Turun laajakista pätkii | Turussa häiriöä?

  • 22 December 2015
  • 78 kommenttia
  • 40 katselukertaa

Hei,

 

Nyt sitten olen tätä katellut pitemmän aikaa ja nyt alkaa riittämään.

 

Netti pätkii niin toden teolla, että jotain mätää on pakko jossain olla.

 

Ennen kuin ketään mainitsee niin Modeemi on käynnistetty uudestaan sekä muut verkkolaitteet => Ilman vaikutusta kuin ehkä hetken.

 

Missä vika?

 

Pieni monitorointi hommeli:

 

Hiukan uudempi graph:


78 kommenttia

Vikahan voi olla joko modeemissa tai sitten ihan linjoissa. Tuossahan voisi käydä hakemassa sonerakaupasta testimodeemin lainaan ja katsoa miten sillä yhteys pelittää. Jos se toisella modeemilla tekee samaa niin sitten vain vikailmoitusta tutkintaan.

Onko Soneralta saatavilla edes muita kaapeli modeemeita lainaan kuin Thompson kuraa ja josta saa NAT:in helkuttiin?

 

Useasti on käynyt niin, että modeemi näyttää kyllä, että sillä on kaikki kanavat, mutta kuitenkin ei netti toimi, joten voisin sanoa kyllä että linjoissa on jotain mätää. Piste.

 

Mikä siinä oikeasti on, ettette osaa tehdä mitään muuta kuin sanoa että tee häiriöilmoitus kun saatte sen periaatteessa fooruminkin kautta?!?!? Varsinkin kuin teidän toimintatapaan kuuluu rahastus aivan kaikesta.

Uutta dataa sitten kehiin, joka ei näytä yhtään hyvältä paitsi nuo pari speedtestiä.

 

Ensiksi aloitetaan speedtesteillä.

 

Langattomalla:

 

Langattomalla vähän myöhemmin (Parin katkoksen jälkeen):

 

Langattomalla vielä hiukan myöhemmin:

 

Sitten pingi graph (1h interval):

 

Pingi graph (1 day interval):

 

Voisikos joku Soneralta kertoa, että mitäs helkkarin pelleilyä tämä oikein on? Varsinkin kun Joulu aattona luulisi toimivan, mutta tämän perusteella epäilen asiaa hyvin vahvasti. Get your things (S**T) together or sell the network for someone who knows how to do it right, simple as that. :smileyfrustrated:

 

P.S Moderator, please correct the tittle so it says: "laajakaista" rather than "laajakista" as I have mis spelled it.

Olitko testannut verkkojohdolla pelkästään? Kuvat näyttivät ainakin otsikoidun pelkästään langattomia testejä.


@Kimppikoo kirjoitti:

Olitko testannut verkkojohdolla pelkästään? Kuvat näyttivät ainakin otsikoidun pelkästään langattomia testejä.


En ole sattuneesta syystä kun "sattumalta" netti rupi juuri silloin vi**uilemaan, joten mahdotonta yrittää speedtestiä tehdä silloin kuin nettiin ei pääse tai kun yhteys on alhaalla parin minuutin sisällä moneen kertaan. Olisin muuten laittanut langallakin tehtyjä testejä tuohon. Eikä tässä verkko kokoonpanossa pahemmin näe edes eroja langattoman tai langallisen välillä...

 

 

P.S Kukas helkutti keksi sensuroida kirosanat?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Olisiko automaattinen systeemi kirosanojen sensurointiin... Lithium on alusta tässä että löytyisikö tietoa Googlesta sensuroinnista...

Ei oikein ollut niin paljon inspiraatiota, että olisin asian googlettanut.

Minulla on myös latausnopeus tippunut 100:sta kahteen ja yhteys pätkii. Vika lienee Soneran Turun verkossa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tällä hetkellä ei ole havaittu Turun alueella mitään yleistä vikaa, eli näistä olisi nyt syytä tehdä vikailmoitus mikäli ongelmat jatkuu edelleen. Saavat sitten meidän vikapalvelussa tutkittua ongelmaa. Vikailmoituksen voi tehdä kätevästi omien sivujen kautta. Toki voi myös olla puhelimitse yhteydessä vikapalveluun myös 020 690 101. 

