Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 39 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Vanhan DNA Sagemcom F-3686AC käyttöönotto Telian taloyhtiönetissä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Taloyhtiössä oli ennen DNA ja nyt Telia on vallannut huoneistojen antennipistokkeista tulevat TV-kanavat ja nettiyhteydet taloyhtiönpäätösten takia. Tuo DNA:n vanha modeemi jäi tietysti nyt ilman käyttöä. Telia ehdotti, että sen voisi ottaa käyttöön, mutta tarvitaan C MAC numero. Aikani sitä etsin itse modeemin tarroista, mutta en löytänyt sanaa MAC mistään. Muistin, että vanha pahvilaatikko missä se toimitettiin oli vielä tallessa. Kaivoin sen esiin, koska siinä se on ihan pakko olla, jos tämä on tärkeä asia ja siinä oli merkintä CM MAC, jonka perässä on heksadesimaalinumeroita, eli siinä voi olla 0-9 väliltä numeroita ja A-F kirjaimien väliltä kirjaimia. Tuo pitää mennä pilkulleen oikein, jos uudelleen käyttöönotto on tästä riippuvainen ja tietysti yksikin virhe numerosarja estää toiminnan, koska silloin kyseessä on väärä MAC-osoite. Modeemin kyljessä sama numerosarja oli merkitty MODEM sanan perään. Luettelin numerosarjan Telialle ja Telialta lueteltiin se minulle, että sain tarkistettua Telian kirjaamat heksadesimaalinumerot. Maanantaina pitäisi koittaa hetki, jona vanha Telian VDSL2 yhteys katkeaa ja Telialla annetaan oikeus tuolle DNA kaapelimodeemille Telian verkkoon liittymiselle. EuroDOCSIS 3.0 löytyy modeemista, mutta siitäkin on olemassa jo 3.1. En tiedä onko, muilla vielä kokemusta tästä tilanteesta. Itse en tiedä vielä miten tässä käy, mutta ajattelin kirjoittaa tästä.

Minulla on modeemien perässä iso "19 1G räkkireititin joka hallitsee useita yhteyksiä, oli DNA ja Telia samaan aikaan, mutta saman reitittimen avulla voi luoda verkkoja tai portteja WLAN, eli WiFi tukiasemille, joista on rajoitettu pääsy, eli voin estää pääsyn sisäverkkoon ja eristää nuo langattomat yhteydet. Saman reitittimen läpi on kulkenut IPTV ja kaikki muukin data muutaman vuoden. Kohta tuo IPTV on minun osalta historiaa. Perässä on vielä iso 10G kytkin (16 porttia tarkoittaa 160G sekunnissa), eli dataa kyllä liikkuisi, mutta operaattoreilta menee vielä pitkään, että voisi edes ajatella hankkivansa 10G yhteyttä, mutta itsellä sama homma tietokoneiden ja laitteiden kanssa. Nyt on vasta tulossa 1G yhteys maanantaina, mutta monet käyttää, ehkä 100M yhteyttä, 1G on 1000M ja 10G on 10000M. Maanantain jälkeen voi kertoa lisää. Tuo iso reititin pitäisi uusia, jos operaattoreilta alkaa löytyä 10G yhteyksiä, mutta siitä ei varmaan ole pelkoa pitkään aikaan. Sen tiedän minun laitteisiin tarvitaan sormen mittaisia adaptereita, jotka on aika arvokkaita ihan kappale tasolla, eli on noita adapteri paikkoja paljon. Adapterit ostetaan yhteyksien mukaisesti. Kytkin hyväksyy vain 1G ja 10G.  Reititin 1G tai siitä alemmat. Väli nopeudet ei toimi kytkimessä, eli pitää olla lisää reitittimiä tai kytkimiä alentamaan esimerkiksi juuri nopeutta ja niitä löytyy monta. Osa on kaivettu romulaareista ja herätetty uudelleen henkiin vaihtamalla osia koska yli 10 vuotta elektroniikka ammatikseen korjannut on ihmemies.

Minullakin on omassa verkossa käytössä se, että tietty MAC osoite saa tietyn IP-numeron, joka on etukäteen määritelty. Tätä tarkoitusta varten vaaditaan MAC osoite toinen vaihtoehto on sallittujen lista, eli sillä listalla olevat pääsee, mutta muut eivät pääse. Mulla on näitä asetuksia, koska niitä vaaditaan väkisinkin vakaiden yhteyksien toimiseksi, eli jos minun oma DHCP palvelin tunnistaa MAC osoitteen, niin se tietää heti mikä IP-numero sille on annettava ja voin pakottaa sen olemaan aina sama, joka varmasti helpottaa.

