Vanha Zyxel P870HN-51b sanoi itsensä irti, mitäs seuraavaksi

  • 20 December 2020
  • 9 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Kaivelin täältä vastauksia aiemmin siihen miten pitäisi suhtautua tilanteeseen jossa Zyxel P870HN-51b menee tilaan jossa virtavalo ('power') ei enää syty mutta Internet-valo vilkkuu virran ollessa päällä punaisena tasaisesti (riippumatta siitä onko internet-piuha kiinni).

 

Tulkitsen laajalla kummallisten purkkien teknisellä asiantuntemuksellani 😉> että tämä tarkoittaa että laite on sanonut toimintansa irti.

 

Telian chat-jono oli täynnä ja talouteen lähtetetty ohjeläpyskän palvelunumero ei ollut enää käytössä, mutta onnistuin lopulta tekemään vikailmoituksen uudesta aspan numerosta (0206 90400) jota sitäkin piti metsästää kissojen ja koirien kanssa. Olin positiivisesti yllättynyt että puhelinrobotti osasi automaattisesti havaita että yhteydessä on jotain vikaa vaikka kyseessä oli taloyhtiöliittymä joka ei edes näy Telian sivuille sisäänkirjautumalla. Lähettelin tekstiviestitse lisätietoja häiriöilmoituksen tunnarilla.

 

Kyseessä on Telian sivujen mukaan vanhentunut laite. Koska se tuli aikoinaan taloyhtiön liittymän mukana esikonffattuna, taloudessa ei ole mitään asetuksia miten liittymä pitäisi konffata. Minulle laitteen omistussuhde on epäselvä, taloyhtiöliittymästä johtuen asukas ei varsinaisesti ole Telian asiakas eikä mitään ehtoja siinä mielessä saa käteen tutkittavaksi liittymisen jäljiltä.

 

Lähettääkö Telia uuden modeemin rikkoutuneen tilalle, onko taloyhtiö siitä jotenkin vastuussa, tai jos nämä ovat olleet joku kertaluontoinen "tutustumispaketti", saako Telialta jotain nappia painamalla modeemin konffausohjeet kun sellaisen hankkii itse rikkoutuneen tilalle? 

 

Vaihdoin nyt tilalle ensi hätään lainamodeemin tuttavalta ja arvoin siihen asetuksia (IP over Ethernet toimi ja Bridged ei, muuten taitaa toimia oletusasetuksilla, WLAN toki piti konffata itse). Sillä selviää siihen asti että Telialta joku muukin kuin robotti ehtii olemaan yhteyksissä.

 

Mutta noin yleisten ohjeiden ja vikailmoitusten perusteella olen saanut sellaisen kuvan että Telia tekee aktiivisesti jotain asetusmuutoksia ja etävianmääritystä modeemeihin, eikä niitä varmaankaan voi tehdä jos purkit eivät ole sitä mitä Telia olettaa niiden olevan, vai voiko? Tämä viittaisi siihen että modeemi olisi pikemminkin jonkinlainen 'managed service' kuin jotain mitä asiakas hankkii ja huoltaa itse.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Katajapusikko@  kirjoitti:

Kaivelin täältä vastauksia aiemmin siihen miten pitäisi suhtautua tilanteeseen jossa Zyxel P870HN-51b menee tilaan jossa virtavalo ('power') ei enää syty mutta Internet-valo vilkkuu virran ollessa päällä punaisena tasaisesti (riippumatta siitä onko internet-piuha kiinni).


 


Tulkitsen laajalla kummallisten purkkien teknisellä asiantuntemuksellani 😉> että tämä tarkoittaa että laite on sanonut toimintansa irti.


 


Telian chat-jono oli täynnä ja talouteen lähtetetty ohjeläpyskän palvelunumero ei ollut enää käytössä, mutta onnistuin lopulta tekemään vikailmoituksen uudesta aspan numerosta (0206 90400) jota sitäkin piti metsästää kissojen ja koirien kanssa. Olin positiivisesti yllättynyt että puhelinrobotti osasi automaattisesti havaita että yhteydessä on jotain vikaa vaikka kyseessä oli taloyhtiöliittymä joka ei edes näy Telian sivuille sisäänkirjautumalla. Lähettelin tekstiviestitse lisätietoja häiriöilmoituksen tunnarilla.


