Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Tdmn88
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

VDSL vaihtaminen 5G liittymään

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Terve!

 

 

Harkinnassa on nyt vaihtaa 100Mb VDSL-linja 5G liittymään. 5G liittymä on testattu muutaman viikon ajan toimivaksi, nopeudet pyörii 300Mb paikkeilla ja pingi alhainen mikä on pelitaloudessa melko kova merkitys myöskin. Testi laitteena ollut Huawein H312-371 ulkomokkula mikä ollut koko testin ajan sisällä pöydällä.

 

Mietteitä on kuitenkin mihin toivoisin täältä saavani vastauksen. VDSL linjaani kuuluu 5 julkista ip osoitetta, käsittääkseni mobiilikaistaan ei saa kuin yhden. Missä huomaan tämän mahdollisen puutteen?

 

Laitteiden määrä taloudessa on keskimääräistä hiukan suurempi, ja mietin miten noissa 5G reitittimissä riittää puhti ja mitä muita ominaisuuksia kannattaa 5G reitittimessä ottaa huomioon?

 

Pohjalle vähän infoa: Nyt wifissä laitteita on n.20  (plus HUE järjestelmä n. 30 valoa) ja piuhan päässä pelilaitteet (2pc, 3xbox, ja kaikki NAT Open peleissä) iptv ja televisio. Huoneiston muotoilu ja seinät ovat vaatineet tähän mennessä MESH järjestelmän jotta saadaan wifi koko huoneistoon toimimaan kunnolla, mutta ollut tähän mennessä siltaavana kun noiden asetukset melkoisen suppeat, niin nykyinen VDSL modeemi/reititin (Netgear D7000v2) on hoitanut laitteiden porttauksen ja reitityksen. Joten todennäköisesti Mesh järjestelmä tulee jäämään edelleen rinnalle...

29 vastausta
SINAD
Konkari ☆
  • 511 custom-general.kudos
  • 1128 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

5G:n kanssa pitää muistaa että se miten se nyt toimii ei vastaa enää sitä, miten se toimii esim. vuoden päästä. Testaamasi 5G liittymä jaetaan kaikkien alueella olevien kesken, eli se ei ole samalla tavalla sun oma liittymä kuten VDSL on, vaan se on samalla tavalla yhteiskäyttöinen, jaettu nettiliittymä kuten 4G:kin. Juuri nyt 5G toimii varmasti vielä kohtuu hyvin, koska tosi harvalla on vielä 5G vermeitä käytössään. Jatkoa ajatellen varautuisin siihen että nykyinen nopeus putoaa esim. neljäsosaan ja ruuhka-aikana alle kymmenesosaan. Näin on käynyt 4G:n kanssa. Mielestäni 5G on harkittava vaihtoehto kuiduttomilla alueilla vasta sitten, kun saadaan niitä kymmenien GHz taajuuksilla toimivia suurikapasiteettisia tukiasemia, joiden kantama on vain luokkaa 300 metriä. Tällöin yhden tukiaseman alueelle ei mahdu liikaa käyttäjiä. Toisaalta on todennäköistä, ettei näitä nopeita tukareita edes asenneta muualle kuin "muurahaispesiin" missä on liikaa ihmisiä per neliökilometri, jolloin niiden hyöty vesittyy koska yhteyttä on jakamassa taas aivan liikaa porukkaa.

 

Tuolla toisessa ketjussa muuten joku aktiivipelaaja kummasteli 5G:n korkeita pingejä eli jopa yli sataa millisekuntia pari kertaa minuutissa. Muutoin hänen 5G liittymänsä on kohtuu nopea, mutta pelaaminen on kuulemma mahdotonta tuon pingihypelyn takia. Kannattaa siis testailla vielä tuotakin, ennen kuin tekee lopullisia päätöksiä.

 

Kannattaa myös muistaa että jos kovin moni siellä alueella lakkauttaa VDSL liittymänsä niin kyseistä palvelua ei enää jatkossa ole saatavilla. Toisaalta jos sulla on hyvin toimiva 100 Mbit/s VDSL niin se tarkoittaa että valokuitukin on jossain aivan nurkilla ja liittymä voisi olla toteutettavissa ihan kohtuukustannuksin.

