Valokuituverkko


Haluaisin tietää jos jollakin on tietoa tästä, onko mitään ongelmia jos samassa taloudessa on valokuitu ja kiinteä nettiyhteys? Ja eri toimitsijoilta ja voiko niitä käyttää/yhdistää tietokoneeseen vai tuleeko ongelmia asian suhteen? Kumpaakin tulisi eri reititin ja jos televisioon halusi tuon valokuidun niin siihen piti hankkia uusi boksi televisiota varten ja sen tiedän että pitää olla toinen televisio tuota valokuitua varten vai pitääköhän? Jos televisiossa on niitä USB liittimiä tarpeeksi vai tuleeko siitä ongelmia televion kanssa? Mietin vain jos tietokoneeseen laittais toisen Wifillä ja toisen Lan yhteydellä.


12 kommenttia

Moi @summer66! Asuntoosi tulee siis valokuidun lisäksi ADSL tai kaapeli? Onko jokin erityinen syy, miksi haluaisit pitää molemmat yhteydet? Pelkkä valokuitu kyllä riittää lähes kaikissa tapauksissa ja sillä saa nopean yhteyden kaikkiin kodin laitteisiin. Mutta tarkennatko vielä mitkä laitteet ja palvelut sinulla on käytössä ja mitä haluat siis tehdä? Katsotaan sitten löytyisikö täältä tarkempaa apua niiden suhteen :)


@IlariJR@  kirjoitti:

Moi @summer66! Asuntoosi tulee siis valokuidun lisäksi ADSL tai kaapeli? Onko jokin erityinen syy, miksi haluaisit pitää molemmat yhteydet? Pelkkä valokuitu kyllä riittää lähes kaikissa tapauksissa ja sillä saa nopean yhteyden kaikkiin kodin laitteisiin. Mutta tarkennatko vielä mitkä laitteet ja palvelut sinulla on käytössä ja mitä haluat siis tehdä? Katsotaan sitten löytyisikö täältä tarkempaa apua niiden suhteen :)


Siis minulla on jo ADLS yhteys ja tänne meillepäin on tulossa valokuituverkko johon vois liittyä. Tänne meillepäin ei taida olla vielä Telialta saatavissa valokuitua? Asun Lapissa ja mitä olen itse tuolta Telian sivuilta hakenut valokuitu yhteyksiä niin tänne ei ollut saatavilla vielä ainakaan valokuitua Telialta. Mietin vain että pitäiskö kun valokuitu on tänne rakennettu niin tuo ADLS liittymä peruuttaa? Kummastakin saa kuitenkin samat palvelut ja tv kanavat mitkä minulla jo on. Reititin ja boksi tulee kuitenkin olemaan erilaisia. Ja mitä infoa sain niin tv boksi piti hankkia erilainen kuin mitä minulla on, ei toiminut tuo valokuitu verkko Telian tv boksilla.


@summer66@  kirjoitti:


@IlariJR@  kirjoitti:

Moi @summer66! Asuntoosi tulee siis valokuidun lisäksi ADSL tai kaapeli? Onko jokin erityinen syy, miksi haluaisit pitää molemmat yhteydet? Pelkkä valokuitu kyllä riittää lähes kaikissa tapauksissa ja sillä saa nopean yhteyden kaikkiin kodin laitteisiin. Mutta tarkennatko vielä mitkä laitteet ja palvelut sinulla on käytössä ja mitä haluat siis tehdä? Katsotaan sitten löytyisikö täältä tarkempaa apua niiden suhteen :)




Siis minulla on jo ADLS yhteys ja tänne meillepäin on tulossa valokuituverkko johon vois liittyä. Tänne meillepäin ei taida olla vielä Telialta saatavissa valokuitua? Asun Lapissa ja mitä olen itse tuolta Telian sivuilta hakenut valokuitu yhteyksiä niin tänne ei ollut saatavilla vielä ainakaan valokuitua Telialta. Mietin vain että pitäiskö kun valokuitu on tänne rakennettu niin tuo ADLS liittymä peruuttaa? Kummastakin saa kuitenkin samat palvelut ja tv kanavat mitkä minulla jo on. Reititin ja boksi tulee kuitenkin olemaan erilaisia. Ja mitä infoa sain niin tv boksi piti hankkia erilainen kuin mitä minulla on, ei toiminut tuo valokuitu verkko Telian tv boksilla.




Ottaisin itse valokuidun kodin ensisijaiseksi liittymäksi, jos suinkin mahdollista. Se takaa nopeat yhteydet pitkälle tulevaisuuteen. Toki kannattaa varmistaa, että sinulla on kaikki tarvittavat laitteet, jotta saat yhteydet ja tv-palvelut pelaamaan.