 


Kyseessä on Telian sivujen mukaan vanhentunut laite. Koska se tuli aikoinaan taloyhtiön liittymän mukana esikonffattuna, taloudessa ei ole mitään asetuksia miten liittymä pitäisi konffata. Minulle laitteen omistussuhde on epäselvä, taloyhtiöliittymästä johtuen asukas ei varsinaisesti ole Telian asiakas eikä mitään ehtoja siinä mielessä saa käteen tutkittavaksi liittymisen jäljiltä.


 


Lähettääkö Telia uuden modeemin rikkoutuneen tilalle, onko taloyhtiö siitä jotenkin vastuussa, tai jos nämä ovat olleet joku kertaluontoinen "tutustumispaketti", saako Telialta jotain nappia painamalla modeemin konffausohjeet kun sellaisen hankkii itse rikkoutuneen tilalle? 


 


Vaihdoin nyt tilalle ensi hätään lainamodeemin tuttavalta ja arvoin siihen asetuksia (IP over Ethernet toimi ja Bridged ei, muuten taitaa toimia oletusasetuksilla, WLAN toki piti konffata itse). Sillä selviää siihen asti että Telialta joku muukin kuin robotti ehtii olemaan yhteyksissä.


 


Mutta noin yleisten ohjeiden ja vikailmoitusten perusteella olen saanut sellaisen kuvan että Telia tekee aktiivisesti jotain asetusmuutoksia ja etävianmääritystä modeemeihin, eikä niitä varmaankaan voi tehdä jos purkit eivät ole sitä mitä Telia olettaa niiden olevan, vai voiko? Tämä viittaisi siihen että modeemi olisi pikemminkin jonkinlainen 'managed service' kuin jotain mitä asiakas hankkii ja huoltaa itse.




Hei @Katajapusikko ja tervetuloa Telia yhteisöön! 


 


Epäilyksesi laitteen kunnosta on oikea, laite on aika päästää kierrätykseen ja hankkia uusi laite tilalle. 


 


Kyseistä mallia ei meiltä ole mennyt koskaan ns. palvelulaitteena tai vuokralaitteena. 


En sanoisi että kyseessä on vanhentunut malli, mutta vanha laite on. Toimivana se edelleen varmasti asiansa ajaisi.


 


Taloyhtiökaista rekisteröidään aina asukkaan nimiin eli omistus-suhde käyttäjällä liittymään on vaikka taloyhtiö maksaakin yhteyden. Sama koskee liittymän modeemia ellei asukas erikseen vuokraa meiltä palvelulaitetta. 


 


Kyseinen laite on VDSL2 modeemi. Suosittelen hankkimaan uuden modeemin haluamastasi liikkeestä. Myös meiltä on uutta modeemia saatavilla kertamaksulla tai osissa. Myös vuokralaitteen hankkiminen on mahdollista.

Moro, @KaPetri, kiitos selvennyksestä!

 

Vanhentumista meinaan lähinnä siinä mielessä että hajonnut modeemimalli löytyy tältä sivulta (se on siis tyyliin 10 vuotta vanha jo):

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/vanhentuneet-laitteet

 

Löytyiskö jostain virallisia ohjeita siihen miten oma modeemi kuuluu konffata että se toimisi jatkossakin Telian liittymän kanssa oikein? Vaihtoehtoja oli melko lailla, monella eri yhdistelmällä se vaikuttaa toimivan ok muttei ihan niin kuin pitäisi. (En ole siis satavarma siitäkään onko kyse (ja missä määrin) siitä mitä palveluntarjoaja tukee vai siitä mitä purkki itse tekee, mutta kokisin helpotusta jos joku läystäke kertoisi että "meidän suuntaan puhuessa kuuluu käyttää tätä protokollaa noilla asetuksilla".)

 

Konkreettisena esimerkkinä Telian Zyxel-quickstart-guide joka liittymän mukana tuli sisältää vain piuhoitus- ja WLANin konffausohjeen, ei esmers selitä sitä miten Bridged-konffi pitäisi tehdä oikein että se toimisi Telian pään kanssa (aiemmin koneella on ollut ns. oikean internetin osoite, nyt sain sen toimimaan vain jonkinlaisella NATilla paikallisverkko-osoitteella, enkä vielä tiedä johtuuko se IPoE-asetuksista vai mistä).

 

(Lainamodeemi on kuulemma Nebulan liittymään aikoinaan toimitettu Telewell joten ehkä se siksikin melkein toimi heittämällä.)