31 vastausta
amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Minä tiedän jo mikä on minun ratkaisu, jos Telia on sitä mieltä, että kaikki Telian osalta täysin ok. Elkää edes ihmetelkö, jos minun luettelimia vahvistimia alkaa ilmestyä väliiin. Annan Telialle aikaa korjata ongelmat. jos telia osoitautuu yritykseksi jossa asiakkailla ei ole paljookaan väliä, niin miun viesti ketkussa oli jo vastaus näihin ongelmiin.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Uudet laiteet ilmestyi eli oletan login mukaan tältä, eli tiedän mitälaitteita ilmaiseksi annetaan asukkaille tässä taloyhtiössiä.

amon68_0-1658178070978.png

Näkyy niin selkeästi, että en voi erehtyä laitteesta.

Sama koskee minua, eli minullakin on oikeus saada ilmaiseksi tuollainen pääätelaite.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Katsoin antennirasian suojalevyn taakse, että saisin tietää antennirasian tyyppikoodin ja vaimennuksen. LARE 14 antennirasian vaimmennus on 14dB ja läpimenovaimennus on 1dB ketjutuksessa. Kaapeleista näkee, että rasia on ketjutettu. Antennirasian pitäsi läpäistä 5-860 MHz taajuudet. TV-antenniliitin on vasemmalla ja radioliitin on oikealla. Hiukan on ruostetta radioliittimessä, mutta sitä ei ole varmaan koskaan käytetty mihinkään. 

LARE 14 - AntennirasiaLARE 14 - Antennirasia

Laatuantennilla on ollut ainakin vastaavia rasioita, koska netistä löytyi vanha PDF-esite.  PDF-esitteessä seuraavaksi pienemmät vaimennukset on antennirasioissa LARS 13 tai LARS 08. Numero on lähellä rasian vaimmennusta. Ketjutusvaimennus lisääntyy hiukan, jos käyttää noita pienempiä rasioita. Antenniverkon toiminta on riippuvainen siitä mitä antennirasioita on käytetty ja millä teholla lähetystä tulee. Antenniverkon alkupäässä on tapana käyttää isomman vaimmenuksen antennirasioita.

LARE 14 - Arvot.jpg

Tämä oli, myös aika mielenkiintoinen sivu, mitä löysin ihan suomeksi.

sfnet.harrastus.elektroniikka FAQ (epanorama.net)

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Kytkin kaapelit takaisin alkuperäisellä tavalla, eli samalla tavalla, kuin ne oli kokko viestiketjun alussa, kun mikään ei toiminut. TV-DATAJAKO suodatin/vaimennin on taas välissä ja yhteydet pysyy päällä, mutta sillä erotuksella, että upstream arvoissa on isompi power arvo. Nyt on 41.5 dBmV. Vähän ihmettelin tässä, koska alussa kokeilin samaa ja kaapelimodeemi nakkasi hetken päästä pihalle Telian verkosta. En tiedä tekikö Telia korjauksia tai muutoksia taloyhtiön antenniverkossa.

Downstream Bonded Channels

Channel, Lock Status, Modulation, Channel ID, Frequency, Power, SNR, Correctables, Uncorrectables

1LockedQAM2561474000000 Hz0.9 dBmV45.4 dB00
2LockedQAM2562482000000 Hz1.0 dBmV45.4 dB00
3LockedQAM2563490000000 Hz1.1 dBmV45.4 dB00
4LockedQAM2564498000000 Hz1.4 dBmV45.5 dB00
5LockedQAM2565506000000 Hz1.1 dBmV41.6 dB00
6LockedQAM2566514000000 Hz1.3 dBmV45.2 dB00
7LockedQAM2567522000000 Hz1.2 dBmV45.1 dB00
8LockedQAM2568530000000 Hz1.2 dBmV45.1 dB00
9LockedQAM2569538000000 Hz0.8 dBmV41.5 dB00
10LockedQAM25610546000000 Hz0.9 dBmV44.9 dB00
11LockedQAM25611554000000 Hz1.2 dBmV45.0 dB00
12LockedQAM25612562000000 Hz1.1 dBmV44.9 dB00
13LockedQAM25613570000000 Hz1.1 dBmV45.1 dB00
14LockedQAM25614578000000 Hz1.1 dBmV45.2 dB00
15LockedQAM25615586000000 Hz1.0 dBmV45.1 dB00
16LockedQAM25616594000000 Hz0.9 dBmV45.1 dB00
17LockedQAM25617610000000 Hz0.9 dBmV45.5 dB00
18LockedQAM25618618000000 Hz0.5 dBmV45.4 dB00
19LockedQAM25619626000000 Hz0.5 dBmV45.4 dB00
20LockedQAM25620634000000 Hz0.3 dBmV45.3 dB00
21LockedQAM25621642000000 Hz0.4 dBmV45.3 dB00
22LockedQAM25622650000000 Hz0.3 dBmV44.8 dB00
23LockedQAM25623658000000 Hz0.1 dBmV44.6 dB00
24LockedQAM25624666000000 Hz0.0 dBmV44.6 dB00

