VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

  • 2 September 2018
  • 56 kommenttia
  • 501 katselukertaa

Tiedoksi:


Telian ongelmat Helsingissä datakeskuksessa (nyt IP 141.208.25.X) tuntuvat jatkuvan edelleenkin. Käykääpä joku "nostamassa elefantti pois linjoilta" tuolta, niin data pääsee kulkemaan ongelmitta, kiitos!


 


Käytännön tasolla saan tuon vian takia Firefoxilta (tai muulta verkkoselaimelta) virheilmoituksen, kun verkkoyhteys johonkin www-osoitteeseen ei onnistu. Tuon lisäksi esim. Gmail ilmoittaa ajoittain sivupalkissaan, että palvelinyhteys Googlen postipalvelimiin on hetkellisesti kadonnut.Tämä siis Hyvinkään suunnalta verkkoa surffaten.


 


Kun otan omalta koneelta graafisen traceroute komennon (PingPlotter ohjelmalla), saan säännöllisesti toisen liitekuvani mukaisen reittitiedon, jossa ongelma-reitittimenä on aina tuo Telian datakeskuksen IP Helsingissä (ks. http://ipaddress.is/141.208.25.1)


Kyseisen IP osoitteen status-tietona vilahtelee PingPlotterissa 6ms/ERR tieto Packet Loss % ollessa samalla rivillä 40...80%. Tai voihan se ongelma olla Hyvinkään kaapelinetin solmussakin (10.20.8.1), mistä data ei kulje Helsingin suuntaan kunnolla.


 


Komentorivillä TRACERT komennolla näkyy sama satunnainen takkuilu noissa 141.208.25.X osoitteissa. Tuolla datakeskuksessa on nyt joku reititin hajoamassa (tai sitten se on jo hajonnut), jotta viereiset laitteet saavat ylikuormistusta, mikä näkyy Telian käyttäjillä satunnaisena verkkoyhteyden katoamisena satunnaisiin verkko-osoitteisiin.


 


Ongelmaa on esiintynyt nyt vajaan viikon ajan (esim. tuossa kerron samasta ongelmasta 30.8.2018): https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=17277.msg162190#msg162190


Tuolloin Avaruus.fi sivuston alareunan "Taivaanvahdin kuvat ja kertomukset" jäivät latautumatta ja linkki YLE-sivulle vei YLE:n varasivustolle.


 


Kiitos vian mahdollisesta selvittämisestä.


56 kommenttia

Looginen  syy kaapelimodeemien linjalta tippumisen löytyy kadun varresta, missä sijaitsevat Telian kiinteistöjakajat eli kytkentäpisteet.

 

 

Tuon sisällä on oma mikroilmastonsa, jota ympäröivät lumivallit tehostavat. Ei liene ihme, jos tuollaiseen laatikkoon kondensoituu vettä ja muuta kosteutta niin paljon, että kaapelisignaaliin tulee vaimennusta tms. häiriön aiheuttajaa. Tuolla on oltu pitkään -10C pakkastilassa ja nyt viimeisen viikon-kahden aikana +5C ympäröivä lämpötila yrittää lämmittää sisältä löytävää kytkentää hissukseen. Asiaa auttaisi, jos tuolla sisällä olisi sopivasti lämmönlähteitä pitämässä kondension loitolla elektroniikan kytkennöistä, mutta se ei taida toteutua?

 

Kuvaan itse tähtitaivasta ja minulla ovat kuvauslaitteet ulkolämpötilassa 24/7/365 ajan. Tuonne on pitänyt järjestää lisälämmitystä sähköisten osien ympärille, jotta laitteet pysyvät hitusen lämpimämpinä kuin ympäröivä ilma. Tuo estää kosteuden kondensoitumista esim. kuvauskameran sisälle. Muutoin tulee kosteusongelmia aina kun kelit sahaavat pakkaselta sulan puolelle. 

 

Telian kannattaisi huomioida tuollainen asia ja samoin kaupungin/kiinteistönomistajien kannattaisi pitää nuo kytkentäboksit lumivallien ulkopuolella, jolloin niiden sisäinen lämpötila tasautuisi nopeammin ja sillä vähäisellä elektroniikalla olisi mahdollisuuksia pitää itsensä kuivana. Tyypillinen ongelmien esintymisaika kun on juuri kelien lauhtuessa reilusti plussan puolelle :-(

Kunniamerkki +5

Pitääköhän tässä itte lähteä toholla tota lämmittelemään jos telia ei asialle tee mitään :smileylol:

 

Ja tosikoille että vitsihän tuo oli...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Kaapelinetti@  kirjoitti:

Looginen  syy kaapelimodeemien linjalta tippumisen löytyy kadun varresta, missä sijaitsevat Telian kiinteistöjakajat eli kytkentäpisteet.

