Varoituksen sana koskien Soneran kaapelilaajakaistaa


Kunniamerkki +3

Tässäpä tälläinen varoittava esimerkki teille muille, jotka suunnittelette mahdollisesti Soneran kaapelilaajakaista-asiakkaaksi siirtymistä. Vaikka kaapeliliittymän nopeus siirryttäessä ADSL-kohteesta näyttää niin kovin herkulliselta, niin olen - ikävä kyllä - huomannut, että liittymän vakaus on sitä nopeuttakin tärkeämpi seikka. Tästä vakaudesta on sitten joillain alueilla turha unelmoida eikä Sonera pahemmin tunnu nostavan tikkua ristiin asian korjaamiseksi.

 

Palatkaamme menneisyyteen reilun puolen vuoden päähän: muutin uuteen asuntoon ja tilasin Soneralta niin nopean laajakaistan, kun vain osakkeeseen sai. Ongelmat alkoivat parin viikon sisään tästä.

 

 

Pahimmillaan useita kertoja päivässä modeemi hukkaa paluukanavia, joista aiheutuu se, että netti pätkäisee pariksi minuutiksi. Kaikki varmaan tajuavat millainen merkitys tällä on netin käyttämiseen erityisesti Skype, Netflix, pelaaminen yms. saralla. Toisella vikailmoituksella sain puhelun Soneralta, jossa minulle kerrottiin, että täällä on kohinaa verkossa, mistä tuo pätkiminen johtuisi. Ajattelin, että hienoa, onpa ainakin tiedossa ja korjauksessa - mutta toisin kävi.

 

Nyt puoli vuotta myöhemmin tänä päivänä olen tehnyt asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta. Niistä tulee vain tämä tuttu ja turvallinen tekstari:

 

 

Mutta vikahan ei ole korjaantunut, korkeintaan lymyilee jossain koksun perukoilla viikon kaksi ja palaa taas häiritsemään House of Cardsin katsomista. Ennen kuin epäilette ongelmaa kotiverkossa tahi modeemissa on syytä ottaa huomioon, että kertaakaan näiden kaikkien vikareiden aikana ei ole yritetty tarjota uutta modeemia saati asentajan maksullista kotikäyntiä, eli vian laatu lienee siellä Soneran puolella kyllä tiedossa, muttei juuri nyt huvita sille tehdä mitään, sillä onhan tuolla ulkona turhan kylmä rassata päätteitä. No ehkäpä tämä tästä sitten keväämmällä.

 

Tämän kokemuksen pohjalta minä miltei lähtisin suosittelemaan, että välttäisitte tähän samaan suohon astumista, mihin minä olen tyhmyyttäni astunut.

 

Muokkaus: Huomasin kirjoitusvirheen ja kun siirryin sitä korjaamaan, niin nettini pätkäisi. Onko tämä sitä ironiaa?


20 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kaapelilaajakaistassa on tälläisiä "hienoja" ongelmia jotka voi johtua mistä tahansa. Kun se herkkä on häiriöille. Operaattorilla on kyllä velvollisuutena korjata tälläiset ongelmat. Yleensä ratkaisuna on rakentaa valokuituverkko kaapelilaajakaistan tilalle jota operaattorit eivät tietenkään tee. 


 


Kaapelilaajakaista on jaettua lisäksi joten siinä tulee myös naapurit vastaan eli naapurien laitteet voi häiritä tai vialliset antennirasiat yms...


@Teema kirjoitti:

Tässäpä tälläinen varoittava esimerkki teille muille, jotka suunnittelette mahdollisesti Soneran kaapelilaajakaista-asiakkaaksi siirtymistä. Vaikka kaapeliliittymän nopeus siirryttäessä ADSL-kohteesta näyttää niin kovin herkulliselta, niin olen - ikävä kyllä - huomannut, että liittymän vakaus on sitä nopeuttakin tärkeämpi seikka. Tästä vakaudesta on sitten joillain alueilla turha unelmoida eikä Sonera pahemmin tunnu nostavan tikkua ristiin asian korjaamiseksi.

