Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
PorvooHaikkoo
Uusi keskustelija
  • 5 custom-general.kudos
  • 16 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Valokuidun nopeus max 100mb

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moi. Taloomme on vedetty rakennusvaiheessa (v. 2012) edellisen omistajan toimesta kahden eri toimijan valokuidut (telian ja kilpailijan). Telia tarjoaa omalle valokuidulleen maksiminopeudeksi 100/100mb ja kilpailija 1000mb. Lisänopeutta kysyessäni myyntipalvelu alkaa vain hanakasti myymään 4g-mokkuloita lisätehoiksi joita en todellakaan kaipaa vaan haluaisin lisää nopeutta kuituun. Kunnon selitystä tälle maksiminopeudelle ei oikein tunnu löytyvän. Eikö kuidulla pitäisi kuitenkin päästä kovempiinkin vauhteihin? Nyt ainoana vaihtoehtona tuntuu olevan kilpailijan kelkkaan hyppääminen. Paikkana Haikkoo,Porvoo.

75 vastausta
JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori
  • 276 custom-general.kudos
  • 661 custom-general.replies
  • 35 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@WillMackey  kirjoitti:

Voit vaihtaa sen tähän liitteen näppärään periaatekuvaan niin viskaan postinumeron.

Jos yhteisö tarkoittaa nyt vain tätä fantsua internet-rinkiä niin enpä juuri usko sen auttavan asiaa. Asiaa auttaisi se, että joku katsoo mitä tuon tarkan osoitteen tiedot sanoo siitä kuituliittymästä ja nimenomaan mikä siinä on nyt muka nopeutta rajoittava tekijä ja toteaa esim.

a) "No ei yhtään mikään" ja myytte sen nopeamman liittymän ja täts it

b) "tässä selkeästi väärää tietoa kannassa" ja väärä tieto korjataan ja myytte sen nopeamman liittymän ja täts it

c) "sinne on tämän mukaan jostain syystä vedetty kierrätetyistä piimäpurkeista punottu kuituhaara toisin kuin viereisiin taloihin ja tästä syystä tarjolla on vain hidasta valoa". Ja sitten kerrotte että montako litraa verta joudun vuodattamaan uhrilahjaksi setelitukun kera että sinne saadaan se nopea liittymä.

 

Juurihan minä sanoin etten halua uutta määräaikaista sopimusta tehdä. Irtisanominen + uuden sopimuksen solmiminen sellaisen 24kk:n mittaisena tuottaisi. Jos omistussuhteen muutos onnistuu ilman 23 viikon härdelliä niin se olisi järkevä, mutta tässä vaiheesa usko minkään asian hoitumiseen on suht vähäistä. Asiakkaan osoitetietojen korjaus oli siitä juurikin esimerkki eikä sillä sinänsä ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Halusin vaan tuoda esiin lisää tätä palvelun laadun tasoa.

Edit JoonasLam: vaihdettu aiemman kommentin kuva ja poistettu liite


Kuva vaihdettu. Veikkaan myös, että taustalla on jotain näistä vaihtoehdoista, jotka kirjoitit. Lähtökohtaisesti teemme laajakaistaliittymiin 24kk määräaikaisia sopimuksia, kuitenkin hieman osoitteesta riippuen (uudet sopimukset, poislukien taloyhtiösopimukset tai tietyt kuitukohteet). Uskon, että toistaiseksi voimassaoleva sopimus kuitenkin onnistuu asiakaspalvelumme kautta. Sillä kirjoitin tuosta uuden sopimuksen tekemisestä, koska se olisi jäljelle jäävä vaihtoehto, jos jostain syystä omistussuhteen muutos ei onnistuisi.

Telia Yhteisön moderaattori | *insert quote here*

SINAD
Konkari ☆
  • 533 custom-general.kudos
  • 1186 custom-general.replies
  • 39 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@WillMackey  kirjoitti:

c) "sinne on tämän mukaan jostain syystä vedetty kierrätetyistä piimäpurkeista punottu kuituhaara toisin kuin viereisiin taloihin ja tästä syystä tarjolla on vain hidasta valoa". Ja sitten kerrotte että montako litraa verta joudun vuodattamaan uhrilahjaksi setelitukun kera että sinne saadaan se nopea liittymä.


