peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
55968 Jäsentä
157739 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?



Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
11/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Kiitos nopeasta vastauksesta. Tarkistetaanpa pari asiaa, kun mainitsit kytkennästä näin:

"...tarkista ettei ylimääräisiä jatkoksia tai liittimiä ole modeemin ja pistokkeen välillä."

 

Täällä on TV rasiassa ns. dataliittymä erikseen ts. tällainen kaapelidata pitäisi mennä eri kautta kuin kaapeli-TV:n signaali. Lisään viestiin kolme kuvaa, mitkä selventävät asiaa.

 

Mitä tuollainen data-jakaja lisäosa mahtaa tehdä, kun sen kytkee tuohon dataliitäntään jatkoksi ja kytkee sen kautta tuon kaapelimodeemin? Tuo on näet ainoa vaihtoehto millä kaapelimodeemin saa linjoille täällä.

 

Tecnicolor_kaapelijakaja.jpg = datajakajan tyyppi

Seinarasia.jpg = huoneen seinärasia, jossa on tuo erillinen dataliityntä (TV/antenniasentaja käynyt tekemässä tuon muutoksen joskus 5-7 vuotta sitten)

Kaapelimodeemin_kytkenta.jpg = Kaaplimodemin kytkentä rasiaan.

 

Jos näet kytken kaapelimodeemin (datajakajan kautta) seinään tuohon TV-liitäntään, niin tämä Technicolor GCA2121 modeemi ei päästänyt itseään linjalle sen 15 minuutin aikana, minkä ajan pidin modeemia kytkettynä tuossa TV-liittimessä. Sitten kun vaihdoin jakajan tuohon dataliittimeen, sen kautta yhteys muodostui parissa minuutissa (=ilmeisesti tuon rasian TV-liityntään ei tule kaapelimodeemille tarpeellista taajuuskaistaa).

 

Tuon kytkennän jälkeen tilanne olisi sellainen, että tuossa on ilmeisesti kaksi datajakajaa peräkkäin vai kuinka?

 

Itselläni on epäilys tuon datarasian kelpoisuudesta, koska sen lähtevä ulostulo-liitin on nyt tuolla lisäsovittimella varustettu. Ja tuo lisäsovitin (minkä lähtönä on tuo uros-plugi) pyörii ja on pyörinyt koko ajan paikallaan löysästi. Siellä olisi siis mahdollisen kontaktihäiriön paikka tuossa antennisignaalin tulossa, vaikka tuota datajakamisen kaksois-kytkentää ei ottaisikaan huomioon. (Pitäisi ilmeisesti purkaa tuo seinärasia, jotta näkisi miten tuo rasiarakenne toimii.)

 

Tuollainen Technicolor GCA2121 modeemi on ilmeisesti tarkoitettu kytkettäväksi tavalliseen TV-rasiaan, koska sen mukana on tuo datajakaja? Kommentoitko siis näitä aiheita ja lisävirhemahdollisuuksia, kiitos!

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎22-01-2019
Kirjoituksia: 108
12/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?


@Kaapelinetti  kirjoitti:

Kiitos nopeasta vastauksesta. Tarkistetaanpa pari asiaa, kun mainitsit kytkennästä näin:

"...tarkista ettei ylimääräisiä jatkoksia tai liittimiä ole modeemin ja pistokkeen välillä."

 

Täällä on TV rasiassa ns. dataliittymä erikseen ts. tällainen kaapelidata pitäisi mennä eri kautta kuin kaapeli-TV:n signaali. Lisään viestiin kolme kuvaa, mitkä selventävät asiaa.

 

Mitä tuollainen data-jakaja lisäosa mahtaa tehdä, kun sen kytkee tuohon dataliitäntään jatkoksi ja kytkee sen kautta tuon kaapelimodeemin? Tuo on näet ainoa vaihtoehto millä kaapelimodeemin saa linjoille täällä.

 

Tecnicolor_kaapelijakaja.jpg = datajakajan tyyppi

Seinarasia.jpg = huoneen seinärasia, jossa on tuo erillinen dataliityntä (TV/antenniasentaja käynyt tekemässä tuon muutoksen joskus 5-7 vuotta sitten)

Kaapelimodeemin_kytkenta.jpg = Kaaplimodemin kytkentä rasiaan.