Täällä toinen joka kärsii jatkuvasta netin pätkimisestä turun alueella. Tämä alkoi omasta mielestäni viime viikon tiistaina ja on jatkunut tähän päivään saakka, yhteyden jatkuvaa katkeilua. 30min-1h välein pätkäsee 1-3minuutin verran.

On se kumma kun ei voi saada sitä Turun verkkoa toimimaan kunnolla.

 

 

Pingi graph (1h interval):

 

Sama graph, mut 1 week interval:

 

Tähän ei voi muuta sanoa kuin, että Sonera voisi tehdä kyllä asiat toisin ja tuoda se KUITU lähemmäksi.. Itsellä ei ole tietoa koskeeko tämä myös Turun verkon kuitua.

Täällä myös suurta ongelmaa. Netti on pätkinyt koko tämän päivän. Download on alle 1 Megan, vaikka pitäisi olla 100 M. 

Alue Turku Suikkila. 

Täysin samaa ongelmaa. Yhteys pätkii kokoajan Martissa. Surkeaa.

Samaa vikaa hirvensalossa, naapurille ja lähikaduille vedettiin valokuidut jonka jälkeen pätkiminen alkoi, minulle tarjottiin myös kuitua puolen vuoden vonkaamisen jälkeen useiden tuhansien eurojen hintaan, joten täysin posketonta toimintaa ja vanhojen asiakkaiden päälle k*semista. Aion laittaa jokaisesta pätkimistä sisältävästä päivästä hyvityspyyntöä eteenpäin, sillä yhteyden jatkuva katkeilu pilaa opiskeluni sekä myös yritykseni toiminnan samoissa tiloissa. Vikailmoitusta en ole edes jaksanut vielä tehdä, sillä sitä voivottelua ja "ei kyllä muilla mitään vikaa ole"- litanian lausumista en enää jaksa kuunnella. Nykyaikaisilla jakamolaitteilla ja niiden diagnostiikalla sonera kyllä on täysin tietoinen itsekin ongelmista, mutta kukaan ei vaivaudu tekemään asioille mitään.

Minulla on 100/5 kotinetti kaapelimodeemi. Asun Turun Runosmäessä. Jo usemman kuukauden yhteys katkeaa 24h+10min välein, tätä kestää noin 4minuuttia ja yhteys toimii kunhan purkki etsii uuden yhteyden. Jouluna yhteyden katkeamisen jälkeen meni useita tunteja että lähti toimimaan, sama homma uutenavuotena.. Eilen yhteys oli poikki 13h ja tällä hetkellä odottelen sen toimivuutta jälleen.. Eli joulun jälkeen modeemi etsii yhteyden, jonka jälkeen se toimii noin 20sekunttia, jonka jälkeen yhteys taas katkeaa noin 20 sekunniksi. Eli yhteys toimii noin ~50% ajasta. Ei ole epäilystäkään etteikö Soneralla olisi asia tiedossa, kun jouluna ja uutena vuotena on todennäköisesti suurimmat käyttäjämäärät, Joten voisitteko edes ilmoittaa tietävänne asiasta, vai pitääkö meidän käyttäjin alkaa ilmoittaa kirosanoin tästä kansalle sosiaalisessa mediassa, ettei ketään osta tai käytä tätä?
Tiedoksi Soneran viankorjaajille:
Kaapelimodeemin DS-ledi palaa oranssina, kun muut ledit vihreänä. Yhteys toimii välillä ja on suurimman osan aikaa poikki. Modeemi Cisco 3928.
Unohdin mainita edellisessä viestissäni Modeemini olevan myös Cisco EPC3928. Downstream channels: (ainoastaan channel 1 näyttää lukuja) Channel 1: 14.6 dBmV 41.8 dB upstream channels : Kaikki 0.0 dBmV Kun yhteydet pelaa, kaikissa channeleissa on arvot. Yhteys katkeaa kun nämä luvut ilmestyy. Valot palavat normaalisti siihen asti kunnes modeemi päättää hakea yhteyksiä, yksi kerrallaan (ylhäältä alaspäin) syttyvät palamaan, kunnes kaikki valot räpsähtää kerran, tästä kestää noin 5 sekunttia ja yhteys toimii noin 30 sekunttia.

