Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 37 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Vanhan DNA Sagemcom F-3686AC käyttöönotto Telian taloyhtiönetissä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Taloyhtiössä oli ennen DNA ja nyt Telia on vallannut huoneistojen antennipistokkeista tulevat TV-kanavat ja nettiyhteydet taloyhtiönpäätösten takia. Tuo DNA:n vanha modeemi jäi tietysti nyt ilman käyttöä. Telia ehdotti, että sen voisi ottaa käyttöön, mutta tarvitaan C MAC numero. Aikani sitä etsin itse modeemin tarroista, mutta en löytänyt sanaa MAC mistään. Muistin, että vanha pahvilaatikko missä se toimitettiin oli vielä tallessa. Kaivoin sen esiin, koska siinä se on ihan pakko olla, jos tämä on tärkeä asia ja siinä oli merkintä CM MAC, jonka perässä on heksadesimaalinumeroita, eli siinä voi olla 0-9 väliltä numeroita ja A-F kirjaimien väliltä kirjaimia. Tuo pitää mennä pilkulleen oikein, jos uudelleen käyttöönotto on tästä riippuvainen ja tietysti yksikin virhe numerosarja estää toiminnan, koska silloin kyseessä on väärä MAC-osoite. Modeemin kyljessä sama numerosarja oli merkitty MODEM sanan perään. Luettelin numerosarjan Telialle ja Telialta lueteltiin se minulle, että sain tarkistettua Telian kirjaamat heksadesimaalinumerot. Maanantaina pitäisi koittaa hetki, jona vanha Telian VDSL2 yhteys katkeaa ja Telialla annetaan oikeus tuolle DNA kaapelimodeemille Telian verkkoon liittymiselle. EuroDOCSIS 3.0 löytyy modeemista, mutta siitäkin on olemassa jo 3.1. En tiedä onko, muilla vielä kokemusta tästä tilanteesta. Itse en tiedä vielä miten tässä käy, mutta ajattelin kirjoittaa tästä.

Minulla on modeemien perässä iso "19 1G räkkireititin joka hallitsee useita yhteyksiä, oli DNA ja Telia samaan aikaan, mutta saman reitittimen avulla voi luoda verkkoja tai portteja WLAN, eli WiFi tukiasemille, joista on rajoitettu pääsy, eli voin estää pääsyn sisäverkkoon ja eristää nuo langattomat yhteydet. Saman reitittimen läpi on kulkenut IPTV ja kaikki muukin data muutaman vuoden. Kohta tuo IPTV on minun osalta historiaa. Perässä on vielä iso 10G kytkin (16 porttia tarkoittaa 160G sekunnissa), eli dataa kyllä liikkuisi, mutta operaattoreilta menee vielä pitkään, että voisi edes ajatella hankkivansa 10G yhteyttä, mutta itsellä sama homma tietokoneiden ja laitteiden kanssa. Nyt on vasta tulossa 1G yhteys maanantaina, mutta monet käyttää, ehkä 100M yhteyttä, 1G on 1000M ja 10G on 10000M. Maanantain jälkeen voi kertoa lisää. Tuo iso reititin pitäisi uusia, jos operaattoreilta alkaa löytyä 10G yhteyksiä, mutta siitä ei varmaan ole pelkoa pitkään aikaan. Sen tiedän minun laitteisiin tarvitaan sormen mittaisia adaptereita, jotka on aika arvokkaita ihan kappale tasolla, eli on noita adapteri paikkoja paljon. Adapterit ostetaan yhteyksien mukaisesti. Kytkin hyväksyy vain 1G ja 10G.  Reititin 1G tai siitä alemmat. Väli nopeudet ei toimi kytkimessä, eli pitää olla lisää reitittimiä tai kytkimiä alentamaan esimerkiksi juuri nopeutta ja niitä löytyy monta. Osa on kaivettu romulaareista ja herätetty uudelleen henkiin vaihtamalla osia koska yli 10 vuotta elektroniikka ammatikseen korjannut on ihmemies.