 

 

Tuon sisällä on oma mikroilmastonsa, jota ympäröivät lumivallit tehostavat. Ei liene ihme, jos tuollaiseen laatikkoon kondensoituu vettä ja muuta kosteutta niin paljon, että kaapelisignaaliin tulee vaimennusta tms. häiriön aiheuttajaa. Tuolla on oltu pitkään -10C pakkastilassa ja nyt viimeisen viikon-kahden aikana +5C ympäröivä lämpötila yrittää lämmittää sisältä löytävää kytkentää hissukseen. Asiaa auttaisi, jos tuolla sisällä olisi sopivasti lämmönlähteitä pitämässä kondension loitolla elektroniikan kytkennöistä, mutta se ei taida toteutua?

 

Kuvaan itse tähtitaivasta ja minulla ovat kuvauslaitteet ulkolämpötilassa 24/7/365 ajan. Tuonne on pitänyt järjestää lisälämmitystä sähköisten osien ympärille, jotta laitteet pysyvät hitusen lämpimämpinä kuin ympäröivä ilma. Tuo estää kosteuden kondensoitumista esim. kuvauskameran sisälle. Muutoin tulee kosteusongelmia aina kun kelit sahaavat pakkaselta sulan puolelle. 

 

Telian kannattaisi huomioida tuollainen asia ja samoin kaupungin/kiinteistönomistajien kannattaisi pitää nuo kytkentäboksit lumivallien ulkopuolella, jolloin niiden sisäinen lämpötila tasautuisi nopeammin ja sillä vähäisellä elektroniikalla olisi mahdollisuuksia pitää itsensä kuivana. Tyypillinen ongelmien esintymisaika kun on juuri kelien lauhtuessa reilusti plussan puolelle :-(


Hyvä että olitkin jo häiriöilmoitusta meille laittanut. Kelien vaihdellessa tosiaan kaapeliverkkoon häiriöitä voi tulla jos kaappiin/linjaan pääsee kosteus sisään.

Kaapeissa kulkee sähkö joka samalla lämmittää kaapin komponentit ympäröivää ilmaa lämpimämmäksi.Vesi voi tulla kaapin sisään jos ympärillä on runsaasti sulavaa lunta.

Toki on myös kylmiä jakamoja, joissa ei ole vahvistinta vaan pelkkä haaroitus. Liittimien pitäisi olla kosteuden kestäviä, mutta ne voi hapettua vuosien tai vuosikymmenien kuluessa.

Kunniamerkki +5

Nyt alkaa menemään järki tän kanssa.. ~18 lähtien puolentunnin / ~15min pätkissä pääsee ja katkee...

Samaa tarinaa täältäkin suunnalta.

Nyt on uutena vikana sellainen, että oma kaapelimodeemi pysyy täällä linjoilla modeemin Docsis -lokien mukaan, mutta netti tukehtuu hetkittäin kokonaan. Ei kulje data siis...

Lokitiedoston viimeiset merkinnät tässä:

102/27/2019 09:06R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
102/28/2019 19:03R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica

Tuon jälkeen ei mitään merkintöjä eli CGA2121 on tainnut pysyä linjalla.

 

Mutta verkon käytössä tulee näitä satunnaisia Firefoxin herjoja:

The connection has timed out
The server at www.telia.fi is taking too long to respond.
    The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments.

 

Jututin myös naapureita samalla kadun pätkällä ja sielläkin on netti pätkinyt havaittavasti.

Vastapäätä olivat olleet päivällä puhelimella yhteydessä Telian asiakastukeen, josta sanottiin että linjat sikäläiseen kaapelimodeemiin olivat kunnossa (eivät olleet pysyvämmin, kun kerran joutuivat soittamaan asiakaspalveluun).

Pari taloa sivummalla nuoriso yrittää pelata sielläkin ja kiroilee pätkivää nettiä (vaimon tuttavanaapuri kertoi tuon). Katsoin itse 18:40 lähtien YLE Areenasta Venetsia dokkaria (1h20min) ja tuon aikana kolmeen kertaan piti sulkea telkkarin Areena sovellus ja avata kohta uudelleen, kun tiimalasi lähti pyörimään verkkoyhteyden hidastelun/puuttumisen merkiksi.