 

Julkisia IP-osoitteita ei mobiililaajakaistoihin todellakaan saa kuin yhden. En tiedä onko edes teknisesti mahdollista saada useampaa, koska mobiililaajakaista on tuotteena tarkoitettu tilapäiseen matkakäyttöön eli puhelimen netiksi. Mikään puhelin ei tarvitse montaa IP-osoitetta. Käytännössä tuosta tulee ongelma jos haluat rakentaa verkkosi siten että sulla on esim. osa laitteista reitittimen/palomuurin takana, jolloin reititin varaa yhden IP-osoitteen ja sitten on sellaisia laitteita (esim. omia servereitä) jotka ovat suoraan julkisen IP:n takana. Pelimaailmassakin jos haluaa esim. hostata jotain peliä, voi olla edullisempaa ajaa sitä suoraan julkisessa IP:ssä kuin reitittimen läpi. Jotkut kuluttajareitittimet ovat jopa niin huonoja ettei asioita saa välttämättä edes toimimaan muuten kuin ohittamalla koko reitittimen, jolloin tarvitaan toinen/useampi julkinen IP. Toisaalta tällaiset tilanteet ovat hyvin harvinaisia.

 

Itselläni on ollut käytössä kaksi julkista IP:tä jo monta vuotta. Toisessa reititin ja toisen takana privaatteja, etäkäytettäviä palveluita.

Eeros
Vakiokalustoa
  • 36 custom-general.kudos
  • 93 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  antoikin tyhjentävän vastauksen, mutta lisäisin vielä sellaisen seikan että jos olet Telia-TV asiakas ja sulla on Telian digiboxi niin varaudu palvelujen huonontumiseen kun vaihdat 5G liittymään. Digiboxi toimii kyllä 5G-liittymälläkin mutta siinä ei ole kaikkia niitä ominaisuuksia/kanavia mitä on kiinteässä yhteydessä. Minulla on tuo kiinteä 5G ja se toimii hienosti ja nopeudet on aina maksimissa, mutta silti ottaisin hitaamman kiinteän tuon tilalle jos vain olisi mahdollista juurikin noiden TV-palvelujen takia.

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1057 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Tdmn88@  kirjoitti:

VDSL linjaani kuuluu 5 julkista ip osoitetta, käsittääkseni mobiilikaistaan ei saa kuin yhden.


Tällä hetkellä 5G:hen ei saa julkista ip-osoitetta lainkaan, joten projektisi kannattaa suosiolla hyllyttää.

 

*5G-verkossa palvelun toimintaa ei tueta tällä hetkellä.

Voit toki kiertää asian hankkimalla esimerkiksi VPN-palvelun julkisella ip-osoitteella, mutta se taas pidentää vasteaikoja.

 

Tai ota molemmat. Pidä VDSL2 pelikonsoleita varten ja 5G vähemmän vakavaan käyttöön.

 


@Tdmn88@  kirjoitti:

Missä huomaan tämän mahdollisen puutteen?


3G- ja 4G-verkossa osa moninpeleistä saattaa toimia jatkossa ainoastaan yhdellä Xboxilla kerrallaan, olettaen, että Xboxit on tällä hetkellä kytketty VDSL2-modeemiin sillattuna.

 

Jos kaikki Xboxisi ovat tälläkin hetkellä reitittimen takana ja jakavat saman ip-osoitteen, pelaamasi pelit eivät näköjään tarvitse samoja porttinumeroita samanaikaisesti. Tällöin 3G- ja 4G-verkoissa eroa ei tältä osin synny, vasteajat tosin muuttuvat.

 


@SINAD@  kirjoitti:

Julkisia IP-osoitteita ei mobiililaajakaistoihin todellakaan saa kuin yhden. En tiedä onko edes teknisesti mahdollista saada useampaa, koska mobiililaajakaista on tuotteena tarkoitettu tilapäiseen matkakäyttöön eli puhelimen netiksi.

Jos päätelaite osaa avata useamman pakettidatakontekstin samanaikaisesti, mobiilidatallakin voi saada useamman julkisen ip-osoitteen. Tämä mahdollisuus löytyy lähinnä vanhoista UMTS USB-nettitikuista ja Symbian-puhelimista. Telia aikoo kuitenkin sulkea UMTS-verkon vuoden 2023 loppuun mennessä. Joten jos haluat kokeilla tätä, pidä kiirettä.

Tdmn88
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitos vastanneille.

 

Myös tuo ajansaatossa mahdollinen 5G:n nopeuden hidastuminen on käynyt mielessä, ja täällä “muurahaispesässä” tuo tulee varmasti tapahtumaan. (4G huiput: 2-10Mb, operaattorista riippuen) 5G antenni on naapuritalon katolla, joten olen ihan hyvissä asemissa siihen nähden, mutta kyllä taidan edelleen pitää tuon VDSL linjan avoinna. 2 yhteyden pitäminen on kuitenkin omasta mielestä jotenkin turhaa, kun tähän asti VDSL riittänyt ihan hyvin, toki ajoittain kaipaisi nopeutta lisää. Toivottavasti taloyhtiö joskus vetäisi valokuitu linjat asuntoihin asti niin saisi nopeutta lisää.