 

Jos näet kytken kaapelimodeemin (datajakajan kautta) seinään tuohon TV-liitäntään, niin tämä Technicolor GCA2121 modeemi ei päästänyt itseään linjalle sen 15 minuutin aikana, minkä ajan pidin modeemia kytkettynä tuossa TV-liittimessä. Sitten kun vaihdoin jakajan tuohon dataliittimeen, sen kautta yhteys muodostui parissa minuutissa (=ilmeisesti tuon rasian TV-liityntään ei tule kaapelimodeemille tarpeellista taajuuskaistaa).

 

Tuon kytkennän jälkeen tilanne olisi sellainen, että tuossa on ilmeisesti kaksi datajakajaa peräkkäin vai kuinka?

 

Itselläni on epäilys tuon datarasian kelpoisuudesta, koska sen lähtevä ulostulo-liitin on nyt tuolla lisäsovittimella varustettu. Ja tuo lisäsovitin (minkä lähtönä on tuo uros-plugi) pyörii ja on pyörinyt koko ajan paikallaan löysästi. Siellä olisi siis mahdollisen kontaktihäiriön paikka tuossa antennisignaalin tulossa, vaikka tuota datajakamisen kaksois-kytkentää ei ottaisikaan huomioon. (Pitäisi ilmeisesti purkaa tuo seinärasia, jotta näkisi miten tuo rasiarakenne toimii.)

 

Tuollainen Technicolor GCA2121 modeemi on ilmeisesti tarkoitettu kytkettäväksi tavalliseen TV-rasiaan, koska sen mukana on tuo datajakaja? Kommentoitko siis näitä aiheita ja lisävirhemahdollisuuksia, kiitos!


Saako tuota SAT pistokkeessa olevaa adapteria irti (kiertämällä/vetämällä)? Siten että kaapelimodeemista menisi suoraan siihen SAT rasiaan kaapeli ilman DATA-TV splitteriä? Ainakin omassa asunnossa vastaavasta TV-RADIO-DATA/SAT rasiasta saa kaapelimodeemille menemään suoraan johdon ilman splitteriä tai kuvassa näkyvää adapteria.

Ensimmäisen kuvan perusteella voisin väittää että käytössä on nyt turhaan DATA-TV splitteri. Tällä hetkellä rasian sisällä on oma splitteri (koska TV liitännästä yhteys ei toimi) ja sen perässä erillinen splitteri, tämä voi aiheuttaa turhaa vaimentumaa linjalle ja aiheuttaa katkomista.

Modeemi kytketään SAT/DATA rasiaan suoraan kaapelilla ilman adaperia tai splitteriä, jos rasiassa olisi vain TV-RADIO liitännät tulee splitteriä tuolloin käyttää.

 

Mikäli asunnossa on toisessa huoneessa rasia, voisi yhteyden toimintaa testata myös siitä.

0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
13/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?


@KaPetri  kirjoitti:

Saako tuota SAT pistokkeessa olevaa adapteria irti (kiertämällä/vetämällä)? Siten että kaapelimodeemista menisi suoraan siihen SAT rasiaan kaapeli ilman DATA-TV splitteriä? Ainakin omassa asunnossa vastaavasta TV-RADIO-DATA/SAT rasiasta saa kaapelimodeemille menemään suoraan johdon ilman splitteriä tai kuvassa näkyvää adapteria.

...clip...

Mikäli asunnossa on toisessa huoneessa rasia, voisi yhteyden toimintaa testata myös siitä.


 

Tuo oli hyvä neuvo!

Sovitin ei lähtenyt irti käsipelillä, mutta kun otin avuksi pihdit se lähti purkautumaan osiksi lievää väkivaltaa käyttäen! Tuon jälkeen piti vielä kiertää pihdeillä tuo lukitusrengas pois paikaltaan, niin kaapelimodeemin kaapelin sai paikalleen ilman tuoda data-splitteriä. Lisään tähän lopputuloksesta kuvat, mistä voi olla apua muillekin.