 

Toisin sanoen jotain hidastelua on nyt Hyvinkäällä Hakalan/Hakalanmäen suunnalla. Kävin itse lapioimassa lumet Telian jakajan/kytkentäpisteen ympäriltä pois, niin olisi hyvä asentajan vierailla tarkistamassa sitäkin. Ei ole toistaiseksi ennättänyt paikalle, kun taitaa tuollaisen alueellisen vian priorisointi viedä miehen hiukan ylemmäksi tätä laiteketjua. Täällä kumminkin netti toimii keskimäärin hyvin, vaikka välillä tulee noita Valitettavasti pyytämääsi toimintoa ei voitu suorittaa. virheitä normaalin Tallennettu automaattisesti 22:10 ilmoituksen sijasta tätä kirjoitettaessa...

 

EDIT: Pieni mahdollisuus häiriön aiheuttajaksi on myös avaruussäällä ts. käykääpä katsomassa Ilmatieteenlaitoksen hiukkasilmaisimen lukemia Nurmijärveltä: https://ilmatieteenlaitos.fi/revontulet-ja-avaruussaa (hyppäsivät punaiselle illan suussa). Myös SpaceWeather kirjoittaa aurinkotuulen nopeuden kasvusta ts. nyt olisi hyvä mahdollisuus revontulikatseluun etelässäkin, jos taivas aukeaa pilvien keskeltä. Tuollaisesta voimakkaasta hiukkasmyrskystä saattaa näet olla hetkellistä ongelmaa operaattorien nettiliikenteelle, vaikkei tuo selitä omia aiempia ongelmiani modeemin linjalta tippumiseen.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tärkeää on se, että mahdollisimman moni tekee noita vikailmoituksia tuosta pätkinnästä Telialle. Kun niitä tursuaa ovista ja ikkunoista, niin vianselvittely takuulla käynnistyy ja uskoisin sen kyllä olevan jo käynnissä.


 


Kaapeliverkon vikailun selvittely voi tosin olla hyvin hidasta ja vaikeaa. Asentajan pitäisi olla mittaamassa, kun vika on päällä jne.

Kunniamerkki +5

Eihän se nyt voi niin olla että vikailmoituksen teko on kuin kansalaisaloite että xmäärä pitää saada täyteen ennenkuin mitään tapahtuu?

 

Ite huomasin sen tossa pätkimisessä että olkkarissa kattelen videoita lähiverkossa olevasta koneesta ja sekin yhteys katkee aina välillä eli ei katkea vain ulkomaailmaan vaan koko modeemi tuntuu kyykkäävän?.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Nordvindi@  kirjoitti:

Eihän se nyt voi niin olla että vikailmoituksen teko on kuin kansalaisaloite että xmäärä pitää saada täyteen ennenkuin mitään tapahtuu?

 

Ite huomasin sen tossa pätkimisessä että olkkarissa kattelen videoita lähiverkossa olevasta koneesta ja sekin yhteys katkee aina välillä eli ei katkea vain ulkomaailmaan vaan koko modeemi tuntuu kyykkäävän?.


Meille ei päädy näitä häiriöilmoituksia välttämättä yhtään tai sitten muutama. Moni ajattelee, että joku muu varmaan tekee sen kuitenkin. Tarvitsemme häiriöiden ilmaantumiseen yhteneväistä syytä, miksi laitteet toimivat tietyllä tapaa virheellisesti. Siksi tarvitaan myös näitä häiriöilmoituksia tutkittavaksemme. 

Tuli tekstarilla ilmoitus klo 14:09:

Liittymäänne koskeva vika liittyy alueelliseen vikaan...