 

Palatkaamme menneisyyteen reilun puolen vuoden päähän: muutin uuteen asuntoon ja tilasin Soneralta niin nopean laajakaistan, kun vain osakkeeseen sai. Ongelmat alkoivat parin viikon sisään tästä.

 

 

Pahimmillaan useita kertoja päivässä modeemi hukkaa paluukanavia, joista aiheutuu se, että netti pätkäisee pariksi minuutiksi. Kaikki varmaan tajuavat millainen merkitys tällä on netin käyttämiseen erityisesti Skype, Netflix, pelaaminen yms. saralla. Toisella vikailmoituksella sain puhelun Soneralta, jossa minulle kerrottiin, että täällä on kohinaa verkossa, mistä tuo pätkiminen johtuisi. Ajattelin, että hienoa, onpa ainakin tiedossa ja korjauksessa - mutta toisin kävi.

 

Nyt puoli vuotta myöhemmin tänä päivänä olen tehnyt asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta. Niistä tulee vain tämä tuttu ja turvallinen tekstari:

 

 

Mutta vikahan ei ole korjaantunut, korkeintaan lymyilee jossain koksun perukoilla viikon kaksi ja palaa taas häiritsemään House of Cardsin katsomista. Ennen kuin epäilette ongelmaa kotiverkossa tahi modeemissa on syytä ottaa huomioon, että kertaakaan näiden kaikkien vikareiden aikana ei ole yritetty tarjota uutta modeemia saati asentajan maksullista kotikäyntiä, eli vian laatu lienee siellä Soneran puolella kyllä tiedossa, muttei juuri nyt huvita sille tehdä mitään, sillä onhan tuolla ulkona turhan kylmä rassata päätteitä. No ehkäpä tämä tästä sitten keväämmällä.

 

Tämän kokemuksen pohjalta minä miltei lähtisin suosittelemaan, että välttäisitte tähän samaan suohon astumista, mihin minä olen tyhmyyttäni astunut.

 

Muokkaus: Huomasin kirjoitusvirheen ja kun siirryin sitä korjaamaan, niin nettini pätkäisi. Onko tämä sitä ironiaa?


Miten toi pätkäsy ilmenee?.Kai olet laittanut setup->lan->Client Lease Time: kohtaan 0:llan ja ottanut security->ip flood detection kohdan pois käytöstä?.Kai sulla on ton ciscon mukana tuleva jakaja käytössä?.En tiedä miten sonera ton tekee mutta dna:lla ei ainakaan ollut jaettua kaistaa vaan vuorokauden ajasta riippumatta tuli se 97/9 8ms.Toi oli vielä rajoitettu täällä tohon koska tänne sai sen teoreettisen 350/20 yhteyden.Pyydä soneraa vaihtamaan noita up channeleita?.Muistaakseni soneraalla oli noissa modeemeissaan myös vanhempi firmware eli pyydä niitä päivittämään se modeemi(2015 helmikuu? taisi olla uusin). 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@arapahoe kirjoitti:


@Teema kirjoitti:

Tässäpä tälläinen varoittava esimerkki teille muille, jotka suunnittelette mahdollisesti Soneran kaapelilaajakaista-asiakkaaksi siirtymistä. Vaikka kaapeliliittymän nopeus siirryttäessä ADSL-kohteesta näyttää niin kovin herkulliselta, niin olen - ikävä kyllä - huomannut, että liittymän vakaus on sitä nopeuttakin tärkeämpi seikka. Tästä vakaudesta on sitten joillain alueilla turha unelmoida eikä Sonera pahemmin tunnu nostavan tikkua ristiin asian korjaamiseksi.


 


Palatkaamme menneisyyteen reilun puolen vuoden päähän: muutin uuteen asuntoon ja tilasin Soneralta niin nopean laajakaistan, kun vain osakkeeseen sai. Ongelmat alkoivat parin viikon sisään tästä.


 



 


Pahimmillaan useita kertoja päivässä modeemi hukkaa paluukanavia, joista aiheutuu se, että netti pätkäisee pariksi minuutiksi. Kaikki varmaan tajuavat millainen merkitys tällä on netin käyttämiseen erityisesti Skype, Netflix, pelaaminen yms. saralla. Toisella vikailmoituksella sain puhelun Soneralta, jossa minulle kerrottiin, että täällä on kohinaa verkossa, mistä tuo pätkiminen johtuisi. Ajattelin, että hienoa, onpa ainakin tiedossa ja korjauksessa - mutta toisin kävi.


