peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
51493 Jäsentä
149036 Kirjoitusta
Katso mitä kaikkea voit tehdä Yhteisössä
^

Hienoa, kun tulit Yhteisöön. Täältä löydät valtavasti keskusteluita, blogeja ja ratkaisuja. Voit keskustella yhdessä muiden samanhenkisten jäsenten sekä ajoittain myös työntekijöidemme kanssa. Kokosimme sinulle kolme vinkkiä jotta pääset nopeasti kartalle siitä, mistä Yhteisössä on kyse.

ETSI JA LUE

Etsi tietoa, selaa keskusteluita ja lue blogeja. Joku toinen on saattanut jo painia saman ongelman kanssa ja saada siihen ratkaisun. Jos et löydä etsimääsi, aloita uusi keskustelu ja kysy neuvoa osaavilta jäseniltämme.

HAKUUN

JÄSENET AUTTAVAT TOISIAAN

Yhteisössämme jäsenet neuvovat toisiaan ja keskustelevat keskenään. Törmäät nopeasti myös VIP-jäseniimme. He kaikki ovat tavallisia asiakkaita kuten sinäkin.

TUTUSTU

OSALLISTU JA KEHU

Osallistu keskusteluihin, skaboihin ja pilotteihin. Kerro kokemuksistasi, ratko muiden ongelmia. Samalla keräät arvomerkkejä ja etenet Yhteisössä pidemmälle. Sinulla on mahdollisuus päästä jopa VIP-jäseneksi.

LUE LISÄÄ

VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?



Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 13
1/8

VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Tiedoksi:

Telian ongelmat Helsingissä datakeskuksessa (nyt IP 141.208.25.X) tuntuvat jatkuvan edelleenkin. Käykääpä joku "nostamassa elefantti pois linjoilta" tuolta, niin data pääsee kulkemaan ongelmitta, kiitos!

 

Käytännön tasolla saan tuon vian takia Firefoxilta (tai muulta verkkoselaimelta) virheilmoituksen, kun verkkoyhteys johonkin www-osoitteeseen ei onnistu. Tuon lisäksi esim. Gmail ilmoittaa ajoittain sivupalkissaan, että palvelinyhteys Googlen postipalvelimiin on hetkellisesti kadonnut.Tämä siis Hyvinkään suunnalta verkkoa surffaten.

 

Kun otan omalta koneelta graafisen traceroute komennon (PingPlotter ohjelmalla), saan säännöllisesti toisen liitekuvani mukaisen reittitiedon, jossa ongelma-reitittimenä on aina tuo Telian datakeskuksen IP Helsingissä (ks. http://ipaddress.is/141.208.25.1)

Kyseisen IP osoitteen status-tietona vilahtelee PingPlotterissa 6ms/ERR tieto Packet Loss % ollessa samalla rivillä 40...80%. Tai voihan se ongelma olla Hyvinkään kaapelinetin solmussakin (10.20.8.1), mistä data ei kulje Helsingin suuntaan kunnolla.

 

Komentorivillä TRACERT komennolla näkyy sama satunnainen takkuilu noissa 141.208.25.X osoitteissa. Tuolla datakeskuksessa on nyt joku reititin hajoamassa (tai sitten se on jo hajonnut), jotta viereiset laitteet saavat ylikuormistusta, mikä näkyy Telian käyttäjillä satunnaisena verkkoyhteyden katoamisena satunnaisiin verkko-osoitteisiin.

 

Ongelmaa on esiintynyt nyt vajaan viikon ajan (esim. tuossa kerron samasta ongelmasta 30.8.2018): https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=17277.msg162190#msg162190

Tuolloin Avaruus.fi sivuston alareunan "Taivaanvahdin kuvat ja kertomukset" jäivät latautumatta ja linkki YLE-sivulle vei YLE:n varasivustolle.

 

Kiitos vian mahdollisesta selvittämisestä.

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
7 vastausta
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎18-12-2014
Kirjoituksia: 292
2/8

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Lähtökohtaisesti satunnaisten takkuluiden kanssa kannattaa lähestyä suoraan häiriöilmoituksella Omien sivujen kautta niin saadaan paremmin ko. liittymä kokonaisuudessaan tutkintaan.