 

Tsekkasin kotiin tultuani omat kaapelimodeemin lokit ja nämä ovat taas jatkoa edellisiin:

 

1 02/27/2019 08:21 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica

 

1 02/27/2019 09:06 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

1 03/01/2019 09:21 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 03/01/2019 09:21 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx
1 03/01/2019 09:21 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/01/2019 09:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 03/01/2019 09:22 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/01/2019 09:22 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 03/01/2019 09:22 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx
1 03/01/2019 09:22 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/01/2019 09:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 09:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 03/01/2019 09:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 09:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 03/01/2019 09:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 09:23 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 03/01/2019 09:24 D2.0 Critical (3) DHCP FAILED - Request sent, No response;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:b0
1 03/01/2019 09:24 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/01/2019 09:24 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 03/01/2019 09:24 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/01/2019 09:24 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 09:24 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 03/01/2019 09:24 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 09:24 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 03/01/2019 09:24 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 09:24 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 03/01/2019 09:25 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/01/2019 09:25 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 03/01/2019 09:26 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx
1 03/01/2019 13:46 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica

 

Ts. tänään aamusta on taas pätkinyt aiempaan tapaan. Samoin nyt tätä kirjoitettaessa klo 16:01...16:02 tuli taas Valitettavasti pyytämääsi toimintoa ei voitu suorittaa. ilmoituksia tuohon kirjoitusikkunan yläpuolelle.

 

Kunniamerkki +5

Milläs tota vois testailla niin että sais aikaleimat jotenkin ylös niin voitaisiin verrata katkeeko meillä samaan aikaan tuo.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuo "


Tuli tekstarilla ilmoitus klo 14:09:


Liittymäänne koskeva vika liittyy alueelliseen vikaan..."



Viittaa siihen, että ongelman aiheuttaja on tunnistettu ja sitä nyt korjataan.


 


Ei tietenkään ole kansallisvelvollisuus rustailla vikailmoituksia, mutta kuten @PiaJo  tuossa kirjoitti, että jos vaikka koko kaapeli "haara" ,joka palvelee tiettyä korttelia/tietä tekee vikarin, niin Telialla nähdään, että tosiaan vika on useammassa paikassa. Ja harvemmin kaikkien modeemit hajoavat samanaikaisesti vaan syy on jossain muussa. Ja sitten samalla saadaan rajattua vika-aluetta ihan ilmoitusten sijainnin perusteella. Toki verkossa on itsediagnostiikkaa mm. signaalitasojen valvontaan, mut silti on tärkeää, että asiakkaat tekevät raportteja toiminnasta.'


 


En tiedä miten on kiinteän verkon osalta, mutta ainakin mobiilissa minulta on Telialla sekä muilla operaattoreilla kysytty viankorjauksen yhteydessä lupaa mm. tarkempaan diagnostiikkaan. Ilmeisesti teletietojen käsittely vaatii asiakkaan lupaa, joka toisaalta on loogista.


 


 

"Milläs tota vois testailla niin että sais aikaleimat jotenkin ylös niin voitaisiin verrata katkeeko meillä samaan aikaan tuo."

 

Lokitiedoista tuota voi katsoa ts. käy selaimella tarkistamassa mitä oman kaapelimodeemisi hallinnasta näkyy.

Esim. http://192.168.0.1/st_docsis_event.html

Eli modeemin valikoista Advanced - Status - DOCSIS Event Log

1 03/01/2019 09:26 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out

 

Tuosta näkyy kellonaika ja päiväys, milloin on tapahtunut ja mitä.

Huomaa, että modeemin aikavyöhyke näkyy samalla tavoin sielläkin:

System Time Fri Mar 01 xx:xx:xx 2019
Time Zone (GMT) Greenwich Mean Time : Dublin, Edinburgh, Lisbon, London

Modeemi näyttää tapahtumia vanhimmasta uusimpaan ja muistaa taaksepäin parisen päivää riippuen kuinka paljon noita tapahtumia sinne kertyy. Ja ainakin omassa nuo kirjautuvat lokiin viiveellä ts. kirjaus saattaa tulla vasta monen tunnin päästä. Mutta en tiedä olisiko noissa mitään korrelaatiota keskenään eri laitteiden välillä.

Tee siis vertailevaa tutkimusta noihin aiempiin lokitietoihini, mitä olen tänne postannut.

 

"Viittaa siihen, että ongelman aiheuttaja on tunnistettu ja sitä nyt korjataan."

 

Noin tuon itsekin tunnistin. Mutta kun on kyse tällaisesta satunnaisesta pätkimisestä, niin vian haku kestää kun iteroidaan missä päin paikallisverkkoa tuo katkeilu voisi olla ja kuinka sen aiheuttaja saadaan kiinni. Mutta täällä on tosiaankin ollut pari parempaa päivää takana ts. en tämän perusteella olisi välttämättä tehnyt edes vikailmoitusta, kun linja lähinnä satunnaisesti hidastelee. Mutta pitää koputtaa puuta...

Joo, ei tuo kestä kehuja...