 


Nyt puoli vuotta myöhemmin tänä päivänä olen tehnyt asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta. Niistä tulee vain tämä tuttu ja turvallinen tekstari:


 



 


Mutta vikahan ei ole korjaantunut, korkeintaan lymyilee jossain koksun perukoilla viikon kaksi ja palaa taas häiritsemään House of Cardsin katsomista. Ennen kuin epäilette ongelmaa kotiverkossa tahi modeemissa on syytä ottaa huomioon, että kertaakaan näiden kaikkien vikareiden aikana ei ole yritetty tarjota uutta modeemia saati asentajan maksullista kotikäyntiä, eli vian laatu lienee siellä Soneran puolella kyllä tiedossa, muttei juuri nyt huvita sille tehdä mitään, sillä onhan tuolla ulkona turhan kylmä rassata päätteitä. No ehkäpä tämä tästä sitten keväämmällä.


 


Tämän kokemuksen pohjalta minä miltei lähtisin suosittelemaan, että välttäisitte tähän samaan suohon astumista, mihin minä olen tyhmyyttäni astunut.


 


Muokkaus: Huomasin kirjoitusvirheen ja kun siirryin sitä korjaamaan, niin nettini pätkäisi. Onko tämä sitä ironiaa?




Miten toi pätkäsy ilmenee?.Kai olet laittanut setup->lan->Client Lease Time: kohtaan 0:llan ja ottanut security->ip flood detection kohdan pois käytöstä?.Kai sulla on ton ciscon mukana tuleva jakaja käytössä?.En tiedä miten sonera ton tekee mutta dna:lla ei ainakaan ollut jaettua kaistaa vaan vuorokauden ajasta riippumatta tuli se 97/9 8ms.Toi oli vielä rajoitettu täällä tohon koska tänne sai sen teoreettisen 350/20 yhteyden.




Suurimmalta osin kaapelilaajakaista toteutetaan jaettuna niin kuin 4G yhteys. Kuinka paljon sitten on jaettua niin sitäpä ei kukaan oikein tiedä. Taloyhtiössä voi tulla kuitu jo omaan kellariin ja sieltä sitten asuntoihin tai sitten olla alueellinen. 


 


Hyviä yhteyksiä on myös kaapelissa kuten sinulla näyttäisi olevan. Riippuu paljon käyttäjien käytöstä miten kaapelilaajakaista myös toimii. 4G voi toimia hyvin jos käyttäjät eivät lataile kokoajan eikä se vaikuta oikeastaan jos yksi tekee mutta jos sielä sitten 10 jotka latailee täyttä kaistaa niin kyllä sen näkee.

Kunniamerkki +3

Miten toi pätkäsy ilmenee?.Kai olet laittanut setup->lan->Client Lease Time: kohtaan 0:llan ja ottanut security->ip flood detection kohdan pois käytöstä?.Kai sulla on ton ciscon mukana tuleva jakaja käytössä?.En tiedä miten sonera ton tekee mutta dna:lla ei ainakaan ollut jaettua kaistaa vaan vuorokauden ajasta riippumatta tuli se 97/9 8ms.Toi oli vielä rajoitettu täällä tohon koska tänne sai sen teoreettisen 350/20 yhteyden.Pyydä soneraa vaihtamaan noita up channeleita?.Muistaakseni soneraalla oli noissa modeemeissaan myös vanhempi firmware eli pyydä niitä päivittämään se modeemi(2015 helmikuu? taisi olla uusin). 