 

 

SINAD
Konkari ☆
  • 511 custom-general.kudos
  • 1128 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Verkkopelit ei vaadi kauheasti kaistaa joten VDSL riittäisi niihin ja olisi taatusti tasainen pingi nyt ja aina. Muuta liikennettä voisi sitten ajella 5G:n kautta, niin saa sitä lisänopeutta nyt ainakin vähäksi aikaa.

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1894 custom-general.kudos
  • 2896 custom-general.replies
  • 129 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Verkkopeleissä vain päivitykset ovat ne tuskaisimmat osuudet. Ei ole yhtään epätavallista, että päivityspaketti voi olla useita kymmeniä gigoja. Pelaamiseen tällä hetkellä vielä kiinteä on kyllä paras, mutta päivitysten latailuun 5G voisi olla jees, niin kauan kuin siellä kapaa on. Itse aikanaan pelailin 1M/512 liittymällä ja latasin  päivitykset 3G:n (900 MHz) 15Mbps) ja sittemmin 4G:n yli. Nyt myös osin pelaan 4G:n yli, eikä ongelmia ole paljoa ollut. Ainoastaan tukiasemaviat, joita pari kertaa vuodessa ehkä on sattunut, ovat aiheuttaneet katkoksia. Ainakin omalla laitteistolla (Huawei B818 + kaksi ulkoantennia) saa sen verran vakaan yhteyden, että Hunt Showdown, BF V ynnä muut FPS pelit onnistuvat, yleensä pelitilaston kärkipäässä. Enemmän pelipalvelimet jumittavat (tiedän koska kaveri Ellun kuidun päässä ja toinen DNA:n kamon) kuin mitä itselläni 4G on jumittanut.

 

Mutta ei sitä käy kieltäminen, että ruuhkaisessa lähiössä 4G:n suorituskyky ja pystyminen voi olla erittäin kyseenalaista. Siksi ensin kiinteä, jos sitä kohtuulliseen hintaan vain on saatavissa.

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1057 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Jos käytössä on sekä VDSL2- että 5G-yhteydet, pelikonsolin voi päivityksen lataamisen ajaksi vaihtaa 5G-yhteydelle ja sitten pelaamista varten takaisin VDSL2-yhteydelle. Koska pelaaminen ei tarvitse paljoa kaistaa, kustannuksia voi helpottaa pudottamalla VDSL2-liittymän nopeuden 10 Mbit/s.

 

Mikäli vain jaksaa säätää, VDSL2- ja 5G-yhteydet voi yhdistää kuormantasaajalla. Ihan sormia napsauttamalla tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä kaikki sivustot eivät siedä kuormantasausta. Mm. www.telia.fi varten joutuu luomaan kuormantasaajaan säännön, jotta se käyttää vain toista yhteyksistä tälle sivustolle. Samoin pelien kanssa voi tulla aika säätäminen, jos joutuu selvittämään päivityspalvelinten ip-osoitteet.

 

Tunteeko kukaan Xboxia niin tarkkaan, että osaisi sanoa, käyttävätkö pelit kaksisuuntaisien yhteyksien alustukseen http 80 ja https 443 portteja? Mikäli eivät, eli peliyhteydet alustetaan joissakin muissa porteissa, kuormantasaajaan voisi kokeilla sääntöä Xboxeilta kaikki muut portit VDSL2:een paitsi 80 ja 443, jotka ohjataan 5G:hen.

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1894 custom-general.kudos
  • 2896 custom-general.replies
  • 129 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Käyttäjällä @jessenic on xbox, onkohan hän yrittänyt moninpeliä? Telewell myy joitain loadbalance markkinoituja purkkeja.

jessenic
Kunniajäsen
  • 180 custom-general.kudos
  • 298 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ei ole Multi-WAN toteutuksen kanssa kokemuksia Xboxin moninpelistä. Varmaan helpoimmalla pääsisi, kun jättää ne Xboxit suosiolla sinne VDSL:n puolelle, miksei jopa sillattuina (jos ei tarvitse esim. puhelimesta castata youtubea tai käyttää Xbox-sovellusta, koska nämä tarvitsevat samassa LAN-verkossa oloa).