Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63871
Kirjoituksia 173947

Vianmääritys Ilmoittaa että verkkokaapelia ei ole liitetty oikein tai se saattaa olla viallinen



Highlighted

Vianmääritys Ilmoittaa että verkkokaapelia ei ole liitetty oikein tai se saattaa olla viallinen

Uusi keskustelija
Viestejä 8 kpl

Vianmääritys Ilmoittaa että verkkokaapelia ei ole liitetty oikein tai se saattaa olla viallinen

1/14

Huoneistossa on taloyhtiölaajakaista. Huoneistossa on Ethernet-liityntä ja verkkokaapeli kytketään datarasiaan. Ei siis modemia. Vaihdoin konetta enkä saa verkkoyhteyttä toimimaan. Ilmoittaa että verkkokaapelia ei ole liitetty oikein tai se saattaa olla viallinen. Vanhemmassa koneessa yhteys toimii (sama kaapeli). Molemmissa on windows 10. Toimivassa verkkosovitin on Realtek Pcle Fe Family Conroller ja toisessa uusin Intel(R) Ethernet Connection I217-V.

Olen kokeillut kaikkia netistä löytämiani ohjeita. Tehnyt päivitykset, ottanut palomuurit ja virustorjunnat pois käytöstä, poistanut verkkosovittimen asennuksen ja käynnistänyt uudelleen, suorittanut komennot: ipconfig/release, netsh winsock reset catalog, netsh int tcp reset, netsh int ip reset, palauttanut Windows 10 oletusasetukset.

Olen yrittänyt vaihtaa verkkosovittimen vanhaan, muutta se ei näytä onnistuvan.

Nettiyhteyden saa uudessa koneessa toimimaan USB portin kautta TP-LINK Ethernet -adapterilla.

Missä mahtaa olle vika?

0 tykkäystä
13 vastausta
Highlighted

Telialainen
Viestejä 406 kpl

2/14

Tervetuloa Yhteisöön @anteal8! Mukavaa että löysit tänne keskustelemaan kanssammeHymiö Onnellinen

 

Muutamia testauksia tuossa olisi vielä hyvä suorittaa niin oltaisiin viisaampia asian suhteen. 

Onko sinulla mahdollista kokeilla toista verkkokaapelia, jossa on kaikki 4-paria kytkettynä, että johto ei ole vain 2-parinen? Ja saatko uudempaa konetta kokeiltua minkään toisen verkkolaitteen kanssa että kätteleekö se siihen yhteyden vaikka siitä ei nettiin olisikaan pääsyä? Onko uudempi kone vielä ikinä ollut verkkokaapelin kanssa käytössä missään?

 

Oletko uudemman koneen verkkosovittimen asetuksista tarkistanut että kättely on auto negotionilla speedin ja duplexin suhteen?

asetukset.png

Meidän puolelta voidaan toki tarkistaa että miltä se liittymän puoli näyttää ja suurimmasta osasta verkonlaitteita voidaan myös ajaa paritesti taloyhtiön kytkimeltä asuntoon päin että onhan nousukaapeli oikein kytketty. Asiointikanavat löydät telia.fi:ltä.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 8 kpl

3/14

Kiitos

 

Asunnossa on erillinen huoneistojakamo, josta on kytkentä huoneen datarasiaan. Kytkennät ovat oikein. Netti toimii vanhalla koneella samalla kaapelilla. Nettiyhteyden saa uudessa koneessa toimimaan USB portin kautta TP-LINK Ethernet -adapterilla. Uudempi kone ei ole ollut Ethernet portin verkkokaapelin kautta käytössä missään.
Kaapeli on 4-parinen ja sisältää 8 johdinta kummassakin päässä
Speed&Dulex on autonegotionilla.
Mitä tarkoitat muilla verkkolaitteilla?

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 384 kpl

4/14

Hei @anteal8 kattavasti olet jo testaillut. Samalla kaapelilla toimii siis toisella koneella yhteys normaalisti? Onko tällä uudemmalla koneella toiminut koskaan aiemmin yhteys verkkokaapelilla toisen yhteyden kautta?

 

Alkaisi vaikuttamaan että vika voisi löytyä uudemman koneen päästä. Toki me voidaan linjan tila vielä tarkistaa tarkemmin yksityisviestien puolella kuten @JuhoOlliLo aiemmassa viestissä mainitsi.

0 tykkäystä

Uusi keskustelija
Viestejä 8 kpl

5/14

Hei

Ei ole tietoa onko yhteys aiemmin toiminut. Kone on käytetty ja huollettu yrityskone. Ostettu Taitonetistä muutamia viikkoja sitten. Kaapelissa välähtää valo säännöllisesti koneen ottaessa yhteyttä.

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 384 kpl

6/14

Testaamalla konetta toisessa liittymässä sataisiin tuohon koneen toimintaan 100% vastaus. Se olisi hyvä tehdä jos helpostti onnistuu. Langatonta yhteyttä voisi myös testata jos reititintä löytyy.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 8 kpl

7/14

@KaPetri  kirjoitti:

Testaamalla konetta toisessa liittymässä sataisiin tuohon koneen toimintaan 100% vastaus. Se olisi hyvä tehdä jos helpostti onnistuu. Langatonta yhteyttä voisi myös testata jos reititintä löytyy.


Kävin Taitonetissä. Testasivat koneen ja se toimi moitteettomasti. Tekivät vielä päivitykset ja antoivat uuden kaapelin. Kotona kone ei saa edelleenkään yhteyttä ja ilmoittaa verkkokaapelista. Vanhalla koneella ja uudella kaapelilla yhteys edelleen toimii.

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 384 kpl

8/14

Tässä tapauksessa seuraava oikea askel on jättää meille häiriöilmoitus vaikka chatimme kautta.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 8 kpl

9/14

Eteisessä on erillinen huoneistojakamo, josta on kytkentä huoneiden datarasiaan. Kytkin uuden koneen suoraan jakamon pistokkeeseen, josta netti tulee asuntoon. Pistoke on merkitty ATK IN. Netti yhteys alkoi toimia. Huoneen datarasiassa uusi kone ei toimi. Sen sijaan vanha kone ja TB-link usb verkkoadabteri toimivat.

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 415 kpl

10/14

Nyt ongelma tuntuu rajautuvan siis asunnon sisäverkkoon tai kytkentäkaapeliin huoneistojakamossa, onhan sekin 4 -parinen kuten aiemmin tarkisteltiin?

Kokeiletko vielä niin, että kytket huoneistojakamosta johdon (4 parisen) johonkin asunnon toiseen datarasiaan ja kokeilet sieltä yhteyttä, toimiiko silloin? Sisäverkon huollosta tai johtojen tarkistuskesta/vaihdosta suosittelen kysymään isännöitsijältä apua.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.