 

Ciscon modeemi on siltaavassa tilassa, eli palomuureja sun muita ei ole käytössä. Nopeudet, silloin kun netti toimii, ovat ihan hyvät. Ongelma on tosiaan vaan se pätkiminen joka mitä ilmeisimmin johtuu siitä kohinasta. Kuten sanoin olen asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta tehnyt, joten eiköhän siellä olisi modeemin firmis tai kanavien taajuudet jo muutettu ajat sitten, jos olisi katsottu aiheelliseksi.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kohinaan ei auta tuo modeemin firmiksen vaihto... Jos verkko on huono niin se on huono... Vian selvittäminen maksaa ja tuskinpa operaattoria kiinnostaa tuhlata siihen rahaa. Luulisi nuo helpot konstit jo kokeiltu kokeintaan... Jos kohinaa on verkossa sen voi aiheuttaa muut käyttäjät ja se kaapeliverkko. Riippuen vielä miten se on rakennettu. 


 


Parashan ratkaisu on vetää kuituverkko tilalle. Näin voidaan jollakin tapaa taata häiriöttämättömän yhteyden.


 


Onko kyseessä taloyhtiölaajakaista? Tällöin verkon kunnosta vastaa taloyhtiö joka ostaa kaikki palveluna operaattorilta. Vian selvitys siis operaattori tekee ja laskuttaa taloyhtiötä. 

Kunniamerkki +3

@olkitu kirjoitti:

 

Onko kyseessä taloyhtiölaajakaista? Tällöin verkon kunnosta vastaa taloyhtiö joka ostaa kaikki palveluna operaattorilta. Vian selvitys siis operaattori tekee ja laskuttaa taloyhtiötä. 


Ei ole taloyhtiökaista kyseessä. Netti saattaa viikon toimia ilman yhtäkään pätkäisyä ja sitten on tälläisiä päivä, kuin tänään, että pätkäisyjen määrä hipoo jotain tusinaa jo. Eli toisinaan toimii ja toisinaan sitten ei.

 

Erikoista tässä on se, että samalla alueella asuvat myös vanhempani, joilla ongelmaa esiintyy myös. Luokkaa parisen sataa metriä tästä. En tiedä olemmeko samaan CMTS boksiin yhteydessä heidän kanssa, mutta täysin samaa pätkimisongelmaa on sielläkin. Oikeastaan vielä pahemmin pätkii, että ovat oikein 4G mokkulan ottaneet siihen kaapelinetin rinnalle, kun Soneran kaapelilla ei pääse edes pankkiasioita aina hoitamaan. Onhan tämä nyt aivan naurettava tilanne.

 

Jonkinmoisen reklamaation pistin palvelupyyntönä menemään. Täytyy vastaus siihen vartoa ja sitten lähestyä jotain viranomaistahoa tässä asiassa. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Teema kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:

 


Onko kyseessä taloyhtiölaajakaista? Tällöin verkon kunnosta vastaa taloyhtiö joka ostaa kaikki palveluna operaattorilta. Vian selvitys siis operaattori tekee ja laskuttaa taloyhtiötä. 




Ei ole taloyhtiökaista kyseessä. Netti saattaa viikon toimia ilman yhtäkään pätkäisyä ja sitten on tälläisiä päivä, kuin tänään, että pätkäisyjen määrä hipoo jotain tusinaa jo. Eli toisinaan toimii ja toisinaan sitten ei.


 


Erikoista tässä on se, että samalla alueella asuvat myös vanhempani. Luokkaa parisen sataa metriä tästä. En tiedä olemmeko samaan CMTS boksiin yhteydessä heidän kanssa, mutta täysin samaa pätkimisongelmaa on sielläkin. Oikeastaan vielä pahemmin pätkii, että ovat oikein 4G mokkulan ottaneet siihen kaapelinetin rinnalle, kun Soneran kaapelilla ei pääse edes pankkiasioita aina hoitamaan. Onhan tämä nyt aivan naurettava tilanne.


 


Jonkinmoisen reklamaation pistin palvelupyyntönä menemään. Täytyy vastaus siihen vartoa ja sitten lähestyä jotain viranomaistahoa tässä asiassa. 




Sitä tarkoitikin että kaapelilaajakaista kun jaettua se on niin viat ovat usein monella. Asutko omatkotaloalueella? Vähän olisi kiva kuulla enemmän tietoa niin osaisin toki ehdottaa hyviä ideoita.