 

"Elefanttia" ei tuolla linjalla näy kun tarkistettiin ko, verkonlaite. Aika suuri määrä liikennettä ulkomaille kulkee tuon kautta joten ongelmia olisi varmasti suuressa määrin myös muilla, kuin pelkästään Hyvinkään kautta tulevilla yhteyksillä. Tämän vuoksi ongelma rajautuu todennäköisesti jonnekin muualle.

 

Pingplotter on tehkoas työkalu mutta kannattaa muistaa että välttämättä kaikkia verkonlaitteita ei ole priorisoitu vastamaan Ping/icmp liikenteeseen (aika paljon roskaliikennettä netissä kulkee tällä tasolla) ja osasta laitteista ping-kutsuihin vastaaminen on voitu jopa estää kokonaan. Edellisessä tapauksessa packet loss olisi tällöin 100% vaikka laite toimisi ihan täysin normaalisti.

Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 13
3/8

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Ok, kiitos vastauksesta ja asian tarkastamisesta.

Pitänee seurata tuota pätkimistä ja kun se tulee pahemmin päälle yhteyteen, tehdä tuo vikailmoitus omilta sivuilta. Kirjoitin tuonne aiemmin myös näin: ...voihan se ongelma olla Hyvinkään kaapelinetin solmussakin (10.20.8.1), mistä data ei kulje Helsingin suuntaan kunnolla.

Eli pitänee keskittyä luultavasti sen reittimen seuraamiseen tarkemmin. (Töissä oli esiintynyt samanlaista toimii/ei toimi -tilannetta, jolloin Eurooppaan yhteydenottaja oli Mäntsälässä ja kiinni myöskin Telian liittymässä. Tuolta tuli epäilys juuri tuon mainitun IP:n suuntaan.) Mutta hyvä, jos ei ole siellä vikaa.

 

 

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 13
4/8

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Tein vikailmoituksen omilta sivuilta, kun tuo takkuilu jatkuu koko ajan.

Time-out ilmoituksia ja hetken päästä (Resend:n jälkeen) taas pääsee. Ping Plotter ilmoittaa menettäneensä paketeista 20..80% ja kun verkkosivun vaihto tulee ajallisesti tuollaiseen mustaan aukkoon, tulee selaimelta Time-out. Nyt vaihteeksi eri IP tuolla Helsingin solmukohdassa eli syynä luultavimminkin tuo lähettävä IP 10.20.8.1.

 

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎11-05-2017
Kirjoituksia: 2
5/8

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Minulla edellinen reititin toimi aika hyvin. Telia mainosti uutta ja sen nyt piti olla suorastaan erinomainen - mutta ei. Jatkuvasti katkeilee internetyhteys. Äsken meni poikki taas. Illan aika voi katketa jopa kymmenkunta kertaa - myös aamulla ja melkein milloin tahansa. Suututtaa tämä tällainen. Kyllä täysin toimivasta täytyy maksaa, mutta en saa rahoilleni vastinetta. Ja toisen kerran tämän kirjoitamisen aikana meni netti poikki. Voi Pastilli.Mies Surullinen

0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 13
6/8

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Vikailmoitus eteni ja tuli asentajan tieto verkkohallinnasta ettei verkosta ole vikaa löytynyt.

Käytännön hyöty tästä lienee, että joku on käynyt tarkastamassa Telian verkon kytkentäkohdissa kaapelien kytkentöjä (irroittanut/kiinnittänyt niitä täsmänä oman liittymäni osalta ja poistanut samalla sieltä potentiaalisen kontaktihäiriön).

 

Täällä näet ei ole enää esiintynyt noita latausvirheitä eilisestä lähtien ja netti tuntuu toimivan taas normaalisti. PingPlotterista ei kylläkään voi sanoa, että vika olisi hävinnyt (tuo IP osoitteiden 10.20.8.1 <-> 141.208.25.* väli  antaa näet edelleenkin samaa packet loss tietoa yhteyden kunnosta, mikä lienee siis normaalia (voi olla hyvin ruuhkainen reititin tuolla)).

 

Mutta summa summarum; ollaan tyytyväisiä, jos verkko toimii taas normaalin luotettavasti (mikä näyttää olevan tilanne eilisen ja tämän päivän käytön jälkeen).