Näin Yhteisön kautta en valitettavasti pääse tarkistamaan valokuitusaatavuutta osoitteeseesi. Mutta tämä selviää kyllä ottamalla yhteyttä esimerkiksi chatin kautta. Kaikki yhteystiedot löydät täältä. Samalla voidaan katsoa mikä digiboksi sinulla on käytössä tällä hetkellä. Telia TV:n saa kyllä toimimaan riippumatta nettiyhteydestä :)


@IlariJR@  kirjoitti:




Ottaisin itse valokuidun kodin ensisijaiseksi liittymäksi, jos suinkin mahdollista. Se takaa nopeat yhteydet pitkälle tulevaisuuteen. Toki kannattaa varmistaa, että sinulla on kaikki tarvittavat laitteet, jotta saat yhteydet ja tv-palvelut pelaamaan.


Näin Yhteisön kautta en valitettavasti pääse tarkistamaan valokuitusaatavuutta osoitteeseesi. Mutta tämä selviää kyllä ottamalla yhteyttä esimerkiksi chatin kautta. Kaikki yhteystiedot löydät täältä. Samalla voidaan katsoa mikä digiboksi sinulla on käytössä tällä hetkellä. Telia TV:n saa kyllä toimimaan riippumatta nettiyhteydestä :)




Kiitos, tuosta oli paljon apua. Pitääpä kysyä Telian asiakaspalvelusta tuota asiaa. Sain kyllä vastauksen kysymykseeni että kannattaa ottaa vain valokuitu.


 


Edit ReOlivia: Lyhennetty vähän lainausta

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä kuitu aina ADSL:n peittoaa. Suurin ero on lähetyskaistan lisääntyminen, joka kuluttajille myydyissä ADSL-liittymissä on ollut 1Mbps. Kuidulla päästään sitten melko perusliittymälläkin 100Mbps lähetysnopeuteen, joka riittää melkein mihin vain käyttöön.


 


Käsittääkseni myös tilanteissa, joissa paikkaan X tulee uutta saatavuutta Telialta, niin on voinut onnistua esim. määräaikaisen sopparin päivitys ADSL - > kuitu.


 


Jos taas kuitu on jonkun toisen tarjoamaa kuin Telian, niin kilpailijoiden tuotteet eivät ole peruste määräaikaisten irtisanomiselle. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@summer66@  kirjoitti:

Haluaisin tietää jos jollakin on tietoa tästä, onko mitään ongelmia jos samassa taloudessa on valokuitu ja kiinteä nettiyhteys? Ja eri toimitsijoilta ja voiko niitä käyttää/yhdistää tietokoneeseen vai tuleeko ongelmia asian suhteen? Kumpaakin tulisi eri reititin ja jos televisioon halusi tuon valokuidun niin siihen piti hankkia uusi boksi televisiota varten ja sen tiedän että pitää olla toinen televisio tuota valokuitua varten vai pitääköhän? Jos televisiossa on niitä USB liittimiä tarpeeksi vai tuleeko siitä ongelmia televion kanssa? Mietin vain jos tietokoneeseen laittais toisen Wifillä ja toisen Lan yhteydellä.


Kuitusaatavuuden myötä kupariverkko (ADSL) puretaan ennemmin tai myöhemmin pois ja ikävän usein se puretaan pois siitäkin huolimatta että tilalle ei edes tule kuitua ja/tai mitään muutakaan kunnollista yhteyttä. Siltäkin osin tämä ongelma ratkeaa itsestään.

 

Kuituhan on sen verran kova juttu että itse rakennutin sellaisen isolla rahalla (alueella ei ole yleistä saatavuutta jota kukaan operaattori tulisi "tarjoamaan") siitäkin huolimatta että oli ihan toimiva VDSL2-yhteys. Jo vuosia sitten oli kuitenkin selkeästi näköpiirissä että kuparit alkavat olla aikansa eläneitä, eikä mobiiliyhteyksistä ole koskaan kiinteän korvaajiksi koska kaikki mobiiliyhteydet perustuvat jaettuun, yhteiskäyttöiseen liittymän. Siten kuituun sijoitettu raha ei taatusti mene hukkaan ja se nostaa myös kiinteistön arvoa / myytävyyttä, jos joskus tulisi tilanne että talo pitäisi myydä. Lisäksi kerran rakennettu kuitu riittää yleensä loppuiäksi, kun taas muilla tekniikoilla ja etenkin mobiiliyhteyksissä joudut ostamaan uudet lelut muutaman vuoden välein, koska ne vanhenevat jo sillä hetkellä kun kannat kaupasta kotiin.

