaan wifin tarjoama nopeus voi riittää ihan hyvin surffailuun ja netflixin striimaukseen. Itselläkin on kotona toimistokoneet ja NAS-purkit piuhalla kiinni, mutta telkkarit ja muut viihdehärpättimet sitten wlanissa.


 


Noista Mesh-systeemeistä minulla ei ole käytännön kokemusta, joten kirjoittelen vain lukemani perusteella.


 


Mikäli englanti taipuu, niin PC Mag (linkki) sekä Lifewire (linkki) ovat testailleet Mesh Wifi systeemejä ja kirjoittaneet niistä juttua. Netgear Orbi ja Linksys Velop olivat molemmissa menestyneet aika hyvin, vaikkakin näytti myös olevan aika paljon negatiivisiakin kommentteja tuolla. Ilmeisesti niiden luotettavuus ei ole ihan parasta tasoa tällä hetkellä ainakaan kaikilla käyttäjillä. Asus Lyraa on kehuttu yksinkertaiseksi käyttää ja asentaa, mutta siitä puuttuu joitain ominaisuuksia mitä noissa kahdessa muussa on. Luotettavuuden kannalta se vaikuttaa myös paremmalta kuin nuo toiset.


 


Mesh-reitittimet ovat aika kalliita, yksi keino säästää on hankkia Asusilta tavallisia wlan-reitittimiä ja kehitellä niistä Mesh-verkko AiMesh-toiminnon avulla. Tuo tosin tuo yhden lisäsäädön mukaan peliin, mutta tekniikka siellä takana on samaa mikä on käytössä Asusin valmiissa Lyra-reitittimissä. Riittävän verkon peiton saamiseksi voisi riittää kaksi tukiasemaa, joista toinen on yläkerrassa ja toinen alakerrassa.


 


Minulla on kotona käytössä Asus RT-AC68U reititin ihan peruskonfiguraatiossaan, ja se on kyllä toiminut hienosti, joten sikäli uskallan Asusta suositella.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mitähän varten pitää olla MESH? Vilkaises Ubiquitin UniFi-järjestelmää. Se ei ole MESH siinä merkityksessä kun sen ymmärrän, mutta systeemissä on yksi keskuskone (voi olla PC Linuxilla tai WIndowsilla tai vaikkapa Raspberry Pi2/3, kuten mulla tai jos haluaa ne pilveen niin sekin onnistuu) ja sen jälkeen voit liittää haluamasi määrän tukiasemia systeemiisi. Käsittääkseni myös roamaus tukiasemalta toiselle pitäisi toimia automaattisesti, mutta mulla ei ole kokemusta siitä koska käytössä vain yksi tukari. Uusien tukiasemien liittäminen valmiiseen verkkoon on helppoa, tukari vaan verkkoon ja sen jälkeen UniFi-kontrollerin hallintasivulta "adopt", jonka jälkeen se conffaa sen automaattisesti mukaan systeemiin. Ja mikä parasta, nuo UniFi:n tukarit ovat PoE-yhteensopivia, joten niille ei tarvitse viritellä virtalähteitä ensinkään, kun laitat PoE-virransyöttöä tukevan kytkimen keskuskytkimeksi. Laitteet saavat siis virran verkkokaapelinsa kautta. Uudiskohteissa nämä voi myös asentaa siten ettei mitään kaapeleita jää näkyviin, eli tukee katon tai seinän läpi asennettua ethernettiä.

 

UnFi controlleria ei ole pakko pitää jatkuvasti päällä, tukiasemat osaavat toimia myös itsenäisesti sen jälkeen kun ne on conffattu. Mutta tuo UniFi controlleri kerää kyllä erittäin mielenkiintoisia tietoja verkon käytöstä yms. joista voi olla apua jos tulee joku ongelma. Tosin omalla kohdalla ei ole tullut vielä ainuttakaan ongelmaa tämän kanssa, tämä systeemi vaan yksinkertaisesti toimii. UnFi controlleri osaa myös laatia verkollesi 2.4 GHz ja 5 GHz peittoaluekartat, jos syötät sinne esimerkiksi talon pohjapiirrustuksen oikeassa mittakaavassa.

 

Nämä ei ole varsinaisesti kotikäyttöön tarkoitettuja vaan raskaampaa yrityskäyttöä varten, mutta itse olen tullut siihen tulokseen etten halua verkkooni enää mitään kotikäyttöön tarkoitettuja purkkeja, koska ei niistä ole muuta kuin riesaa... :)

EDIT: Ubuquitilla on näköjään myös MESH-ratkaisuja olemassa, lisää tuotesivulla:
https://unifi-sdn.ubnt.com/

Vastaa