Upstream Bonded Channels

Channel, Lock Status, US Channel Type, Channel ID, Symbol Rate, Frequency, Power

1LockedATDMA45120 Ksym/sec61320000 Hz41.5 dBmV
2LockedATDMA15120 Ksym/sec37000000 Hz41.5 dBmV
3LockedATDMA25120 Ksym/sec43620000 Hz41.5 dBmV
4LockedATDMA35120 Ksym/sec50120000 Hz41.5 dBmV
5Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
6Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
7Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
8Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV

Olen huomannut upstream power arvojen muuttuvan ilman, että teen itse mitään muutoksia. Täytyy seurata tilannetta.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Yli 2 vuorokautta on mennyt ja yhteys toiminut muuttamatta mitään. Ajattelin laittaa kuvan tuosta connection valikosta. Muutama virhe on, mutta se oli sitä, kun oli ohitettu TV-DATAJAKO suodatin adapterilla ja virheet alkoi lisääntymään, kun ilmeisesti Telia teki muutoksia, mutta otin tuo ohitusadapterin pois välistä. Tiettyjen arvojen pitäisi pysyä oikeassa välissä, niin tulee vähän virheitä. Itsekkin saa imetellä mitkä ne raja arvot on.

Teliayhteys DNA kaapelimodeemilla.jpg

Nyt tosiaan piuhat ja suodatin/vaimennin palikka on kytketty ihan samallatavalla, kuin ne olisi DNA operaattorilla ja nyt voi taas käyttää tavallista HD-digiboksia Telian TV-kortilla ja tellentaa, myös sinne esimerkiksi TV:sta tulevia elokuvia kovalevylle.

Se on erikoista, että kaapelimodeemissa ei voi säätää sitä mistä kaapelimodeemi ottaa kellonajan tai mitä aikaa se kävelee, koska minulla on kaikki kaikki synkronoitu, kulkemaan suomen aikaa automaattisesti serverin tai ulkopuolisen serverin kautta, mutta modeemi menee GMT aikaa ja sitäkin monta minuuttia väärässä ajassa, eikä siihen ole mitään asetuksia tai säätöjä edes olemassa. Kaapelimodeemin kellonaika ei vaikuta minun verkkoon mitenkään, mutta lataamastani DOCSIS 3.0 koskevasta artikkelista, niin Telian pitäisi valvoa ja monitoroita näitä ongelmia, eli se todennäköisesti, myös säätää kaapelimodeemin kellonajan, mihin asiakkaat ei voi vaikuttaa mitenkään. Telia siis säätää DNA myymien modemien kellonaikaa, jos ne otetaan käyttöön Telian verkossa. Virhelogi lista on, niin kummajainen, että saan osittaisia rivejä näykyviin, jos virherivi on liaan pitkä en pysty sitä kokonaan lukemaan.

Itselle latasin jo pitkän artikkelin DOCSIS 3.0:sta ja tämä vietiketju paljastaa jo, että taloyhtiö kykenee juuri ja juuri siihen, mutta jää hiukan alamittaiseksi. DOCSIS 3.1 aiheuttaisi varmasti muutukosen taloyhtiön antenniverkkoon, koska taajuusalueet noisevat, niin suuriksi, että minimissään jokaisen huoneiston antennirasiat on pakko vaihtaa uudempiin multimedia antennirasioihin. Muistaakseni Elisa on jo lähteynyt DOCSIS 3.1 polulle. Nopeudet on jo, niin järkyttäviä, että vanha 1G verkokortilla oleva tietokone ei pysty koko kaistaa käyttämään, jos ottaa täyden yhteyden. Minun katsominen antennirasian suojalevyn alle paljasti tämän asian taloyhtiöstä ja siitä on jo kuvat ja tiedot tässä viestiketjussa.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Latasin useita gigoja pelien päivityksiä ja virheiden määrä räjähti, eli yli 600Mhz taajuudet voi siis sekoilla.