 


Omakotitaloalueelle ehdottaisin avoin kuitua joka on paras tapa toteuttaa nettiyhteys ilman operaattorien monopolia eli silloin saat päättää operaattorin vapaasti. Lisätietoa: http://avoinkuitu.fi/ . Alueen yritykset, kunta ja asukkaiden kesken kannattaa hyödyntää tälläistä hanketta. Lisäksi sähköyhtiö jos on kiinnostunut laittamaan kaapeleita maanalle niin kannattaa kysellä. Näin saadaan alueelle laadukas yhteys edullisesti koska kaivaminen maksaa eniten. 


 


Onhan tuo naurettava mutta miksi ei irtisanoa kaapelilaajakaista vai onko sopimus määräaikainen? Mutta totuus on että useinkaan ei kiinnosta korjata verkkoa jos se maksaa enemmän mitä sieltä saa. Ensinnäkin vian tutkiminen on aika haasteellista kun kaikki rasiat samalla alueella pitää mitata ja katsoa onko viallinen. Syynä katos voi olla se naapurin modeemi esimerkiksi tai rasia / kaapeli... 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Mitään tästä kaapelikaistasta kunnolla ymmärrä, mutta noi sun Downstream channelin power levelit ovat jotain ihan muutakuin mitä mulla. Mulla näyttää olevan -3...4 dBmv. Noi signal noise ratiot on sulla vähän suuremmat.  Tosin mulla on toinen operaattori. Kaapelikaista on tarkka antennirasiasta ja jos sulla on vähänkin vanhempi antennirasia, niin se ensimmäiseksi vaihtoon. Sen jälkeen antennivahvistin, jos ei pelitä. Itse olen ollut todella tyytyväinen kaapelikaistaan. Toimii kuin se kuuluisa junan vessa.

Kunniamerkki +3

@olkitu kirjoitti:

Asutko omatkotaloalueella?

 

Onhan tuo naurettava mutta miksi ei irtisanoa kaapelilaajakaista vai onko sopimus määräaikainen? Mutta totuus on että useinkaan ei kiinnosta korjata verkkoa jos se maksaa enemmän mitä sieltä saa. Ensinnäkin vian tutkiminen on aika haasteellista kun kaikki rasiat samalla alueella pitää mitata ja katsoa onko viallinen. Syynä katos voi olla se naapurin modeemi esimerkiksi tai rasia / kaapeli... 


 

Kerrostalo tämä, tosin vanhemmilla okt. Kuitua ei varmasti tänne ole lähiaikoina tulossa.

 

Saatavilla on ikävä kyllä ainoastaan Soneran kaapeliyhteys, eli vaihtamalla tämä ei parane. Toki koittaa voisi 4G-yhteyttä, mutta niistä on todella huonoja kokemuksia entuudestaan.

 

 

PS. Tätä kirjoittaessa lähti yksi kanava alta ja joutui hetkisen taas odottamaan, että yhteys palasi. :smileyhappy:

Kunniamerkki +3

@AsiakasY kirjoitti:

Mitään tästä kaapelikaistasta kunnolla ymmärrä, mutta noi sun Downstream channelin power levelit ovat jotain ihan muutakuin mitä mulla. Mulla näyttää olevan -3...4 dBmv. Noi signal noise ratiot on sulla vähän suuremmat.  Tosin mulla on toinen operaattori. Kaapelikaista on tarkka antennirasiasta ja jos sulla on vähänkin vanhempi antennirasia, niin se ensimmäiseksi vaihtoon. Sen jälkeen antennivahvistin, jos ei pelitä. Itse olen ollut todella tyytyväinen kaapelikaistaan. Toimii kuin se kuuluisa junan vessa.


En niistä sen kummemmin itsekään tiedä. Netti kuitenkin toimii ihan speksien mukaan, kun toimii, että sadalla megalla saa ladattua ja noin viidellä lähetettyä. Antennirasia on vanha, mutta tämä vika ei ole kuitenkaan päällä kokoajan tai edes puolet ajasta. Ihan järkeilemällä tuntuu siltä, että välillä siihen verkkoon liitetään jotain, mikä sen kohinan ja pätkimisen aiheuttaa. Jos vikaista antennirasiaa olisi epäilty niin olisivat varmasti lähettäneet jo asentajan mittaamaan arvot ja lyömään laskun käteen turhasta käynnistä? Näin ainakin luulisin. Ihan mielelläni sen satasen tai vaikka kaksi voisin maksaa, jos saisi sillä tämän jatkuvan säätämisen loppumaan.