 

Nyt ainakin Docsis status näyttää parempaa SNR-lukemaa downstream-kanaviin (upstream pysyi ennallaan). Jään siis taas seuraamaan tilannetta kuinka modeemi pysyy jatkossa linjalla.

Kiitos avusta! Hymiö Onnellinen

 

Adapteri_osittain_irti.jpg

 Kaapeli_paikallaan.jpg

 Technicolor_Docsis_status_before.jpg

 Technicolor_Docsis_status_now.jpg

 

Edit EssiJn: Kuvat upotettu

Yt. Timo Inkinen
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
14/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Unohtui vielä kuva tuosta puretusta uros-adapterista...sovittimen_osat.jpg

 

Edit EssiJn: Kuva upotettu

 

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
15/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Pätkiminen ja modeemin tippuminen linjalta näyttää jatkuvan, vaikka nyt downstream -tasot ovat paremmat... (upstream on sekin kai kohdallaan 40 dBm tienoilla).

SpectrumAnalyzer_ok.jpg

 ErrorLog_repeat.jpg

 

 

 

Modeemista löytyi vielä Administration kohdan alta  Spectrum Analyzer.

Tekeekö tuolla toiminnolla jotain tällaisessa vian haussa?

Mitä asetuksia tuonne voisi laittaa päälle odottamaan tällaisen hetkellisen vian ilmaantumista, mikä tiputtaa kaapelimodeemin linjalta pois?

 

Yritän tämän jälkeen nollata modeemin IP osoitteen ja hankkia sille uuden IP:n nykyisen sijasta, mutta tuskin tuolla on vaikutusta vikaan.

 

EDIT: huomasin vielä, että aina pätkimisen yhteydessä tulee tämä lokikirjaus:

Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica

 

Edit EssiJn: Kuvat upotettu

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
16/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Kaapelimodeemi tekee edelleenkin tuota resettiä eli tapahtumalokiin tulee säännöllisen epäsäännöllisesti jotain tällaista (pitkässä loopissa):

 

Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID
Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

...
Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out
Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode
Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response
Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response
Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response
Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID
Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out
Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

...
Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica

 

Laitoin osan noista googleen ja päädyin esim. tällaiselle sivulle:

https://forums.tomshardware.com/threads/router-keeps-getting-t3-and-t4-errors-and-resetting.1889714/

 

Tämänkin löysin verkosta:

https://www.scte.org/TechnicalColumns/10-04-01%20total%20power%20and%20channel%20bonding.pdf

 

Nuo kertovat jotain taustaa kuinka nuo kaapelimodeemit toimivat sisäisesti, mutta osa menee jo yli oman käsityskykyni. Ensimmäisessä linkissä oli kumminkin tällainen neuvo:

You may have to ask the ISP to tell you how much signal level they are receiving from your modem since your modem only knows what it sends not any loss in the path.

 

Pitänee yrittää päästä tuonne Telian tekniseen tukeen käsiksi, kun vika näyttää pysyvän täällä. Se mitä voisin vielä tehdä kotona, on vaihtaa kaapelimodeemia toiseen rasiaan, mutta se vaatisi uutta johdotusta kolmelle päätelaitteelle (2x PC 1x kytkin), joten jää toistaiseksi tekemättä. Tässä nykyisessä rasiassa ollessaan yhteys on toiminut pitkään (6 kk) ongelmitta, mutta nyt alettuaan oikuttelemaan, vikaa tulee säännöllisesti muutaman tunnin välein (modeemi resetoi itsensä ja yhteyteen tulee katkos tuolle ajalle).