 

Aikoinaan oli paljon ohjeita siihen miten postipalvelimet konffataan oikein ja miten irkit ja nyyssit, mutta VDSL2-modeemien konffausohjeisiin en ole vielä missään törmännyt. (Ehkä juuri siksi että niitä on tullut postissa eikä niitä ole tarvinnut itse ronklata.) 🙂>

 

Mukavaa joulunalusta!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Katajapusikko@  kirjoitti:

 


Löytyiskö jostain virallisia ohjeita siihen miten oma modeemi kuuluu konffata että se toimisi jatkossakin Telian liittymän kanssa oikein? Vaihtoehtoja oli melko lailla, monella eri yhdistelmällä se vaikuttaa toimivan ok muttei ihan niin kuin pitäisi. (En ole siis satavarma siitäkään onko kyse (ja missä määrin) siitä mitä palveluntarjoaja tukee vai siitä mitä purkki itse tekee, mutta kokisin helpotusta jos joku läystäke kertoisi että "meidän suuntaan puhuessa kuuluu käyttää tätä protokollaa noilla asetuksilla".)


 


...sohjeen, ei esmers selitä sitä miten Bridged-konffi pitäisi tehdä oikein että se toimisi Telian pään kanssa.


 


Aikoinaan oli paljon ohjeita siihen miten postipalvelimet konffataan oikein ja miten irkit ja nyyssit, mutta VDSL2-modeemien konffausohjeisiin en ole vielä missään törmännyt. (Ehkä juuri siksi että niitä on tullut postissa eikä niitä ole tarvinnut itse ronklata.) 🙂>


 


Mukavaa joulunalusta!




Meiltä löytyy jokaiselle meidän toimittamalle laitteelle käyttöohje, eli kuinka kytkeä kaapelit, miten sijoittaa modeemi/reititin ja mitä tulee huomioida. Konfigurointia modeemin asetuksiin ei ole välttämätöntä tehdä nettiliikenteen vuoksi, vaan modeemit hakevat itse automaattisesti verkosta asetukset, joilla se toimii.

Menneinä aikoina joutui kyllä asettamaan eri arvoja modeemin asetuksiin, mutta nykypäivän modeemit hakevat ne verkosta itse ja asettavat ne omiin asetuksiin. Oletusasetuksilla modeemin saa siis toimimaan verkkoon ilman omia konfigurointeja.

Siltaus, NAT- ja muut modeemin asetukset on laitteen omaa hallintaa, joita ei liittymän/verkon puolelta estetä. Meiltä toimitettava palvelureititin toimii meidän ohjelmistolla, jossa joitain asetuksia on rajattuna pois tietoturvan vuoksi. Itsehankkimaa modeemia voi vapaasti hallita omilla haluamillaan asetuksilla.

Kiitos! Kyllä näistä (ja tiedosta että normaalisti asetukset tulevat automaattisesti muillekin kuin omille modeemeille, joista on vaikea sokkona tietää onko niitä esikäsitelty) pystyykin jo päättelemään lopulta kaikenlaista.

 

Koitan bridged-asetuksia vielä myöhemmin uudelleen jos saisin ne sit kumminkin toimimaan, koska vaikuttaa siltä että verkon pitäisi niitä tukea kun siitä parissa ohjeessa sivulauseessa mainittiin. Voi olla että oli konehuoneessa asti joku ongelma koska siellä kävi auto seuraavana aamuna, joten ehkä kyse ei sittenkään ollut siitä etteikö bridged-moodi olisi toiminut sellaisenaan vaan siitä että kaksi asiaa oli rikki yhtä aikaa. 🙂>

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

P-870HN-51b Eli valmistajan sivulta katselee, että laite on todella vanha. Jo tietoturvan takia on kannattavaa hankkia uudempaa ja tuossahan on vain 2.4GHz WLAN sekä 4x100Mbit/s ethernet. Uudemmissa 2.4GHz WLANin rinnalla 5GHz alue sekä 1Gbit/s verkkoportit. VDSL2 nopeus rajoittuu 17A-moodissa max. 100/45Mbit/s nopeuteen

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mulla oli VDSL2-aikakaudella ihan vaan TeleWellin siltaava modeemi (TW-EV900 ja varalaitteena hyllyssä TW-EV902) ja sen perässä sitten reitittimenä Ubiquitin EdgeRouter Lite. Kyseinen parivaljakko täysin häiriötön koko VDSL2-aikakauden, esimerkiksi IP osoite säilyi samana mikä oli aiemmin ADSL-aikakautena, koko VDSL2-aikakauden ylitse aina kuituun asti.. 🙂> Tämä osoitteen säilyminen tarkoittaa, että yhteydessä ei ollut kertaakaan kovin pitkää katkosta, eikä laitteista johtunutta katkosta koskaan.

