VDSL modeemin siltaaminen katkaisee nettiyhteyden

  • 26 February 2020
  • 8 kommenttia
  • 145 katselukertaa

Hei!  Vaihtuvien laajakaistapalvelujen vuoksi olen joutunut vaihtelemaan laitteiden asetuksia. Käytössä on Zyxel VMG -modeemi 1312-B10D ja Asus RT-AC 1200G+ -reititin. Resettasin äskettäin modeemin, silloitin VDSL -yhteyden ja laitoin palomuurin käytöstä, mutta reitittimen internetyhteys katosi. En löydä pulmaan yksinkertaista ratkaisua ja reitittiminen resettaus on hieman työlästä. Osaisiko joku kertoa, missä mättää, että pääsisin oikean reititinasetuksen kimppuun? t joaxx7


 


Edit NikoNo: viilattu otsikkoa hieman


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Muistithan uusia reitittimestä dhcp-lainan modeemin siltaamisen jälkeen?

 

Tee siis joku näistä:

  • Klikkaa reitittimen hallinnasta dhcp release-nappia, odota hetki ja klikkaa dhcp renew.
  • Ota reitittimen ja modeemin välinen Ethernet kaapeli hetkeksi irti ja kytke se uudelleen.
  • Käynnistä reititin uudelleen. Mitään asetuksia ei tarvitse nollata.
  • Sammuta reitittimestä virrat ja kytke uudelleen.

Voitko kokeilla jollakin toisella laitteella, esimerkiksi tietokoneella, että modeemin siltaus onnistui ja tietokone saa julkisen ip-osoitteen Telialta?

 

Vanhemmat Zyxelin mallit olivat todella työläitä sillata, sillä myös yhteyden tyyppi täytyi vaihtaa enet encap → 1483 bridged llc ja tarvittavat asetukset olivat hujan hajan useassa eri paikassa pitkin modeemin asetussivustoa. Uudemmat taitavat olla jo vähän helpompia sillata.

Kiitos, kokeilen!  En tehnyt slkussn muuts kuin vsin käynnidtin lsitteet uudeleen. Palaan asiaan: t joaxx7

Kävin kasomassa asusin asetuksia. Varsinaista Dhcp nappia ei administration alta löytynyt, mutta DHCP servicen voi laittaa päältä taas takaisin. Ehkä ajaa saman asian. Nyt juuri silitaaminen on purussa, kokeilen koko ketjua, kun trafiikkia vähemmän linjoilla. Kiitos nopeasta palautteesta! t joaxx7

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Sillatussa tilassa modeemissa EI saa olla DHCP-serveriä päällä. Komennolla ipconfg (windows) kannattaisi katsoa minkä IP-osoitteen kone saa (tai onko sille conffattu peräti manuaalisena kiinteä sisäverkon IP). Sisäverkon IP-osoitteet alkavat yleensä numerolla 192 tai 10. Telian julkiset IP:t alkavat esim. numerolla 88. Kun modeemi on siltaavana, tulee koneella näkyä julkisen verkon IP.

 

Kannattaa myös muistaa, että sillattuna voi modeemin perässä olla enintään 5 laitetta. Jos laitteita on enemmän, on oltava reititin. Jos/kun Zyxelin oma reititin on käyttökelvoton niin siihen voi ostaa jonkun kunnollisen reitittimen ja pitää sen Zyxelin pelkästään modeemina.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

DHCP server on/off valinnat kuuluvat lähiverkon eli LAN-puolelle. DHCP release on laajaverkon eli WAN-puolen juttuja. Kaikissa reitittimissä ei ole DHCP release / renew toimintoa, tai se täytyy käydä loitsuamassa komentoriviltä.

 

Mutta kuten jo listasinkin, jos toimintoa ei löydy, reititin hakee dhcp-lainan uudelleen viimeistään virtojen uudelleenkytkennän jälkeen.

 

@SINADhuomatus siitä, että dhcp-palvelin tulee olla sillatusta modeemista kytketty pois on täysin aiheellinen. Joskin jotkut uudemmat modeemit saattavat poistaa sen käytöstä automaattisesti, kun siltaus on valittu.

 

Jos Zyxelin siltaaminen kokonaan ei tunnu onnistuvan, tutki valikoita, löytyykö sieltä yksittäisen Ethernet-portin siltaus. Joissakin ohjelmistoversioissa modeemin siltaus kokonaisuudessaan ei välttämättä ole mahdollista.

Laitoin kyllä sekä palomuurin että DCHP:n pois päältä. Minulla on modeemin jatkona ASUS reititin (RT-AC1200G+), mutta en ole toistaiseksi yrittänyt katsoa, mikä siinä mättää vaan olen yrittänyt ratkoa, mikä ongelma on modeemissa. Olen kyllä asiaa yrittänyt selvittää myös Zyxelin ja ASUSin tuen kansssa, vaan apua ei ole löytynyt. Yleisesti ohjeeksi tulee, että palauta alkuasetukset.