Minullakin on omassa verkossa käytössä se, että tietty MAC osoite saa tietyn IP-numeron, joka on etukäteen määritelty. Tätä tarkoitusta varten vaaditaan MAC osoite toinen vaihtoehto on sallittujen lista, eli sillä listalla olevat pääsee, mutta muut eivät pääse. Mulla on näitä asetuksia, koska niitä vaaditaan väkisinkin vakaiden yhteyksien toimiseksi, eli jos minun oma DHCP palvelin tunnistaa MAC osoitteen, niin se tietää heti mikä IP-numero sille on annettava ja voin pakottaa sen olemaan aina sama, joka varmasti helpottaa.

29 vastausta
amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Osa selvästi pelkää minua koske en ole tavallinen netin käyttäjä, mutta se ei häiritse. Aika vähän löytyy samalla tietotaidon osaavia ihmisiä. Sama virusten kanssa, eli on käyty keskustelua F-Securen kanssa. Minä tunnistan ongelmat ennen, kuin *******a alkaa lentää tuulettimeen. XP-kone yritettiin valloittaa kiristysohjelmalla, muta se jäi yritykseksi, koska estin manuaalisesti sen ohjelman toiminnan. Näppäin yhdistelmällä saa saman valikon auki, Olen käynyt keskustelua F-Securen kanssa ja en ole se paha osa puoli. Virus näytteet lähetän samaan paikkaan, eli siitä syystä muiden tietokoneiden käyttäjien koneissa voi tapaitua muutoksia. Yksi hakkerointi yritys paljastui, ihan minun kautta. Nykyään minulla on tietoturva avaimia ja yrityksillä pitäisi olla nyt todella painava syy siirtyä tähän teknologiaan. Itsellä on noita avaimia jo 3 kappaletta.

Jos aletaan kaivamaan, niin kannatan tietoturva avaimia niitä avaimia on jo 3 kpl. Nuo pysäyttää hakkeiden aikomukset, koska ilma yhtä fyysistä avainta ei pääse minun tileihin. eli ne on lukittu tietoruva-avaimilla, jos se on madollista tehdä.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Nyt on maanantai. Vanha yhteys ei toimi ja se on sovittu, mutta uusi yhteys ei anna ip-numeroa vanhalle DNA modeemille. Minä arvasin, että tässä, käy näin ja tietenkin laskutusta yritetään. Minulla näkyy 24 downstream ja 4 upstream kanavaa, mutta modeemin ip-numero on tyhjä ilman sitä yhteyden toimivuus on täysin mahdotonta ja tämä liittyy MAC-numeroon jonka luettelin Telialle.

mickem
Telialainen
Telialainen
  • 10 custom-general.kudos
  • 26 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

@amon68  kirjoitti:

Taloyhtiössä oli ennen DNA ja nyt Telia on vallannut huoneistojen antennipistokkeista tulevat TV-kanavat ja nettiyhteydet taloyhtiönpäätösten takia. Tuo DNA:n vanha modeemi jäi tietysti nyt ilman käyttöä. Telia ehdotti, että sen voisi ottaa käyttöön, mutta tarvitaan C MAC numero. Aikani sitä etsin itse modeemin tarroista, mutta en löytänyt sanaa MAC mistään. Muistin, että vanha pahvilaatikko missä se toimitettiin oli vielä tallessa. Kaivoin sen esiin, koska siinä se on ihan pakko olla, jos tämä on tärkeä asia ja siinä oli merkintä CM MAC, jonka perässä on heksadesimaalinumeroita, eli siinä voi olla 0-9 väliltä numeroita ja A-F kirjaimien väliltä kirjaimia. Tuo pitää mennä pilkulleen oikein, jos uudelleen käyttöönotto on tästä riippuvainen ja tietysti yksikin virhe numerosarja estää toiminnan, koska silloin kyseessä on väärä MAC-osoite. Modeemin kyljessä sama numerosarja oli merkitty MODEM sanan perään. Luettelin numerosarjan Telialle ja Telialta lueteltiin se minulle, että sain tarkistettua Telian kirjaamat heksadesimaalinumerot. Maanantaina pitäisi koittaa hetki, jona vanha Telian VDSL2 yhteys katkeaa ja Telialla annetaan oikeus tuolle DNA kaapelimodeemille Telian verkkoon liittymiselle. EuroDOCSIS 3.0 löytyy modeemista, mutta siitäkin on olemassa jo 3.1. En tiedä onko, muilla vielä kokemusta tästä tilanteesta. Itse en tiedä vielä miten tässä käy, mutta ajattelin kirjoittaa tästä.

