Copyright Telia Company 2020
Kirjoitettu
02-09-2018
16:29
Muokattu
03-09-2018
13:47
SaJoonas
Tiedoksi:
Telian ongelmat Helsingissä datakeskuksessa (nyt IP 141.208.25.X) tuntuvat jatkuvan edelleenkin. Käykääpä joku "nostamassa elefantti pois linjoilta" tuolta, niin data pääsee kulkemaan ongelmitta, kiitos!
Käytännön tasolla saan tuon vian takia Firefoxilta (tai muulta verkkoselaimelta) virheilmoituksen, kun verkkoyhteys johonkin www-osoitteeseen ei onnistu. Tuon lisäksi esim. Gmail ilmoittaa ajoittain sivupalkissaan, että palvelinyhteys Googlen postipalvelimiin on hetkellisesti kadonnut.Tämä siis Hyvinkään suunnalta verkkoa surffaten.
Kun otan omalta koneelta graafisen traceroute komennon (PingPlotter ohjelmalla), saan säännöllisesti toisen liitekuvani mukaisen reittitiedon, jossa ongelma-reitittimenä on aina tuo Telian datakeskuksen IP Helsingissä (ks. http://ipaddress.is/141.208.25.1)
Kyseisen IP osoitteen status-tietona vilahtelee PingPlotterissa 6ms/ERR tieto Packet Loss % ollessa samalla rivillä 40...80%. Tai voihan se ongelma olla Hyvinkään kaapelinetin solmussakin (10.20.8.1), mistä data ei kulje Helsingin suuntaan kunnolla.
Komentorivillä TRACERT komennolla näkyy sama satunnainen takkuilu noissa 141.208.25.X osoitteissa. Tuolla datakeskuksessa on nyt joku reititin hajoamassa (tai sitten se on jo hajonnut), jotta viereiset laitteet saavat ylikuormistusta, mikä näkyy Telian käyttäjillä satunnaisena verkkoyhteyden katoamisena satunnaisiin verkko-osoitteisiin.
Ongelmaa on esiintynyt nyt vajaan viikon ajan (esim. tuossa kerron samasta ongelmasta 30.8.2018): https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=17277.msg162190#msg162190
Tuolloin Avaruus.fi sivuston alareunan "Taivaanvahdin kuvat ja kertomukset" jäivät latautumatta ja linkki YLE-sivulle vei YLE:n varasivustolle.
Kiitos vian mahdollisesta selvittämisestä.
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
02-03-2019 20:47
@Nordvindivoit tehdä häiriöilmoituksen liittymästäsi täältä. Mikäli liittymäsi häiriö liittyy samaan alueelliseen häiriöön, niin saat siitä tekstiviestin. Ilmoitamme tekstiviestillä, kun häiriö on saatu korjattua.
04-03-2019 15:39
Mitä mahtaa kuulua vian hakuun Telialla?
Tässä olisi ihan tuore tilanne, jossa kaapelimodeemi tipahti linjoilta ja sillä vei aikaa reilut viisi minuuttia kiivetä takaisin lähtötilanteeseen.
Firefox ilmoittaa kirjanmerkistä näin...
Hmm. We’re having trouble finding that site.
We can’t connect to the server at source.android.com.
If that address is correct, here are three other things you can try:
Try again later.
Check your network connection.
If you are connected but behind a firewall, check that Firefox has permission to access the Web.
Niinpä... Kaapelimodeemiin hallintaan on hidasta päästä käsiksi tuossa tilanteessa ja kaikki valikkojen lataamiset yms. liikenne modeemille on kuin sen ikälopun "täin liikkumista tervassa".Sinällään outoa, koska liikenteen pitäisi tapahtua vain sisäverkossa http://192.168.0.1/logon.html sivua haettaessa. Kun tuonne pääsin, siellä oli hitaan valikkoselaamisen jälkeen modeemilla yksi kanava suuntaansa käytössä:
DOCSIS Link Information
Information about your broadband cable connection.