Voisiko olla että kiinteistökytkin on vaan vanha? Senhän voi asiakas itsekin ostaa (minäkin ostin), mutta se on yrityspuoli joka näitä myy ja sun pitää ottaa yhteyttä sinne. Mullakin oli aikoinaan se ongelma että kuidun saatavuutta jahkattiin kuluttajapuolen aspan kanssa 5 vuotta, eikä mikään edennyt. Sitten kun sain asiani yrityspuolelle niin kuituliittymä tuli aika nopeaan. Halpaa tämä ei toki ole ja varaudu siihen että se kiinteistökytkinkin maksaa paljon enemmän kuin omakotitalon valokuituliittymät kokonaisuudessaankin, mutta on se silti ihan ostettavissa olevan hintainen ainakin jos vertaa melkein mihin tahansa omakotitalon vähän suurempaan remppaan. Laite jää Telian hallintaan ja sanoivat myös että laitteen mahdollinen uusiminen vikatilanteessa kuuluu myös Telialle. Joten sinänsä hyvin riskitön ja kannattava hankinta.

WillMackey
Kommentaattori
  • 5 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@PorvooHaikkoo  kirjoitti:

En pidättäisi hengitystä asian ratkeamista odotellessa. Mullehan nuo eivät enää edes vastaa.. 👍🏻😁


Kyllähän tässä aika vahvasti haisi jo monta viikkoa sitten se, ettei tätä asiaa tulla koskaan selvittämään ja sillä päädyin viime viikolla ton kuluttajaneuvonnan reklamaation tekemään. Ei todellakaan kiinnosta alkaa riitelemällä näitä setviä mutta kun ei muukaan auta.

 

Harmillisen vähän tässä maassa tunnutaan ymmärtävän sen hyvän palvelun merkitystä ja arvoa, toki aivan liian vähän siitä hyvästä palvelusta kukaan tulee Internetin tunkioon kertomaankaan vaan tämä laari täyttyy näistä valitusketjuista ja sitä myötä näiden valitusketjujenkin merkitys lähentelee nollaa. En ala tässä jeesustelemaan koska aika ahkerasti on saanut olla vinkumassa itsekin autokorjaamoista tulostinhuoltoon, mutta rehellisesti voin sanoa käyneeni jakamassa myös niitä kehuja eri palveluntarjoajia tai tuotteita vertaileviin ketjuihin silloin kun siihen on ollut aihetta.

 

Tässä tapauksessa voisi verrokiksi ottaa nykyisen palveluntarjoajan, sen ärsyttävän mainossloganin keksineen kolmekirjaimisen firman. Heidän kuitu on pelannut 9 vuotta valehtelematta ehkä kahdella lyhyellä katkoksella (varmaan Ripa kaivoi väärästä kohtaa). Heidän TV-Hub puolestaan on ihan yhtä surkea viritys kuin E:llä alkavan operaattorin keksintö, mutta tämän 3-kirjaimisen firman erottaakin se miten asiakkaiden toiveisiin yritetään edes reagoida. Uudemman testi-softan on saanut pyytämällä käyttöön ja aika helposti pääsi mukaan myös syvemmälle testiryhmään jossa sai toisen laitteen, joka oli toki vielä keskeneräisemmällä softalla, mutta jonka kautta oli mahdollista saada apua juuri niihin omiin ongelmiin vähän nopeammin. Vastapalveluksena itse tietty toimi ilmaisena testaajana heille, mutta tilanne oli win-win ja edelleen pääpointti tässä oli täysin päinvastainen suhtautuminen ja reagointinopeus asiakkaiden suruihin.

 

@JoonasLam 05820

WillMackey
Kommentaattori
  • 5 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:

@WillMackey  kirjoitti:

c) "sinne on tämän mukaan jostain syystä vedetty kierrätetyistä piimäpurkeista punottu kuituhaara toisin kuin viereisiin taloihin ja tästä syystä tarjolla on vain hidasta valoa". Ja sitten kerrotte että montako litraa verta joudun vuodattamaan uhrilahjaksi setelitukun kera että sinne saadaan se nopea liittymä.