 

Toki ne arvot olisivat varmasti suurimman osan ajasta ihan ok, että sen asentajan tarvisi linnoittautua tuohon antennirasian viereen ja mitata juuri oikealla hetkellä, kun linja katkeaa. Ymmärrän senkin, että tälläistä ongelmaa on haastava rajata, mutta ei se haasteellisuus oikein minua maksavana asiakkaana kiinnosta. Pitäisi vaan jonkinlainen ratkaisu tälle ongelmalle löytää.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Ohessa mun modeemin näyttämät arvot. Suomessa on vielä olemassa eräitä operaattoreita, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita asiakkaasta muutenkin kuin laskun eräpäivänä. Tosin näiden operaattoreiden palveluja ei ole saatavilla koko maassa. Itselläni oli aluksi pieni ongelmia tämän kaapelikaistan kanssa ja operaattorin asentaja tuli mittaamaan ja vaihtamaan antennirasian, eikä maksanut kuin reilu 60 egee. Asentaja samalla kertoi kaapelikaistan toimintaperiaatetta ja vanha antennirasia voi tehdä ihan mitä vain kaapelikaistalle. Joskus voi toimia ja joskus ei. Tuon antennirasian kunnon pystyy mittaamaan, jos asentajalla on oikeanlainen mittari ja ymmärrys mitä on tekemässä. Tuon antennirasian kohdalla ei oikeastaan voi puhua viasta, vaan vanhoilla antennirasioilla on ominaisuutena vaimentaa niitä taajuksia joilla kaapelimodeemi toimii. Ja tämä on mittauksilla todettavissa. Voihan kyse olla myös modeemiviastakin...

Soneran kaapeli ei toimi. Itsellä oli sellainen satanen ja aina vaan sanottiin, että omissa laitteissa vikaa. Höpö höpö. Naapuritalossa asuu tuttuja niillä ihan sama vika eli puskee 5-15 megaa. Ihan surkea liittymä.

Kunniamerkki +10

, kerropa oletko käytännössä kokeillut miten hyvin kaapelimodeemi pelaa kun sen ja antennirasian väliin on asentanut antennivahvistimen ohjeistuksesi mukaan.

 

Kai kaikki käyttää sitä data/tv jakajaa joka tuli sen ciscon mukana?.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Kirjoitin vähän huonosti. Eli tarkotin antennivahvistimella esim.taloyhtiön laitetilasta löytyvää vahvistinta. Meidän yhtiössä vahvistin ei ole hirveän vanha ja sen osalta antenniverkko on kunnossa. Toisin on antennirasioiden osalta. Minun mielestäni meidän taloyhtiöön ei kannata vetää erillistä kuitua, koska kaapelimodeemi tuntuu toimivan sen verran hyvin. Kuituratkaisussa pitäisi sisäkaapelointi varmaan tehdä kokonaan uusiksi ja rivarikohteessa saattaa tulla eteen jopa kaivuutöitä.

 

Itselläni on myös jakaja antennirasian jälkeen. Eipä tuo kaapelimodeemin piuha edes sopisin suoraan antennirasiaan.

mieki laitoin kaapelimodeemin tosa viikko sitten ja alkanu riepoon toi pätkiminen, eka kyl epäilin että onko jossain asetuksissa vikaa mut saas nähä, vienkö takas liikkeeseen ja pysyn mokkulassa!!

Kunniamerkki +10

Kiinteistön antenniverkko voi olla ongelmallinen mikäli se on nk. ketjuverkko. Jo pelkässä tv-käytössä puhumattakaan nettikäytössä, toimintaongelmia voi esiintyä. Viestintälakihan määrää, että sen on toimittava ja verkosta vastaa taloyhtiö. Taloyhtiössä verkon kunnon tarkistus ja mahdollinen korjaustoiminta kuuluu valtuutetulle antenniurakoitsijalle.