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 13
7/8

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Tiedoksi sellainen, että vika tuli takaisin parin viikon poissaolon jälkeen. Melkoista haamuvian hakemista tällainen varmaan on, mutta kun pyörii verkossa päivittäin ja saa eri sivustoilta satunnaisesti tuota timeout-tyyppistä virheilmoitusta, niin ei enää hymyilytä. Liittymä vain on jotenkin satunnaisen epävakaa nykyisellään :-(

 

Vaihdoin nyt käyttöön Googlen nimipalvelimet noiden Telian omien tilalle, mutta ei tunnu olevan vaikutusta tähän vikaan:

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 8.8.8.8 ja 8.8.4.4

 

Tuo Technicolor EPC3928 tässä arveluttaa. Pitäisikö tuolle olla saatavissa jotain firmware-päivitystä?

Vuosikaudet mennään samalla firmwarella ja samaan aikaan maailmalta löytyy ties mitä tietoturvareikiä näihin erilaisiin reitittimiin (kuten luultavasti tuo EPC3928:kin). Laite on päällä tauotta, eikä tuosta tiedä mitä se touhuaa.

 

Windows 10 x64 Pro koneessa on kyllä ajan tasalla oleva BitDefender Total Security 2018 (nyt päivittyi juuri 2019-versioon). Jos pitäisi sanoa tämän tietoturvaketjun heikoin linkki, niin se luultavasti on tuo Telian päivityksiä saamaton kaapelimodeemi, minkä ylläpito on hunningolla.

Firmware Version:     e3928A-E15-5-E122-c5210r55113-160318c täällä.

 

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 13
8/8

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?


@Kaapelinetti  kirjoitti:

Tiedoksi sellainen, että vika tuli takaisin parin viikon poissaolon jälkeen. Melkoista haamuvian hakemista tällainen varmaan on, mutta kun pyörii verkossa päivittäin ja saa eri sivustoilta satunnaisesti tuota timeout-tyyppistä virheilmoitusta, niin ei enää hymyilytä. Liittymä vain on jotenkin satunnaisen epävakaa nykyisellään...

Telian asentaja kävi tänään tarkastamassa vikailmoitustani (jatkoin aiempaa, kun ei ollut kulunut vielä kahta viikkoa sen avaamisesta). Mittauksissa ei alkuun näyttänyt löytyvän vikaa (mittari kiinni data-rasiasta tulevassa antennikaapelissa), mutta sitten kaapelimodeemin omat diagnostiikkalukemat heittivät hetkeksi jotain häiriötä Upstream -kanaviin. Tässä normaalitilanne Technicolor EPC3928 laitteesta: http://192.168.0.1/Docsis_system.asp Upstream Channels Power Level: Channel 1: 41.0 dBmV Channel 2: 42.2 dBmV Channel 3: 43.0 dBmV Channel 4: 41.7 dBmV Kanavat muutaman dBmV:n sisällä toisistaan siis. Vikatilanteeksi epäillyssä hetkessä noista yksittäinen kanava nostikin voimakkuuttaan jonnekin 48 dBmV lukemiin. Mikä lie anomalia laitteen toiminnassa, mutta tuon perusteella lähti tarkistussoitto Telian verkkotukeen ja sieltä olisi ehdotettu kaapelimodeemin korvaamista toisella vaihtolaitteella Telian liikkeestä. Eipä onnistunut, koska tuolla myytiin hetkeä aikaisemmin "ei oota", kun lainalaitteet olivat kaikki tuolla hetkellä lainassa. Sitten yritin ostaa samasta liikkeestä tavallista verkkokaapelia, muitta sitäkään ei löytynyt. Peukku alas paikalliselle Telia liikkeelle ja peukku ylös tuolle pätevälle asentajalle, joka malttoi tehdä diagnostiikkaa asiakkaan luona. Lopputulos oli takuun alaisen kaapelimodeemin vaihto uuteen modeemiin (nykyinen modeemi oli otettu käyttöön maaliskuussa 2017). Uudessa modeemissa on kuulemma automaattinen softapäivityskin eli kehitys kehittyy. (Edellinen EPC3928 ei noita päivityksiä saanut.) Jäädään odottamaan, millainen vaikutus tuolla kaapelimodeemin vaihdolla sitten on. Plussaa tuosta ratkaisusta Telialle tässä vaiheessa!
Yt. Timo Inkinen