 

Selvittelin uteliaisuudesta tuota Spectrum Analyzeriä ja tässä taitavat näkyä laitteen Upstream kanavat, jolle ole ihan metsässä tuon tulkintani kanssa. Vian ollessa päällä, en huomannut noissa mitään muutosta ok-tilaan nähden:

upstream_ok.jpg

 

 

 

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
17/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Tässä vielä edellisen päivän lokitiedot eli on tapahtunut pari kaapelimodeemin linjalta tippumista noiden mukaan: (ajat UT 0 mukaan eli pari tuntia Suomen aikaa jäljessä)

 

1    02/25/2019 14:54    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/25/2019 14:54         Notice (6)    Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1    02/25/2019 14:54    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/25/2019 14:54    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/25/2019 14:54    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/25/2019 14:54    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/25/2019 14:54    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/25/2019 14:55    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/25/2019 14:55    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/25/2019 14:55    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1    02/25/2019 14:55    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

1    02/26/2019 07:12    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 07:30    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 07:30    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 07:30    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

1    02/26/2019 07:42    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/26/2019 07:43    R2.0    Critical (3)    No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx
1    02/26/2019 07:43         Notice (6)    Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1    02/26/2019 07:43    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 07:43    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/26/2019 07:43    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 07:43    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/26/2019 07:43    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 07:43    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/26/2019 07:43    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/26/2019 07:43    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c

1    02/26/2019 13:28    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎22-01-2019
Kirjoituksia: 108
18/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?


@Kaapelinetti  kirjoitti:

Tässä vielä edellisen päivän lokitiedot eli on tapahtunut pari kaapelimodeemin linjalta tippumista noiden mukaan: (ajat UT 0 mukaan eli pari tuntia Suomen aikaa jäljessä)

 

1    02/25/2019 14:54    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/25/2019 14:54         Notice (6)    Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1    02/25/2019 14:54    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/25/2019 14:54    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/25/2019 14:54    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/25/2019 14:54    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/25/2019 14:54    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/25/2019 14:55    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/25/2019 14:55    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/25/2019 14:55    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1    02/25/2019 14:55    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

1    02/26/2019 07:12    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 07:30    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 07:30    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 07:30    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 07:30    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

1    02/26/2019 07:42    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/26/2019 07:43    R2.0    Critical (3)    No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx
1    02/26/2019 07:43         Notice (6)    Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1    02/26/2019 07:43    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 07:43    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/26/2019 07:43    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 07:43    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/26/2019 07:43    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 07:43    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/26/2019 07:43    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/26/2019 07:43    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c

1    02/26/2019 13:28    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3


Tässä tilanteessa olisi fiksuinta jos jätät meille häiriöilmoituksen vaikka telia.fi chatin kautta. Päästään asiantuntijan toimesta katsomaan signaalitasoja ja seuraamaan modeemin yhteyttä verkon suuntaan. Tarvittaessa asentaja laitetaan paikalle. Kun häiriöilmoitusta meille kirjaat, niin laita tämä yhteisön ketju mukaan, tästä keskustelusta ja testeistäsi  asiantuntija saa varmasti apua korjaukseen.

 

 

0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
19/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Olen itse asiassa tehnyt tästä jo vikailmoituksen Telialle ja tuolta on soitettukin takaisin. Juttelin noin 15min ajan ja sovittiin että palaavat asiaan huomenna luultavasti asentajan käynnin myötä. Yhteinen mielipide tuen kanssa oli, että tuolla on linjassa jotain vikaa mikä saa modemin tipahtelemaan pois linjoilta. Asia etenee siis odotettuun tahtiin...

 

Tässä vielä noin klo 20:00 ympäriltä pidempi katkosaika lokitietojen valossa. Olin tuolloin Gmailissa kirjoittamassa viestiä ja Gmailkin huomautti yhteyden katkenneen (kuten se tekikin modeemin valojen mukaan ja PC;n verkkokuvakkeen mukaan.

 

Tässä tuon pidemmän katkon vikaloki:

1    02/26/2019 17:51    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 17:51    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1    02/26/2019 17:51    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1    02/26/2019 17:51    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x

1    02/26/2019 18:01    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/26/2019 18:01    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/26/2019 18:02    D11.1    Critical (3)    TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
1    02/26/2019 18:02    D4.1    Warning (5)    ToD request sent - No Response received;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:xx
1    02/26/2019 18:02         Notice (6)    Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1    02/26/2019 18:02    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 18:02    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1    02/26/2019 18:02    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 18:02    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1    02/26/2019 18:02    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 18:02    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/26/2019 18:02    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/26/2019 18:02    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx7:b0;CMTS-MAC=70:c