Hei! Tavallisesti kaapelimodeemeissa on merkittynä CM-MAC -tunniste (Cable Modem MAC), mutta tuossa DNA:n modeemimallissa tätä ei näemmä ole. Se on merkittynä MODEM-kohdassa, kuten tässä esimerkkikuvassa DNA:n laitesivulta.

mickem_0-1657009887058.jpeg

Minun Teliassa laajakaistapalvelusi alla on kohta "Laitteesi". Tuolla pitää olla merkittynä tämän modeemin CM-tunniste, jotta se saa ip-osoitteen ja pääsee verkkoon. Jos se on väärin, päivitä se oikeaksi ja anna modeemin olla kytkettynä ja virroissa ainakin tunnin verran tunnuksen vaihdon jälkeen. Näin valtuutus ehtii astumaan voimaan ja modeemi pääsee verkkoon. Tässä vielä kytkentäohjeet varmuudeksi.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

@mickem  kirjoitti:

@amon68  kirjoitti:

Hei! Tavallisesti kaapelimodeemeissa on merkittynä CM-MAC -tunniste (Cable Modem MAC), mutta tuossa DNA:n modeemimallissa tätä ei näemmä ole. Se on merkittynä MODEM-kohdassa, kuten tässä esimerkkikuvassa DNA:n laitesivulta.

mickem_0-1657009887058.jpeg

Minun Teliassa laajakaistapalvelusi alla on kohta "Laitteesi". Tuolla pitää olla merkittynä tämän modeemin CM-tunniste, jotta se saa ip-osoitteen ja pääsee verkkoon. Jos se on väärin, päivitä se oikeaksi ja anna modeemin olla kytkettynä ja virroissa ainakin tunnin verran tunnuksen vaihdon jälkeen. Näin valtuutus ehtii astumaan voimaan ja modeemi pääsee verkkoon. Tässä vielä kytkentäohjeet varmuudeksi.

Tänään on Torstai ja yhteys lähti toimimaan kaapeli-TV verkon kautta, eli tarvittava CM MAC-osoite oli annettu jo ensimmäisellä kerralla oikein. Lähetys ja vastaanotto kanavat näkyivät modeemin tiedoissa jo aikaisemmin. Ensin luulin tosiaan viimeksi, että vanha Telian yhteys katkesi, kun IPTV katkaistiin maanantaina ja mahdollisesti tuo Thomson TG789vn modeemi ei tykännyt siitä, mutta lähti lopulta uudestaan toimimaan. Tänään Thomson TG789vn modeemi pätkäisi taas ja huomasin, että internet valo oli sammunut, mutta 20 minuutin ihmettelyn jälkeen huomasin puhelimessa tekstiviestin Telialta ja oletin, että nyt vanhaa DNA-kaapelimodeemia ollaan kytkemässä toimintaan. Vanhan Thomson TG789vn modeemin VDSL2 yhteys katkaistaan varmaan jossain vaiheessa, mutta vielä internet valo on päällä. Data ei enää liiku Thomson TG789vn modeemissa, vain yhteys signaalit on enää päällä. Vanha DNA kaapelimodeemi siis toimii Telian kaapeli-TV verkon kautta. Nopeustestejä, en ehdi tänään enää ihmettelemään, mutta olettaisin sen olevan nopeampi, kuin VDSL2 yhteys, koska valitsin nopeimman yhteysvaihtoehdon tilauksen yhteydessä. Uudempi Telia TV DV8919 digiboksi näyttää toimivan uuden yhteyden kautta.