Hetki sitten (n. klo 21:05-21:20) oli pidempi katkos, mutten ollut tietokoneella.

Piti avata PC ja katkaista modeemista sähköt (yritin ensin pelkkää softa-resettiä laitteen valikoista), sitten tein virtaresetin (nuo Time Not Established valitukset taisivat tulla siitä). Modeemi pääsi sitten linjoille vasta pidemmän ajan kuluttua (21:25) ja loki on nyt vaihteeksi täynnä noita DHCP vikoja:

 

DOCSIS Event Log
Count Time ID Level Description
1 03/01/2019 19:18 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:18 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:18 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:18 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:18 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 Time Not Established Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 Time Not Established D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 Time Not Established D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 Time Not Established D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 Time Not Established D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 Time Not Established D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 Time Not Established D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:21 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/01/2019 19:21 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 03/01/2019 19:21 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/01/2019 19:21 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:21 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:21 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:21 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:21 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:21 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:21 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/01/2019 19:21 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 03/01/2019 19:22 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/01/2019 19:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 03/01/2019 19:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:x
1 03/01/2019 19:22 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/01/2019 19:22 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c

Kunniamerkki +5

Aika lailla on logeissa yhteneväisyyksiä mutta joo.. toivottavasti nyt saavat korjattua kun ei tästä netin käytöstä tule yhtään mitään jos haluisi esim pelata tai katsoa netflixiä..

 

103/01/2019 15:03R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 15:03R6.0Critical (3)Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries ex
103/01/2019 15:03R8.0Critical (3)16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream cha
103/01/2019 15:27R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 15:27R6.0Critical (3)Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries ex
103/01/2019 15:27R8.0Critical (3)16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream cha
103/01/2019 15:40R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 15:41R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1Time Not Established Notice (6)Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=10:62:d
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=10:62:d0:1
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=10:62:d
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=10:62:d0:1
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=10:62:d
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=10:62:d0:1
103/01/2019 16:45D3.0Warning (5)DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=10
103/01/2019 16:45I401.0Notice (6)TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=10:62:d0:1f:4c:f0;CMTS-MAC=70:c
103/01/2019 18:08R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 18:10R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
103/01/2019 18:11R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 18:46R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
103/01/2019 18:57R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 18:57 Warning (5)Dynamic Range Window violation
103/01/2019 19:10R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
103/01/2019 19:20R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 19:20 Warning (5)Dynamic Range Window violation
103/01/2019 19:20R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
103/01/2019 19:34R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/01/2019 20:01 Warning (5)Dynamic Range Window violation
103/02/2019 12:06R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
103/02/2019 12:08R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
103/02/2019 12:15R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@Nordvindivoit tehdä häiriöilmoituksen liittymästäsi täältä. Mikäli liittymäsi häiriö liittyy samaan alueelliseen häiriöön, niin saat siitä tekstiviestin. Ilmoitamme tekstiviestillä, kun häiriö on saatu korjattua. 

Mitä mahtaa kuulua vian hakuun Telialla?

 

Tässä olisi ihan tuore tilanne, jossa kaapelimodeemi tipahti linjoilta ja sillä vei aikaa reilut viisi minuuttia kiivetä takaisin lähtötilanteeseen.

 

Firefox ilmoittaa kirjanmerkistä näin...

Hmm. We’re having trouble finding that site.
We can’t connect to the server at source.android.com.
If that address is correct, here are three other things you can try:
Try again later.
Check your network connection.
If you are connected but behind a firewall, check that Firefox has permission to access the Web.

 

Niinpä... Kaapelimodeemiin hallintaan on hidasta päästä käsiksi tuossa tilanteessa ja kaikki valikkojen lataamiset yms. liikenne modeemille on kuin sen ikälopun "täin liikkumista tervassa".Sinällään outoa, koska liikenteen pitäisi tapahtua vain sisäverkossa http://192.168.0.1/logon.html sivua haettaessa. Kun tuonne pääsin, siellä oli hitaan valikkoselaamisen jälkeen modeemilla yksi kanava suuntaansa käytössä:

 

DOCSIS Link Information
Information about your broadband cable connection.
Operational Status Registered
Downstream Channels 1
Upstream Channels 1
Baseline Privacy Installed

 

Downstream Channels
DS Channel ID DS Channel Modulation DS Power Level DS Signal to Noise Ratio
174 QAM256 2.8 43.9
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0

 