 

Wifi mulla on tosin aina ollut erillinen ja sille on syynsä koska wifi ei voi mitenkään sijaita siellä, minne aikoinaan tuli VDSL-linja ja minne nykyään tulee kuitu (peltiseen verkkokaappiin). Siksi wifi-tukari on asennettu "sweet spottiin" keskelle taloa korkealle siten, että se toimii hyvin kaikkialla aina tontin rajoille asti.

 

Laitoin vain esimerkkinä tämän, että näinkin voi netin toteuttaa (erillislaitteilla). Kyseiset modeemit on yhä tuolla hyllyssä, pitäisi varmaan pistää myyntiin jonnekin toriin yms. jossain vaiheessa vaikka parilla kympillä.. 🙂>

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@SINAD Noissa vanhemmissa Telewellin laitteissa tulee vaan yksi ongelma eteen. Jos Telia ottaa käyttöön vektorointia VDSL2:seen, niin tämä vaan pakottaa uudempaa modeemia käyttämään liittymässä. Vektorointi parantaa nopeuksia, mutta tässäkin on omat ongemat.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kurkitopi@  kirjoitti:

@SINAD Noissa vanhemmissa Telewellin laitteissa tulee vaan yksi ongelma eteen. Jos Telia ottaa käyttöön vektorointia VDSL2:seen, niin tämä vaan pakottaa uudempaa modeemia käyttämään liittymässä. Vektorointi parantaa nopeuksia, mutta tässäkin on omat ongemat.


Älkää suotta pelätkö - edes 30a profiilia ei koskaan tullut, eikä valokuidustakaan saada keinotekoista nopeusrajoitusta pois, saati kiinteitä IP osoitteita. Eli kiinteissä liittymissä kaikki ominaisuudet pysyvät hyvin kiinteinä - telialla ei ole interssiä näitä kehittää.

 

Ja sikälimikäli ihme kuitenkin tapahtuisi, niin esim. itse maksoin tosta ekasta TeleWellitä muistaakseni 20 euroa kun ostin sen käytettynä ja toinen varalaite taisi kustantaa vajaan satasen uutena. Ei tule suurta menetystä vaikka lakkaisivat toimimasta. Tässä on just erillislaitteiden etu: vaikka linjatekniikka muttuisi, niin ei tarvia laittaa kaikkea uusiksi. Kuituunkin mentiin silloisella EdgeRouterilla. Muistan elävästi sen juhlallisen hetken kun asentaja soitti että NYT, ja nappasin vapisevin käsin WAN-piuhan irti siitä VDSL2-modeemista ja siirsin kiinteistökytkimeen... ja sen jälkeen juoksun kanssa koneelle tekemään speedtestiä... 🙂>

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@SINAD@  kirjoitti:

@kurkitopi@  kirjoitti:

@SINAD Noissa vanhemmissa Telewellin laitteissa tulee vaan yksi ongelma eteen. Jos Telia ottaa käyttöön vektorointia VDSL2:seen, niin tämä vaan pakottaa uudempaa modeemia käyttämään liittymässä. Vektorointi parantaa nopeuksia, mutta tässäkin on omat ongemat.


Älkää suotta pelätkö - edes 30a profiilia ei koskaan tullut, eikä valokuidustakaan saada keinotekoista nopeusrajoitusta pois, saati kiinteitä IP osoitteita. Eli kiinteissä liittymissä kaikki ominaisuudet pysyvät hyvin kiinteinä - telialla ei ole interssiä näitä kehittää.


Siikaverkolla on VDSL2 30a profiili käytössä ja hyvin tulee 100/100Mbit/s sekä Suomicom möi kuluttaja-asiakkaille myöskin 100/100Mbit/s VDSL2:sta. Heidän sivullaan oli osoitehaku, jolla nähtiin mahdollinen nopeus asiakkaalle. 

Vastaa