mickem
Telialainen
Telialainen

@amon68 Hyvä kuulla, että kaapelilaajakaistayhteytesi ja Telia TV myös sen kautta alkoivat toimimaan. Oletan, että tässä oli kyse VDSL2-tekniikan vaihdosta kaapeliin, eli vanha VDSL2-yhteys tippui pois ja uusi kaapelilaajakaistasopimus astui sen tilalle voimaan.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

@mickem  kirjoitti:

@amon68 Hyvä kuulla, että kaapelilaajakaistayhteytesi ja Telia TV myös sen kautta alkoivat toimimaan. Oletan, että tässä oli kyse VDSL2-tekniikan vaihdosta kaapeliin, eli vanha VDSL2-yhteys tippui pois ja uusi kaapelilaajakaistasopimus astui sen tilalle voimaan.

Siltä tosiaan aluksi näytti, kunnes alkoi näkyä selviä ongelmia yhteyksissä. Kaapelimodeemi menettää yhteydet. Sain mitattua nopeudet 300M sisään ja 25M ulos, joka ei yllä siihen nopeimpaan yhteysluokkaan, jonka olin tilannut. Pahoja ongelmia yhteyden muodostuksessa ja yhteys katkeilee. Voi kestää tunteja, että saa uuden yhteyden ja nyt näyttää jo siltä, että mitään yhteyttä ei enää tule. Kaapelimodeemi on luupissa, missä se jatkuvasti etsii downstream ja upstream kanavia, eli nuo kanavat ei toimi. Downstream kanavia oli 24 ja upstream kanavia vain 4, kun modeemi sai yhteyden. Nyt kummassakin on vain yksi kanava, joka ei saa mitään yhteyttä. Taajuudet ja kanavat vaihtuu, eikä tilanne korjaannu miksikään. VDSL2 modeemi saa jonkin yhteyden, kaikki WAN puolen, eli operaattorin IP-numerot on sellaisia, että niitä ei pitäisi normaalisti olla. Data ei enää kulje tuosta syystä. Telian digiboksi on tietysti, myös yhteysongelmista johtuen käyttökelvoton. En tiedä mikä ongelma on kaapeli-TV verkossa, mutta sama kaapelimodeemi on toiminut DNA kaapeli-TV verkossa vuosia ilman näitä ongelmia ja se oli sammutettu 18.3. jälkeen, kun Telian piti alkaa toimimaan taloyhtiössä totuus oli se, että vasta 7.7. tuli ensimmäinen yhteys, joka jäi hyvin lyhyt aikaiseksi. Sama ongelma on todennäköisesti koko taloyhtiössä, eikä vain minulla, jos tuon kaapelimodeemin pitäisi toimia.

mickem
Telialainen
Telialainen

@amon68  kirjoitti:

Siltä tosiaan aluksi näytti, kunnes alkoi näkyä selviä ongelmia yhteyksissä. Kaapelimodeemi menettää yhteydet. Sain mitattua nopeudet 300M sisään ja 25M ulos, joka ei yllä siihen nopeimpaan yhteysluokkaan, jonka olin tilannut. Pahoja ongelmia yhteyden muodostuksessa ja yhteys katkeilee. Voi kestää tunteja, että saa uuden yhteyden ja nyt näyttää jo siltä, että mitään yhteyttä ei enää tule. Kaapelimodeemi on luupissa, missä se jatkuvasti etsii downstream ja upstream kanavia, eli nuo kanavat ei toimi. Downstream kanavia oli 24 ja upstream kanavia vain 4, kun modeemi sai yhteyden. Nyt kummassakin on vain yksi kanava, joka ei saa mitään yhteyttä. Taajuudet ja kanavat vaihtuu, eikä tilanne korjaannu miksikään.

Onko sinulla käytössä jokin antennijatkojohto, haaroitin tai antennisuodatin kaapelimodeemin ja seinän antennirasian välissä? Jos on, voitko testata ilman näitä ilmeneekö samaa häiriötä? Jos ilmenee, tästä on hyvä kirjata häiriöilmoitus meille. Tavoitat meidät myös näistä kanavista.