Täällä myös yksi jolla netti matelee. Yhteyden pitäisi olla n. 50Mbps mutta vaihteleekin 2-7 megan välissä. Ongelma alkoi viime maanantaina joten on jatkunut jo VIIKON AJAN. Vikailmoitus on tehty samana iltana kuin ongelmat alkoivat.

Mistäs niitä hyvityksiä sitten voisi kysellä, sillä tämä ei mielestäni ole sitä mitä minulle on luvattu ja josta maksan? Tämän lisäksi otin jouluna HBO:n sekä Viaplayn käyttööni ja nyt on sitten mennyt viikko ilmaisesta kuukaudesta ilman, että olen voinut katsoa mitään. Talviloma well spent.

Sama vika ollut Martissa Tiilentekijänkadulla myös jo yli viikon! Asiasta on tehty vikailmoitus ja maanantaina ilmoitettiin, että asia on otettu käsittelyyn. Sen jälkeen ei olekaan mitään kuulunut ja nopeus on pysytellyt 1-3 mbit/s -tasolla (100 meganen kaapelilaajakaista).

 

Joululomalla ei tosiaan tullut kuuloonkaan, että olisi pystynyt Netflixiä tai HBO:ta katsomaan... jonkinlainen korvaus olisi kyllä näin pitkästä ongelmasta paikallaan!

Soitin tiistai-iltana vikapalveluun ja siellä sanottiin että vika on ilmeisesti modeemin softassa tms. Samana päivänä olivat ajaneet modeemiin uuden softan mutta ei ollut toistaiseksi auttanut. Modeemi siis myöskin tuo Ciscon epc3928.

 

Nyt kuitenkin näyttäisi siltä että nopeudet on ok. Toivottavasti vika on nyt siis korjattu. Mitään ilmoitusta ei silti vikapalvelusta ole tullut.

Jos pätkimistä tai hidastelua edelleen on ja ette ole vielä vikailmoitusta asiasta jättäneet, niin tehkää se joko Omilta Sivuilta tai soittakaa vikapalveluun 0206 90101, niin saadaan asia liittymäkohtaisesti selvitykseen.

Itsellä on käytössä Ciscon EPC3825 kaapelimodeemi. Nyt tänään viimeisen 2h aikana yhteys on katkennut 20 kertaa.. yhteyttä seurattu internet connectivity monitorilla.

Hepokullassa pätkii myös, eikä ole ensimmäinen kerta kun netti pätkii tässä taloyhtiössä. Alkoi joskus joulun tienoilla ja jatkuu edelleen, 15min välein noin 10-20sekuntia netti poikki ja välillä muuten vaan netti hidastelee. Vikailmoitus tehty ja odotellaan taas jo valitettavan tutuksi tulleen asentajan soittoa..

Soneralla on vissiin ollut pahasti ongelmia viime Tiistaina koska toimitusjohtaja on joutunut pyytämään julkisesti anteeksi vikoja. Julkinen anteeksipyyntö löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=gKY-gBkEJD0&feature=youtu.be

 

Sekä ulkopuolinen taho on selvittämässä Soneran runkeverkon laadun.  (Lähde: http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/sonera-vakavana-ulkopuolinen-taho-selvittaa-runkoverkon-laadun-6246806 ) Veikkaisin, että se on todella huono laatuinen vikojen perusteella.

Vissiin on ollut joo ongelmia ja vissiin on vieläkin ja vissiin on paljon ongelmia. Veikkaisin myös, että on huono, erittäin huono kenties? Soneran oma laadunvalvonta/huolto/tekniikka taitaa olla todella laadukas jos tarvitaan ulkopuolinen taho hoitamaan asioita, joita hekään eivät näytä saavan kuntoon.

Vastaa