Voisiko olla että kiinteistökytkin on vaan vanha? Senhän voi asiakas itsekin ostaa (minäkin ostin), mutta se on yrityspuoli joka näitä myy ja sun pitää ottaa yhteyttä sinne. Mullakin oli aikoinaan se ongelma että kuidun saatavuutta jahkattiin kuluttajapuolen aspan kanssa 5 vuotta, eikä mikään edennyt. Sitten kun sain asiani yrityspuolelle niin kuituliittymä tuli aika nopeaan. Halpaa tämä ei toki ole ja varaudu siihen että se kiinteistökytkinkin maksaa paljon enemmän kuin omakotitalon valokuituliittymät kokonaisuudessaankin, mutta on se silti ihan ostettavissa olevan hintainen ainakin jos vertaa melkein mihin tahansa omakotitalon vähän suurempaan remppaan. Laite jää Telian hallintaan ja sanoivat myös että laitteen mahdollinen uusiminen vikatilanteessa kuuluu myös Telialle. Joten sinänsä hyvin riskitön ja kannattava hankinta.


Kysyin tästä aspalta mutta heidän mielestään ei voi siitä johtua, mutta toki tiedän ettei siellä luuriin vastaa siitä tekniikasta kovin syvälti tietävät tyypit. Tämähän tässä turhauttaa kun kukaan ei edes ohjaa oikeaan suuntaan vaan poljetaan paikallaan. Tuo sun 5 vuoden kokemus ja tämän ketjun muiden "uhrien" vuosien odottelu tosiaan viittaa siihen että mitään ei tule koskaan tapahtumaan.

 

Kiitos suuresti tämän kokemuksen jaosta ja vinkeistä! Toki hieman hirvittää tuo viittaus kustannuksista ja ihmetyttäisi miten tässä tapauksessa sinne olisi joku höyryvoimalla toimiva aparaatti laitettu kun viereiset talot (joihin saa gigaliittymän) ovat yhtä vanhoja tai vanhempia. En toki tiedä mitään tuosta liittymän toteutuksesta mutta jotenkin kuvittelisin että sinne ei kuka tahansa saa ihan mitä sattuu mielivaltaisia laitteita asentaa, vaan tämä olisi siinä liittymisvaiheessakin verkon haltijan tai operaattorin kautta suoritettava toimenpide, jolloin taas voisi olettaa että näihin about samanikäisiin taloihin on kaikkiin vastaavat laitteet asennettu.

WillMackey
Kommentaattori
  • 5 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Sain nyt vielä tuon ihan alkuperäisen kiinteistön laajakaistasopimuksen ja siinäkin lukee liittymän tyypiksi FTTH 1G.

SINAD
Konkari ☆
  • 533 custom-general.kudos
  • 1186 custom-general.replies
  • 39 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@WillMackey  kirjoitti:

Sain nyt vielä tuon ihan alkuperäisen kiinteistön laajakaistasopimuksen ja siinäkin lukee liittymän tyypiksi FTTH 1G.


Se kyllä viittaisi gigaiseen kotiliittymään. Siinä tapauksessa se on eri asia kuin mistä aiemmin kirjoitin. Kiinteistökytkin on FTTB ja littymätyyppi Ethernet/10G.

samivdsl
Kommentaattori
  • 15 custom-general.kudos
  • 77 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@WillMackey 

Itsellä on kyllä numero, jolla pääsee suoraan Telian verkkoihmisten vaihteeseen ja heidän kanssa olen kyllä keskustellut kaapeleiden fyysisestä sijainnista, kytkennöistä ja keskuksista (pääasiassa kuparipuolen asioita). Suunnitteluporukkaa taitavat pääasiassa olla, että eihän sitä tiedä, jos näkevät kuvista suoraan syyn tai osaavat ohjata asiassa eteenpäin. En kuitenkaan julkisesti kehtaa numeroa tähän laittaa, mutta käsittääkseni tämän kaavakkeen kautta lähtee ilmoitus samoille henkilöille:

https://www.telia.fi/yrityksille/yhteydenotto/b2b-televerkon-muutos

Kokeilisin tuota, onhan kyseessä kuitenkin fyysinen muutos, koska SFP moduuli pitää ainakin vaihtaa. Ja varmaan se kuitumuunnin on myös Telian vastuulla eli vaihtavat sen samalla. Onko naapureilla sama muunnin käytössä, vaiko eri? Jos se on vaan jäänyt aikoinaan vaihtamatta.