Tuosta näkee millä taajuudella virheet on ovat tapahtuuneet.

amon68_0-1659858880701.png

Nyt on DNA:n vanha kaapelimodeemi ollut päällä resitoimatta ja uudelleen käynnistämättä yli kaksi viikkoa. 

amon68_2-1659859494365.png

Nuo virheet ryöpsähti melkein yhden päivän aikana, mutta taajuudet näkyvät. Ongelma näkyy ja en tiedä olinko itse syyllinen, koska kaikki taloyhtiön asukkaat on samassa kaapelissa kiinni. Siksi näiden verkkojen dB ja dBmV arvot pitäisi olla oikein säädetty, koska asiakaan on vaikea niihin vaikutta ilman, että ostetaan henkilökohtaisia vahvistimia eri asuntoihin, jotka voi taas lisätä näitä ongelmia. Kaikki on ok, niin pitkään kun pysytään korjattavien virheiden sisällä, eli nämä laitteet korjaa operaattorin ja asiakkaan välillä virheitä, mutta nyt näkyy jo logissa, että reilusti yli 8000 tiedonsiirrossa tapahtunutta virhettä jäi korjaamatta, eli Telian tarjoamassa yhteydessä voi olla ongelma, mutta kaikki eivät varmasti ostaneet XXL yhteyttä ja oletan niillä jotka eivät näin tehneet, niin niillä on pienemmät taajuudet käytössä, eli se pelittää, mutta ei nämä suuremmat taajuudet. En tiedä mistä tämä ongelma poikii, eli loppuuko operaattorilta asennettu kaista kesken vai ollaanko taloyhtiön antenniverkon surkeuden äärellä? Minulla voisi olla helposti 10G laitteet, mutta ainoa pullonkaula on modeemi periaatteessa, mutta haluan reitittimen väliin, eli se nostaa hintaa, koska ei ole vielä 10G laitetta siihen. Nyt tarjottiin vasta max 1 megan yhteys. Minä voin pystyä 10 kertaa parempaan. Ei silti nämä laitteet on ehkä tarkoitettukin juuri operaattoreille eikä asiakkaille ja niistä joutuu maksaa paljon, jos haluaa 10G nopeudella dataa. Minun laiteisiin voi syöttää suoraan valokuitua minimissään 1G ja jos uusin reitittimen, niin 10G, mutta mistä sellaisen saisi 1952 luvun kerrostaloon, koska lähes kaikki operaattorit eivät halua sellaista toimittaa. Asuntoja on varmaan yli sata. Minulla on tuollainen EdgeSwitch 10 XG, joka on kotiverkko kytkimenä. Reititin on max 1G laite, mutta siihen löytyy 10G laite, mutta 1 819,70 € taitaa olla liikaa ostaa se kotikäyttöön, eli EdgeRouter Infinity ER-8-XG on laitteen nimi ja mulla on siihen täydellisesti yhteen sopiva EdgeSwitch 16 XG käytässä. Näissä laitteissa ei mennä alle 1G nopeuksiin ilman eri laitteita jotka pudottaa nopeutta hitaammaksi eli 1G tai 10G on ainoa vaihtoehto ja hidastimet pitää olla erikseen näiden laitteiden perässä. Ongelma ei lopu siihen, koska nämä laitteet on täynnä +sfp moduuli paikkoja ja joka ikinen niistä maksaa paljon enemmän, kuin kuvitellaan, eli varmaan haluisin paljon vakaamaan yhteyden.