Tuota olen ajatellutkin että kun nyt tännekin rakennetaan valokuitua että se pitäisi ottaa käyttöön rakennusvaiheessa. Jos sen myöhemmin ottaa käyttöön niin se maksaa ja jos nyt kun se on valmis ottais käyttöön niin ei maksais. Ja mitä siitä olen lukenut netissä niin se on varmempi kuin ADLS yhteys ja nopeampikin pitäisi olla (tuosta en ole varma kuitenkaaan) ja kaista ei pitäisi loppua jos/tai useammasta katsoo jotakin. Joku toinen boksi pitää ostaa (ei tainnut Telian boksilla näkyä) jos haluaa maksullisia palveluita käyttää. Mutta tuohan ei ole mitään kuin että hankkii sellaisen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

ADSL2+  on rajoitettu Telialla 24/1Mbps nopeuksiin. Kuidulla lähes perusnopeus on 100/100, ja tilattavissa on nopeampiakin. Jos vaikka satut pelailemaan ja lataamaan päivityksiä peleihin, on tuossa huomattava ero kuluvassa ajassa. ADSL on myös siitä kenkku, jos joku käyttäjistä onnistuu tuon 1Mbps uppikaistan saturoimaan omalla liikenteellään, alkaa yhteys tökkimään. Kuidussa ei niinkään samaa efektiä tapahdu.


 


ADSL 1Mbps upload on tuskainen, jos valokuvia tai videoita nettiin lataat. Gigasessa tiedostossa vierähtää se muutama tunti ja yhteys on sen aikana aika käyttökelvoton...

100 m valokuitu ei enää riitä mihinkään. Älkää missään nimessä ottako valokuitua, jos Telia ei lupaa enempää kuin 100m

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Nunux  kirjoitti:

100 m valokuitu ei enää riitä mihinkään. Älkää missään nimessä ottako valokuitua, jos Telia ei lupaa enempää kuin 100m


Mihin käyttöön 100/100 Mbps valokuitu ei riitä? Saa olla jo todella iso perhe ja hevikäyttäjiä, että siitä ei riitä kaikille kaistaa. Ja kyllähän Telia myös myy 1000M valokuituyhteyksiä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

 


@snow28  kirjoitti:

Ja kyllähän Telia myös myy 1000M valokuituyhteyksiä.


Ei muuten myy, enimmäisnopeus on xxxx/100 Mbit/s.

 

Aivan kuten @Nunux nosti kissan pöydälle, kannattaa harkita tarkkaan haluaako maksaa tuhansien eurojen liittymismaksut siitä, että voi tilata lähetysnopeudeltaan enintään 100 Mbit/s liittymän.

 

Se on kyllä totta, että 100/100 Mbit/s riittää todella moneen käyttöön. Mutta hevikäyttäjällä voi tulla ahdasta.

 

Lisäksi tähän nopeusluokkaan löytyy usein kustannustehokkaampikin ratkaisu. Ja riskinä on, että jos haksahdat 100 Mbit/s kuituliittymään, niin sitten harmittaa, kun kadulle tulee toinen, nopeampi, kuitutarjoaja ja maksoit liittymismaksut turhaan hitaasta kuidusta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@irritus  kirjoitti:

 


@snow28  kirjoitti:

Ja kyllähän Telia myös myy 1000M valokuituyhteyksiä.


Ei muuten myy, enimmäisnopeus on xxxx/100 Mbit/s.

 

Aivan kuten @Nunux nosti kissan pöydälle, kannattaa harkita tarkkaan haluaako maksaa tuhansien eurojen liittymismaksut siitä, että voi tilata lähetysnopeudeltaan enintään 100 Mbit/s liittymän.

 

Se on kyllä totta, että 100/100 Mbit/s riittää todella moneen käyttöön. Mutta hevikäyttäjällä voi tulla ahdasta.

 

Lisäksi tähän nopeusluokkaan löytyy usein kustannustehokkaampikin ratkaisu. Ja riskinä on, että jos haksahdat 100 Mbit/s kuituliittymään, niin sitten harmittaa, kun kadulle tulee toinen, nopeampi, kuitutarjoaja ja maksoit liittymismaksut turhaan hitaasta kuidusta.


No kyllä se myy 1000M/100M. Silloin kun puhun xxxM nopeuden liittymästä niin siinä viittaan luonnollisesti latausnopeuteen. Elisalta tai DNA:lta et saa normaalisti edes symmetristä 100M/100M liittymää. Elisa on sentään nostanut upload-nopeuksia ja 300/100, 600/200 ja 1000/400 ovat ihan jees.

 

Enkä nyt sanoisi 100/100M kuitua hitaaksi. Ihmisillä tuntuu olevan vähän epärealistiset ajatukset miten nopean netin tarvitsevat raskaampaankin peruskäyttöön. Liekö sitten se peruja mobiiliverkkomaailmasta, jossa hankitaan mahdollisimman nopea liittymä, että edes jotain tulisi läpi kotiin asti. Kuidussa kun tätä ongelmaa ei ole ja sieltä tulee oikeasti se mitä on ostanutkin. Teliahan on myös ilmoittanut nostavansa upload-nopeuksia kuituliittymiin, aikataulusta tosin ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Vastaa