VDSL2 modeemi saa jonkin yhteyden, kaikki WAN puolen, eli operaattorin IP-numerot on sellaisia, että niitä ei pitäisi normaalisti olla. Data ei enää kulje tuosta syystä.

Tämä on näin todennäköisesti siitä syystä, että vanha VDSL2-liittymäsi on vain mennyt sulkutilaan sopimuksen päättyessä eikä sitä ole fyysisesti irtikytketty ainakaan toistaiseksi laitepaikaltamme.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

@mickem  kirjoitti:

@amon68  kirjoitti:

Siltä tosiaan aluksi näytti, kunnes alkoi näkyä selviä ongelmia yhteyksissä. Kaapelimodeemi menettää yhteydet. Sain mitattua nopeudet 300M sisään ja 25M ulos, joka ei yllä siihen nopeimpaan yhteysluokkaan, jonka olin tilannut. Pahoja ongelmia yhteyden muodostuksessa ja yhteys katkeilee. Voi kestää tunteja, että saa uuden yhteyden ja nyt näyttää jo siltä, että mitään yhteyttä ei enää tule. Kaapelimodeemi on luupissa, missä se jatkuvasti etsii downstream ja upstream kanavia, eli nuo kanavat ei toimi. Downstream kanavia oli 24 ja upstream kanavia vain 4, kun modeemi sai yhteyden. Nyt kummassakin on vain yksi kanava, joka ei saa mitään yhteyttä. Taajuudet ja kanavat vaihtuu, eikä tilanne korjaannu miksikään.

Onko sinulla käytössä jokin antennijatkojohto, haaroitin tai antennisuodatin kaapelimodeemin ja seinän antennirasian välissä? Jos on, voitko testata ilman näitä ilmeneekö samaa häiriötä? Jos ilmenee, tästä on hyvä kirjata häiriöilmoitus meille. Tavoitat meidät myös näistä kanavista.

Kaapelimodeemi käyttää aivan erilaisia liittimiä, kuin on taloyhtiön huoneistoissa. Kierrekiinnitteinen liitin ei sovi taloyhtiöiden antenniverkkoihin, eli suodatin on pakko olla välissä. Ensimmäisiä kaapelimodeemi yhteyksiä vasta kytketään tähän taloyhtiöön käyttöön, niin oletan, että samaa ongelmaa on muilla tai sitten DNA:n kaapelimodeemi ei toimi Telian kaapelimodeemiverkossa tässä taloyhtiössä. Tavallisen perinteisen digiboksin kuva kyllä näkyy normaalisti. Tietysti epäilyttää, että taloyhtiönetin asennus ei ole täysin vielä onnistunut tai sitten tuo kaapelimodeemi ei toimi, vaikka se toimi normaalisti 18.3. DNA:n verkossa ennen sen sammuttamista. Kuva DNA F-3686AC kaapelimodeemin mukana tulleesta suodattimesta.

DNA F-3686AC kaapelimodeemin mukana tullut suodatin.DNA F-3686AC kaapelimodeemin mukana tullut suodatin.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Yritin selvittää modeemin avulla tätä yhteysongelmaa. Ensimmäisellä rivillä vilahtelee näitä kanavia ja kirjasin niitä sen mukaan ylös ja kokeilin manuaalisesti taajuuksia jota ei löytynyt. Taajuudet näyttävät menevän 8MHz välein, mutta siitäkin löytyi poikkeavuus. F5-näppäintä joutuu käyttää selaimessa, kun tuota connection listaa lukee, koska se ei päivity, kuin vain sillä hetkellä, kun se avataan, eli oli iso työ hakata F5-näppäintä, että sain kaikki vaihtoehdot näkyviin ja osaa kanavista ei saa todennäköisesti mitenkään esiin. Oletan, että XXL yhteys vaatii, että kaikki 24 kanavaa toimii ja moni niistä ei toimi, joten yhteyden toimivuus on mahdotonta. Kaikki 24 kanavaa oli näkyvissä, kun yhteys alussa toimi, mutta silloin ei tullut otettua kanavien tietoja ylös.