Upstream Channels
US Channel ID US Modulation US Power Level
1 ATDMA 39.3
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0

 

Sitten aikani odoteltua Docsis Event log suvaitsi näyttää taas samat valitukset:

 

1 03/04/2019 13:09 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 03/04/2019 13:10 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/04/2019 13:10 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:10 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:10 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 03/04/2019 13:10 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/04/2019 13:10 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:10 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:10 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/04/2019 13:11 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 03/04/2019 13:11 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx
1 03/04/2019 13:11 Warning (5) Dynamic Range Window violation
1 03/04/2019 13:11 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx
1 03/04/2019 13:11 Warning (5) Dynamic Range Window violation
1 03/04/2019 13:11 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx

 

Onkohan noilla yhteyttä aiemmin linkittämääni toiseen tuki-caseen, jossa Telian oma asentajakin oli osallisena?

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/TECHNICOLOR-CGA2121-kaapelimodeemi-yhteys-katkeilee/td-p/167322

 

Tuolla siis nimimerkki kertoi tekniset taustat tämän kaapelimodeemityypin ongelmista ja keskustelu häipyi jonnekin Telian sisäverkon puolelle tuon jälkeen.

 

Olen nyt ainakin itse tuottanut tarpeeksi vianhaku-aineistoa, jotta tuolta luulisi saavan vian sijainnin selville jos tähän kaapelimodeemi-liittymääni on jotain seurantaa jätetty päälle Telian puolesta.

Ts. onko vian haussa edistytty?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Alueellinen häiriö on edelleen tutkinnassa. Ilmoitamme sinulle, kun häiriö on saatu korjattua. Välitin kertomasi lisätiedot häiriöntutkitaamme.

Lisätään nyt tiedoksi, että takana on ollut pari hyvää päivää (aurinkoisia säänkin puolesta), joten CGA2121 kaapelimodeemi on pysynyt nyt linjalla hyvin. Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin pätkii pian tämän kirjoittamisen jälkeen... eh?

 

Lokissa vain tämä merkintä aiempien jälkeen:

103/05/2019 06:20R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica

Aamulla 8:54 tuli ilmoitus tekstiviestillä vikailmoituksen sulkemisesta.

Modeemin lokissa oli tämän verran uutta merkintää (netti on toiminut ok):

 

03/07/2019 11:18D103.0Error (4)DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=

Joo näytti että verkkovika tosiaan kuitattu valmiiksi ja vika saatu korjattua. Tuosta lokitiedosta en kyllä osaa mitä se meinaa. Onko se yhteys kuiten ihan normaalisti siellä toiminut?

Netti on toiminut ihan ok viime päivät. En ole huomannut pykimistä verkon käytössä tietokoneella tai sitten älytelkkarilla pariin päivään. Katsoin lokitiedot modeemista, eikä tuonne ole tullut uudempaa merkintää tuon eilisen jälkeen. Mennään nyt tällä tiedolla eteenpäin.

 

En tiedä kuinka tuon toisen samalla seudulla asuvan netin kanssa kävi. Toiminee sielläkin, kun ei ole muuta kuulunut.

Jees hyvä että on nyt pelittänyt. Jos ongelmia vielä tulee niin ilmoitusta vain meillepäin.

Kunniamerkki +5

Pääsin vasta eilen kotia asti niin ei oo vielä kerennyt testailemaan auttoiko korjaukset mutta ei ainakaan eilen pätkinyt kertaakaan eli lupaavalta näyttää.

En tiiä liittyykö tähän, mutta jossain on joku tulppa Telian päässä. Kaveri pääsee/löytää pelissä servuja elisan yhteydellä ja me pari muuta telian yhteydellä ei löydetä niitä ollenkaan.

edit: Ja discordin voice servuillekkin kestää minuutteja yhdistää.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Zeerios@  kirjoitti:

En tiiä liittyykö tähän, mutta jossain on joku tulppa Telian päässä. Kaveri pääsee/löytää pelissä servuja elisan yhteydellä ja me pari muuta telian yhteydellä ei löydetä niitä ollenkaan.

edit: Ja discordin voice servuillekkin kestää minuutteja yhdistää.


Telian verkko ei estä, mutta meneekö tämä jollekin toiselle serverille ja siellä on jotain, minkä takia et pääse yhteyksiin. Se on mahdollista. Häiriötilannetta tässä ei ole - ja jäänee tod.näk toisen serverin puolelle tai palomuuriasetuksiin. 

Vastaa