Operational Status Registered
Downstream Channels 1
Upstream Channels 1
Baseline Privacy Installed
Downstream Channels
DS Channel ID DS Channel Modulation DS Power Level DS Signal to Noise Ratio
174 QAM256 2.8 43.9
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
Upstream Channels
US Channel ID US Modulation US Power Level
1 ATDMA 39.3
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
Sitten aikani odoteltua Docsis Event log suvaitsi näyttää taas samat valitukset:
1 03/04/2019 13:09 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 03/04/2019 13:10 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/04/2019 13:10 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:10 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:10 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 03/04/2019 13:10 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 03/04/2019 13:10 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:10 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:10 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 03/04/2019 13:11 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 03/04/2019 13:11 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 03/04/2019 13:11 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx
1 03/04/2019 13:11 Warning (5) Dynamic Range Window violation
1 03/04/2019 13:11 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx
1 03/04/2019 13:11 Warning (5) Dynamic Range Window violation
1 03/04/2019 13:11 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx
Onkohan noilla yhteyttä aiemmin linkittämääni toiseen tuki-caseen, jossa Telian oma asentajakin oli osallisena?
Tuolla siis ProjectFd nimimerkki kertoi tekniset taustat tämän kaapelimodeemityypin ongelmista ja keskustelu häipyi jonnekin Telian sisäverkon puolelle tuon jälkeen.
Olen nyt ainakin itse tuottanut tarpeeksi vianhaku-aineistoa, jotta tuolta luulisi saavan vian sijainnin selville jos tähän kaapelimodeemi-liittymääni on jotain seurantaa jätetty päälle Telian puolesta.
Ts. onko vian haussa edistytty?
04-03-2019 21:34
Alueellinen häiriö on edelleen tutkinnassa. Ilmoitamme sinulle, kun häiriö on saatu korjattua. Välitin kertomasi lisätiedot häiriöntutkitaamme.
06-03-2019 21:38
Lisätään nyt tiedoksi, että takana on ollut pari hyvää päivää (aurinkoisia säänkin puolesta), joten CGA2121 kaapelimodeemi on pysynyt nyt linjalla hyvin. Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin pätkii pian tämän kirjoittamisen jälkeen... eh?
Lokissa vain tämä merkintä aiempien jälkeen:
1 | 03/05/2019 06:20 | R4.0 | Critical (3) | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica |
07-03-2019 16:40
Aamulla 8:54 tuli ilmoitus tekstiviestillä vikailmoituksen sulkemisesta.
Modeemin lokissa oli tämän verran uutta merkintää (netti on toiminut ok):
03/07/2019 11:18 | D103.0 | Error (4) | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC= |
07-03-2019 17:49
Joo näytti että verkkovika tosiaan kuitattu valmiiksi ja vika saatu korjattua. Tuosta lokitiedosta en kyllä osaa mitä se meinaa. Onko se yhteys kuiten ihan normaalisti siellä toiminut?
08-03-2019 14:47
Netti on toiminut ihan ok viime päivät. En ole huomannut pykimistä verkon käytössä tietokoneella tai sitten älytelkkarilla pariin päivään. Katsoin lokitiedot modeemista, eikä tuonne ole tullut uudempaa merkintää tuon eilisen jälkeen. Mennään nyt tällä tiedolla eteenpäin.
En tiedä kuinka tuon toisen samalla seudulla asuvan netin kanssa kävi. Toiminee sielläkin, kun ei ole muuta kuulunut.
08-03-2019 15:40
Jees hyvä että on nyt pelittänyt. Jos ongelmia vielä tulee niin ilmoitusta vain meillepäin.
14-03-2019 12:46
Pääsin vasta eilen kotia asti niin ei oo vielä kerennyt testailemaan auttoiko korjaukset mutta ei ainakaan eilen pätkinyt kertaakaan eli lupaavalta näyttää.
16-03-2019
14:19
Muokattu
16-03-2019
14:21
En tiiä liittyykö tähän, mutta jossain on joku tulppa Telian päässä. Kaveri pääsee/löytää pelissä servuja elisan yhteydellä ja me pari muuta telian yhteydellä ei löydetä niitä ollenkaan.
edit: Ja discordin voice servuillekkin kestää minuutteja yhdistää.