Downstream Bonded Channels
Channel  Lock Status  Modulation  Channel ID  Frequency     Power        SNR
1        Locked       QAM256      1           474000000 Hz  1.0 dBmV     45.5 dB
2        Locked       QAM256      2           482000000 Hz  1.1 dBmV     45.5 dB
3 *      Locked       QAM256      0 !?        490000000 Hz  1.2 dBmV     45.5 dB
4 *                                           498000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
5        Locked       QAM256      5           506000000 Hz  1.1 dBmV     41.8 dB
6        Locked       QAM256      6           514000000 Hz  1.3 dBmV     45.4 dB
7 *                                           522000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
8 *                                           530000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
9        Locked       QAM256      9           538000000 Hz  0.8 dBmV     42.4 dB
10       Locked       QAM256      10          546000000 Hz  1.0 dBmV     45.0 dB
11 *     Locked       QAM256      0 !?        554000000 Hz  1.2 dBmV     45.1 dB
12 *                                          562000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
13       Locked       QAM256      13          570000000 Hz  1.2 dBmV     45.3 dB
14       Locked       QAM256      14          578000000 Hz  1.2 dBmV     45.4 dB
15 *     Locked       QAM256      0 !?        586000000 Hz  1.0 dBmV     45.3 dB
16 *     Locked       QAM256      0 !?        594000000 Hz  0.9 dBmV     45.3 dB
17       Locked       QAM256      17          610000000 Hz  0.8 dBmV     45.3 dB
18       Locked       QAM256      18          618000000 Hz  0.5 dBmV     45.1 dB
19 *     Locked       QAM256      0 tai 1 !?  626000000 Hz  0.4 dBmV     45.0 dB
20 *     Locked       QAM256      0 !?        634000000 Hz  0.3 dBmV     44.9 dB
21       Locked       QAM256      21          642000000 Hz  0.4 dBmV     44.9 dB
22       Locked       QAM256      22          650000000 Hz  0.3 dBmV     44.7 dB
23 *                                          658000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
24 *     Locked       QAM256      0 !?        666000000 Hz  0.0 dBmV     44.6 dB

* merkityillä kanavilla on selvästi pahoja ongelmia. Oudosti kanavat menee perätysten. eli kahdesta tulee tiedot, mutta kahdesta seuraavasta kanavasta ei tule kaikkia tietoja ja sama toistuu listan loppuun saakka.

602000000 Hz  Tämä taajuus puuttuu kanavien 16 ja 17 välistä.

Upstream Bonded Channels
Channel  Lock Status  US Channel Type  Channel ID Symbol Rate    Frequency    Power
1        Locked       ATDMA            1          5120 Ksym/sec  37000000 Hz  24.2 dBmV
2        Locked       ATDMA            2          5120 Ksym/sec  43620000 Hz  24.2 dBmV
3        Locked       ATDMA            3          5120 Ksym/sec  50120000 Hz  24.2 dBmV
4        Locked       ATDMA            4          5120 Ksym/sec  61320000 Hz  24.2 dBmV
5        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV
6        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV
7        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV
8        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV

Verkkokaupasta on myytävänä Qbulk IEC Naaras / F Uros -adapteri, joka muuttaa kaapelimodeemin liittimen tavalliseksi vanhan malliseksi antenniliittimiksi mitä löytyy esimerkiksi telkkarista, eli sen avulla olisi mahdollista kytkeä kaapelimodeemi suoraan huoneiston antennipistokkeeseen käyttäen tavallista antennijohtoa, mutta tuon lisäksi pitäisi olla jakaja, että saa antennin, myös digiboksille. Ilman adapteria ei onnistu kaapelimodeemin suoraan kytkeminen huoneiston antennipistokkeeseen.

Tämän osion uusimmat keskustelut