WillMackey
Kommentaattori
  • 5 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitos linkistä. Ei tässä kaiketi ole edelleenkään tiedossa vaaditaanko mitään muutosta vai onko tämä sotku vain yksinkertaisesti väärin kirjattu liittymätyyppi kannassa. Ei varmasti ole viereisiin taloihin uusittu mitään. Kyseessä oleva talo ~5v vanha ja viereiset ei paljon sitä vanhempia.

 

Ei ole kohteen hallinta vielä siirtynyt joten en pääse nyt penkomaan ite kaappia mutta siellä on tällä hetkellä CTS HET-3005 kuitumodeemi jonka pitäisi kyllä tukea WAN puolta 1000 Mbps:ään asti. Laitteessa ei näy olevan SFP slottia vaan kuitu viedään purkin sisälle kiinteään LC-liittimeen https://blog.hqcodeshop.fi/archives/2016/01/17.html

Suunnittelin kyllä heittää tuon roskiin ja korvata Edgerouter X SFP:llä. Ilmeisesti single modea nämä kuidut(?)

 

Sitä en nyt tiedä millainen muunninpurkki ennen tuota modeemia ja kaapeli-tv vastaanotinta on.

samivdsl
Kommentaattori
  • 15 custom-general.kudos
  • 77 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@WillMackey  kirjoitti:

Kiitos linkistä. Ei tässä kaiketi ole edelleenkään tiedossa vaaditaanko mitään muutosta vai onko tämä sotku vain yksinkertaisesti väärin kirjattu liittymätyyppi kannassa. Ei varmasti ole viereisiin taloihin uusittu mitään. Kyseessä oleva talo ~5v vanha ja viereiset ei paljon sitä vanhempia.

 

Ei ole kohteen hallinta vielä siirtynyt joten en pääse nyt penkomaan ite kaappia mutta siellä on tällä hetkellä CTS HET-3005 kuitumodeemi jonka pitäisi kyllä tukea WAN puolta 1000 Mbps:ään asti. Laitteessa ei näy olevan SFP slottia vaan kuitu viedään purkin sisälle kiinteään LC-liittimeen https://blog.hqcodeshop.fi/archives/2016/01/17.html

Suunnittelin kyllä heittää tuon roskiin ja korvata Edgerouter X SFP:llä. Ilmeisesti single modea nämä kuidut(?)

 

Sitä en nyt tiedä millainen muunninpurkki ennen tuota modeemia ja kaapeli-tv vastaanotinta on.


Kyllä sen sitten on oltava vain ongelma saatavuushaussa. Ainakin Elisan palstaa kun lukee niin niillä niitä ongelmia näyttää piisaavan.

Tuon linkin perusteella yksmuoto kuitu käytössä ja ihan yleistä aallonpituutta ja yhteys tulee suoraan eli se aikaisempi laatikko on vain kuitujatkos kotelo. Näyttää vielä laitteessa olevan gigabitin portit eli jonnekkin järjestelmään vaan mennyt yksi nolla liika vähän.

Osassa paikoissa ja vielä nykyäänkin asennetaan PON tekniikkaa eli ns. yhden kuidun perässä voi olla useita taloja ja se asettaa verkkoon hiukan rajoituksia.

 

Ennekuin alkaa purkkia korvaamaan, kannattaa varmistaa miten menee vastuunjako laitteiden osalta. Ainakin vanha pitää varalla niin voi todistaa, ettei alkuperäiselläkään laitteella yhteys toimi.

Tuo suunnitteluporukka voi olla hyvä kohde, voivat todistaa, ettei gigaseen ole estettä, tai jos on niin kertovat syyn. Uskoisin myös saavan asiaa eteenpäin oikealle henkilölle.

WillMackey
Kommentaattori
  • 5 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Jes kiitos näistä. Näpyttelen sinne viestin ja ilmoittelen tänne jos saan vastauksen.