Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64231
Kirjoituksia 174728

Ukkoset ja modeemiviat



Highlighted

Ukkoset ja modeemiviat

Telialainen
Viestejä 347 kpl

Ukkoset ja modeemiviat

1/11

ukkonen.jpg

 

EDIT JuhoOlliLo: Päivitetty sisältö ajantasalle 16.6.2020. 

 

Kesä on tehnyt tuloaan ja sitä myötä myös ukkoset saapuvat laitteiden kauhuksi. Ukkosen rikkoma laite on usein vikasyynä myös laajakaistaliittymien kohdalla joten modeemin vianrajaus kannattaa suorittaa aina ensimmäisenä seuraavassa järjestyksessä.

 

  • Käynnistä modeemi uudestaan, tarkista johtojen kytkennät.
  • Tarkista palaako modeemissa virtavalo normaalisti. Jos mikään valo ei syty, on modeemi todennäköisesti rikki.
  • Kokeile vaihtaa modeemiin uusi puhelinjohto ja puhelinpistotulppa.
  • Poista mahdollinen ylijännitesuoja mikäli sellainen on ollut käytössä.
  • Jos mikään näistä ei auta, kannattaa seuraavaksi siirtyä itse toisella modeemilaitteella testaamiseen.

Jos mahdollista niin pyydä modeemi lainaan esim. ystävältä, sukulaiselta tai hae sellainen lainaksi lähimmästä Telia Kaupasta. Modeemin laina-aika sovitaan aina kaupan kanssa tilanne kohtaisesti. Jos testilaitetta ei ole helposti saatavilla, toisen modeemin ostaminenkin kannattaa, vaikka varmuutta nykyisen hajoamisesta ei olekaan. Tämä laite jää kuitenkin varalle mahdollisten uusien vikojen testausta varten. Tämä sama ohje pätee myös Telia TV:n palvelureitittimen käyttäjille.

 

Jos liittymä ei lähde toimimaan toisellakaan modeemilla, on silloin häiriöilmoituksen paikka. Tässä kohtaa et voi itse enää enempää asian hyväksi tehdä. Häiriöilmoituksen tekeminen onnistuu asiakaspalvelukanavissamme.

 

Modeemin testaamisen hyödyt

 

  • Modeemi on heikoin lenkki ketjussa. Verkon laitteet ovat ukkossuojattuja omissa laitetiloissaan. Jos verkon laite kuitenkin on vaurioitunut, on suurella todennäköisyydellä myös modeemilaite vahingoittunut (jos on ollut kiinni puhelinlinjassa vaurion sattuessa).
  • Modeemin ollessa rikki, uuden hankkiminen on nopein tapa saada yhteys takaisin käyttöön. Uusi laite korjaa yhteyden samantien kuntoon.
  • Viankorjaus on lähes mahdotonta, jos ei olla varmoja että linjan päässä oleva modeemi on ehjä.

Laitteet ja lompakko kiittää johtojen irroittamisesta ❤️


Sama ohje pätee myös kaikkiin muihinkin kodin elektroniikan laitteisiin (no okei, jääkaapista, pakastimesta ei johtoa irroiteta ainakaan meillä Hymiö Erittäin onnellinen mutta riski tässäkin tottakai on.)

 

Valokuituyhteydet ja VDSL2-modeemit

 

Jos käytössäsi on VDSL2-modeemi ja epäilet laitteen toimivuutta, voit testata yhteyden toimintaa myös normaalilla ADSL-modeemilla halutessasi. Tällöin kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja selittää tilanne miksi haluat testata yhteyttä ADSL-modeemilla. Liittymäasetusten muuttaminen ADSL:ksi hoidetaan häiriöilmoituksella ja saat tekstiviestillä kuittauksen kun tämä on tehty. 

Voit kytkeä modeemin jo valmiiksi puhelinrasiaan tai vaihtoehtoisesti asetusmuutoksen jälkeen. 

10 vastausta
Highlighted

Konkari
Viestejä 671 kpl

11/11

^ Minäpä en tuota asiaa huomannut.

Kuitenkin mainitsemani asia, jossa ollaan katon rajan alapuolella väh. 2m ja enint. 1,5m seinästä, täyttyy parveke asennuksessa, oletan näin.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.