Purnipsi
Kunniajäsen
  • 2116 custom-general.kudos
  • 3476 custom-general.replies
  • 136 custom-general.solutions

Virheiden ryöpsähdykseen riittää, etenkin tuossa ketjutetussa, että joku jossain siivoilee ja hieman kaapeleita koplailee.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

Sen mitä kuulin, että se joka aloitti tämän muutoksen taloyhtiössä vetää tätä muutosta, mutta jäi ilman internet yhteyttä, koska Telia ei pystynyt sitä toimittamaan. Kuten olen jo alku vaiheista saakka yrittänyt laittaa oikeaa dataa tänne. Tämä aloittelija tuskin on halukas maksamaan täysistä nopeuksista joita itse käytän. Se tässä naurattikin, että taloyhtiö teki päätöksen sisäisesti tekemättä kyselyä asukkailta ja nyt ollaan niillä vesillä. Minulla voi silti olla tuhansia euroja kalliimpia laitteita, jos operaattori on mukana, kuten oletan, niin mitään vasta kaikua tai muutosta ei ole.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

@Purnipsi  kirjoitti:

Virheiden ryöpsähdykseen riittää, etenkin tuossa ketjutetussa, että joku jossain siivoilee ja hieman kaapeleita koplailee.

Joo koska ollaan tavallaan yhtä ja samaa asiakasta, niin yhden asiakkaan tekemiset vaikuttaa muiden asiakkaiden ongelmiin, koska on taloyhtiöyhteys joka pysyy samana ja kaikki asukkaat jotka sen haluaa on samassa yhteydessä kiinni. Sen takia tajusin jo tuon yhteyden korjaus ongelman, koska se sama henkilö teki vikailmoituksen ja vikaa ei voi korjata antenniverkossa asiakas kohtaisesti, koska taloyhtiön antenniverkko on yksi iso verkko joka vaikuttaa kaikkien taloyhtiön asukkaisiin, eli toinen vikailmoitus olisi ollut turha, mikä olisi kyllä varmaan kirjattu jne, mutta se adapteri jonka ostin seuraavana päivänä, kun tuli 7.7.2022 ilmoitus asennus töistä, niin nosti yhteydet pystyyn, koska 4dB hävisi vaimennusta, jos TV-DATAJAKO palikka ei ole välissä, eli se riitti siihen, että sain varmaan ensimmäisenä asiakkaana toimivan yhteyden Telian antenniverkon kautta tässä taloyhtiössä. Nyt kaikki vanhat vaimennus ja datajako palikat on taas välissä, koska Telia teki muutoksia upstream arvoihin, jotka oli aluksi liian pieniä, eli ongelma oli siinä, että Telian laitteet ei kuule asiakkaan modeemin lähettämiä taajuus kaistoja, eli voimakkuudet oli liian pieniä ja se laittaa kaapelimodeemin loputtomaan yhteyden muodostus luuppiin, mitä tuolla viestiketjun alkupäässä on nähty. Nyt se voimakkuus on 41.5dB ja kaikki toimii ja alussa tosiaan jotain 24dB. Minä veikkaan, että 30dB no ehdoton alaraja tai kaikki yhteydet menetetään. Taajuuksista tulee mieleen se, että joku toinen laite on samalla taajuudella ja pääsee häiritsemää antenniverkkoa. Yksi asia mikä tuolla antenniverkko yhteyksien puolella on kännykkätaajuudet, eli ne saattaa sotkeutua keskenään ja aiheuttaa häiriöitä. Lentoasema on aika lähistöllä ja nekin taajuuksia jotka voi mennä ristiin antenniverkon kanssa, eli näistä syistä on varmaa haluttu vanhasta analogisesta TV-lähetyksestä eroon, että saadaan uusittua taajuuksien käyttöä.

amon68
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos

@Purnipsi  kirjoitti:

Minulla on jopa servereitä joka lähettää joihin saa VPN avulla yhteyden ja voin katsella elokuvia omilta servereiltä, joiden lähetys kyky kasvoi nyt ja uuden yhteyden myötä. Eli minulla voi olla oma elokluva vasrasto mistä niitä tilata ja se ei ole käsiitääkseni laitonta, jos olen ne elokuvat ostanut. Olen tavalaan sakeleen edellä operaattoria, mutta en pidä sitä edes imeem. jos joku voisi koko historiean leveyttää tänn. Tähä tarlpostista vatten on  ma omaa sovellus jota käytetään. Pystyin täh'än jo aijemmin, eli en eoleta ongelmia, jos nopeudet internet ytehksissä kavaa. Pystyn tavallaan muokkaaan dataa. mutta monella se näkuisi ja en itse suostu siihen, eli uskon siihen että ssaadaan turvallista dataa tieokoneille. Siitä ern ole vamra saadaanko vai  koska huijaavia tohioja riiittää. Tavaöaam voi olla paijnajainen s,uttaa en jaklele tittoa siiyä mihriten tämä voisi tapahtua. Muinä olen liian hyvin operiilla näistä ongemista.