1    02/26/2019 18:06    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 18:06    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 18:07    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1    02/26/2019 18:07    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1    02/26/2019 18:07    R7.0    Critical (3)    Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM

1    02/26/2019 18:11    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/26/2019 18:12         Notice (6)    Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1    02/26/2019 18:12    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 18:12    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1    02/26/2019 18:12    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/26/2019 18:12    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1    02/26/2019 18:12    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1    02/26/2019 18:12    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1    02/26/2019 18:12    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/26/2019 18:12    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c

 

Ai niin, tuolla Spectrum Analyzer toiminnolla tuli haettua muutamia kuvia tällä kertaa downstream kanavista. Tuskin on apua, kun ovat OK tilanteesta, enkä huomannut eroa käppyröissä vian ollessa päällä. Vaatinee siis ammattimiehen selvitystä, mikä tässä tökkii...

 

downstream_580MHz_closeup_ok.jpgdownstream_230MHz_border_ok_2.jpgdownstream_585MHz_ok.jpgdownstream_overview_ok.jpgdownstream_230MHz_border_ok.jpgdownstream_200MHz_border_ok.jpg

Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎01-04-2018
Kirjoituksia: 34
20/57

Vs: VIKAILMOITUS: Telian reititin 141.208.25.xxx vikaantumassa?

Tässä jatkona edellisen vuorokauden lokitiedot ts. loki jatkuu edellisen viestin lokista...

 

1    02/26/2019 18:12    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1    02/27/2019 07:07    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/27/2019 07:08         Notice (6)    Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1    02/27/2019 07:08    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/27/2019 07:08    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/27/2019 07:08    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/27/2019 07:08    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/27/2019 07:08    D3.1    Critical (3)    DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1    02/27/2019 07:08    D1.0    Critical (3)    DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1    02/27/2019 07:08    D3.0    Warning (5)    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1    02/27/2019 07:08    I401.0    Notice (6)    TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1    02/27/2019 07:08    R2.0    Critical (3)    No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx
1    02/27/2019 08:21    R4.0    Critical (3)    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1    02/27/2019 09:06    R5.0    Critical (3)    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

 

Ja niitä näitä (modeemin virheilmoituksia) googlaillessani törmäsin saman palstan samanlaiseen ongelmaan saman modeemityypin kanssa:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/TECHNICOLOR-CGA2121-kaapelimodeemi-yhteys-katk...

 

Lieneekö tässä sama ongelma teknisemmin selitettynä?

Toinen, hankalampi ongelma, esiintyy siten että muutamaksi sekunniksi kuso ei kulje kumpaankaan suuntaan. Hetken päästä downlinkillä alkaa näkymään saman segmentin broadcastit (arppia, pääasiassa), mutta unicastia openwrt-tukarini interfacelle ei näy laisinkaan. Tähän auttaa kun hakee interfacelle DHCP:llä osoitteen uudestaan - henkkoht arvioni on että CMTS:n päässä lahoaa MAC-binding (syystä tai toisesta) tai kenties jopa L3-reitti ja DHCP-neuvottelu päivittää sen sitten jälleen validiksi. Kiinteä ARP openwrt:n kanssa ei näytä auttavan mitään - uplinkille päin data lähtee nätisti, mutta vastauksia ei kuulu (ei edes arpingillä). Tätä ongelmaa ilmaantuu päivittäin. Tämä ongelma ei häviä itsekseen mihinkään vaan vaatii aina DHCP-renewin. Tämän ongelman kiinnisaaminen tilaajapäästä kun nyt vaan ei sitten onnistu.

 

En tiedä selvisikö tuon ongelman syy koskaan, kun keskustelu meni maan alle.

Niin tai näin, tuosta saattaisi olla apua tähänkin ongelmaan.

 

Täällä ovat nämä laitetiedot:

ModelHardware VersionSerial NumberFirmware VersionFirmware Custom FeaturesBootloader Version

CGA2121
1.0
201912018146103020
CGA2121E-ES-13-E113C5-c7410r5713-180508

N/A

2.5.0beta9
Yt. Timo Inkinen
0 tykkäystä