 

Myös kiinteistön antennivahvistin on oltava verkon ja käytön mukaan siihen sopiva. Aivan kaikki kiinteistövahvistimet eivät sovellu esim. kaksisuuntaiseen nettikäyttöön. Siksipä myös kaapelitv operaattoria tarvitaan näissä asioissa ongelmien selvittämiseksi.

 

Kiinteistön sisäverkosta on syytä olla mittaus syöttöpisteen ja kaikkien antennirasioitten väliltä nk. kohinamittaus. Digitv saneerauksen jälkeen, joka aikoinaan tehtiin kaikkiin taloyhtiöihin mitkä sen vaativat, mahdollistaa verkon toiminnan taajuusalueella 47 ... 862 MHz. Tämä siis takaa myös kaapelinetin toiminnan, koska kaikki verkon elementit läpäisevät tiettyjen vaimennusten rajoissa ko. taajuusalueen ja myös molempiin suuntiin.

 

Mikäli on epäilys verkon viasta kannattaa antaa se vianselvitykseen. Jos ongelma johtuukin kaapelinettioperaattorin verkon kuormituksesta, mikä on täysin mahdollista, ei sitten ole tältä osin mitään tehtävissä asiakkaan puolelta. Kaapelitvnetti operaattori vastaa heidän toiminnasta kiinteistöön asti, mutta sisäverkko on taloyhtiön vastuulla. Ja sitä ei tule kukaan tarkistamaan ja mittaamaan ilman laskutusta. Eikä yksityinen asukas sitä voi suoraan tilata vaan isännöitsijä hoitaa sen. Niin, jos hoitaa yhden "valittajan" takia.

Itsellä täysin samanlaista pätkimistä ollut heti kaapelilaajakaistaan vaihdon jälkeen (viime toukokuu).

Vikailmoituksia tehty, modeemia päivitetty, "etäbuutattu", ja vaihdettu uusimpaan (EPC3928).

Aina vikailmoituksen tai muun toimenpiteen jälkeen ongelmat poistuivat noin kolmeksi viikoksi kunnes pätkiminen alkoi. Ensin kerran pari päivässä ja viikon aikana koko ajan tihentyen kunnes meni hermot ja soittoa vikapalveluun. Jotain siellä tehtiin kun ongelmat poistuivat jälleen noin kolmeksi viikoksi.....

Syksyllä vaihdettiin modeemi uuteen, ei apuja, sama kierre jatkui. Päivitin antennirasian ns. datarasiaksi kun eräs tuttava sanoi että seinärasiani on niin vanha että saattaa ongelmat johtua siitä. Ensin vaikuttikin auttavan mutta ei, taas samaa pätkimistä. Samalla lailla joku kanavista "pimeänä" kuten aikaisemmissa kuvissa näytetty. 

 

Modeemi siis siltaavana ja sisäverkon hoitaa Applen reitittimet. Omat laitteet varmistettu moneen kertaan ja vikatilanteissa ollut joku laite suoraan Ciscossa kiinni ja todettu että yhteys poikki siinä eikä omissa laitteissa.

 

Jossain vaiheessa (muistaakseni Applen foorumeilla) törmäsin keskusteluun jossa pohdittiin myös yhteyksin pätkimisistä ja katkeilua. Siellä kehoitettiin vaihtamaan reitittimien DNS-palvelimet kuukkelin palvelimiksi 8.8.8.8 ja 8.8.8.4. Joku jopa kehui tämän auttaneen. Ajattelin itsekin testata tätä vaikka ei pitäisi olla mitään tekemistä tämän Soneran pätkimisen kanssa. Hämmästys oli todella suuri kun pätkimiset loppuivat saman tien kokonaan!!! Mikään tietoliikenneasiantuntija en ole mutta tämänhän ei pitäisi todellakaan vaikuttaa yhteyn katkeiluun, joku viisampi voi kumota jos olen väärässä. Joka tapauksessa tämä auttoi itselläni niin ettei yhtään pätkimistä esiintynyt reiluun kuukauteen. Mielenkiinnosta tein kokeilun tammikuun puolen välin nurkilla ja vaihdoin takaisin reittimeen Soneran omat dns:ät 193.210.... Viime viikolla sitten ensimmäisen kerran pätkähti yhtey muutamaksi minuutiksi pois. Tilanne meni koko ajan pahemmaksi ja katkeilu lisääntyi. Tänä aamuna sitten yhteys ei pysynyt kymmentä minuuttia pystyssä. Ei muuta kuin takas kuukkelin dns:ät ja yhtään kertaa ei ole sen jälkeen katkennut... 

