VDSL viive peleissä (ping)

  • 4 September 2016
  • 9 kommenttia
  • 448 katselukertaa

Uusi klaanilainen heti miettii terve!

Koetin haulla löytää apuja mutta en näin vähäpätöisestä viiveen määrästä löytänyt sopivaa keskustelua.
Mutta asiaan.

Eli pelaan Counter-Strike:Global Offensive peliä jo hieman pidemmällä tasolla kuin publiceilla ja perus Rankeilla.
Ennen entisessä kodissa oli tämän alueen kartellipuhelinyhtiön 16/1M ADSL-netti ja pingi 5-15ms.
Nyt 100/10 L VDSL ja pingi on sen 50 paikkeilla. Eipä se suurelta kuulosta mutta reaktiopeleissä tulee turpaan niin että tukka lähtee. Mistä siis johtuu korkeampi latency/ping kuin paljon muuten hitaammalla netillä joka pätki koko ajan?

Kiitos vastauksista!

Joonas


9 kommenttia

Kunniamerkki +10

Korkealta kuulostaa tuo viive.

Itselläni ollut adsl ja nyt vdsl, samassa paikassa koko ajan, niin viive aina juuri alle 10ms (8-9ms). Kyseessä omakotitalo ja piuhalla kiinni modeemissa.

 

Nyt ei viestissä käynyt ilmi, että minkälaisella kokoonpanolla ja tekniikalla tuo yhteys tietokoneeseen tulee kokonaisuudessaan. Tarkoitan tällä mm. millainen kiinteistö, käytetäänko wlania jne?

Tässsä on niin monta muuttujaa, mitkä voivat hidastaa vastetta.

Jees.

Eli Halikossa Salon kupeessa asun, kerrostalossa jossa valokuitu Soneralta. Ilmainen 10M kuuluisi vuokraan mutta tilasin lisähintaan tämän 100M kuidun. Purkki on Soneralta tilattu ZyXEL N300 VMG1312-B10D joka lyhyellä johdolla kiinni PC:ssä.

Ja varmuudeksi PC spec.

i5-4670K @ 4.2GHz Quad core

16GB RAM

AsRock Fatal1ty Z97X Killer

Silverstone RV02B-EW USB3.0

Seagate 3TB Barracuda

Samsung 128 840Pro SSD

MSI nVidia GTX 970

W10 Pro EN OEM 64-bit

BitDefender Total Security 2016

 

Turhaakin infoa mutta kuitenkin. :)

Kiitos kun autatte.

Otin yhteyttä Soneran asiakaspalveluun ja sieltä kautta sain avun. Virheenkorjaus pienemmällä tai kokonaan pois oli ratkaisu. Nyt viive 10ms. (Saattaa aiheuttaa joillakin netin pätkimistä!)
Kiitos avusta ja toivottavasti tämä auttaa muitakin samasta viiveestä kärsiviä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@JooPit kirjoitti:

Otin yhteyttä Soneran asiakaspalveluun ja sieltä kautta sain avun. Virheenkorjaus pienemmällä tai kokonaan pois oli ratkaisu. Nyt viive 10ms. (Saattaa aiheuttaa joillakin netin pätkimistä!)
Kiitos avusta ja toivottavasti tämä auttaa muitakin samasta viiveestä kärsiviä.




Hieno juttu, että tilanne selvisi asiakaspalvelun kautta. Kiva myös kun jaoit tämän lopullisen ratkaisun muidenkin nähtäville.


@JooPit kirjoitti:

Otin yhteyttä Soneran asiakaspalveluun ja sieltä kautta sain avun. Virheenkorjaus pienemmällä tai kokonaan pois oli ratkaisu. Nyt viive 10ms. (Saattaa aiheuttaa joillakin netin pätkimistä!)
Kiitos avusta ja toivottavasti tämä auttaa muitakin samasta viiveestä kärsiviä.


Itselläni tipahti toi tohon 10ms kun vaihdoin "100M"->50M.Sitä ennen oli joku 25ms.Virheenkorjaus oli jo kuulemma pois päältä "100M" aikana.

Mikä virheenkorjaus? Kertokaahan joku miten tämä tehdään? Meillä kotona mobiilinetti, nopeus on ihan ok mutta ping on pelatessa liian suuri jotta siitä mitään tulisi. Jos tähän joku korjausratkaisu on olemassa  niin mielelläni sen kuulen!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Boogie10@  kirjoitti:

Mikä virheenkorjaus? Kertokaahan joku miten tämä tehdään? Meillä kotona mobiilinetti, nopeus on ihan ok mutta ping on pelatessa liian suuri jotta siitä mitään tulisi. Jos tähän joku korjausratkaisu on olemassa  niin mielelläni sen kuulen!




Moikka @Boogie10 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Virheenkorjaus aiemmissa tapauksisas tarkoittaa DSL -linjan (kupariyhteys) virheenkorjausta, jolla vähennetään pätkinnän syntymistä. Virheen korjausta on olemassa myös mobiiliyhteyksissä, mutta se on toteutettu eri tavalla, eikä sitä voida samalla tavalla vähentää yhdeltä mobiililiittymältä.

Se, mitä voit tehdä on asetella laitteet (4G -modeemi) sellaiselle paikalle missä signaalin voimakkuus on mahdollisimman suuri. Esim. ikkunan vierellä, avonaisella paikalla on hyvä. Eri ikkunoilla voi olle eri vahvuinen signaali, koska tukiaseman suunta vaikuttaa siihen mistä signaali tulee vahvimmiten.

Myös omien laitteiden kytkentä, ominaisuudet ja asetukset voi vaikuttaa viiveeseen. Käytätkö pelaamiseen konsolia vai tietokonetta ja käytätkö WiFi yhteyttä vai verkkokaapelia?

Poika pelaa tietokoneella, en minä. 🙂>

 

Signaali on ainakin vastaanottimen mukaan hyvä. Meillä on lisäksi mesh-verkko kotona ja kone on kytketty kaapelilla kiinni yhteen näistä yksiköistä. Netin nopeus ei ole ongelma vaan ping joka heittelee 50-1000 välillä.


@Boogie10@  kirjoitti:

Poika pelaa tietokoneella, en minä. 🙂>


 


Signaali on ainakin vastaanottimen mukaan hyvä. Meillä on lisäksi mesh-verkko kotona ja kone on kytketty kaapelilla kiinni yhteen näistä yksiköistä. Netin nopeus ei ole ongelma vaan ping joka heittelee 50-1000 välillä.




Kannattaa laittaa tuo tietokone suoraan kiinni modeemiin ilman mesh-tuotteita, se rajaa ongelmaa. Mesh verkon käytössä auttaa Telia Helppi. 🙂>

Vastaa