@SINAD@  kirjoitti:

Sillatussa tilassa modeemissa EI saa olla DHCP-serveriä päällä. Komennolla ipconfg (windows) kannattaisi katsoa minkä IP-osoitteen kone saa (tai onko sille conffattu peräti manuaalisena kiinteä sisäverkon IP). Sisäverkon IP-osoitteet alkavat yleensä numerolla 192 tai 10. Telian julkiset IP:t alkavat esim. numerolla 88. Kun modeemi on siltaavana, tulee koneella näkyä julkisen verkon IP.

 

Kannattaa myös muistaa, että sillattuna voi modeemin perässä olla enintään 5 laitetta. Jos laitteita on enemmän, on oltava reititin. Jos/kun Zyxelin oma reititin on käyttökelvoton niin siihen voi ostaa jonkun kunnollisen reitittimen ja pitää sen Zyxelin pelkästään modeemina. Pääasiallinen koneeni in Mac läppäri, mutta sitä ei sitten voi apuna käyttää kun internet ei pelaa. 


 


@jaoxx7@  kirjoitti:

Laitoin kyllä sekä palomuurin että DCHP:n pois päältä. Minulla on modeemin jatkona ASUS reititin (RT-AC1200G+), mutta en ole toistaiseksi yrittänyt katsoa, mikä siinä mättää vaan olen yrittänyt ratkoa, mikä ongelma on modeemissa. Olen kyllä asiaa yrittänyt selvittää myös Zyxelin ja ASUSin tuen kansssa, vaan apua ei ole löytynyt. Yleisesti ohjeeksi tulee, että palauta alkuasetukset.



@SINAD@  kirjoitti:

Sillatussa tilassa modeemissa EI saa olla DHCP-serveriä päällä. Komennolla ipconfg (windows) kannattaisi katsoa minkä IP-osoitteen kone saa (tai onko sille conffattu peräti manuaalisena kiinteä sisäverkon IP). Sisäverkon IP-osoitteet alkavat yleensä numerolla 192 tai 10. Telian julkiset IP:t alkavat esim. numerolla 88. Kun modeemi on siltaavana, tulee koneella näkyä julkisen verkon IP.


 


Kannattaa myös muistaa, että sillattuna voi modeemin perässä olla enintään 5 laitetta. Jos laitteita on enemmän, on oltava reititin. Jos/kun Zyxelin oma reititin on käyttökelvoton niin siihen voi ostaa jonkun kunnollisen reitittimen ja pitää sen Zyxelin pelkästään modeemina. Pääasiallinen koneeni in Mac läppäri, mutta sitä ei sitten voi apuna käyttää kun internet ei pelaa. 




 




Hei!

Olen nyt vihdoin ehtinyt/päässyt rauhassa yrittämään korjausehdotuksia. Tein lisäWanin yhdelle lanportille, siltasin, poistin palomuurin ja DCHP -serverin. Lopputulos oli sama, internetyhteys katosi eikä auttanut laitteiden kaapeleiden irroittelu eikä uudelleen käynnistäminen. 


Niinpä kokeilin vielä sitä, että poistin vanin DCHP -serverin modeemista käytöstä. Lopputulos oli sama. Jostakin syystä ei reitittimeni ilmeisesti osaa hakea Telian ulkoista IP:tä/yhteyttä. Olisiko jolla kulla aikaa vielä neuvoa, miten edetä. Telilalta ovat tekniset avut poistueet ja kauallinen Helppi paitsi maksaa, kokemukseni mukaan ei osaa juuri olla avuksi. Aikaisemmin tällaisessa riitti soitto asiantuntijalle ja homma tuli kuntoon. 


 


Edit JoonasLam: Poistettu nimimerkki lopusta. Voit lisätä halutessasi allekirjoituksen profiilisi asetuksista

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Kokeiles ekana ilman reititintä eli koneelta suoraan modeemille. Sitä itse asiassa yritin tuossa aiemmin ehdottaa, mutta näköjään olen postannut ihan sekavia eli maininta reitittimen poisjätöstä on näköjään kadonnut lopullisesta viestistä ja selitin ainostaan sitä IP:n tarkistusta.

 

Tällä tavalla voitsit nopeasti kokeilla vaikka modeemin eri portteja että vaikuttaako se siltaus vain tiettyyn porttiin yms.

 

Eli johto kiini ja sitten näppäile Windows+R, avautuu komentorivi johon kirjoita cmd ja paina enter. Nyt avautuu musta komentotilaruutu, johon kirjoittamalla ipconfig saat esiin tietoja IP-osoitteista. Siitä pitäisi katsoa, saako kone julkista IP-osoitetta. Sen tunnistamiseen laitoinkin jo tarinaa tuolla aiemmin.

 

Voit myös kokeilla komentoa ipconfig /renew ja katsoa, tuleeko sitten oikean näköistä osoitetta. Osoitteen saatuaan yhteyden pitäisi toimia suoraan koneelta.

 

Kun saat yhteyden onnistumaan tätä kautta, voisi sitten sen reitittimen asetuksia katsoa paremmalla mielellä kun on tiedossa että itse yhteys+modeemi toimii varmuudella. Modeemi tulee kytkeä reitittimen WAN-porttiin ja itse reitittimessä voi sitten pitää myös DHCP-palvelimen aktiivisena.

Vastaa