 

 

Kunniamerkki +3

@iTom16 kirjoitti:

 

Jossain vaiheessa (muistaakseni Applen foorumeilla) törmäsin keskusteluun jossa pohdittiin myös yhteyksin pätkimisistä ja katkeilua. Siellä kehoitettiin vaihtamaan reitittimien DNS-palvelimet kuukkelin palvelimiksi 8.8.8.8 ja 8.8.8.4. Joku jopa kehui tämän auttaneen. Ajattelin itsekin testata tätä vaikka ei pitäisi olla mitään tekemistä tämän Soneran pätkimisen kanssa. Hämmästys oli todella suuri kun pätkimiset loppuivat saman tien kokonaan!!! Mikään tietoliikenneasiantuntija en ole mutta tämänhän ei pitäisi todellakaan vaikuttaa yhteyn katkeiluun, joku viisampi voi kumota jos olen väärässä.


 

Minulla on olleet Googlen 8.8.8.8/8.8.4.4 DNS-palvelimet käytössä jo pitemmän aikaa. Eivät kylläkään suoraan reitittimessä, vaan Windowsin puolella. Laitoin ne nyt sinne reitittimeen myös. Tokkopa tuosta ainakaan haittaa on.

 

--

 

Edellisestä viestistäni tänne on kulunut kaksi viikkoa eikä tänä aikana netti ole pätkäissyt kertaakaan. Näköjään modeemin firmware oli ainakin muuttunut tuoreemmaksi ja mitä desibelejä aina välillä vilkaissut, niin näyttäisi siltä, että se linja ei enään katkea niin herkästi vaikka välillä signaalinvahvuus menee yli 40dBmV. Tälläisiä "parempia kausia" on ollut aiemminkin, etten tiedä onko vika oikeasti nyt korjattu vai ei. Varovaisen optimistinen olen kuitenkin.

Käyttäjätaso 1

@Teema kirjoitti:

@iTom16 kirjoitti:

 

Jossain vaiheessa (muistaakseni Applen foorumeilla) törmäsin keskusteluun jossa pohdittiin myös yhteyksin pätkimisistä ja katkeilua. Siellä kehoitettiin vaihtamaan reitittimien DNS-palvelimet kuukkelin palvelimiksi 8.8.8.8 ja 8.8.8.4. Joku jopa kehui tämän auttaneen. Ajattelin itsekin testata tätä vaikka ei pitäisi olla mitään tekemistä tämän Soneran pätkimisen kanssa. Hämmästys oli todella suuri kun pätkimiset loppuivat saman tien kokonaan!!! Mikään tietoliikenneasiantuntija en ole mutta tämänhän ei pitäisi todellakaan vaikuttaa yhteyn katkeiluun, joku viisampi voi kumota jos olen väärässä.


 

Minulla on olleet Googlen 8.8.8.8/8.8.4.4 DNS-palvelimet käytössä jo pitemmän aikaa. Eivät kylläkään suoraan reitittimessä, vaan Windowsin puolella. Laitoin ne nyt sinne reitittimeen myös. Tokkopa tuosta ainakaan haittaa on.

 



Ikävä kyllä minun pitää ampua tämä idea alas.

 

DNS- palvelulla ei ole muuta merkitystä netin toimintaa, kun jos se toimii liian hitaasti tai ei vastaa ollenkaan. Se että vaihtaa vaikka Googlen DNS- palvelimet käyttöön itseasiassa hidastaa netin toimintaa hivenen, koska useun viiveet Googlen nimipalvelimelle ovat (kuidun kautta) luokka 15-20ms. Paikallisen operaattorin DNS- palvelimet taas vastaavat keskimäärin 2-5ms viiveella (=netin käyttö on nimenselvityksen suhteen nopeampaa).


T: Tuokki

Vastaa